Bukefalos 28 år!

Ny kanin! Lite frågor om hö, priser & utfodring

cottagecheeseface

Trådstartare
Jag ska om ca 2 veckor hämta hem min lilla kaninpojke.
Jag kom på ganska sent att det inte alls är lika lätt här som i Norrland att hitta bra hö som också inte kostar 10-20kr/kg!

Jag bor i Hägersten och de har inte tillgång till bil. Det höet jag hittat som inte är ifrån djuraffärer är ifrån olika 4H gårdar, självklart är den gård som ligger i Hägersten dyrast ;)
Har funderat på att ringa till någon ridskola som ligger skapligt nära, men om dem inte vill sälja så känns det som en bonde är det enda alternativet. Hur hittar man en bonde i Stockholm som har hö kvar nu i Januari? Det är ju inte riktigt säsong.

Vart hittar ni ert hö, och vad kostar det?
Vad tycker ni jag ska göra?

Sen undrar jag lite om hur lång tid det tar att vänja in en kanin på ca 9-10v till nytt hö. Ska jag vänta ett tag med att ens lägga i lite av mitt hö? Med tanke på att immunförsvaret och magen kan bli lite dålig vid flytt/stress. Och hur mycket ska jag börja blanda i, och hur mycket ska jag öka?

Och justja, när jag ändå är igång, hur mycket äter(kg) din kanin på en vecka, och vad väger den? (bilder har jag ingenting emot :angel: )

Jag skulle bli så glad om någon orkar läsa och svara :) Jag har läst på massor men det är ändå massor av frågor och funderingar, och allt är så spännande! Jag vill att han ska ha det perfekt, springer redan runt och stollar och planerar designen i buren/lägenheten :o

(Vad förvirrad jag blev när jag skulle välja prefix, kanin är ju ingen gnagare. Räknas den som det här eller har jag tänkt fel?)
 
Sv: Ny kanin! Lite frågor om hö, priser & utfodring

Vart hittar ni ert hö, och vad kostar det?
Vad tycker ni jag ska göra?

Jag har ju hästar, det underlättar med kontakter och så (hästarna har ätit hösilage, så jag har fått köpa höbalar separat till kaninerna).

Annars kan du kolla på blocket bland hästannonserna om det finns någon som säljer småbalar med hö.

Har två dvv, vet inte exakt hur mycket hö de äter, men kanske 5-10 kg per vecka? En höbal räcker två veckor. 25 kr per bal, gissar på ungefär 10 kg.
 
Sv: Ny kanin! Lite frågor om hö, priser & utfodring

Kolla på blocket efter någon som säljer småbalar. Du får säkert köpa av dom.

Själv har jag häst som äter hö så får mitt hö till kaninerna på det viset.

Du kan nog börja blanda 50/50 med det gamla och nya höet direkt och köra så tills det gamla är slut.

Vet inte hur mycket mina äter. Dom har fri tillgång och det fylls på varje dag. Men balarna väger ca 20 kg och jag brukar ta med 2-3 kakor hem som räcker en vecka till båda. Så kanske 3-4 kg tillsammans på en vecka.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny kanin! Lite frågor om hö, priser & utfodring

Jag har letat på blocket men hittar ca tre annonser från förra månaden eller tidigare. Det är också väldigt långt att transportera höet från t.ex. Nynäshamn in till Hägersten, som sagt har jag ingen bil, och inte heller ett sl kort. Så billigare hö men längre resor kanske blir dyrt hö ändå så att säga. Jag tror att det är lättare att hitta hö om några månader, så jag kanske får stå ut med dyrt hö ett tag.
Förresten, har ni låda till eran kanin? Vad har ni för underlag, pellets, spån, kattsand?
 
Sv: Ny kanin! Lite frågor om hö, priser & utfodring

Jag har en toalett till mina kaniner. En trekantig låda som man sätter i ett hörn. Mina är rumsrena och gör sina behov i den. I den har jag toa-lätt som är för katter. Finns i både matbutik och djurbutik.
I övriga buren har jag halm eftersom mina kaniner bor ute på altanen. Så kan dom burra ner sig ordentligt. Dom brukar gräva en liten grop och burra ner sig i.
 
Sv: Ny kanin! Lite frågor om hö, priser & utfodring

Nu har höet löst sig. Fick köpa från en kompis förra stall, 3kr/kg istället för 20kr/kg, phuh! Så nu har jag ca 12kg hö hemma, men när det är slut blir det till att leta nytt (igen). Nu har jag lite längre tid på mig iaf.
Hur gör ni med blad/grönsaker nu på vintern? Köper ni på livsmedelsbutik eller odlar eget?

Tack för svar! Det är så jag tänkt också, att ha låda som toalett. Jag har dock köpt spån för det men om det blir för jobbigt planerar jag att byta till någon kattsand. Han kommer att gå fritt i lägenheten så småningom.
Just nu har jag en låda i buren, och en i vardagsrummet. Jag hade inte tänkt ge honom tillgång till vardagsrummet förräns han vant sig vid köket (där buren står). Men tror du att jag kommer behöva flera lådor än två? Lägenheten är inte stor alls men funderar på om jag ska ha en till i köket, utanför buren, då det känns som "för jobbigt" att hoppa in i buren och sen i lådan. Vad tror ni?


Sen undrar jag också hur ni gjort första dagarna kaninen kommit hem? Låta den vara ifred i några dagar, plocka upp den ofta/mindre ofta, hur mycket ska man "hålla på" så att säga. Jag har inte tänkt pressa fram någonting från hans sida såklart, jag gör ingenting förräns han känner sig lugn och trygg.
Det står så olika på alla hemsidor och i böcker, vissa säger att man inte ens ska gå i närheten den första veckan, blir han inte mer skygg då?
 
Sv: Ny kanin! Lite frågor om hö, priser & utfodring

Haha oj nu blev det lite konstigt. Var inloggad på mitt andra account när jag svarade dig, Matmissbrukaren :p
 
Sv: Ny kanin! Lite frågor om hö, priser & utfodring

Så bra att det löste sig med höet. 12 kg ska ju räcka ett tag!

Jag köper mina grönsaker i butik.
Dom gillar morot, gurka ibland, sallad, kålrot, vitkål, blomkål och speciellt blasten på både morot och blomkålen.

Jag tror det räcker med två lådor. Han lär sig var dom finns.

Låt honom vara första dagen. Andra dagen kan du klappa honom lite och tredje lyfta upp honom i famnen en stund. Du märker på honom ifall han behöver mer tid att komma tillrätta. Min första tog det två timmar ungefär, sen la han sig i mitten av buren och sov helt utsträckt. Det gör dom inte om dom inte trivs eller är rädda. Honom hade jag bara lös i vardagsrummet. Han lämnade aldrig mattan fastän han fick. Knäppgök.

Den andra hade jag inte lös alls för det var inte hans grej. Han blev bara stressad av det och var mest rädd. Nr 1 låg mest utsträckt och sov på mattan när han var ute, eller lekte och hoppade runt.
Han fick komma ut redan efter någon dag efter att vi hämtat honom för han kände sig trygg direkt i nya hemmet.
 
Sv: Ny kanin! Lite frågor om hö, priser & utfodring

Glömde förresten att tipsa om bladpersilja. Mina kaniner är som tokiga i det!
 
Sv: Ny kanin! Lite frågor om hö, priser & utfodring

Tack så mycket för alla tips, guld värt!

Jag fick reda på en lite rolig sak idag, Lego är en tjej! Sådant är vad jag förstått inte så ovanligt att se fel på, så imorgon får jag hem en Legoflicka istället för en Legoman.
Nu fungerar ju inte namnet Legolas (Lego) längre så jag ändrade det till Lego-Galadriel, var faktist vackrare tycker jag :love:
Imorgon hämtar jag henne, har förberett med grenar och hö i buren, filtar och mattor utanför också har jag satt ihop ett litet hus i kartong och även en kartongtunnel, hoppas hon gillar dem.

Har du någon hona? Hur är hon i brunst sådanafall? Vad jag har förstått är det väldigt individuellt hur påverkade dem blir av det, positivt som negativt. Om det visar sig att hon mår dåligt av brunsten vill jag kastrera, det ska ju även minska risken för tumörer/livmodercancer. Hur lång tid ska man "vänta" innan man väljer att kastrera? Jag menar, om kaninen uppenbarligen mår dåligt under brunst, kanske tom är skendräktig, kan det blir bättre med tiden eller är det lika bra att kastrera så fort som "möjligt"?

Blev mycket frågor nu iom könsbytet :p
Här är en bild på det lilla undret :love::bump:
treantreveckor.jpg
 
Sv: Ny kanin! Lite frågor om hö, priser & utfodring

Grattis till nya kaninen! är det en holländare? Har själv en hollis hane:)

Har ingen erfarenhet av kastrering av honkaniner så kan inte komma med råd tyvär.
Men jag reagerade lite på där du nämner att du kanske ska ha kattsand i toalådan? Menade du då vanlig sand eller pressad papper (toa-lätt)?

För sand är en big no-no! det utgör en verklig hälsofara särskilt dem som klumpar sig! Men även vanlig kattsand är farligt för kaniner. Googla kattsand kanin så hittar du mer info!
 
Sv: Ny kanin! Lite frågor om hö, priser & utfodring

Så 20 kr/kg är dyrt för hö och halm? Jag som trodde jag gjorde ett riktigt kap när jag köper för detta pris från en 4h gård!
Innan när jag var ny inom kanin köpte jag hö från zoobutik till hutlösa 30 kr för en liten påse! Så jag tyckte att 20kr/kg var ett bra pris :P
 
Sv: Ny kanin! Lite frågor om hö, priser & utfodring

Om du bor i norrland och har möjlighet till uteplats/balkong om du bor i en stad/by eller helt enkelt eget hus med trädgård - och det är kallt / vinter / snö så kan man köpa en sådan där hösilage bal för hästar. Är det varmt ute blir det ju snabbt dåligt men har man det kallt kan man bevara det färskt längre. Enda problemet är att det innehåller salter och mineraler (konserveringsmedel), jag vet inte hur känsliga kaniner är för det men det rekommenderas inte för marsvin. Men man slipper ju i alla fall ha saltsten när maten innehåller salt x)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 802
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 504
Senast: Marje
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 802
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp