Ny regering?

Själv undrar jag hur brun den här hypotetiska blåbruna röran skulle bli? Kommer den blå delen främst fokusera på att släppa sin fram sin ekonomiska politik och därmed göra stora eftergifter för de bruna (Hitlers Sturmabteilung) att fritt få trakassera, mörda och gasa ihjäl judar, handikappade, svagbegåvade och andra folkgrupper?
Nu överdriver du väl bara en aning? Jag röstar absolut inte på SD men jag tror knappast att de har en slutgiltig ond plan att återuppväcka Hitler från de döda. En mer restriktiv invandringspolitik, absolut, och mindre fokus på mänskliga rättigheter och miljön generellt, visst. Förutsatt att det är förslag som kan godkännas av resten av det borgeliga blocket då.. Men massmord på olika grupper av Sveriges befolkning, nä, knappast.

Jag gillar politiska diskussioner där man angriper sakfrågor men att säga att regering som är lite mer åt höger skulle massmörda folk är lika osannolikt som att en en regering som lutar åt vänster skulle verka för att återskapa någon sorts gulag att stoppa in sina fiender i.

Den kvinnliga rösträtten har tillkommit i många länder efter någon form av kris, tex. krig, där kvinnorna haft avgörande roller och rösträtten kom som någon sorts tack efter det. Schweiz hamnade aldrig i någon sådan kris så där blev frågan om kvinnlig rösträtt bortglömd väldigt länge. Så kan det gå när ett land fungerar för bra. Men nu är det ändå femtio år sedan det infördes, två generationer.

Sluta hitta på.
1868 började frågan om kvinnlig rösträtt drivas av kvinnor i Zürich. Det vill säga- kvinnlig rösträtt var inte bortglömd utan en hundraårig kamp, så konservativt och trögförändrat är Schweiz.

Sluta hitta på.
1868 började frågan om kvinnlig rösträtt drivas av kvinnor i Zürich. Det vill säga- kvinnlig rösträtt var inte bortglömd utan en hundraårig kamp, så konservativt och trögförändrat är Schweiz.

TACK!
Så skrämmande historielösa inlägg att jag hamnade mer eller mindre i chock. Låt oss minnas all dessa kvinnor i så många olika länder som kämpade, ibland i generationer för det vi har idag. Glöm aldrig!

Fantastiskt fungerande land! Ingen pappaledighet alls. Och när det blir minsta öppning sitter högerpopulisterna och trashar unset av framgång och modernisering.

(En bekant som bor där sade dock att de flesta arbetsgivare ger en eller två dagars ledighet i samband med förlossningen. Det fungerar så bra. Ett riktigt modernt välfärdsland. )

"
TT-AFP
Publicerad 2020-09-24

På söndag går schweizarna till valurnorna för att säga sitt om något som redan är verklighet i stora delar av Europa: betald pappaledighet.
I september i fjol gav parlamentet i Bern klartecken till två veckors betald ledighet för nyblivna pappor. Högerpopulistiska Schweiziska folkpartiet (SVP) röstade dock mot förslaget och samlade in tillräckligt många röster för en ny omröstning..
"

Fantastiskt fungerande land! Ingen pappaledighet alls. Och när det blir minsta öppning sitter högerpopulisterna och trashar unset av framgång och modernisering.

(En bekant som bor där sade dock att de flesta arbetsgivare ger en eller två dagars ledighet i samband med förlossningen. Det fungerar så bra. Ett riktigt modernt välfärdsland. )

"
TT-AFP
Publicerad 2020-09-24

På söndag går schweizarna till valurnorna för att säga sitt om något som redan är verklighet i stora delar av Europa: betald pappaledighet.
I september i fjol gav parlamentet i Bern klartecken till två veckors betald ledighet för nyblivna pappor. Högerpopulistiska Schweiziska folkpartiet (SVP) röstade dock mot förslaget och samlade in tillräckligt många röster för en ny omröstning..
"
Sedan 1 januari 2021 är det två veckors ledighet för pappor.
Sedan ska man vara medveten om att mammor har 14 veckor, så man inte jämför med Sverige rakt av.
Det rör på sig men oerhört trögt.

Sluta hitta på.
Bortglömd var kanske fel ord, men de flesta länderna i Europa fick kvinnlig rösträtt i samband med att man ordnade upp efter första eller andra världskriget. Schweiz deltog inte i något av dom. Sedan var rösträtten knuten till värnplikten, och kvinnor gjorde inte värnplikt. Sedan var man rädd att kvinnorna skulle rösta fram kommunism, och man var livrädd för sovjet och allt det där. Och med tanke på hur mycket mera vänster kvinnor är än män i Sverige nu så hade man nog visst fog för den farhågan.

Bortglömd var kanske fel ord, men de flesta länderna i Europa fick kvinnlig rösträtt i samband med att man ordnade upp efter första eller andra världskriget. Schweiz deltog inte i något av dom. Sedan var rösträtten knuten till värnplikten, och kvinnor gjorde inte värnplikt. Sedan var man rädd att kvinnorna skulle rösta fram kommunism, och man var livrädd för sovjet och allt det där. Och med tanke på hur mycket mera vänster kvinnor är än män i Sverige nu så hade man nog visst fog för den farhågan.

Fundera lite på varför kvinnor generellt sett har ”varit mer vänster än män” genom tiderna … om du tänker efter lite?
Jag är varken vänster eller ngt politiskt geni (underdrift) men kan ändå förstå om det varit så ur ett historiskt perspektiv.

Nu överdriver du väl bara en aning?
Med tanke på hur ofta (läs alltid) "brun/blå" används av politiska motståndare så antar jag att brun=nazist? Och som bekant utförde de ju de brotten som beskrevs. Det ligger nära till hands att tro det är den typen av brott politiska motståndare är "rädda" för att SD kommer använda sitt politiska inflytande till?
En mer restriktiv invandringspolitik,
Och det är ju synonymt med rasist / nazist och främlingsfientlig enligt de som är "rädda " för SD:s inflytande
Jag gillar politiska diskussioner där man angriper sakfrågor
Jag håller med och att benämna politiska motståndare som "brun/blå" , " rasister" , "nazister" så är det typ samma beteende som att kalla en tjej för "hora" fast hon absolut inte är prostituerad. Ja -helt enkelt för att vara extra elak...

Med tanke på hur ofta (läs alltid) "brun/blå" används av politiska motståndare så antar jag att brun=nazist? Och som bekant utförde de ju de brotten som beskrevs. Det ligger nära till hands att tro det är den typen av brott politiska motståndare är "rädda" för att SD kommer använda sitt politiska inflytande till?

Och det är ju synonymt med rasist / nazist och främlingsfientlig enligt de som är "rädda " för SD:s inflytande

Jag håller med och att benämna politiska motståndare som "brun/blå" , " rasister" , "nazister" så är det typ samma beteende som att kalla en tjej för "hora" fast hon absolut inte är prostituerad. Ja -helt enkelt för att vara extra elak...
Citaten blev nog fel för jag tror inte det är något jag skrivit?

Tur att den där gränsen med 4 omröstningar finns i konstitutionen.

Äsch, vi kan väl pröva de 10,1 miljoner statsministeralternativ vi har i tur och ordning. Vissa kanske avstår att försöka bilda regering och så kan röstningsprocessen göras enklare med höger/vänstersvep hemifrån som vissa appar så går det fort som attans per kandidat. Talmannen kan ju svajpa först så behöver inte riktigt alla gå till omröstning genom riksdagen.

Äsch, vi kan väl pröva de 10,1 miljoner statsministeralternativ vi har i tur och ordning. Vissa kanske avstår att försöka bilda regering och så kan röstningsprocessen göras enklare med höger/vänstersvep hemifrån som vissa appar så går det fort som attans per kandidat. Talmannen kan ju svajpa först så behöver inte riktigt alla gå till omröstning genom riksdagen.
Det allra enklaste är annars att köra expeditionsministär tills det blir ett ordinarie val. Bara peta in ett "ex-" på statsministerns visitkort.

Bortsett från den där lilla detaljen om att få igenom en budget då...

Tinder for statsminister? :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka