Ny tråd: Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Bukefalos 30 år!

Herregud vilka siffror ni har! Jag gick in nu och kollade mitt Avanza. Har en KF till dottern som ligger på -0,94% och ett ISK som är tänkt som min pension (fördelat Avanza 75, Avanza Auto 5 och Avanza Zero) som ligger på +5,12% under det senaste året. Jag måste ju göra nåt annat inser jag... Blir bara deppig när jag loggar in där. Nu kommer jag att få en större summa inom kort som jag vill placera smart med "ränta på ränta". Tror jag skiter i Avanza och kanske ska chansa på att min vanliga bank (Nordea) kan hjälpa mig att placera dom... Men ska jag låta Avanza stå kvar och ticka på? Hur skulle ni ha tänkt? Jag kan ingenting och har egentligen inget större intresse av att "hålla på" heller. Vill bara casha in:D
Om du inte vill vara aktiv kanske fonder faktiskt är ett bra val för dig? Du ska inte jämföra dina resultat med de som valt annan risknivå och kanske främst kör aktier än fonder?

Herregud vilka siffror ni har! Jag gick in nu och kollade mitt Avanza. Har en KF till dottern som ligger på -0,94% och ett ISK som är tänkt som min pension (fördelat Avanza 75, Avanza Auto 5 och Avanza Zero) som ligger på +5,12% under det senaste året. Jag måste ju göra nåt annat inser jag... Blir bara deppig när jag loggar in där. Nu kommer jag att få en större summa inom kort som jag vill placera smart med "ränta på ränta". Tror jag skiter i Avanza och kanske ska chansa på att min vanliga bank (Nordea) kan hjälpa mig att placera dom... Men ska jag låta Avanza stå kvar och ticka på? Hur skulle ni ha tänkt? Jag kan ingenting och har egentligen inget större intresse av att "hålla på" heller. Vill bara casha in:D

Jag är för lat och vill inte lägga tid på att hålla koll på marknaden. Så jag kör på globalfonder med låg avgift. Då får man tyvärr lägre resultat vissa år. I år gick jag bara några % plus.

En av världens rikaste män (Warren Buffet) tipsar alltid om att köpa globalfonder och sen glömma bort dem några decennier. ;)

Jag är för lat och vill inte lägga tid på att hålla koll på marknaden. Så jag kör på globalfonder med låg avgift. Då får man tyvärr lägre resultat vissa år. I år gick jag bara några % plus.

En av världens rikaste män (Warren Buffet) tipsar alltid om att köpa globalfonder och sen glömma bort dem några decennier. ;)
Vad är syftet med flera globalfonder? De äger samma underliggande aktier. Eller har du valt några särskilda globalfonder med olika inriktning?

Jag känner att jag borde tänka på sånthär, fonder/aktier.
Jag har aldrig haft mycket pengar sparade och när jag har det är det på ett vanligt konto på banken.
Jag har aldrig ärvt några pengar heller.

Vart börjar en? Hur mycket borde en veta innan? Vad för belopp ska en börja med?

För långsiktigt sparande är det ju egentligen ingen mening att hålla koll på resultatet enskilda år, för de flesta år kommer vara ganska mediokra. Men det är ju roligt :D Och bra påminnelse att göra en översyn då och då.

Jag har aldrig haft mycket pengar sparade och när jag har det är det på ett vanligt konto på banken.

Vart börjar en? Hur mycket borde en veta innan? Vad för belopp ska en börja med?
Det viktiga är inte hur man börjar utan ATT man börjar. Du kan börja med en krona :) Våga kör igång!

Jag är helt ointresserad och har också länge haft allt på vanligt konto. Sedan några år tillbaka har jag iaf valt ut ett lite bättre sparkonto för delar av sparandet (Medmera Bank) och så har jag ett lysakonto. För mig är det precis lagom. Har inte så mkt pengar sparade men känns ändå bra att ha valt lite klokare :)

Tipsar om att följa "Rika tillsammans" på Facebook. Dom är tydliga och håller det på en enkel nivå. 😊

Det viktigaste är ATT börja. Jag skulle föreslå en bred globalfond i antingen din egen bank eller kanske avanza? Jag tycker att Avanza är mer användarvänligt än min egen bank. Obs, viktigt! Jämför avgifterna, jag väljer alltid fonder med låga avgifter.

Ett annat tips är att välja ett par investmentbolag. Aktier men ändå lite mer åt fondhållet i att man får mer spridning. Kan vara ett bra sätt att testa aktier på. 😊

1. Börja smått och spara absolut inte en hel hög på en gång utan sprid dina insättningar, gärna 1 gång/ månad
2. Försök inte tajma marknaden utan köp jämnt över året
3. Bestämt dig för en fördelning aktier/fonder. Till mina barn sparar jag ex. 30% i fonder 70% i aktier
4. Starta upp hos Avanza eller nordnet som har lägst courtage (avgift för handel med aktier)

Nu får du ta nedan råd för vad det är men jag hade gjort följande om jag skulle börja och inte riktigt hade koll.

*Spara 500kr/månad varav 200kr i fonder
*Välj ngn stor klassisk fond med låg avgift ex. Avanza zero (om den fortfarande finns) eller Spiltan aktiefond (finns många fler men googla)
*Välj några stora stabila utdelare när det gäller aktier. Även här kan du googla men en fingervisning är bolag som funnits länge och som varje år delar ut rejält. Eventuella utdelningar återinvesteras i aktier.

Jag hade en gång i tiden en blogg (barnspar.blogg.se) osäker om den finns kvar men där fanns iaf en del tips

Jag har lovat mig själv att komma igång med sparande i fonder i år. Tanken är att det ska vara långsiktigt sparande, bl.a pension, annat fortsätter jag att ha på sparkonton. Jag har stått på tröskeln i flera år men inte kommit mig för. Jag tror att jag bestämt mig för att börja med ett ISK hos min "vanliga" bank (just för att jag tänkt att jag ska öppna ett hos Avanza så länge men verkligen inte tar tag i det!) och satsa på ett par breda indexfonder till att börja med.

Här är en lista som jag kikar på som starthjälp:
Rika Tillsammans fondlista/tips 2026

Jag var tvungen att sälja av en del av mitt sparande (allt jag hade på ett sparkonto med fast ränta) för att betala kontantinsatsen till en stuga! Trots att världen svajar känns det ändå bra att nästan alla mina tillgångar finns i fonder (främst) och aktier. Det kommer liksom alltid att svaja, så jag håller mig i den formen av sparande som historiskt gått bäst.

Kan eventuellt behöva sälja av en del inom kort, om jag räknat fel på skatten (sålt fastighet) och om jag eventuellt måste anlita hantverkare för tilläggsisolering. Men det känns ok det med!

Hur känner ni andra om kaoset i världen? Jag har alltså en (något för liten) buffert samt allt mitt sparande på fonder och aktier. Jag tycker ett vanligt sparkonto inte var speciellt givande den tiden jag hade det.

Jag var tvungen att sälja av en del av mitt sparande (allt jag hade på ett sparkonto med fast ränta) för att betala kontantinsatsen till en stuga! Trots att världen svajar känns det ändå bra att nästan alla mina tillgångar finns i fonder (främst) och aktier. Det kommer liksom alltid att svaja, så jag håller mig i den formen av sparande som historiskt gått bäst.

Kan eventuellt behöva sälja av en del inom kort, om jag räknat fel på skatten (sålt fastighet) och om jag eventuellt måste anlita hantverkare för tilläggsisolering. Men det känns ok det med!

Hur känner ni andra om kaoset i världen? Jag har alltså en (något för liten) buffert samt allt mitt sparande på fonder och aktier. Jag tycker ett vanligt sparkonto inte var speciellt givande den tiden jag hade det.
Jag har större delen av mina pengar på sparkonto, nu ligger dock en större summa på låsta konton för att få lite mer ränta. Kommer dock få en för mig större summa, funderar på om jag ska sätta in de pengarna i fonder och aktier. Samtligt har jag bara jobb fram till hösten och då känns det bra att ha pengar på sparkonto.

Jag har ett bra sparande det mesta i aktier och fonder och jag vet att det går upp och ner så det är jag inte så orolig för, hoppas det fortsätter att växa så jag kan börja ta ut och gå ner i tid om ca 10 år. Jag har en för stor buffert på sparkonto och borde nog investera lite mer av den så att den ger avkastning, jag får pytsa ut det pö om pö.

Jag tänker att det är hack i en uppåtgående kurva. Jag sparar som vanligt eller lite mer.

Jag har större delen av mina pengar på sparkonto, nu ligger dock en större summa på låsta konton för att få lite mer ränta. Kommer dock få en för mig större summa, funderar på om jag ska sätta in de pengarna i fonder och aktier. Samtligt har jag bara jobb fram till hösten och då känns det bra att ha pengar på sparkonto.
Jag har tidigare köpt aktier för 500-1000 kronor per månad, hur vågar en köpa för större summor? :nailbiting:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka