Ny regering?

Jag ser det här mest som en konsekvens av det parlamentariska läget.
Kakrunda 2.0.

Förståeligt att det för V låg så mycket princip i detta att de inte kunde släppa det.
En billig chans för SD att agera på.

Ska man prata pandemiansvar så tycker jag kritiken främst drabbar de andra, som dels röstar med den oheliga alliansen, dels inte kan fixa en kompromiss som är möjligt för V att ta. Det är liksom där det är rimligt att förvänta sig sådant ansvar.

Problemet är nog att det blir knepigt att fixa någon som kompromissar tillräckligt för att få regera så kort tid att nya talmansrundor har svårt att ge resultat. Den graden av ansvarstagande för att få till en regering som man hade då tror jag är lägre nu, speciellt när de dessutom tänker strategi till nästa val.

Angående själva sakfrågan om marknadshyror så tycker jag det är synd att den drunknar i regeringsfrågan. Eftersom den är ett viktigt vägval av betydelse så hade den förtjänat att diskuteras mer i sin egen rätt. Inte som "var den värd regeringskrisen" och "vem betedde sig oansvarigt".
 
Tja, just nu hänger ju allt i luften.

Men om vi säger att regeringen INTE fällts så hade det blivit precis så som redan sagts. Om parterna inte kommit överens om något så hade regeringen gått efter det förslag som finns i utredningen, d v s förslaget som man utgår från i alla diskussioner nu. Det förslaget hade då legat till grund för den proposition som riksdagen sedan fick fatta beslut om.

Det finns i det läget ingen situation där Annie Lööf skulle "vika ner sig" eller stå fast vid något, annat än vid riksdagsdebatter om propositionen - men det vore extremt märkligt om C inte röstade ja, med tanke på att de förhandlat fram tillkomsten av propositionen.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Ga4dRQ/c-och-s-fulspel-gor-att-det-knyter-sig-i-magen
 
Jag svarade på:

"Skrivningen i "förslaget" är ju sån att, om inte Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen kommer överens, så blir det Lag. Givetvis kan inte V acceptera ett sånt förfarande, kom överens annars skiter vi i er och Lagstiftar."

genom att berätta hur lagstiftningsprocessen faktiskt går till när regeringen har ett lagförslag. Det hade inget att göra med vilket erbjudande V har fått.
Ja och jag svarade på just de inläggen men vi pratar nog helt olika språk så det blir meningslöst att diskutera
 
Hur har dagens händelser förändrat situationen till det bättre? Blir det inga marknadshyror nu då?
Det kanske det blir men V har hela tiden sagt att vi släpper fram en S regering men marknadshyror är vår gräns. Går ni vidare med det fäller vi regeringen. Det handlar väldigt mycket om att stå upp för det man tror på och för sina väljare. Tror du att en enda V väljare hade accepterat att man rykt på axlarna och sagt att "ja men vi kan ju inte ställa till med regeringskris så vi ligger kvar här på golvet och låter dem torka skorna på oss igen"?
 
Det kanske det blir men V har hela tiden sagt att vi släpper fram en S regering men marknadshyror är vår gräns. Går ni vidare med det fäller vi regeringen. Det handlar väldigt mycket om att stå upp för det man tror på och för sina väljare. Tror du att en enda V väljare hade accepterat att man rykt på axlarna och sagt att "ja men vi kan ju inte ställa till med regeringskris så vi ligger kvar här på golvet och låter dem torka skorna på oss igen"?
Ursäkta frågan, men finns det ett förslag eller inte? Socialdemokraterna använder ju huvudsakligen två argument för att förklara varför Vänsterpartiets hot om misstroende är omotiverat.

Först säger S att det inte finns något förslag.

Därefter säger S att förslaget inte innebär marknadshyror.

Alltså: först finns inte förslaget, sedan finns det, men betyder inget. Man kan förstå att Vänsterpartiet inte låter sig nöjas.

På söndagen tillkom ett tredje argument.

Nu säger S att bostadsmarknadens parter – det vill säga Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna – ska förhandla fram ett eget förslag om hyressättning i nyproduktion.


Men samtidigt fortsätter beredningen av det ursprungliga förslaget. Det som inte finns, enligt Socialdemokraterna. Eller kanske finns, på ett betydelselöst sätt.
 
Ja och jag svarade på just de inläggen men vi pratar nog helt olika språk så det blir meningslöst att diskutera

Ja, jag håller med. Jag förstår öht inte vad erbjudandet till V hade med saken att göra, det var ju inget som hörde till frågan eller som nämndes av någon annan. Men så kan det vara.
 
Det kanske det blir men V har hela tiden sagt att vi släpper fram en S regering men marknadshyror är vår gräns. Går ni vidare med det fäller vi regeringen. Det handlar väldigt mycket om att stå upp för det man tror på och för sina väljare. Tror du att en enda V väljare hade accepterat att man rykt på axlarna och sagt att "ja men vi kan ju inte ställa till med regeringskris så vi ligger kvar här på golvet och låter dem torka skorna på oss igen"?
Men vi har inte marknadshyror ens så varför fälla regeringen innan gränsen är nådd?
 
Sverige just nu be like:
Lika bra att inte komplicera saker för mycket i sann svensk anda

923D264C-A525-42FF-B4C0-27767642AB66.jpeg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp