Bukefalos 28 år!

Min häst halt hos fodervärden, börjar bli orolig!

equestrians

Trådstartare
hej, jag har lånat ut min tävlingshäst till en fodervärd under en tid då jag inte har möjlighet. Fodervärden är en av mina bästa kompisar. Hästen har sedan jag köpte den alltid haft lite dålig hovkvalite, haft en hovböld under den tid jag haft honom. Men det är den enda gången han har vart halt för mig och visst är han en känslig häst men har aldrig upplevt honom över känslig. Han har aldrig annars haft hovproblem för mig och jag har vart noga med bra hovslagare och kontinuerligt var 6:e vecka sko och verka hästen.

Nu till problemet... Ända sedan min häst kom till min kompis/fodervärd ca 2 mån sedan, så har hästen vart halt 3ggr på kort tid. En av gångerna var han så halt att han hoppade på 3 ben. Jag misstänkte genast hovböld, men hovslagarna hittade ingen hovböld utan en blödning i ena hoven. Skon togs av och hästen blev bättre efter ca 9dgr. Men nu när de satt på sko igen och har verkat och skott om hästen så markerade han lite på ett annat ben. Hästen har vart halt nu ca 3 veckor konstant av dessa ca 8 v hon hunnit ha hästen. Jag hade en tid på kliniken bokad, men fodervärden och stallägaren där hon har hästen tyckte att vi ska avvakta eftersom det blir bättre av vila..

Men nu börjar jag både bli irriterad och otålig som hästägare, såhär känslig och dåliga hovar har jag aldrig upplevt att min häst haft. Vet bokstavligen inte vad dom hör eller deras hovslagare gör för att få honom så öm och halt hela tiden. Dessutom hovslagaren dom hade ute då vi först misstänkte hovböld, fick jag reda på sedan inte ens finns registrerad någonstans och han är inte godkänd av Jordbruksverket och får dessutom inte hur som helst börja skrapa efter hovbölder.

Snälla, ge mig tips och råd hur skulle ni göra i min situation. Detta handlar om en dyr tävlingshäst Och ännu svårare situation när det handlar om ens bästa kompis som är fodervärd. Vill inte hamna i onödiga konflikter, men känns som om jag inte orkar bara "se på" längre, är ju ändå min häst!!
 
Vad synd, för fel hovslagare kan verkligen förstöra mycket
Har sett det på nära håll
Men försökt prata lite snällt med kompisen om att hon kanske ska försöka hitta en annan hovslagare
 
Jag känner ju som så att det har o göra med om/vad ni har skrivit i kontraktet hur mycket du har att säga till om under denna fodervärds tiden. Men jag som hästägare hade gått in och krävt en annan hovslagare. Se det så, om det nu är "fel" på hovslagaren så kan din häst lida av konsekvenserna ett bra tag framöver, kankse även efter fodervärdstiden gått ut och då står du där med problem som din fodervärd har "orsakat". Jag hade hellre tagit en lten dust där jag bestämmer att en ny hovslagare ska användas än att behöva ta ett bråk med vännen när hästen kankse inte är ridbar längre.
 
Vad synd, för fel hovslagare kan verkligen förstöra mycket
Har sett det på nära håll
Men försökt prata lite snällt med kompisen om att hon kanske ska försöka hitta en annan hovslagare

Ja jag har pratat m henne, men tror hon tkr jag är lite "besvärlig" då dom anser att denna Hovis är bra. Dock vet jag att hen inte vart Hovis så länge, bara ca 3 år. Så han har vell inte så bred erfarenhet än.
 
Jag känner ju som så att det har o göra med om/vad ni har skrivit i kontraktet hur mycket du har att säga till om under denna fodervärds tiden. Men jag som hästägare hade gått in och krävt en annan hovslagare. Se det så, om det nu är "fel" på hovslagaren så kan din häst lida av konsekvenserna ett bra tag framöver, kankse även efter fodervärdstiden gått ut och då står du där med problem som din fodervärd har "orsakat". Jag hade hellre tagit en lten dust där jag bestämmer att en ny hovslagare ska användas än att behöva ta ett bråk med vännen när hästen kankse inte är ridbar längre.

Ja asså i kontraktet står det att jag kan häva kontraktet vid misskötsel av hästen. Så tkr vell att jag har en hel del att säga till om. Annars står det nog inte så mkt mer om det i kontraktet. Dock har jag vart noga och pointera i kontraktet att han ska skos och verkas var 6:e vecka, trots det hade hon nu gått över tiden. För hans hovar mådde bäst den tid jag haft hästen av de intervallerna och fick aldrig problem. Bra hovvård är A och O på min häst och det står med i kontraktet
 
Veterinärundersökning för att ta reda på mer exakt vad som gäller samt ev hovslagarbyte hade jag krävt.

Det är nya underlag, nya ryttaren rider annorlunda, ny hovslagare..Om hästen är känslig är risken större att den blir halt då och det känns viktigt att man genom veterinär isf kollar upp vad som skett - är detta nåt hästen dragits med en tid och som nu slagit ut pga alla förändringar? Eller beror detta tex helt och hållet på nya hovis som är för dålig?
Nåt i hästens miljö? - dåligt underlag i hagen och hästen springer runt tex

Normalt sett ska en häst inte bli halt bara sådär och för mig är det då av vikt att man letar efter orsak på en gång och handlar därefter
 
Senast ändrad:
Veterinärundersökning för att ta reda på mer exakt vad som gäller samt ev hovslagarbyte hade jag krävt.

Det är nya underlag, nya ryttaren rider annorlunda, ny hovslagare..Om hästen är känslig är risken större att den blir halt då och det känns viktigt att man genom veterinär isf kollar upp vad som skett - är detta nåt hästen dragits med en tid och som nu slagit ut pga alla förändringar? Eller beror detta tex helt och hållet på nya hovis som är för dålig?
Nåt i hästens miljö? - dåligt underlag i hagen och hästen springer runt tex

Normalt sett ska en häst inte bli halt bara sådär och för mig är det då av vikt att man letar efter orsak på en gång och handlar därefter

Hej, ja det har ju vart en del miljöbyten för hästen på slutet. Har även tagit upp det med fodervärden, men hen säger inte så mycket. Utan säger nog att det bara är "otur" ändå... Jag hade ju som sagt en tid bokad på kliniken och sa att nu åker vi in och kollar upp med på klinikhovslagaren och veterinär vad felet är. Men den dagen vi skulle till kliniken blev hästen avsevärt bättre i hältan och fodervärden och stallägaren där hen har hästen, tryckte på att vi absolute ska avvakta när han är såhär avsevärt mycket bättre. För mig är det fortfarande ett frågetecken att hästen blir halt 3ggr på kort tid och i måndags när hovis var där och satt på skon igen efter blödningen, så är helt plötsligt hästen lite halt och markerar på ett annat ben.. För mig låter det mycket skumt.

Jag tycker som du säger att m,an vill leta upp orsaken. Berättade för min hovis som jag hade på honom och hon tycker det låter som om hovisen gör fel. För hon vet ju också att han aldrig var sådär extrem känslig när jag hade honom och ändå hade han gjort en hel del miljöbyten innan jag köpte honom också.
 
Ja jag har pratat m henne, men tror hon tkr jag är lite "besvärlig" då dom anser att denna Hovis är bra. Dock vet jag att hen inte vart Hovis så länge, bara ca 3 år. Så han har vell inte så bred erfarenhet än.

icket godkänd hovslagare som jobbat 3 år och hästen får problem? Vad för typ av utbildning har denna hovslagare? Det borde ju ligga i din kompis intresse att kunna använda hästen hon har på foder = se till att den har bra hovvård av en utbildad och kunnig hovslagare. Annars är det, i mina ögon, inte så konstigt att man får problem. Speciellt inte om hästen är känslig från början
 
Hej, ja det har ju vart en del miljöbyten för hästen på slutet. Har även tagit upp det med fodervärden, men hen säger inte så mycket. Utan säger nog att det bara är "otur" ändå... Jag hade ju som sagt en tid bokad på kliniken och sa att nu åker vi in och kollar upp med på klinikhovslagaren och veterinär vad felet är. Men den dagen vi skulle till kliniken blev hästen avsevärt bättre i hältan och fodervärden och stallägaren där hen har hästen, tryckte på att vi absolute ska avvakta när han är såhär avsevärt mycket bättre. För mig är det fortfarande ett frågetecken att hästen blir halt 3ggr på kort tid och i måndags när hovis var där och satt på skon igen efter blödningen, så är helt plötsligt hästen lite halt och markerar på ett annat ben.. För mig låter det mycket skumt.

Jag tycker som du säger att m,an vill leta upp orsaken. Berättade för min hovis som jag hade på honom och hon tycker det låter som om hovisen gör fel. För hon vet ju också att han aldrig var sådär extrem känslig när jag hade honom och ändå hade han gjort en hel del miljöbyten innan jag köpte honom också.

I min värld så har ägaren sista ordet.

Däremot styr ju en del vad som talar om vem som isf ska stå för kostnader för vetundersökning och byte av hovslagare etc beroende på vad man avtalat om..Men att hästen ska kollas upp måste man som ägare kunna ha sista ordet i anser jag - det är viktigt för alla parter, för dig, för fv och hästens. Dessutom inte bara för nutid utan framtid

Görs det inte och det är reglerat i avtalet att du har rätt att avbryta om hästen missköts skulle jag dra den slutsatsen att den inte sköts korrekt och jag hade tagit tillbaka hästen pronto
 
icket godkänd hovslagare som jobbat 3 år och hästen får problem? Vad för typ av utbildning har denna hovslagare? Det borde ju ligga i din kompis intresse att kunna använda hästen hon har på foder = se till att den har bra hovvård av en utbildad och kunnig hovslagare. Annars är det, i mina ögon, inte så konstigt att man får problem. Speciellt inte om hästen är känslig från början

Precis!! Lite min tanke också!
 
får veta NU att hästen inte har vart helt haltfri, trots att hen sa här om dagen att hästen såg haltfri ut och nu helt plötsligt har den aldrig vart helt haltfri.. gaaahh vet inte vad jag ska tro...
 
Det är ju bara 200-250 som är godkända av Jordbruksverket och därmed har utökad rätt att utföra vissa behandlingar utan veterinär närvarande, så att hovslagaren inte är "godkänd" behöver inte betyda att det inte är en utbildad hovslagare.

Däremot så får en icke godkänd hovslagare inte genomföra operativa ingrepp, så hittades inte blödningen direkt skon togs av var det förmodligen en inte tillåten behandling.
 
I min värld så har ägaren sista ordet.

Däremot styr ju en del vad som talar om vem som isf ska stå för kostnader för vetundersökning och byte av hovslagare etc beroende på vad man avtalat om..Men att hästen ska kollas upp måste man som ägare kunna ha sista ordet i anser jag - det är viktigt för alla parter, för dig, för fv och hästens. Dessutom inte bara för nutid utan framtid

Görs det inte och det är reglerat i avtalet att du har rätt att avbryta om hästen missköts skulle jag dra den slutsatsen att den inte sköts korrekt och jag hade tagit tillbaka hästen pronto

i kontraktet står det att fodervärden står för nya "skador" så står fodervärden för kostnaden och jag som hästägaren står för gamla skador som skulle visa sig vara något sedan innan fodervärdstiden.
 
i kontraktet står det att fodervärden står för nya "skador" så står fodervärden för kostnaden och jag som hästägaren står för gamla skador som skulle visa sig vara något sedan innan fodervärdstiden.

Då är det extra viktigt att hästen kollas upp snarast.

Ni måste ju därmed ta reda på orsak samt om det är en gammal skada eller en ny. Försök isf få fv att förstå det för annars står ni ju bara och gissar er fram. Ni båda har därmed ansvar att ta reda på varför hästen är ofräsch
 
Det är ju bara 200-250 som är godkända av Jordbruksverket och därmed har utökad rätt att utföra vissa behandlingar utan veterinär närvarande, så att hovslagaren inte är "godkänd" behöver inte betyda att det inte är en utbildad hovslagare.

Däremot så får en icke godkänd hovslagare inte genomföra operativa ingrepp, så hittades inte blödningen direkt skon togs av var det förmodligen en inte tillåten behandling.

Hovslagaren kanske är utbildad, men finns inte med i ngt register vilket min hovlsagare hjälpte mig(som jag hade på min häst) med. Den misstänkta Blödningen hittades direkt, men den hovslagaren hittade ingen hovböld.
 
Jag hade nog övervägt att ta hem hästen. Mycket på grund av att det inte känns som det finns en öppen och tillitsfull dialog mellan er. Är det en vän borde ni ju kunna sätta er ner och rensa luften och komma fram till en gemensam plan som båda känner sig nöjda och trygga med. Båda får ju i det läget få vara beredda på eftergifter. Jag vet inte om du erbjudit dig att hjälpa till att betala vet. undersökning? Missnöjet som råder nu riskerar nog vänskapen i vilket fall om ni inte kan sitta ner och säga saker med handen på hjärtat. Jag själv hade varit livrädd för att ha en häst som blir skodd dåligt.
 
Om inte fodervärden tar hästen till veterinär, då hade jag som hästägare åkt dit och tagit med hästen till klinik.
 
Jag hade nog övervägt att ta hem hästen. Mycket på grund av att det inte känns som det finns en öppen och tillitsfull dialog mellan er. Är det en vän borde ni ju kunna sätta er ner och rensa luften och komma fram till en gemensam plan som båda känner sig nöjda och trygga med. Båda får ju i det läget få vara beredda på eftergifter. Jag vet inte om du erbjudit dig att hjälpa till att betala vet. undersökning? Missnöjet som råder nu riskerar nog vänskapen i vilket fall om ni inte kan sitta ner och säga saker med handen på hjärtat. Jag själv hade varit livrädd för att ha en häst som blir skodd dåligt.

det kvittar mig nästan veterligen vem som betalat kostnaden, för mig är hästens välbefinnande och hälsa viktigare! Men visar det sig vara en skada som är orsakat under fodervärdstiden får givetvis fodervärden stå för det eftersom så står det i kontraktet. Annars är jag inte rädd att betala.

Dock är jkag i en svår situation att kunna ta hem hästen, anledningen till varför hästen är utlånad är för att jag är gravid och jag ska få barn NU när som helst och jag ville fokusera på mitt barn som ska komma till världen. Så detta orosmoment runt hästen gör mig näst in till tokig just nu ... :(
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 518
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
19 318
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 329
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 259
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp