Ny tråd: Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Jag hade också velat ha mera att stoppa in nu :p
Fortsätter månadsköpen i fonderna som vanligt, men har köpt lite aktier i två bolag också.
Är än så länge -13% i år, men på ett år ligger jag fortfarande rejält plus, så jag känner mig lugn.
 
Nu när "alla" skriker om att börsen rasar så loggade jag glatt in för att köpa aktier på rea idag.
Men va fasen - inga av de jag ville köpa har gått ned under mitt GAV. Inte ens de jag köpte under 2021. Så jag som köper för att behålla och få utdelning tycker nog börsen kan dippa lite till, jag är shoppingsugen :D:D

Jag håller med är också köpsugen nu. Är inte speciellt bekymrad över raset har en långsiktigt plan.
 
Jag har köpt både för min lilla buffert (som jag sparade ihop till när börsen var så vansinnigt hög i höstas) och för mitt månadssparande, men önskar att jag hade mer pengar att peta in. Jag har väntat ett tag på det här raset, förhoppningsvis rasar det lite inför nästa månadssparande också. ;)

Jag har så pass lång horisont fortfarande, så jag är inte bekymrad över lite ras.
Exakt! Skönt att det inte bara är jag som tänker så 😊
 
Vad modiga ni är, jag blir bara orolig och inte särskilt köpsugen :p Har dock en på förhand bestämd strategi att inte sälja något och bara köpa för samma summa som vanligt varje månad oavsett vad som händer, så det enda mina nerver får avgöra är vad det blir för risknivå på nyinköpen.
 
Något särskilt ni är köpsugna på?

Här är det också rött men jag sitter lugnt i båten, min horisont är lång. Sparar 10% av lönen + en extrasumma på 2500 varje månad för nuvarande. Har en hel del att placera, men vet inte riktigt var jag är sugen på att stoppa in dem.
 
Vad modiga ni är, jag blir bara orolig och inte särskilt köpsugen :p Har dock en på förhand bestämd strategi att inte sälja något och bara köpa för samma summa som vanligt varje månad oavsett vad som händer, så det enda mina nerver får avgöra är vad det blir för risknivå på nyinköpen.
Klokt att tänka igenom sin strategi i förväg och hålla sig till den :)
 
Något särskilt ni är köpsugna på?

Här är det också rött men jag sitter lugnt i båten, min horisont är lång. Sparar 10% av lönen + en extrasumma på 2500 varje månad för nuvarande. Har en hel del att placera, men vet inte riktigt var jag är sugen på att stoppa in dem.

Månadssparar i fonder, men har också ytterligare pengar att placera som jag inte vill kasta in alla vid ett tillfälle. När jag köper "extra" är det mest aktier jag spanar på. Ibland skickar jag in en engångssumma i fonderna också, om de har gått ned lite extra, bara för att de gör mer nytta där än på ett sparkonto.

De aktier jag tittar på är från large cap, med ett DA på minst 4%. Försöker hålla mig till max 20 olika bolag för att ha en rimlig möjlighet att ha lite koll på dem, spridda över flera olika branscher. Har kanske 2-3 bolag inom samma bransch. Köper som sagt för att behålla i första hand och vill ha så hög utdelning som möjligt. Det kan ju gå upp och ner såklart, och om något bolag slutar leverera bra utdelning (utifrån mitt GAV) kan de hända att jag säljer. Det händer inte ofta, men det händer.
 
Något särskilt ni är köpsugna på?

Här är det också rött men jag sitter lugnt i båten, min horisont är lång. Sparar 10% av lönen + en extrasumma på 2500 varje månad för nuvarande. Har en hel del att placera, men vet inte riktigt var jag är sugen på att stoppa in dem.

Jag vet inte riktigt, jag vill få in någon mer bransch i min aktieportfölj för att sprida riskerna lite. Har aktier i NIBE industrier, i ett norskt bolag som säljer sprit, ett företag som har hand om offentliga byggnader och lite annat inom dessa branscherna. Jag vet inte riktigt i vilken riktning jag vill gå.
 
Lite lustigt hur varje nedgång blåses upp väldigt stort i media, knappast börsras liksom:D
Själv skulle jag gärna se en långvarig rejäl nedgång i ett par år, så man kan köpa till lite rimligare priser :p Känns som börsen är alldeles för dyr och övervärderad nu (men fortsätter månadsspara i mina fonder).
 
Lite lustigt hur varje nedgång blåses upp väldigt stort i media, knappast börsras liksom:D
Själv skulle jag gärna se en långvarig rejäl nedgång i ett par år, så man kan köpa till lite rimligare priser :p Känns som börsen är alldeles för dyr och övervärderad nu (men fortsätter månadsspara i mina fonder).
Själv hade jag velat gått över till sexsiffrigt i år, men med denna nedgång är det omöjligt :rofl: Det har gått ner mer än 10% i år... Men pengarna ska jag ju inte ha på 30 år förhoppningsvis, så det är bara att fortsätta.
 
Månadssparar som vanligt i fonder, önskar jag hade lite likvider att köpa aktier för.. Men har tajmat dåligt med att vara student :p

Snarare troligt att jag behöver ta ut lite ex i sommar, så nedgången är väl smått störig på så sätt. Nåja, I övrigt ska allt ligga där i många år, så sitter still i båten.
 
Vad modiga ni är, jag blir bara orolig och inte särskilt köpsugen :p Har dock en på förhand bestämd strategi att inte sälja något och bara köpa för samma summa som vanligt varje månad oavsett vad som händer, så det enda mina nerver får avgöra är vad det blir för risknivå på nyinköpen.
Det brukar vara den bästa strategin sett över tid. Men nog fasen kliar det i fingrarna ibland att sälja och hoppas kunna köpa in sig på en lägre nivå. Men risken är ju stor att kursen springer ifrån en istället.

Själv får jag verkligen sitta på händerna just nu. Har likvida medel men har senaste två månaderna lagt 30.000 ur egen ficka på veterinärkostnader och hästen är fortfarande inte bra så på torsdag blir det att testa ny veterinär för en second opinion. Och en annan häst väntar på tid för operation som måste ske sövd, så det riskerar att dra iväg också. Och så har jag ett badrum som ska renoveras. Det lockar så förbaskat att ”låna av mig själv” för att bara köpa liiite till men jag vet ju innerst inne att då kanske jag tvingas sälja aktier till en ännu sämre kurs om några månader när badrummet ska betalas. :crazy:
 
Jag vet inte riktigt, jag vill få in någon mer bransch i min aktieportfölj för att sprida riskerna lite. Har aktier i NIBE industrier, i ett norskt bolag som säljer sprit, ett företag som har hand om offentliga byggnader och lite annat inom dessa branscherna. Jag vet inte riktigt i vilken riktning jag vill gå.
Har du något investmentbolag? Där finns flera av mina favoritaktier och där får man ju lite riskspridning automatiskt.
 
Jag behöver lära mig sånt här! Fick en liten summa av försäkringsbolaget när de löste in min bil för några veckor sen plus att jag har lite till på ett e-sparkonto. 🙈 🙈 🙈 Måste försöka få pengarna att jobba lite och inte bara samla damm
 
Min strategi är att sätta mig på fingrarna och INTE logga in och se de röda siffrorna...🙈😁

Jag är dock inte så oroad just nu, sparar som många andra på lång sikt och då går det ju lite upp och ner. Ett krig i Europa, om det skulle gå så långt att NATO faktiskt behöver gå in, så känns det inte lika tryggt längre dock, men jag hoppas det inte händer (och kommer då antagligen ha större bekymmer än eventuella aktiepengar...). Men mindre osäkerhet är det i att räntorna faktiskt kommer att gå upp, så det funderar jag mer över, på 5-10 års horisont, än den akuta dippen just nu.

Funderar också på att eventuellt köpa i några bolag som jag haft på önskelistan, men då lägga det på AF-kontot istället för IS-kontot för att säkra upp lite.
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Nu tänkte jag inleda min karriär mot ekonomiskt oberoende, vill du vara med? Disclaimer, jag kan ingenting om det här och tar inget...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
126 506
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp