Ny regering?

Jo jo, men jag tror kanske inte att det spelar lika stor roll för V om L hamnar under spärren som det skulle göra gör L själva.

Jag tror L tänker att enda sättet de blir kvar vid extraval eller ordinarie val är genom att få borgerliga stödröster. Det kan man bara få genom att vara obevekligt tydlig. Minsta ambivalens kommer reducera dessa avsevärt. De har exakt inga stödröster att vänta från andra hållet.

Det är alltså inte en risk de tar, det är en överlevnadsfråga att göra som de gör, nu när de redan tappat alla socialliberala röster.


Det är inte otänkbart att L:s riksdagsexistens avgör hela regeringsfrågan nästa val, oavsett när det inträffar.
 
Jag tror L tänker att enda sättet de blir kvar vid extraval eller ordinarie val är genom att få borgerliga stödröster. Det kan man bara få genom att vara obevekligt tydlig. Minsta ambivalens kommer reducera dessa avsevärt. De har exakt inga stödröster att vänta från andra hållet.
Jo, förmodligen är det så!

Suck, precis efter valet 2018 så tyckte jag att Jan Björklund växte i mina ögon, och att den linjen de verkade inne på var något jag skulle kunna identifiera mig med och kanske rösta på, sedan blev det ju precis tvärt om. Vet att du väl sörjer det bra mycket mer än jag gör, dock! Jag var ju bara en potentiell röst.
 
Det har gått snabbt. 2014 vägrade Bengt Westerberg att ens vara i samma studio som SD. Det finns mycket man kan säga om Jan Björklund men han var iaf principfast vad gällde SD. När han röstade för januariavtalet så sa han:

– Att hålla ute ett parti med nazistiska rötter från makt i Sverige är värt att gå rätt långt för, och det är det vi har gjort, säger han i SVT:s Aktuellt.

Nu ser L inga problem med att ingå i en regering med SD. I ett sista desperat försök att hänga sig kvar i riksdagen antar jag. Undrar hur många röster de vinner på det dock. Ser inte att L:s väljare kommer tillbaka när de bildat allians med SD. Möjligtvis om M och ffa då SD stödröstar taktiskt på dem. Vilket jag inte ser SD göra, möjligtvis då M.
 
”L kommer att verka för en liberal borgerlig regering. ” Är inte det lite verklighetsfrånvänt när SD och KD ska vara med i matchen? Jag tror att socialliberalism får nästan exakt noll utrymme i en sådan regering.
De lyckades ju att göra S regering liberal i alla fall.
 
De lyckades ju att göra S regering liberal i alla fall.
Ihop med C. Kan de bara stryka SD ur ekvationen så kan det ju bli hyfsat. Men helst KD också. Och det är verklighetsfrånvänt om något. Men drömlikt, att inga ytterkanter är med i regeringsställning och får skrika högt vid sidan av planen!
 
En stark regering men förmodligen handlingsförlamad när det gäller ekonomisk politik.

F5EEC560-2241-4DB9-B171-BA7E2B122C93.jpeg
 
Vänsterledare Dadgostar har fått ökat förtroende från egna och högerkantsväljare. Men tappat bland de som möjlighet till politiskt sakfrågesamarbete kan vara möjligt tillsammans med.
 
Förtroende från de egna känns ju spontant som det viktigaste 😉
Jag tycker väl istället att det är ett väl högt pris för att introducera sig själv som ledare med några procents ökat förtroende i de egna leden. Men jag ingår ju inte heller i de egna leden. Mitt förtroende sjönk som en sten, jag som hade förhoppningar om ett vänsterparti som kunde få mer inflytande för att balansera de konservativa. Inledande intervjuer med Dadgostar antydde det.

Nu agerade man som ett äkta ytterkants-populistparti ihop med samma sort på andra sidan och öste därmed kubikmeter vatten på kvarnen som maler om att de är ytterkant och populister. Med knorren att de är beredda att ta stöd av rasister när det gynnar dem.
 
Det har gått snabbt. 2014 vägrade Bengt Westerberg att ens vara i samma studio som SD. Det finns mycket man kan säga om Jan Björklund men han var iaf principfast vad gällde SD. När han röstade för januariavtalet så sa han:

– Att hålla ute ett parti med nazistiska rötter från makt i Sverige är värt att gå rätt långt för, och det är det vi har gjort, säger han i SVT:s Aktuellt.

Nu ser L inga problem med att ingå i en regering med SD. I ett sista desperat försök att hänga sig kvar i riksdagen antar jag. Undrar hur många röster de vinner på det dock. Ser inte att L:s väljare kommer tillbaka när de bildat allians med SD. Möjligtvis om M och ffa då SD stödröstar taktiskt på dem. Vilket jag inte ser SD göra, möjligtvis då M.
Samma Westerberg som såg till att få miljonarvode från Röda Korset när han satt som ordförande, snygg värdegrund att berika sig på de allra svagaste i världen. Liberalernas ideologi.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aktivering/leksaker
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp