Äldre häst foder

vivala_horse

Trådstartare
Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an..

20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i hage. Bott i lösdrift ett halvt år med 2 andra hästar. Fri tillgång på hö i slowfeeding nät. Äter sgs "hela tiden" men börjat lugna sig över maten - litar på att det inte tar slut. Pga dålig proteinmängd i höet (42g smrp/ts)och att han tappade vikt runt jul äter han också 0,6kg lucern och 200g soja. Kinkig med mat, denna mängd är ok, mer ratar han. Om jag anv. 8 kg som beräkning för kvot (äter säkert mer)så får han i sig 70MJ och 448 smrp. Vilket ger en kvot på 6,4. Dessutom ätit olja för att öka i vikt, men är nu borttaget.

Motioneras i lugn takt i skogen några ggr/vecka. Upplever honom som väldigt trött för tillfället. Tänderna just kollade, fick beröm för munstatusen. Avmaskningar och träckprov ok. Vet. ut och kollat =ok. Väldigt stressad och matgalen när han kom men börjar som sagt lugna sig. Väldigt flockbunden, blir orolig om de andra hästarna inte syns till. Det finns möjlighet att han honom i box över natten i anslutning till hagen men oroar mig över att han blir stressad igen då han inte får vara ute med sina kompisar.

Funderar över iom att jag läser andra trådar att kvoten är för låg, eller om han helt enkelt överlag får för lite mat och därför känns trött. Han har inte mycket päls så han har täcke dygnet runt. Våra andra hästar är superpigga året runt men kanske denna behöver tid att vänja sig med lösdrift? verkar trivas bra annars, är en i "gänget".

Vad hade ni gjort? Ökat sojan? har svårt att få tag i proteinrikare hö med lika bra kvalitet. Han är muskelfattig och smal för tillfället. Inte bukig eller nåt - smal överallt. Is i magen och väntat ut? Kastat in honom i boxen med fritt hö (utan nät)?
 
Sv: Äldre häst foder

Jag har mina på lösdrift men tar in dom varje dag på box 3-4 timmar just för att de har så olika behov och äter så olika fort. Hur länge får han stå in och äta lucernen? Är det lucernpellets? Kan han äta havre?
 
Sv: Äldre häst foder

Han kommer ut ur hagen varje kväll och äter nattgröten plus hö medan vi förbereder hönäten/vatten osv. Blir nervös av att stå inne i stallet då han inte ser de andra så han brukar stå ute och äta. Då det är kallt kommer han ut och äter hö flera gånger. Havre kan han äta men vill inte ge mera stärkelse. Ej fångis men tänker ju mindre socker destu bättre.

Lucernpellets ja. Åt inte hacket.
 
Sv: Äldre häst foder

Finns det något som han tycker är godare än lusern så blanda sojan med det.
Äldre hästar har högre behov av protein och fosfor (eller sämre upptag av det).
Själv ger jag potatisprotein med kvarnbyfoders vitafor derby (7,6% stärkelse o 10% socker) till min gamling. Han får två mineralfoder för jag hittade inte ett som passade. Så det är kraffts miner vit och granngårdens avel.

Jag tror inte på att ta honom ifrån flocken. Än om han äter så stressar han bara av det.
Går det att ge honom mat fler gånger om dagen?
 
Sv: Äldre häst foder

Potatisprotein får man inte tag på i Finland. Annars hade jag hellre valt det än sojan. Jo vi kan ta ut honom några ggr om vi jobbar. Det jag funderar är ännu om jag borde höja sojan så kvoten höjs? För om äldre hästar tar upp proteinet sämre så är ju en kvot under 7 nippa nappa.

Tycker han var så pigg och bra före julen men så gick han ner i vikt. Även om vikten är tillbaka känns han seg. Vår andra blir som vildast och piggast nu på vårvintern. Men det kanske beror på individen?
 
Sv: Äldre häst foder

Kvarnbyfoders (Vitafor) lusernpellets har ca 50 procent mer protein än alla andra sorter jag sett eftersom den inte innehåller melass. 150 g/kg mot normalt ca 105 g/kg. Krafft Muskel är till stor del baserat på potatisprotein och innehåller 370 g/kg protein. Om dessa finns i Finland skulle jag rekommendera att prova dem.
Lugn och ro är också en viktig faktor precis som du är inne på.
 
Sv: Äldre häst foder

Kan du ta in alla hästar ett par timmar och då ge rejält med lucern så kanske han äter mer?
 
Sv: Äldre häst foder

Måste prova sätta in alla i boxarna på em. Igår blötte jag extra lucern: 1 kg men nej icke. Åt det vanliga sen var det stopp. Stod och sov istället.

Macan: krafft muskel får man tag på här så jag kan prova räkna på det.
 
Sv: Äldre häst foder

Macan: krafft muskel får man tag på här så jag kan prova räkna på det.
Ja gör det, du får ju nästan fyrdubbel proteinmängd per viktenhet på det sättet. Tror dock att det finns en rekommenderad maxgiva, men minns inte säkert. Ett annat alternativ är Krafft Pluss Protein med 220 g/kg, också det riktigt bra.
 
Sv: Äldre häst foder

Tänk bara på att soja + krafft muskel blir väldigt mycket protein. Då måste du dela upp givan.
Men då kanske du kan lägga till olja igen?
 
Sv: Äldre häst foder

Räknade igår foderstaten igen. Med krafft muskel skulle det bli: hö (fritt), 0,6kg lucern (äter denna mängd max), 200g soja, 200g krafft. Då är kvoten över 7. Men som sagt det blir en hel del protein på ett och samma tillfälle. Så jag funderar om jag ger honom 2 mål/dag.

Räknade inte på maxgiva soja, kan ju ge honom upp till 400g, eftersom han väger runt 400kg. Det vore ju enklast och minst plock med olika sorter. Är lite rädd om magen dock, finns ju magsårstendenser på en stressad häst.. Då måste jag ändå dela upp målet i 2.
 
Sv: Äldre häst foder

om han är allmänt tunn så får han sannolikt allmänt för lite mat. Jag hade inte funderat så mycket på enbart proteinfoder, utan sett till att ge en ordentlig kraftfodergiva också.
Stirra dig inte blind på någon kvot, utan täck de behov han har genom att ge mer mat. Småmaskiga hönät är absolut inte idealiska för en svårfödd häst... Antingen stallar du upp på nätterna så du kan ge kraftfoder fler ggr/dag eller också tar du in och ger en portion kraftfoder. Välj en sort med lågt stärkelseinnehåll, så kan du ge större portion.
 
Sv: Äldre häst foder

Gör så att jag i första hand vänjer in krafft muskel. Delar upp på två mål per dag då han dessutom får äta så mycket hö han han vill fritt. Han är ändå invand på några dl olja så det kan jag fortsätta ge.

Utvärderar om några veckor huruvida jag behöver ändra.

Småmaskigt nät är inte idealiskt jag vet, men hans kompisar hör till skaran lättfödda ponnyer som inte klarar fri tillgång annars. Vad jag vet har han aldrig fått fri tillgång förr, förra ägaren var vädigt snål med maten. Så om jag måste välja på att ha honom ensam eller med de andra väljer jag det minst onda. Tycker istället han äter bättre. Alltså tuggar ordentligt,njuter av höet - inte kastar i sig som i början. Men kallt klimat ute kostar energi så därför tunna han väl ut snabbare än förr då han stod inne i boxen mestadels...
 
Sv: Äldre häst foder

Men varför Krafft Muskel?
Ge istället typ Krafft sport eller nåt, han behöver ju BÅDE energi och protein om han är tunn. Äldre hästar har dessutom inte sällan större energibehov än när de var yngre.
 
Sv: Äldre häst foder

Tänkte främst på att få mer protein i - för kvoten är alldeles för låg från första början. Speciellt då jag använde mycket olja för energin då han tappade.

Är det så dumt att istället för kraftfoder ta ut honom och ge extra hö samt proteintillskott då vi har dåligt med det i höet. Ger hellre grov än kraft. Olja är enkelt och det äter han så det täbkte jag fortsätta med.

Räknar med att det tar tid att hulla upp en häst.
 
Sv: Äldre häst foder

Finns Hippos sortiment kan du titta på Hippo Alfa. Kraftfoder som är otroligt smakligt, högt i protein och bra med energi. Och hög andel grönmjöl som är snällt mot magen. Högoktaningt foder som går att blöta för att lätt få i sig.

Vi använde det till alla svårhullade, t ex 20-årigt fullblod med tråkiga aptit och nervöst lagd.
 
Sv: Äldre häst foder

En gammal häst har ungefär samma behov som en växande unghäst, så räkna på en sån istället för en vuxen häst. Som ameo sa, han behöver både energi och protein.
 
Sv: Äldre häst foder

Nej Hippos får man inte tag på vad jag vet.

Lunketuss: Tyckte att det innehöll onödigt mycket stärkelse.

Mia_R: Funderade över t.ex. Racing nutriglow då jag surfar runt. Innehåller mestadels riskli. Fetthalt 18%, därav 16MJ/kg. Relativt högt protein - råprot 13%. Smrp stod ej,men det kan man väl räkna ut. Stärkelse 13%. Kanske kan komplettera med denna så får jag både energi och protein. MEN! då kanske man inte kan tillsätta olja, om fetthalten var så pass hög i detta foder.
 
Sv: Äldre häst foder

om han är trött i ridningen och passar på att sova när du tar in för fodring kanske han hellre skulle fått stå uppstallad på nätterna? Om du har flera hästar så kan väl en få stå inne med honom som sällskap under natten? Det är mycket enklare att fodra upp om han står "instängd med maten" ;) Och kan ha HELT fri tillgång och inte smhn iaf halva dygnet. Kraftfoder går att öka mängden på också då han får hela natten på sig att hinna äta upp kraften i fred.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 311
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
912
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 246
Senast: Twihard
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp