Bukefalos 28 år!

Min häst halt hos fodervärden, börjar bli orolig!

Se i alla fall till att nå fram till din kompis/fv även om det är jobbigt. Men jag tror att i din situation måste man vara rak och tydlig med vad man vill så att det inte sker fler missuppfattningar eller delade åsikter.
Få fram att du för en dialog mot och med denne, inte vad dennes ev stallkamrater tycker och om någon annan ska avgöra åt er så ska bedömningen i så fall vara opartisk för annars blir det heltokigt.

Lägg fram vad du vill ska göras och inom vilken tidsram och se vad fv tycker.
 
Jag hade bokat tid på klinik, meddelat tiden och att jag förväntar mig att träffa hästen och fodervärden på kliniken.

Jag hade tagit fakturan i första hand, men beroende på vad som framkommer varit beredd att debitera fodervärden. Oavsett vad som hänt, har hästen rätt att få vård. Den har varit halt länge, och på flera ben (!!!!) och FV och stallägaren (vad tusan har stallägaren med detta att göra?!) vill avvakta. Modigt, det innebär ju att FV kan bli grymt ekonomiskt ersättningsskydlig.

Nej, dax att göra upp med "kompisen" (som inte alls är en kompis utan ett rövhål, inte behandlar man sina hästägande vänner på det sättet, ännu mindre deras häst!). Kräv respekt, och var beredd att ta hästen därifrån.
 
Kl till TS :

Har jag fattat det rätt att det är 8 veckor totalt hästen varit på foder och då varit halt 3 gånger ?
Om jag fattat det korrekt så känns det ju som det skulle kunna vara vadsom inkl hovar men att man kört på och ridit lite för hastigt igen direkt hästen känts fräsch ?

Ang hovslagare som är godkända av Jordbruksverket osv så är det ju precis som @LenaB redovisat . Inte ekvivalent med outbildade duktiga hovslagare alls i sak .
 
icket godkänd hovslagare som jobbat 3 år och hästen får problem? Vad för typ av utbildning har denna hovslagare? Det borde ju ligga i din kompis intresse att kunna använda hästen hon har på foder = se till att den har bra hovvård av en utbildad och kunnig hovslagare. Annars är det, i mina ögon, inte så konstigt att man får problem. Speciellt inte om hästen är känslig från början

Vart framgick det att hovisen inte var godkänd?

Ibland kan det vara bättre att anlita en utbildad hovis trots att den inte har så bred erfarenhet, än att välja grannen som skott i 30 år och aldrig kommit i närheten av en vidareutbildning.

Alla hovisar står inte med i något register, även om de har all tänkbar sorts utbildning så kan de välja att inte vara medlem i SHF.
 
Kl till TS :

Har jag fattat det rätt att det är 8 veckor totalt hästen varit på foder och då varit halt 3 gånger ?
Om jag fattat det korrekt så känns det ju som det skulle kunna vara vadsom inkl hovar men att man kört på och ridit lite för hastigt igen direkt hästen känts fräsch ?

Ang hovslagare som är godkända av Jordbruksverket osv så är det ju precis som @LenaB redovisat . Inte ekvivalent med outbildade duktiga hovslagare alls i sak .

För mig finns det även att hästen skulle kunna ha varit ofräsch vid övergången till fodervärd, så min fråga är blev hästen veterinärbesiktigad innan fodervärd tog över?
 
Vart framgick det att hovisen inte var godkänd?

Ibland kan det vara bättre att anlita en utbildad hovis trots att den inte har så bred erfarenhet, än att välja grannen som skott i 30 år och aldrig kommit i närheten av en vidareutbildning.

Alla hovisar står inte med i något register, även om de har all tänkbar sorts utbildning så kan de välja att inte vara medlem i SHF.


Det var ett rent antagande från min sida då jag läste lite snabbt att ts skrev att denne inte fanns registrerad någonstans. Då gissar jag att denne inte heller har något företag registrerat.. visst kan de välja att inte vara med i SHF, men borde de inte tjäna mer på att gå med och registreras än att inte göra det? Speciellt om de vidareutbildat sig för att få behörighet för sjukbeslag osv

Håller helt med det du skriver och skulle också välja en utbildad före grannen brevid.
 
Då gissar jag att denne inte heller har något företag registrerat.

Nu förstår jag ingenting. Blandar du inte äpplen och morötter nu?

Företag kan ju vara registrerat (hos Bolagsverket), men det har ju inget med att göra huruvida man som yrkesutövare är registrerad i yrkesregister eller vidareutbildad.

Vad har företag med diskussionen att göra?
 
Fler och fler hovslagare har valt att gå ur SHF och gå med i annan nystartad förening. En av Sveriges få hovslagarmäster tex.

Och som sagt synas i register online är ett aktivt val. Alla utbildade/sjv godkända/medlemmar i SHF syns inte online. Man MÅSTE ringa för att vara säker!
 
Fler och fler hovslagare har valt att gå ur SHF och gå med i annan nystartad förening. En av Sveriges få hovslagarmäster tex.

Och som sagt synas i register online är ett aktivt val. Alla utbildade/sjv godkända/medlemmar i SHF syns inte online. Man MÅSTE ringa för att vara säker!

Det finns många otydligheter vad som avses att vara godkänd osv .... Har stor förståelse för att det väcker förvirring hos många ....
 
Nu förstår jag ingenting. Blandar du inte äpplen och morötter nu?

Företag kan ju vara registrerat (hos Bolagsverket), men det har ju inget med att göra huruvida man som yrkesutövare är registrerad i yrkesregister eller vidareutbildad.

Vad har företag med diskussionen att göra?

Det jag tolkade det ts skrev som att hovisen inte fanns i några register inkluderade även att hovis inte hade något registrerat företag vilket får mig att undra vad från typ av utbildning denne har. Att vara utbildat hovslagare men inte registrerat sitt företag låter i mina öron väldigt märkligt, därav inblandningen av företag
 
Hej allesammans, det jag menade m. Att hovisen dör inte var "godkänd", var igenom Jordbruksverket. Eftersom vi misstänkte hovböld! :-)

Eftersom jag vill ha någon som "får" och kan göra det.
 
Det är väl skatteverket som pysslar med företagsregistreringar..?

Men vad är det du menar? Jag förstår uppriktigt inte vad du avser. Företagsregisteringar - vad är det? SKV hanterar bl a moms och uppbörd, om man är registrerad som arbetsgivare och momsregistrerad. Sedan finns inkomstskatt som ska deklareras, och dessa gäller oavsett om man är företagare eller privatperson.

Jag vet inte vad en företagsregistrering hos SKV är, jag har ändå jobbat med ekonomi och redovisning sedan 1990.
 
Det som avses med registrerat företag är antagligen att man kan hitta det på nätet via allabolag eller liknande. Dvs att det faktiskt i relevanta fall finns ett orgnr, att personen eller företaget är registrerad för f-skatt samt förekommer i momsregistret.
Fast det tror jag du förstod Lovisaleonora...

Men bättre uttryck än registrerat skulle vara sökbart/"hittbart"
 
Men då kommer nästa fråga som jag står förstummad över. Vad har företaget med hovslagarens eventuella godkännade hos JBV att göra?! Det är personligt, inte utfärdat för ett visst företag.

Och nej, jag förstår verkligen inte det där med företagsregistrering. Antingen har man företag/firma, eller så har man inte. Man kan inte ha ett oregistrerat företag.
 
Men då kommer nästa fråga som jag står förstummad över. Vad har företaget med hovslagarens eventuella godkännade hos JBV att göra?! Det är personligt, inte utfärdat för ett visst företag.

Och nej, jag förstår verkligen inte det där med företagsregistrering. Antingen har man företag/firma, eller så har man inte. Man kan inte ha ett oregistrerat företag.

Och det var ju precis det @doleron menade. Att om det inte ens finns ett företag (även om doleron kallade det för registrerat företag) så är personen knappast seriös. I så fall skor ju denne svart eller enbart som hobby även om det är lite knepigt få in det som hobby.

Och där har du väl vad det har med ett gdk hos JSV att göra. Eller hur man säger. Om personen inte skor inom ramen för en näringsverksamhet så är det ganska tveksamt om personen är gdk av JSV då det är ett ganska nytt påfund. (Teoretiskt kan personen vara anställd, men det är ganska ovanligt för hovslagare och då ska ju personen ändå inte på egen hand under egen flagg ta kunder). Däremot kan en person utmärkt väl vara utbildad, fortbildad osv men utan att bedriva näringsverksamhet - det är ju inget som helst krav att arbeta med det man är utbildad till, och man får byta yrkesbana med.

Så tolkar jag i alla fall doleron.
 
Jag gjorde en helt annan tolkning och ser fortfarande inte något klart samband, men med tanke på hur rörigt det utvecklats kan det nog vara detsamma.

Godkända hovslagare finns listade på JBV´s hemsida, och frågan är om det registret är tillförlitligt eller det finns andra som är godkända men inte listade? Troligen inte.

Däremot kan man vara duktig och fortbildad även utan godkännande, men då har man ju en del inskränkningar i sitt yrkesutövande.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 494
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 733
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 319
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp