Äldre häst foder

Sv: Äldre häst foder

Tänkte främst på att få mer protein i - för kvoten är alldeles för låg från första början. Speciellt då jag använde mycket olja för energin då han tappade.

Är det så dumt att istället för kraftfoder ta ut honom och ge extra hö samt proteintillskott då vi har dåligt med det i höet. Ger hellre grov än kraft. Olja är enkelt och det äter han så det täbkte jag fortsätta med.

Räknar med att det tar tid att hulla upp en häst.
Ja, jag tycker det är dumt att ge extra hö en stund varje dag, om man har en häst som behöver gå upp i vikt. Ge istället foder som kräver mindre tuggande (mindre tidsåtgång) för att få i sig samma mängd näring, alltså någon form av kraftfoder.

Stirra dig inte blind på kvoten!! Det som är viktigt är att hans behov av proteiner är täckt, om det sen är överskott på energi utöver det gör bara att han lägger på sig hull och det är ju det du vill.
När det är energiöverskott blir det en låg kvot. Men hästen har inte behov av en kvot, utan den har behov av en viss mängd protein och en viss mängd energi.
 
Sv: Äldre häst foder

Trodde jag hade allt på det klara,men ack så fel man kan ha. Vet inte ens hur mycket energi han kräver per dag,har bara tänkt hela tiden på att man behöver lägga till protein för att kvoten hela tiden vart för låg..:meh: enda spinkiga häst jag matat dessutom... börjar om från början...lite svårt dock att uppskatta hur mycket han äter på en dag. 8 kg låter lite men iof då det är småmaskigt nät vett jag inte. Han var hemskt dålig att äta i början då han kom fast vi hade fritt åt honom.

Kommer att pröva nu att sätta honom i box till natten med fri mat. Ena ponnyn kan bantas lite så han får bli sällskap. Har hela tiden hoppats att han skulle klara av att stå på lösdrift, just för att "alla" mår bättre av det. Är han riktigt galen och verkar må dåligt får han komma ut igen.

Kikat runt på mer "energifoder" så hittat en del vettiga alternativ.
 
Sv: Äldre häst foder

Räknade igår foderstaten igen. Med krafft muskel skulle det bli: hö (fritt), 0,6kg lucern (äter denna mängd max), 200g soja, 200g krafft. Då är kvoten över 7. Men som sagt det blir en hel del protein på ett och samma tillfälle. Så jag funderar om jag ger honom 2 mål/dag.

Räknade inte på maxgiva soja, kan ju ge honom upp till 400g, eftersom han väger runt 400kg. Det vore ju enklast och minst plock med olika sorter. Är lite rädd om magen dock, finns ju magsårstendenser på en stressad häst.. Då måste jag ändå dela upp målet i 2.

Vad jag vet så får inte hästar magsår av proteiner utan av för lång stund utan mat/ för lite grovfoder/ för mkt kraftfoder. Om du är rädd för magsår men vill höja proteinet så hade jag gett mer lusern. Det är basiskt och motverkar magsår.
 
Sv: Äldre häst foder

Jag hade låtit hästen stå med fri tillgång på lusern (gärna strå) nattetid, om kusen äter det. OCH fri tillgång på hösilage/hö. Lite olja på det, och jag tror du märker skillnad på några veckor.
 
Sv: Äldre häst foder

Nej menade inte så. Tycker att jag läst att alla magsårshästar inte klarar av soja.

Tack till alla som svarat och som funderat med mig! Sätter mig ner med ett foderstatsprogram och räknar genom olika lösningar. Har som sagt tänkt helt fel före:o . Kusen har redan gått upp, +10 kg enligt måttband nu på 2 v. Så heelt fel kan jag inte ha fodrat hittills.
 
Sv: Äldre häst foder

Det allra viktigaste när en häst behöver gå upp i vikt är att den får mer mat... Och då är ju ett småmaskigt hönät inget bra val, eftersom det begränsar tillgången. Det funkar ju till lättfödda hästar som behöver begränsas, men inte till de svårfödda.

När jag har hästar som behöver lägga på sig, av någon orsak (efter sjukdom, digivning eller annat) så brukar jag inte bry mig om att räkna särskilt noga. Utan jag ökar helt enkelt fodergivorna så mycket som det behövs för att hästen ska lägga på sig hull. Har jag ett hö som ligger lite lågt i protein väljer jag kanske en större luserngiva, så vet jag att det kompenseras. Ligger höet högt i protein går jag på mer med energifoder.
 
Sv: Äldre häst foder

Vad hade ni gjort?

Fodrat på med ett proteinrikt pellets helst baserat på lusern.

Hippo alfa.
Edel Avel.
Mustang protein +
Krafft Grrov 125.
Eller motsvarande.

Kinkiga hästar brukar ha lätt för att äta pellets.
Han kan behöva upp till 1kg av det eller mera.
Öka på tills att du har fått önskat resultat.
Behövs mera energi - tillsätt olja på pelletsen.

Vänta inte, det kan fort bli mycket värre och jättesvårt att reda upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Äldre häst foder

Svarar alla: Ska förtydliga: Han är tillbaka på samma ursprungsvikt som då han kom + t.om några kg. Ökat "allt" och delat upp på flera måltider. Då äter han utan problem.

Kommer att fortsätta öka, eftersom han behöver öka mer i volym. Rumpan behöver växa.
 
Sv: Äldre häst foder

Äldre hästar kan behöva att få vara ifred, fast med en kompis intill för att våga vila ordentligt. Upplever att min gamling inte vågar sova "ute" och tappar energi för att hon inte kan vila så mycket som en gammal häst behöver. Du ger ju bra mat, men du kanske ska ge lite mer av allt om det går. Kvoten kanske är ok, men mängden mat för liten för just den individen?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 310
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
911
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 246
Senast: Twihard
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp