Ny tråd: Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Är det någon som använder savr här?

Mvh rookie som måste placera en jävla massa pengar. 🙈
Jag har SAVR och Avanza. Väljer SAVR i första hand, så om en fond jag vill ha finns att köpa hos dem så gör jag det. Deras avgifter är lägre. Men utbudet är lite bättre hos Avanza så en del fonder som inte finns hos SAVR har jag fortfarande kvar där.

Dock: Om jag inte vore lite insatt eller intresserad så hade jag inte velat börja "hålla på" utan istället kollat upp fondroboten Lysa.
https://rikatillsammans.se/lysa-vanliga-fragor/
 
Jag har SAVR och Avanza. Väljer SAVR i första hand, så om en fond jag vill ha finns att köpa hos dem så gör jag det. Deras avgifter är lägre. Men utbudet är lite bättre hos Avanza så en del fonder som inte finns hos SAVR har jag fortfarande kvar där.

Dock: Om jag inte vore lite insatt eller intresserad så hade jag inte velat börja "hålla på" utan istället kollat upp fondroboten Lysa.
https://rikatillsammans.se/lysa-vanliga-fragor/
Befattningen som min ekonomiska husgud är ledig, intresserad? :D
 
Det bästa sparandet är det som blir av har jag hört, så nu har jag fått ryck och hittat lite aktier :angel:
9st tillslut, mestadels utdelningsaktier och 1-2 "spännande" aktier.

Tänker att en stabil början är ca 1000kr i varje? Även här är tanken att sedan månadsspara i 20-30 år framöver.
Förvisso säger de att man "ska" 12-15 olika aktier, men jag tänker att det bygger sig så småningom.
 
Så... När man köpt sina allra första aktier, är det rimligt att sitta och uppdatera Avanza varje minut och titta?
Ja? Mycket bra :angel:

(nu ska jag lugna mig)

Själv brukar jag kolla till mitt konto en gång i veckan. Jag tänker att jag ska ha pengarna på kontot minst 20 år till och då är det rimligt att följa det. Brukar kolla fredag kväll eller på helgen.
 
Kul! Sålde min transport i helgen och satt över pengarna. Årets sparmål är nått! De cirka 20k jag ska få tillbaka på skatten kommer gå direkt till renovering av ett badrum. Jag kommer alltså att spara minst 20k mer än mitt mål i år! (Målet var 50k)
 
Vad/Hur stor är fördelen att ha konto hos Avanza jämfört med sin ordinarie bank? Handlar det bara om typen av fonder man är intresserad av eller finns det andra ekonomiska fördelar.

Jag är en trygghetsnarkoman när det kommer till min ekonomi men har nått en nivå i stabilitet nu att det vore hål i huvudet att inte försöka få mer än 0% i ränta på åtminstone en del av mina sparpengar. Startade ett ISK och tänkte börja med ett lågt (hanterbart att förlora) månadsspar på 1000kr/mån med en startinsättning på 10000 fördelat över ett par veckor för att få variation i inköpsnivå även där. Helt i motsats till mitt trygghetstänk valde jag ändå högriskfonder iom det ändå relativt låga sparandet.

Ska bli spännande detta även om målet kanske inte är att bli ekonomiskt oberoende utan mer ett jobb mot garanterad ekonomisk trygghet för en okomplicerad livsstil. Ungefär nåt sånt.
Jag använder Avanza utöver min vanliga bank. Dels för att de har ett större utbud (vilket jag inte nyttjar fullt ut, har hittat mina fonder och aktier som jag är nöjd med för tillfället, byter väldigt sällan), dels för att de är billigare både i fondavgifter och courtage. Men också för att jag inte vill se mitt långsiktiga sparande varje gång jag går in för ett vanligt bankärende - min teori är att stoppa in pengarna och glömma bort dem i många år. Har mestadels index- eller indexnära fonder och ärvda aktier i bolag som anses stabila (allt är relativt och även de kan svaja framåt såklart!).

Dessutom är det så att "min vanliga bank" inte längre är densamma som det var när jag startade mitt första fondsparande en gång i forntiden. Pga bostadsbyte har även bank bytts ut pga lån och villkor för att få bättre ränta. Så jag känner mig inte längre lika bunden till en bank som jag gjorde de första 38 åren av mitt liv...

För ett räntesparande med bra trygghetskänsla har jag valt SBAB. De har inte den högsta räntan man kan hitta, men den är bra över vanliga bankens 0%. Och SBAB känns definitivt tryggt för mig.
 
Själv brukar jag kolla till mitt konto en gång i veckan. Jag tänker att jag ska ha pengarna på kontot minst 20 år till och då är det rimligt att följa det. Brukar kolla fredag kväll eller på helgen.
Jag kollar normalt en gång i månaden, har automatiserat mitt sparande så mycket som möjligt. Loggar bara in för att kunna uppdatera hur jag ligger till i förhållande till mitt sparmål.

Loggar dock in extra under utdelningsperioder, för att återinvestera de pengar som kommit in.
Kan också logga in extra om börsen dippar och jag har några extra pengar att sätta in, för att köpa när det är "rea". T ex har mina Investor som jag köpte förra året ökat med cirka 60%, känns som ett bra köp! Synd bara att jag inte köpte fler :angel:
 
Jag kollar normalt en gång i månaden, har automatiserat mitt sparande så mycket som möjligt. Loggar bara in för att kunna uppdatera hur jag ligger till i förhållande till mitt sparmål.

Loggar dock in extra under utdelningsperioder, för att återinvestera de pengar som kommit in.
Kan också logga in extra om börsen dippar och jag har några extra pengar att sätta in, för att köpa när det är "rea". T ex har mina Investor som jag köpte förra året ökat med cirka 60%, känns som ett bra köp! Synd bara att jag inte köpte fler :angel:


Jag försöker också reivestera utdelningar. Jag har också några såna aktier som jag önskade att jag hade investerat mer i.

Intervacc till exempel som gått upp med 160 procent och Nibe som gått upp med 109 procent sen jag köpte första gången. Förra våren lade jag in en del extrapengar när börsen gått ner som mest har helt klart varit en bra utveckling på de pengarna.
 
Jag försöker också reivestera utdelningar. Jag har också några såna aktier som jag önskade att jag hade investerat mer i.

Intervacc till exempel som gått upp med 160 procent och Nibe som gått upp med 109 procent sen jag köpte första gången. Förra våren lade jag in en del extrapengar när börsen gått ner som mest har helt klart varit en bra utveckling på de pengarna.

Intervacc 😍 Fick tips om den i den här tråden (eller dess föregångare) och mina har gått upp 680% sen jag köpte. Tyvärr la jag inte så många tusenlappar, men ändå. Det är en av mina bästa!
 
Man blir ju sugen här! Men är det värt att köpa nu med? 😅

Jag tror absolut det, om du är långsiktig. Tror att det kommer vara en fin utveckling de kommande åren :) men man ska vara medveten om att det är en aktie med hög risk, de har ju inte börjat sälja sin produkt ännu.
 
Jag tror absolut det, om du är långsiktig. Tror att det kommer vara en fin utveckling de kommande åren :) men man ska vara medveten om att det är en aktie med hög risk, de har ju inte börjat sälja sin produkt ännu.

Ohh men då ska jag kika närmare på det till nästa inköp. Måste få godkänt av jobbet så inga impulsköp här inte.
Men har en sparhorisont på 20-30 år så det kan ju vara något!
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Nu tänkte jag inleda min karriär mot ekonomiskt oberoende, vill du vara med? Disclaimer, jag kan ingenting om det här och tar inget...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
126 639
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp