Bukefalos 28 år!

Ny krubbitare i gänget.

F

Fasade

Min häst har aldrig varit krubbitare, men nu när jag ska ta in henne på nätterna så biter hon på allt. Inte bara kanterna i boxen utan väggarna, ser ut som hon rivit med tänderna på hela väggarna.
Jag förstod ganska snabbt att hon tyckte det var tråkigt att stå inne på nätterna, nu pratar vi om mellan 20-07. Hon har nu nyligen stått utomhus i två hela år i en enorm hage med stor ligghall.
Men jag har ingen möjlighet att ha henne ute dygnet runt när det är som kallast, jag läste att jag skulle prova trätjära i boxen. men missfärgar det inte det ljusa träet?
Jag vill ju att hon ska trivas inomhus, funkar leksaker?
 
Sv: Ny krubbitare i gänget.

Det finns ju anti-bitkräm tex. crib halt från biofarmab som inte missfärgar trä. http://www.eclipsebiofarmab.se/

Det finns ju massa leksaker du kan pröva, typ jollyboll o likit o sådana. Om du inte vill köpa så kan du ju först prova med att hänga upp stora träpinnar på boxväggen som hon får bita på, och typ tomma petflaskor o liknande.
Ps.Se till att hästen står på halm oxå.ds.
 
Sv: Ny krubbitare i gänget.

EEEKKKK!!!
Din häst talar mkt tydligt om för dig att hon mår dåligt och känner sig stressad!!!
Fundera en gång om du verkligen inte har möjlighet att ha henne ute!
Annars riskerar du att få en häst med stressmage och kanske tom magsår!!!
Om det alternativet inte finns så se till att aktivera henne mentalt under dagtid, ha bra kompisar som hon kan leka med!
Försök att ta ett snack med dom andra i stallet om ni inte kan ha hästarna ute några timmar till per dag...

Försök med alla medel att få hästen att må bra, att smeta krubbitar medel som är mot symptomen inte orsaken!!!

Tänk efter en gång till!!!
 
Sv: Ny krubbitare i gänget.

Trätjära missfärgar ja tyvärr:crazy: men om du ändå funderar på att använda det så finns jättebra trätjära-spray!!!!så slipper du kladdet...
Ett annat alternativ är att använda ättikssyra,osynligt o bra:idea:
ge din häst åtminstonde 2 veckor innan du kan bedömma hur hennes psykiska status är pga av installningen,hon är ju inte alls van vid detta....
Du låter väldigt lyhörd och öppen för din hästs signaler så i slutändan kommer det säkert gå jättebra:D
ps.vad har hon för ngr grannar brevid sig i stallet,kanske ä det dom som stressar henne???
 
Sv: Ny krubbitare i gänget.

Är hon krubbitare = sväljer luft? Eller är hon en bäver som gnager upp inredningen?
 
Sv: Ny krubbitare i gänget.

Ge henne halm att tugga på, det låter som att hon är uttråkad eller rastlös. Som någon annan skrev, ta tag i orsaken och inte symptomen.
 
Sv: Ny krubbitare i gänget.

Trätjära och andra smörjor tar inte bort orsaken.
Däremot kan det ju vara en tanke att skydda valda delar av inredningen om man finner det nödvändigt. Erbjud i så fall hästen ett lämpligt alternativ att gnaga på, t.ex. en trevlig träplanka.
 
Sv: Ny krubbitare i gänget.

*KL*

Jag har två termiter i stallet. De har stått på halm (bytte till spån igår). Men oftast är det när man är i stallet och håller på med den ena som den andra misshandlar träinredningen. Avundsjuka?
 
Sv: Ny krubbitare i gänget.

Ställ henne som sagt på halm, ha grenar mm att sysselsätta sig med.I och med att han har varit på lösdrift i 2 år så vill hon säkert helt enkel inte vara inne, men det borde gå över efter ett tag då hon vänjer sig.
Men se till att ge henne mkt hö att äta(fri tillgång) och så kan du prova att ge henne magnesium, det hjälpte min förra tävlingshäst som var stressad och högg i väggarna.Nu är det inte säkert att det hjälper din, men kanske värt att prova.
Lycka till!!
 
Sv: Ny krubbitare i gänget.

*KL*

Jag har två termiter i stallet. De har stått på halm (bytte till spån igår). Men oftast är det när man är i stallet och håller på med den ena som den andra misshandlar träinredningen. Avundsjuka?

Min häst hugger vilt i sin blåa stora plastboll (sån där med handtag man kan köpa) som jag har hänger i boxen. Detta gör hon enbart när hästen i boxen bredvid beter sig illa, typ skrapar med benet, gnäggar och vill ha mat. Då blir min skogstokig, men gör just inget annat än hugger i sin boll. Ibland tuggar hon till i väggen med dock.

Annars när den andra hästen är tyst o snäll står hon lugn och äter höet, så hon misstrivs inte inne alls, bara försöker uppfostra grannen. :p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 385
Senast: BIMM
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 758
Senast: scizofren
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 409
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp