Ny tråd: Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Hur går det för er? Jag kom att tänka på tråden när jag följde upp mina in- och utbetalningar för maj och såg min slutlön från förra arbetsgivaren. Jag skulle inte rekommendera det här på något sätt, men en positiv effekt av att ha ca 12 veckor semester som tjänats in men aldrig tagits ut är att man kan få en mindre trissvinst i handen. (Negativa effekter av att jobba för mycket kan vara t.ex. ohälsosam viktuppgång, raserade relationer, allmänt tråkigt liv. Som sagt: Skulle inte rekommendera.)

Förresten, jag inser att det kan kännas deppigt när börsen går ned. Låt oss minnas att:
- Vår eventuella nedstämdhet över minskade innehav går inte ens att jämföra med hur de har det som lever i eller nära kriget
- Hittills har det alltid vänt uppåt igen. Om vi antar att det förr eller senare kommer att göra det igen så är det bättre köpläge nu än i slutet av förra året.
 
Hur går det för er? Jag kom att tänka på tråden när jag följde upp mina in- och utbetalningar för maj och såg min slutlön från förra arbetsgivaren. Jag skulle inte rekommendera det här på något sätt, men en positiv effekt av att ha ca 12 veckor semester som tjänats in men aldrig tagits ut är att man kan få en mindre trissvinst i handen. (Negativa effekter av att jobba för mycket kan vara t.ex. ohälsosam viktuppgång, raserade relationer, allmänt tråkigt liv. Som sagt: Skulle inte rekommendera.)

Förresten, jag inser att det kan kännas deppigt när börsen går ned. Låt oss minnas att:
- Vår eventuella nedstämdhet över minskade innehav går inte ens att jämföra med hur de har det som lever i eller nära kriget
- Hittills har det alltid vänt uppåt igen. Om vi antar att det förr eller senare kommer att göra det igen så är det bättre köpläge nu än i slutet av förra året.

Jag köper och köper och köper. :crazy: Märks ingen skillnad på portföljvärdet, men nån gång vänder det förhoppningsvis. Pga höjda stallhyror (samt att jag ”råkat” skaffa en till häst) så kommer jag inte kunna spara mer pengar på obestämd tid from hösten, så jag försöker köpa så mycket jag pallar med just nu.

Nackdel med att få semester i pengar är dessutom att man får skatta hiskeligt mycket. :( Hoppas att du har ett bättre jobb nu.
 
Jag köper och köper och köper. :crazy: Märks ingen skillnad på portföljvärdet, men nån gång vänder det förhoppningsvis. Pga höjda stallhyror (samt att jag ”råkat” skaffa en till häst) så kommer jag inte kunna spara mer pengar på obestämd tid from hösten, så jag försöker köpa så mycket jag pallar med just nu.

Nackdel med att få semester i pengar är dessutom att man får skatta hiskeligt mycket. :( Hoppas att du har ett bättre jobb nu.
En till häst är förhoppningsvis glädjeökande i alla fall, och därmed värd det. :)

Och tack. :heart Det verkar jag faktiskt ha. Plötsligt normal arbetstid, rimliga förväntningar och 17% högre lön, efter att föregående arbetsgivare till slut hade gjort ett antal gradvisa höjningar. (Jämfört med ett år tidigare var löneökningen hos nya istället 27%.) Jag hade inte kunnat få nuvarande jobb utan det jag lärde mig på förra stället, men jag önskar att jag hade sökt mig vidare tidigare.
 
En till häst är förhoppningsvis glädjeökande i alla fall, och därmed värd det. :)

Och tack. :heart Det verkar jag faktiskt ha. Plötsligt normal arbetstid, rimliga förväntningar och 17% högre lön, efter att föregående arbetsgivare till slut hade gjort ett antal gradvisa höjningar. (Jämfört med ett år tidigare var löneökningen hos nya istället 27%.) Jag hade inte kunnat få nuvarande jobb utan det jag lärde mig på förra stället, men jag önskar att jag hade sökt mig vidare tidigare.

Jag tror att man alltid tycker det i backspegeln, men när man är mitt uppe i jobbet hinner liksom inte hjärnan med utan man tror att man måste fortsätta såhär. Kan själv relatera till tidigare jobb och jämföra med mitt nuvarande, usch vad jag slitit för skitlön och nu äntligen har ett bra jobb som gör att jag faktiskt orkar med fritid också.
 
Jag sålde en del aktier vid årsskiftet och betalade av på lån och det var win win med tanke på höjda räntor och minskat värde på börsen sen årsskiftet. De fonder och aktier jag har kvar tror jag långsiktigt på och sitter stilla i båten. Fortsätter att månadsspara i fonder både enskilt och ihop med sambon på ett annat konto. Värdet tittar jag inte så mycket på det är bara deprimerande just nu.
 
Det är verkligen deprimerande nu. Jag har tutat in nästan 70000 kr på mina konton sedan årsskiftet och ändå är summan lägre än vid årsskiftet. Det känns "sisådär" och det är svårt att motivera sig att spara pengar i aktier och fonder när det man sätter in försvinner fortare än vad man hinner säga "börskrasch".
 
Jag hittade precis tråden och då jag vill börja spara på ett ISK-konto blir jag lite ställd nu. Är det bättre att avvakta - och rentav bara spara på ett vanligt bankkonto en tid? Är detta HELT fel tidpunkt att öppna ett ISK-konto (som jag dessutom inte kan ett skvatt om utan måste lära mig...)?
 
Jag hittade precis tråden och då jag vill börja spara på ett ISK-konto blir jag lite ställd nu. Är det bättre att avvakta - och rentav bara spara på ett vanligt bankkonto en tid? Är detta HELT fel tidpunkt att öppna ett ISK-konto (som jag dessutom inte kan ett skvatt om utan måste lära mig...)?

Jag har ett vanligt sparkonto med 0,65% ränta, där gör mina pengar mest nytta just nu.
 
Jag hittade precis tråden och då jag vill börja spara på ett ISK-konto blir jag lite ställd nu. Är det bättre att avvakta - och rentav bara spara på ett vanligt bankkonto en tid? Är detta HELT fel tidpunkt att öppna ett ISK-konto (som jag dessutom inte kan ett skvatt om utan måste lära mig...)?
Det beror ju på... tidsperspektiv och vilken risknivå du känner dig bekväm med. Många fonder och aktier har gått ner ja, avkastningen just nu är inte var den var förra året. Utdelning på.aktier kan vara samma, högre eller lägre beroende på företag. I det långa perspektivet kommer det högst troligt vända, det har det typ alltid gjort. I der korta perspektivet har det kanske inte dippat klart än. Det går inte att förutsäga när det sker/skett förrän efter.

Att ha pengarna på konto och köpa när det är i botten kan vara bra. Men eftersom man inte vet när det är på botten riskerar man att vänta flr länge och köpa när det är dyrare igen. Eller innan det bottnat.

Så som sagt, utgå från ditt tidsperspektiv, din riskvärdering och läs på om aktier och fonder. Finns bra info på bl.a. Avanza.
 
Det är verkligen deprimerande nu. Jag har tutat in nästan 70000 kr på mina konton sedan årsskiftet och ändå är summan lägre än vid årsskiftet. Det känns "sisådär" och det är svårt att motivera sig att spara pengar i aktier och fonder när det man sätter in försvinner fortare än vad man hinner säga "börskrasch".
Samma här. Väljer att skratta åt eländet och intala mig att jag handlar på rea just nu. Jag ska ju ändå inte ha pengarna på ett antal år, så mitt månadsspar får fortsätta rulla på.
 
Jag hittade precis tråden och då jag vill börja spara på ett ISK-konto blir jag lite ställd nu. Är det bättre att avvakta - och rentav bara spara på ett vanligt bankkonto en tid? Är detta HELT fel tidpunkt att öppna ett ISK-konto (som jag dessutom inte kan ett skvatt om utan måste lära mig...)?

På lång sikt är det bättre att börja spara när värdet är lågt eftersom chansen för en stor ökning av värdet är större efter en nedgång jämfört med att börja spara när börsen är på topp. Räknar du med att du måste ta ut pengarna på mer kort sikt så kan det vara bättre att ha dem på ett räntebärande konto eftersom du behöver schablonskatta på pengarna du sätter in på ett ISK.
 
Jag kör favorit i repris av mitt tips om att hitta bästa räntan på sparkonto via Compricer:
https://www.compricer.se/sparande/

Det går att filtrera på insättningsgaranti och fria uttag/bindningstid. Vilka aktörer som ger bäst ränta brukar växla över tid så jag brukar gå in och kolla ibland om det är dags att byta. Nu finns det t ex flera som erbjuder runt en procent i rörlig ränta med insättningsgaranti, fria uttag och ingen bindningstid.
 
Det är verkligen deprimerande nu. Jag har tutat in nästan 70000 kr på mina konton sedan årsskiftet och ändå är summan lägre än vid årsskiftet. Det känns "sisådär" och det är svårt att motivera sig att spara pengar i aktier och fonder när det man sätter in försvinner fortare än vad man hinner säga "börskrasch".
jag tycker också det känns deppigt, men faktum är ändå att jag inte planerar att använda mina pengar på 10 år eller så. Så det kommer att ordna sig även om det inte ser så roligt ut nu.
 
Jag hittade precis tråden och då jag vill börja spara på ett ISK-konto blir jag lite ställd nu. Är det bättre att avvakta - och rentav bara spara på ett vanligt bankkonto en tid? Är detta HELT fel tidpunkt att öppna ett ISK-konto (som jag dessutom inte kan ett skvatt om utan måste lära mig...)?
Nej det är utmärkt att börja spara nu när börsen gått ner så mycket. Men som vanligt gäller att du inte bör spara i fonder eller aktier om du har en kortare sparhorisont än 5 år.
 
Jag hittade precis tråden och då jag vill börja spara på ett ISK-konto blir jag lite ställd nu. Är det bättre att avvakta - och rentav bara spara på ett vanligt bankkonto en tid? Är detta HELT fel tidpunkt att öppna ett ISK-konto (som jag dessutom inte kan ett skvatt om utan måste lära mig...)?

Det är ju ett bättre tidpunkt att börja investera nu, än när börsen var på topp. Så är investeringen långsiktigt skulle jag börja direkt.
(Är det inte långsiktigt är åandra sidan rekommendationen alltid bankkonto.)
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Nu tänkte jag inleda min karriär mot ekonomiskt oberoende, vill du vara med? Disclaimer, jag kan ingenting om det här och tar inget...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
125 972
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp