Ny katt, hur hantera den?

Bukefalos 30 år!

Fibusen

Trådstartare
Jag har blivit med katt! ❤️ En jättegullig dam på 2,5 år. Hon är van att vara mest inne, men varit regelbundet på gården sommartid kortare stunder, har aldrig velat dra iväg utan hållit sig runt huset.

Jag hämtade henne i lördags eftermiddag, hon har alltså varit här i 4 dagar i dag. På dagarna så är hon på övervåningen, sen eftermiddag/kväll kommer hon ner och äter och hänger med oss en-två timmar, men på avstånd, sen går hon upp igen och lägger sig under någon möbel. På nätterna har hon vandrat runt och jamat för fulla muggar, men i natt var hon relativt tyst.

Hon äter, dricker och går på låda, dock bara eftermiddagar/kvällar/nätter då hon under dagtid ligger under säng, byrå osv där uppe. Ska jag bara fortsätta ”ignorera” henne och vänta in att hon kommer och umgås med oss, eller ska vi stänga till rum på övervåningen så hon inte har något att gömma sig under där, och då kommer ner och är med oss? Vill inte stressa henne, men samtidigt så vill jag ju att hon ska veta att vi faktiskt är ganska ok att hänga med.

Hon är väldigt kelsjuk normalt sett, älskar att bli klappad och kliad och vara med, så det känns så sorgligt att hennes senaste dagar bestått av att ligga och trycka alldeles ensam under möbler. 😢

Jag har blivit med katt! ❤️ En jättegullig dam på 2,5 år. Hon är van att vara mest inne, men varit regelbundet på gården sommartid kortare stunder, har aldrig velat dra iväg utan hållit sig runt huset.

Jag hämtade henne i lördags eftermiddag, hon har alltså varit här i 4 dagar i dag. På dagarna så är hon på övervåningen, sen eftermiddag/kväll kommer hon ner och äter och hänger med oss en-två timmar, men på avstånd, sen går hon upp igen och lägger sig under någon möbel. På nätterna har hon vandrat runt och jamat för fulla muggar, men i natt var hon relativt tyst.

Hon äter, dricker och går på låda, dock bara eftermiddagar/kvällar/nätter då hon under dagtid ligger under säng, byrå osv där uppe. Ska jag bara fortsätta ”ignorera” henne och vänta in att hon kommer och umgås med oss, eller ska vi stänga till rum på övervåningen så hon inte har något att gömma sig under där, och då kommer ner och är med oss? Vill inte stressa henne, men samtidigt så vill jag ju att hon ska veta att vi faktiskt är ganska ok att hänga med.

Hon är väldigt kelsjuk normalt sett, älskar att bli klappad och kliad och vara med, så det känns så sorgligt att hennes senaste dagar bestått av att ligga och trycka alldeles ensam under möbler. 😢
Hon kanske är lite osäker i den nya miljön med alla nya människor och lukter med mera.

Jag hade nog inte varit så orolig om det bara gått 4 dagar, men det hade definitivt gjort lite ont i hjärtat.
Finns det någon godis hon gillar extra mycket? Då hade jag kanske satt mig i närheten av där hon sitter och trycker och pratat/hängt lite nära och kastat in lite godis som ett första försök till att lösa upp knuten med att komma och umgås, gosa osv lite snabbare :)

Jag läste precis lite goda råd på ett katthems sida, så jag delar dem här!

"3-3-3 regeln är lite generellt beskrivet hur lång tid det tar för en katt att finna sig tillrätta i sitt nya hem och verkligen känna sig hemma.
😻

3 Dagar för att varva ner. För lilla hjärtat att sluta banka.
😿

3 Veckor för att lära sig rutiner.
Det är bra med tydliga rutiner för en ny liten katt. Mat på samma tider och plats, inte flytta på kattlådan osv.
😼

3 månader för att verkligen känna att detta är mitt hem nu
😸

Ja ni förstår hur viktigt det är att inte släppa ut katten för tidigt!
🙀
Många tror efter några veckor att det är ok att släppa ut katten, och där står kisse i trädgården där det knatar runt allt möjligt annat fyrfota att bråka med och allt möjligt annat konstigt
😿
och helt säker på vart den ska ta vägen om det blir läskigt är katten ännu inte - även om du kanske tror det
🙀

Så håll missen inne, gärna längre än du tror. Ni ska vara ett riktigt radarpar innan katten går ut och den ska vara helt inställd på att det är dig den ska springa hem till om det blir allt för spännande
🙀
"

Jag var tillfällig fodervärd åt en helt fantastisk katthona som kom från en familj med två barn och två andra katter - hon gömde sig dagtid i nästan två veckor hos mig som bor ensam...
Antagligen undrade hon vilken märklig värld hon hamnat i - hon kom fram när syskonbarnen kom och hälsade på och sedan var isen bruten!

Det är absolut inget att oroa sig för så länge hon dricker, äter och går på lådan. Vissa katter tar det längre tid att känna sig hemma. Känner flera katter som det tagit månader för innan de vågar sig ut. Men sedan blev de desto gosigare och riktiga knäkatter. Jag skulle låta katten komma till mig. Blinka mjukt när den kommer fram. Kanske lägga en godis på golvet nära dig. Men förövrigt inte försöka närma mig. Särskilt som det inte är en skyggis.

Hon kommer fram lite på eftermiddag/kväll och kan stryka sig emot soffhörnet där jag sitter, så då stoppar jag fram handen och kliar lite under hakan och hon kurrar för fullt, men efter en kort stund så är det som om hon tycker det blir lite otäckt och går ifrån, antingen så kilar hon upp och lägger sig under någon möbel igen, eller så lägger hon sig på golvet en bit ifrån mig och ligger och kikar lite för att sen gå upp.

Jag får avvakta och låta det vara som det är nu helt enkelt. Jag har bara haft kattungar tidigare och då har det ju varit fullt ös från dag 1! 😅

Hon kommer fram lite på eftermiddag/kväll och kan stryka sig emot soffhörnet där jag sitter, så då stoppar jag fram handen och kliar lite under hakan och hon kurrar för fullt, men efter en kort stund så är det som om hon tycker det blir lite otäckt och går ifrån, antingen så kilar hon upp och lägger sig under någon möbel igen, eller så lägger hon sig på golvet en bit ifrån mig och ligger och kikar lite för att sen gå upp.

Jag får avvakta och låta det vara som det är nu helt enkelt. Jag har bara haft kattungar tidigare och då har det ju varit fullt ös från dag 1! 😅
Stäng inga rum för henne utan låt det ta den tid det tar. 😺

Liknande trådar

• Lämplig kattras?
  • Rasval
  • Beteendestörning
  • Katt trick

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur