Bukefalos 28 år!

Min häst halt hos fodervärden, börjar bli orolig!

det kvittar mig nästan veterligen vem som betalat kostnaden, för mig är hästens välbefinnande och hälsa viktigare! Men visar det sig vara en skada som är orsakat under fodervärdstiden får givetvis fodervärden stå för det eftersom så står det i kontraktet. Annars är jag inte rädd att betala.

Isf hade jag sagt att jag kan betala för första undersökning, bara hästen kommer till klinik och sedan får man därefter följa veterinärs uttalande om hur man fördelar ansvar ekonomiskt efteråt utefter vad som står i avtalet.

Hade även jag gått så långt att jag meddelat att om inte fv bokar tid i denna vecka hade jag själv gjort det samt tagit hästen till klinik.
 
Jag hade aldrig i hela mitt liv accepterat att en halt häst inte får veterinärvård på flera veckor.
Kul om det visar sig vara en fraktur och hästen har fått lida något så fruktansvärt i flera veckor.
Hade hämtat hästen igår och kört till min veterinär!
 
Obsar dock i att det inte alltid är rätt handlat att bara plocka hem en häst heller...Allt beror på vad som står i avtalet.
Bara för att man är ägare kan man inte göra exakt vad man känner för heller utan man ska hålla sig till avtalet.

Blir hästen misskött måste man isf kunna bevisa så. Så ett opartiskt vetutlåtande först är nog lämpligt om det är så att man har avtalat om upphörande ifall hästen missköts. Så att man har sitt på det torra och inte åker på avtalsbrott eller annat..och har någon slags bevisning.
 
Jag kan ärligttalat säga att det hade jag struntat i, det viktigaste för mig är att hästen får omvårdnad och det verkar inte fv vara intresserad av.
Det är oförsvarbart att låta en häst vara halt i veckor!
 
Jag kan ärligttalat säga att det hade jag struntat i, det viktigaste för mig är att hästen får omvårdnad och det verkar inte fv vara intresserad av.
Det är oförsvarbart att låta en häst vara halt i veckor!

Man ska ändå vara medveten om att det kan innebära avtalsbrott och ev efterföljder.

Tänker att det kan vara värt att nämna iom att det finns de som bara plockat hem sina hästar och sedan står där med en rad rättsliga problem för att man är oense med den man ingått avtalet med. Båda har ofta rättigheter och skyldigheter, sällan en part har total veto
 
Absolut och fv har redan brutit mot avtalet enligt ts genom för lång skoperiod och genom att inte ge hästen vård.
Vill fv dra det vidare så har hen en hel del emot sig redan från början.
 
Absolut och fv har redan brutit mot avtalet enligt ts genom för lång skoperiod och genom att inte ge hästen vård.
Vill fv dra det vidare så har hen en hel del emot sig redan från början.

Ja enligt vad ägare vet.

Jag tänker på hur i så fall utomstående som ska döma ska veta det.

Ska man kunna lägga någon slags bevisning då, känns ett vetutlåtande som en rätt stark motivering.
Därav att jag anser att det för egen skull i så fall kan vara mycket klokt att antingen ta hästen till klinik först eller ha med sig en veterinär till hästen, innan man bara tar hem den..Om det nu inte står i avtalet att ägaren har rätt att efter eget tycke bedöma och ta hem hästen.

Förutsättningarna styrs liksom av det man avtalat
 
Därför jag skriver att jag direkt skulle köra hästen till min veterinär som känner hästen och vet normalläget.
 
Ja enligt vad ägare vet.

Jag tänker på hur i så fall utomstående som ska döma ska veta det.

Ska man kunna lägga någon slags bevisning då, känns ett vetutlåtande som en rätt stark motivering.
Därav att jag anser att det för egen skull i så fall kan vara mycket klokt att antingen ta hästen till klinik först eller ha med sig en veterinär till hästen, innan man bara tar hem den..Om det nu inte står i avtalet att ägaren har rätt att efter eget tycke bedöma och ta hem hästen.

Förutsättningarna styrs liksom av det man avtalat

Fodervärden erkände själv muntligt att hon gått över sko perioden
 
Fodervärden erkände själv muntligt att hon gått över sko perioden

Till vem? Dig?

Det jag försöker få fram är att om ni genom avtalet eller genom en handling inte är överens och någon annan ska avgöra åt er
så måste man ha på fötterna. Muntliga saker brukar inte räcka speciellt långt om man är oense, speciellt inte om man ska diskutera ekonomiska ersättningar
 
Till vem? Dig?

Det jag försöker få fram är att om ni genom avtalet eller genom en handling inte är överens och någon annan ska avgöra åt er
så måste man ha på fötterna. Muntliga saker brukar inte räcka speciellt långt om man är oense, speciellt inte om man ska diskutera ekonomiska ersättningar
Ja hon sa det till mig i måndags efter Hovis var där, hon sa att hennes hovis tyckte hovarna vuxit mer och bättre när han gått över skotiden.
 
Det står i kontraktet att om jag som
Hästen på något sätt blir misskött eller vanvårdad får jag som hästägare omedelbart säga upp kontraktet
 
Det står i kontraktet att om jag som
Hästen på något sätt blir misskött eller vanvårdad får jag som hästägare omedelbart säga upp kontraktet

Säga upp ja, men då kvarstår väl kanske en uppsägningstid också?
Det är skillnad i att säga upp ett avtal eller tex ha rätt genom avtalet att komma på dagen och hämta hästen.

Men du får försöka enas med fv om att hästen ska vetundersökas snarast oavsett.
 
Jag tycker också veterinär utlåtande är ett starkt bevismaterial. Jag och fodervärden har ju hittills haft en bra dialog trots allt, vi har ju aldrig blivit osams. Dock kanske lite oense, men aldrig på ngt allvarligt plan. Men jag blir tyvärr lite "feg" att säga exakt hur jag känner osv. Då det blir känsligt när det är min bästa kompis. Skulle jag kanske tänkt på innan jag lånade ut hästen, men det är ju lätt att vara efterklok :-/
 
Säga upp ja, men då kvarstår väl kanske en uppsägningstid också?
Det är skillnad i att säga upp ett avtal eller tex ha rätt genom avtalet att komma på dagen och hämta hästen.

Men du får försöka enas med fv om att hästen ska vetundersökas snarast oavsett.

Ja och säger jag upp kontraktet med omedelbarverkan ska vell uppsägningstid inte gälla?

Absolute :-)
 
Hovslagaren kanske är utbildad, men finns inte med i ngt register vilket min hovlsagare hjälpte mig(som jag hade på min häst) med. Den misstänkta Blödningen hittades direkt, men den hovslagaren hittade ingen hovböld.

Ringdes det och kollades? Registren på nätet innehåller bara de som aktivt valt att publiceras. Ringer man tex JSV finns fler gdk hovslagare än på deras sida.
 
Till vem? Dig?

Det jag försöker få fram är att om ni genom avtalet eller genom en handling inte är överens och någon annan ska avgöra åt er
så måste man ha på fötterna. Muntliga saker brukar inte räcka speciellt långt om man är oense, speciellt inte om man ska diskutera ekonomiska ersättningar

Kvitton/fakturor från hovslagaren borde ju kunna visa vilka datum hästen blivit skodd. OM det finns kvitton så klart...
 
Ja och säger jag upp kontraktet med omedelbarverkan ska vell uppsägningstid inte gälla?

Absolute :-)

Fortfarande vet ju jag inte vad som ordagrant står i ditt avtal eftersom att jag inte sett det, så det kan jag inte svara på.
Det beror ju hellt på vad som står där i, om det ger dig rätten att häva det då med omedelbar verkan och att du kan hämta hästen precis när du vill
 
Kvitton/fakturor från hovslagaren borde ju kunna visa vilka datum hästen blivit skodd. OM det finns kvitton så klart...

Ja.

Men det kvarstår dock att om man kommer till ekonomiskt ansvar/ersättning att kunna bevisa att det var precis det som orsakat hästens hälsa.
Bara för att en häst tex går över tiden 1 vecka behöver det inte nödvändigtvis innebära att hästen blir jättedålig. Att hästen blivit felskodd och felverkad känns mer troligt om hältan härstammar från hovvården..

Det är därför jag fortfarande ser en veterinärundersökning som det enda vettiga..kanske även en renomerad klinikhovis på plats då lätt ser vad som felar.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 490
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
247
· Visningar
18 569
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 319
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 183
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp