Ny regering?

Här pekar du på en del av problemet, det måste finnas ett ansvarstagande för helheten och inte bara för varje isolerad fråga. Det passar väldigt få frågor.
Precis, lägger man upp 2 frågor typ
1. Ska vi höja skatten
2. Ska vi öka lönerna för undersköterskor
så lär ju resultatet bli NEJ på 1 och Ja på 2 men verkligheten kräver ju att man finansierar lönehöjningarna (ja det går att göra på andra sätt genom att skära ner på annat men i längden så funkar inte den taktiken)

Det borde gå att rationalisera valprocessen nu när alla har digitalt bankid, då skulle ett val kunna göras mycket billigare och det skulle möjliggöra röstningar i sakfrågor, folkomröstningar, i mycket större utsträckning vilket är vad jag vill se. För mig är det sakfrågorna och de beslut som tas som har betydelse, inte vilket lag som "vinner".
Nej, "alla" har inte bankID idag. Framför allt inte de som är 70+.

Förr hängde det på förmögenheten (och att man var man) om man fick rösta. Ska det krävas att man hänger med i den digitala utvecklingen för att man ska få rösta nu?

Nej, "alla" har inte bankID idag. Framför allt inte de som är 70+.

Förr hängde det på förmögenheten (och att man var man) om man fick rösta. Ska det krävas att man hänger med i den digitala utvecklingen för att man ska få rösta nu?
Visserligen är det också ett bra argument mot digitala omröstningar, men generellt är det inte säkert på något sätt med sånt. https://xkcd.com/2030/

Och oftast är det ju ett uselt sätt att bestämma vad som är bra. De som är intresserade har ju normalt en anledning till att vara intresserade, vilket normalt brukar kallas jäv.
Nej, det är inte jäv. Till exempel kan vi ta frågan om fri hyressättning på lägenheter, det hade varit en bra fråga att ta folkomröstning på. Ja eller nej, där det är avklarat kan vi gå vidare.

Nej, det är inte jäv. Till exempel kan vi ta frågan om fri hyressättning på lägenheter, det hade varit en bra fråga att ta folkomröstning på. Ja eller nej, där det är avklarat kan vi gå vidare.

Nu är ju det en del av en helhet i politiken för bostadsförsörjning så det vore inte alls lätt att rösta om för 99 % av medborgarna. Det blir liksom precis den typ av populism och korttänkthet man kan förvänta sig och omöjligt att bedriva en samhällsutveckling. Oavsett vad man tycker om olika typer av politik som är till för att ge bostäder åt alla.

De med mer pengar bör betala mer för sina bostäder så att vi kan se till att det byggs fler bostäder som fler har råd med. Ja eller nej?

Ska vi ha fri marknadsmässig hyressättning i hyresbostäder? Ja eller nej?

De rika bör subventioneras med skattemedel lika hårt som de fattiga när de hyr sina bostäder? Ja eller nej?

Jag kan tänka mig att de tre formuleringarna, som alla beskriver exakt samma politik skulle ge rejält olika resultat om de ges till folket på ett ja/nej-isolerat vis.

De med mer pengar bör betala mer för sina bostäder så att vi kan se till att det byggs fler bostäder som fler har råd med. Ja eller nej?

Ska vi ha fri marknadsmässig hyressättning i hyresbostäder? Ja eller nej?

De rika bör subventioneras med skattemedel lika hårt som de fattiga när de hyr sina bostäder? Ja eller nej?

Jag kan tänka mig att de tre formuleringarna, som alla beskriver exakt samma politik skulle ge rejält olika resultat om de ges till folket på ett ja/nej-isolerat vis.
Fast de tre frågorna handlar ju överhuvudtaget inte om samma sak om man inte samtidigt inför en gräns för inkomst för att få hyra en hyresrätt med bruksvärdeshyra

Nu är ju det en del av en helhet i politiken för bostadsförsörjning så det vore inte alls lätt att rösta om för 99 % av medborgarna. Det blir liksom precis den typ av populism och korttänkthet man kan förvänta sig och omöjligt att bedriva en samhällsutveckling. Oavsett vad man tycker om olika typer av politik som är till för att ge bostäder åt alla.
Som sagt, Schweiz verkar inte fungera speciellt dåligt. Faktum är att det landet verkar betydligt mera välskött än Sverige.

Fast de tre frågorna handlar ju överhuvudtaget inte om samma sak om man inte samtidigt inför en gräns för inkomst för att få hyra en hyresrätt med bruksvärdeshyra

Jag anser att de är precis samma sak med ett utformning av ett system. Därför är det inte en fråga som kan ställas isolerat på det sättet som föreslogs.

Som sagt, Schweiz verkar inte fungera speciellt dåligt. Faktum är att det landet verkar betydligt mera välskött än Sverige.

Jag tänker att man bör läsa på om hur många saker ”fungerar” i Schweiz för att få en mer nyanserad bild. Det är på många sätt ett väldigt outvecklat och konservativt land med enorma problem med jämställdhet, främlingsfientlighet och destruktiv protektionism.

Jag anser att de är precis samma sak med ett utformning av ett system. Därför är det inte en fråga som kan ställas isolerat på det sättet som föreslogs.
Nej det är inte samma sak. De som är rika kommer inte vara mer intresserade av att betala en hög hyra för en ny hyresrätt än att utnyttja sina intjänade år i bostadskön och ta en gammal fin våning på Östermalm. Det som kommer ske om det blir fri hyressättning är att de som är fattigast kommer få ta de lägenheterna och så får det allmänna stå för en stor del av hyran. Jag är inte intresserad av att slänga bort ännu mer skattepengar på det sättet med tanke på hur mycket skattepengar som redan idag rinner iväg.

Själv undrar jag hur brun den här hypotetiska blåbruna röran skulle bli? Kommer den blå delen främst fokusera på att släppa sin fram sin ekonomiska politik och därmed göra stora eftergifter för de bruna (Hitlers Sturmabteilung) att fritt få trakassera, mörda och gasa ihjäl judar, handikappade, svagbegåvade och andra folkgrupper?

Nej det är inte samma sak. De som är rika kommer inte vara mer intresserade av att betala en hög hyra för en ny hyresrätt än att utnyttja sina intjänade år i bostadskön och ta en gammal fin våning på Östermalm. Det som kommer ske om det blir fri hyressättning är att de som är fattigast kommer få ta de lägenheterna och så får det allmänna stå för en stor del av hyran. Jag är inte intresserad av att slänga bort ännu mer skattepengar på det sättet med tanke på hur mycket skattepengar som redan idag rinner iväg.

Jag förstår inte heller tron att ju mer pengar man har, desto dyrare kommer man vilja betala för att hyra. Att man kan betala mer, betyder ju liksom inte att man vill det. Hus kanske det funkar på, men inte hyresrätter.

Tja Schweiz införde kvinnlig rösträtt 1971.
Fanns fram till 90-talet vissa distrikt där kvinnor inte tilläts rösta i vissa frågor …
Den kvinnliga rösträtten har tillkommit i många länder efter någon form av kris, tex. krig, där kvinnorna haft avgörande roller och rösträtten kom som någon sorts tack efter det. Schweiz hamnade aldrig i någon sådan kris så där blev frågan om kvinnlig rösträtt bortglömd väldigt länge. Så kan det gå när ett land fungerar för bra. Men nu är det ändå femtio år sedan det infördes, två generationer.

Den kvinnliga rösträtten har tillkommit i många länder efter någon form av kris, tex. krig, där kvinnorna haft avgörande roller och rösträtten kom som någon sorts tack efter det. Schweiz hamnade aldrig i någon sådan kris så där blev frågan om kvinnlig rösträtt bortglömd väldigt länge. Så kan det gå när ett land fungerar för bra. Men nu är det ändå femtio år sedan det infördes, två generationer.
Om den frågan glöms bort i decennier fungerar inte landet bra. Punkt.

TILLÄGG: Och nej, kvinnlig rösträtt tillkom i många länder efter decennier av kamp. Att det sedan sammanföll med olika kriser (t ex WW1) var för att samhällsförändringen var så omfattande att det inte gick längre för de konventionella krafterna att hålla emot. Men kvinnlig rösträtt hade införts ändå. I ex UK kan det t o m vara så att WW1 försenade införandet.

Vilket trams.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka