Ny tråd: Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Sålde intervacc för ett tag sen och det känns som rätt beslut då de ju har gått ner mer. Tog hem vinst på 100 procent ca sen jag köpte. Måste dock hitta något nytt att investera i ju. Vet inte riktigt vilken bransch eller riktning jag vill gå i.
 
Vet inte om jag skrivit någonstans att jag inte vill investera i det? Jag har redan ett antal fonder i portföljen som jag månadssparar i varav några är indexfonder. Vill ha en bra balans mellan fonder och aktier med direktavkastning.
Ursäkta, dåligt ställd fråga. Varför vill du inte investera uteslutande i indexfonder? Jag menar det inte som kritik utan är intresserad av resonemanget!
 
Ursäkta, dåligt ställd fråga. Varför vill du inte investera uteslutande i indexfonder? Jag menar det inte som kritik utan är intresserad av resonemanget!

Min tanke är att ha en del utdelningsaktier när jag går i pension så att man får lite extra pengar då och då. Finns visserligen inga garantier att en utdelning kommer att vara för evigt men ändå finns ju relativt stabila aktier inom det. Därför vill jag spara långsiktigt både i aktier och fonder och inte bara i fonder.
 
Året är slut, dags att sammanfatta! Jag har slagit mina sparmål gång på gång i år, det har gått helt fantastiskt bra. I snitt har mina olika fonder gått upp 37.25 % och jag har sparat ungefär 45% av min bruttolön! 🥳

Jag räknar inte med att lyckas lika bra nästa år, vi har planerat att åka iväg på semester några gånger, i år har vi hållit oss hemma. Men vi får hoppas att fonderna fortsätter öka i samma takt!
 
Året är slut, dags att sammanfatta! Jag har slagit mina sparmål gång på gång i år, det har gått helt fantastiskt bra. I snitt har mina olika fonder gått upp 37.25 % och jag har sparat ungefär 45% av min bruttolön! 🥳

Jag räknar inte med att lyckas lika bra nästa år, vi har planerat att åka iväg på semester några gånger, i år har vi hållit oss hemma. Men vi får hoppas att fonderna fortsätter öka i samma takt!
Sssssnyggt!!

Mitt år kan inte sammanfattas förrän några dagar in i januari p.g.a. eftersläpning i min nyblivne exmans kreditkortsredovisning. (Ser mycket fram emot att ha helt egen ekonomi inom några månader. :p)
 
Nu har jag också blivit klar! Förra året sparade jag nästan 245 000. Det motsvarar en sparkvot på 65% så ganska långt under det jag hoppades på under våren. Utgifterna drog iväg under hösten med dels material till renovering av ett rum, men ärligt talat också onödigt dyra livsmedel, godis och alkohol. Och så har jag fortfarande inte slutat snusa.

I och med positiv utveckling av investeringar så ökade pengarna med 391 000, så 146 000 fick jag "gratis" (eller som belöning för min vilja att ta risker). :)
 
Under nästa år ska jag försöka hitta på ett bättre sätt att följa upp utvecklingen. Jag pratar ju ovan främst om tillgångar och så utelämnar jag bostaden och saker som jag inte har lust att sälja, så det handlar om pengar på olika konton, inkl. sådant som är i fonder. När jag tittar på det själv så brukar jag kolla
  1. Pengar/investeringar minus bolån
  2. Pengar/investeringar minus både bolån och CSN
Utvecklingen över tid har varit jättebra - (1) har varit positiv sedan jag började nuvarande dokument i början av 2020 och (2) blev positiv i slutet av 2020. Men snart ska jag äga bostaden ensam och då smäller bolånet till så att jag hamnar rejält minus igen och lär behöva ca 4 år för att hamna på plus. Det känns inte så peppande.

Hur gör ni andra med ovanstående?
 
@TygerTyger
Wow vilken sparkvot, snyggt!

Jag har varken bolån eller CSN, så jag är fel person att svara på den frågan tyvärr :) vad är det för dokument du använder?


Min portfölj har tuffat på bra under året, med en värdeutveckling på drygt 31%. Det har verkligen varit ett galet år! Jag tror inte att vi får ett lika bra börsår 2022 tyvärr.

Mitt mål för i år är att öka upp sparkvoten lite, och att försöka slå index på börsen (som alltid :D )
 
@TygerTyger
Wow vilken sparkvot, snyggt!

Jag har varken bolån eller CSN, så jag är fel person att svara på den frågan tyvärr :) vad är det för dokument du använder?


Min portfölj har tuffat på bra under året, med en värdeutveckling på drygt 31%. Det har verkligen varit ett galet år! Jag tror inte att vi får ett lika bra börsår 2022 tyvärr.

Mitt mål för i år är att öka upp sparkvoten lite, och att försöka slå index på börsen (som alltid :D )
Mål att slå index precis som alltid är målet, eller precis som du alltid gör? :D Hoppas nästan på alternativ 2 pga kaxighetsfaktorn.

Jag har gjort ett eget Google sheet. Först hade jag bara en rad för varje konto och en kolumn för varje månad. Det har fått växa fram gradvis så först var huvudsyftet att jag skulle komma ihåg att kolla och summera alla konton en gång i månaden. Har haft pengar på nio olika ställen så det var inte helt omotiverat. :p

Det var när jag såg summorna - särskilt totalen - börja växa som jag raskt insåg att det blev ganska missvisande att skriva upp alla pengar jag har utan att ta hänsyn till vad jag har lånat, så då lade jag till bolånet som minuspost för att få fram ett netto. Testade också att göra ett netto inkl. CSN men det blev för deppigt så det tog jag raskt bort. Använde svepskälet att det inte är en "riktig" skuld och att återbetalningen kan ses som en kostnad. Nu när netto inkl. både bolån och CSN är positivt så följer jag upp det också.

Tillgångssidan har jag utvecklat, först genom att lägga till ytterligare rader som kategoriserade samma konton utifrån tillgänglighet. T.ex. bundet sparande som otillgängligt, löne- och buffertkonto som lättillgängligt... Det var en liten insats vid första tillfället men själva siffrorna hämtas från raderna som redan fanns.

Därefter har jag också lagt till en tredje vy som kategoriserar kontona utifrån typ av placering, t.ex. P2P lending och fonder. Så här i efterhand verkar det lite konstigt att jag inte gjorde det tidigare. Nu kan jag t.ex. se att 48,5% är i fonder, 35,3% är på vanliga konton med mer eller mindre ränta, vilket är ineffektivt och bara beror på att jag väldigt snart ska ge en klumpsumma till exet.
 
Mål att slå index precis som alltid är målet, eller precis som du alltid gör? :D Hoppas nästan på alternativ 2 pga kaxighetsfaktorn.

Jag har gjort ett eget Google sheet. Först hade jag bara en rad för varje konto och en kolumn för varje månad. Det har fått växa fram gradvis så först var huvudsyftet att jag skulle komma ihåg att kolla och summera alla konton en gång i månaden. Har haft pengar på nio olika ställen så det var inte helt omotiverat. :p

Det var när jag såg summorna - särskilt totalen - börja växa som jag raskt insåg att det blev ganska missvisande att skriva upp alla pengar jag har utan att ta hänsyn till vad jag har lånat, så då lade jag till bolånet som minuspost för att få fram ett netto. Testade också att göra ett netto inkl. CSN men det blev för deppigt så det tog jag raskt bort. Använde svepskälet att det inte är en "riktig" skuld och att återbetalningen kan ses som en kostnad. Nu när netto inkl. både bolån och CSN är positivt så följer jag upp det också.

Tillgångssidan har jag utvecklat, först genom att lägga till ytterligare rader som kategoriserade samma konton utifrån tillgänglighet. T.ex. bundet sparande som otillgängligt, löne- och buffertkonto som lättillgängligt... Det var en liten insats vid första tillfället men själva siffrorna hämtas från raderna som redan fanns.

Därefter har jag också lagt till en tredje vy som kategoriserar kontona utifrån typ av placering, t.ex. P2P lending och fonder. Så här i efterhand verkar det lite konstigt att jag inte gjorde det tidigare. Nu kan jag t.ex. se att 48,5% är i fonder, 35,3% är på vanliga konton med mer eller mindre ränta, vilket är ineffektivt och bara beror på att jag väldigt snart ska ge en klumpsumma till exet.

Om jag tittar på Avanza-grafen från att jag började, ser det faktiskt ut som att jag slagit index. Men jag menade att målet är att slå index :D
Sedan Corona-dippen har ju börsen varit galen. Det kan nog bli betydligt svajigare framåt.
9DD3660E-FBB8-4A25-A21F-BDED0F386F67.png



Wow, det låter otroligt avancerat! Man kanske borde ha sådan koll :D
Har du tillgångarna utspridda över flera banker?

Jag har min vanliga bank och Avanza, så det är ganska lätt att hålla koll på, men man kanske borde ha mer kontroll än så?
 
Om man vill börja med rena aktier, jag vill ha utdelningen för att kunna återinvestera just nu för att sedan kunna ”pensionera mig” på det. Är det bra att börja med ett avanzakonto då? Vilket? Inte intresserad av fonder alls just nu.
 
Om jag tittar på Avanza-grafen från att jag började, ser det faktiskt ut som att jag slagit index. Men jag menade att målet är att slå index :D
Sedan Corona-dippen har ju börsen varit galen. Det kan nog bli betydligt svajigare framåt.
Visa bifogad fil 83754


Wow, det låter otroligt avancerat! Man kanske borde ha sådan koll :D
Har du tillgångarna utspridda över flera banker?

Jag har min vanliga bank och Avanza, så det är ganska lätt att hålla koll på, men man kanske borde ha mer kontroll än så?
Häftigt!! Ser lite läskigt ut precis i slutet av 2017 bara, just på din linje.

Ju fler banker, desto större behov av kontroll. :p Jag har ICA Banken för lånekonto och minibuffert, SAVR för alla fonder som finns där, Avanza för fonder som SAVR inte har, Danske Bank för HSB bospar som mest troligt borde avvecklas, Nordiska för sparkonto med ränta, Lendify för P2P lending ...
 
Om man vill börja med rena aktier, jag vill ha utdelningen för att kunna återinvestera just nu för att sedan kunna ”pensionera mig” på det. Är det bra att börja med ett avanzakonto då? Vilket? Inte intresserad av fonder alls just nu.
Avanza eller Nordnet är enklast. Jag skaffade båda en gång i tiden för att komma åt ”introduktionserbjudandena” med courtagefritt men ska jag välja en tycker jag Avanzas är användarvänligare och har fler valmöjligheter om man vill kolla sin utveckling.

Tänker du främst ha svenska utdelningsaktier rekommenderar jag ISK. Ska du ha utländska utdelningsaktier beror det på, men ska du ha så stora belopp att du kan leva på avkastningen blir det nog bäst med KF. Här är två bra länkar, det finns en bild en bit ner i den första som förklarar bra.
https://hernhag.se/tidlosa-rad-om-borsen-och-aktier/valja-depa-kf-vs-isk/

I den andra länken finns räkneexempel en bit ner om hur det skiljer.
https://www.avanza.se/placera/redak...over-veta-om-att-handla-utlandska-aktier.html
 
Nu när "alla" skriker om att börsen rasar så loggade jag glatt in för att köpa aktier på rea idag.
Men va fasen - inga av de jag ville köpa har gått ned under mitt GAV. Inte ens de jag köpte under 2021. Så jag som köper för att behålla och få utdelning tycker nog börsen kan dippa lite till, jag är shoppingsugen :D:D
 
Mitt sparande går rätt dåligt för närvarande, röda siffror rakt igenom i princip. Det är skönt iaf att man inte är i behov av pengarna just nu utan kan låta det ligga där det ligger och vänta på bättre tider, vi är bara en månad in på året knappt, hoppas på bättring framöver.
 
Nu när "alla" skriker om att börsen rasar så loggade jag glatt in för att köpa aktier på rea idag.
Men va fasen - inga av de jag ville köpa har gått ned under mitt GAV. Inte ens de jag köpte under 2021. Så jag som köper för att behålla och få utdelning tycker nog börsen kan dippa lite till, jag är shoppingsugen :D:D

Jag har köpt både för min lilla buffert (som jag sparade ihop till när börsen var så vansinnigt hög i höstas) och för mitt månadssparande, men önskar att jag hade mer pengar att peta in. Jag har väntat ett tag på det här raset, förhoppningsvis rasar det lite inför nästa månadssparande också. ;)

Jag har så pass lång horisont fortfarande, så jag är inte bekymrad över lite ras.
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Nu tänkte jag inleda min karriär mot ekonomiskt oberoende, vill du vara med? Disclaimer, jag kan ingenting om det här och tar inget...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
126 624
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp