Ny modell för att räkna ut ryttarens maxvikt

Ok, om vi säger att Peder väger 80 kg. Medelhopphästen som åkte till OS i Tokyo väger 610 kg. Kan man gissa att Allan väger mindre än (eller iaf inte mer) medel? Han är ju definitivt lägre än majoriteten. Peders vikt hamnar då på mellan 13-15% av Allans. Så 80 kg på en 163 cm stor häst funkar uppenbarligen alldeles utmärkt viktmässigt och borde inte vara på gränsen till maxvikt för då hade de inte kunnat prestera som de gör i en gren som hoppning. Nu är visserligen Peder en skickligare ryttare än de allra flesta men om vi enbart pratar om maxvikt och inte väger in ryttarens kompetens så är det ändå en intressant jämförelse.

Allan vägde väl 520 har jag för mig

Tänker på travhästar som går Monte där minsta vikt är 65 kg med utrustning inräknad när de väger in sig efter löp. En travhäst väger i snitt 500-550 kg beroende på storlek så klart i vältränat läge. Tror min egen brukar snitta runt 520 när han inte ser ut som en farbror med putmage 😂 Och farten sliter ju en del men ganska intressant att det faktiskt satt minsta vikt på 65 kg.

Tänker på travhästar som går Monte där minsta vikt är 65 kg med utrustning inräknad när de väger in sig efter löp. En travhäst väger i snitt 500-550 kg beroende på storlek så klart i vältränat läge. Tror min egen brukar snitta runt 520 när han inte ser ut som en farbror med putmage 😂 Och farten sliter ju en del men ganska intressant att det faktiskt satt minsta vikt på 65 kg.

På samma tema är minimivikten i distansritt 75 kg. Tror iofs att det är inkl sadel, men de flesta arabhästar väger väl runt 400-450 kg?

På samma tema är minimivikten i distansritt 75 kg. Tror iofs att det är inkl sadel, men de flesta arabhästar väger väl runt 400-450 kg?
Ja det är ett intressant ämne. Jag har ju slutat rida av flera olika orsaker bland annat viktproblem pga av sjukdom men istället kör jag ju häst så har ju inte slutat med hästar men istället brutit med ridningen helt. Jag är mest beklämd att det inte går att föra en nyanserad diskussion runt detta. Bara titta på tidningen ridsports Facebook sida.

Ja det är ett intressant ämne. Jag har ju slutat rida av flera olika orsaker bland annat viktproblem pga av sjukdom men istället kör jag ju häst så har ju inte slutat med hästar men istället brutit med ridningen helt. Jag är mest beklämd att det inte går att föra en nyanserad diskussion runt detta. Bara titta på tidningen ridsports Facebook sida.

Jag har inte fb, så jag slipper se… Borde eg hålla mig långt borta från såna här diskussioner då jag lätt triggas att sluta äta. :( Är enligt alla tabeller för stor för min häst, men tänker att hon efter 13 år som ridhäst borde fått nån skada som ”bevisar” att jag är för tung.

Klev ned från hästryggen när jag tyckte jag blev för tjock. Kan inte med gott samvete rida nu. Tycker maxvikt mm är bra.

Jag har inte fb, så jag slipper se… Borde eg hålla mig långt borta från såna här diskussioner då jag lätt triggas att sluta äta. :( Är enligt alla tabeller för stor för min häst, men tänker att hon efter 13 år som ridhäst borde fått nån skada som ”bevisar” att jag är för tung.
Känner med dig, en stor del av hästsverige vill gärna linda in sina fördomar med argument om påstådd "hästvälfärd" i kommentarsfälten... Jag har inga tvivel om att du och hästen är ett kanonekipage.

Har även tidigare tänkt 20% av hästens vikt som max och sedan räkna med lägre beroende på hur ryttaren rider, hur hästen är byggd och hur sadel passar häst och ryttare

Vikter hit och dit. Det har mer att göra med om man är vältränad eller inte samt erfaren eller inte. Jag har sett allt...

90 kg otränad/överviktig och oerfaren
90 kg muskler men oerfaren
90 kg otränad/överviktig och erfaren
90 kg muskler och erfaren > skulle lätt kunna sätta upp 110-120kg i denna kategori!

På samma häst, 167cm musklad vältränad Quarterhäst.

Det är en ENORM skillnad hur hästen "kom ut på andra sidan" efter en 2h uteritt (turridning) med dessa olika ryttare

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I Sverige utgör hästekipage en alltmer utsatt grupp i trafiken. Varje år skadas eller dör minst ett 40-tal hästar i trafikolyckor, och...
Svar
17
· Visningar
1 298
Senast: Lobelia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Danska Cathrine Laudrup-Dufour har hyllat SWB-stoet Zimillione PT efter framgångarna. Nu är hästen såld och en ny ryttare tar över tyglarna.
Svar
0
· Visningar
79
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 425
Senast: Jadzia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka