Bukefalos 28 år!

Min häst halt hos fodervärden, börjar bli orolig!

Godkända hovslagare finns listade på JBV´s hemsida, och frågan är om det registret är tillförlitligt eller det finns andra som är godkända men inte listade? Troligen inte.

Som jag skrivit flera gånger. Alla godkända hovslagare är inte med på den listan som finns på nätet. De måste välja aktivt för att publiceras. Så ringer man JSV så finns det fler än på listan på nätet.
 
Och det var ju precis det @doleron menade. Att om det inte ens finns ett företag (även om doleron kallade det för registrerat företag) så är personen knappast seriös. I så fall skor ju denne svart eller enbart som hobby även om det är lite knepigt få in det som hobby.

Och där har du väl vad det har med ett gdk hos JSV att göra. Eller hur man säger. Om personen inte skor inom ramen för en näringsverksamhet så är det ganska tveksamt om personen är gdk av JSV då det är ett ganska nytt påfund. (Teoretiskt kan personen vara anställd, men det är ganska ovanligt för hovslagare och då ska ju personen ändå inte på egen hand under egen flagg ta kunder). Däremot kan en person utmärkt väl vara utbildad, fortbildad osv men utan att bedriva näringsverksamhet - det är ju inget som helst krav att arbeta med det man är utbildad till, och man får byta yrkesbana med.

Så tolkar jag i alla fall doleron.


Ja precis så. Skönt att någon förstår vad jag menar :)
 
Jag gjorde en helt annan tolkning och ser fortfarande inte något klart samband, men med tanke på hur rörigt det utvecklats kan det nog vara detsamma.

Godkända hovslagare finns listade på JBV´s hemsida, och frågan är om det registret är tillförlitligt eller det finns andra som är godkända men inte listade? Troligen inte.

Däremot kan man vara duktig och fortbildad även utan godkännande, men då har man ju en del inskränkningar i sitt yrkesutövande.

Ja man kan som sagt vara listad, men inte på nätet. Och det beror på att personen begärt att de inte vill finnas med på den lista som syns på webbsidan, men ringer man och frågar så kan man alltså få ett helt annat svar.

Detta gäller såväl JBV som hovslagareföreningen, därför kan det finnas flera "mästare" än man tror. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 494
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 733
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 319
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp