Ny tråd: Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Bukefalos 30 år!

Jag är ännu en av de som inom kort kommer få ett litet arv, men jag kommer behöva tulla på det innan pensionen. Har en bostadsrätt men en belåningsgrad på 27% på ett relativt litet bolån, och amorterar inte. Har inga bröstarvingar så tvekar inte att spendera upp allt.

Hur ska jag tänka för att investera så bra som möjligt, det måste vara relativt säkert med en hyfsad avkastning. Just nu har jag bara ett fasträntekonto men det är dålig ränta som inte ens håller i takt med inflationen. Aktier och liknande vågar jag mig inte på eftersom jag är så okunnig och antagligen skulle få panik när de går ner.-

Jag har försökt utbilda mig själv senaste åren och som jag förstått det rekommenderar de flesta följande:

1. En buffert till akuta större utgifter för t ex hus/bil/husdjur som ligger på sparkonto med lite ränta och som du kan komma åt på någon bankdag
  2. Om du har hus en renoveringsbuffert på sparkonto med ränta, men här kan du välja konto med högre ränta som då kanske har begränsade uttag eller att uttag måste aviseras en tid i förväg. Eller ev en räntefond om det ligger långt fram i tiden. En räntefond kan gå ner men ofta inte fort eller mycket.
  3. Pengar som du ska använda inom 5 år och inte kan förlora (t ex insats till kommande bostad) på sparkonto, men kan vara med uttagskrav enligt ovan.
  4. Pengar du inte behöver på ca 5-7 år där du kan avvakta uttag om det blir en nedgång i en indexfond. De flesta rekommenderar en global sådan men går även att ta en svensk om man inte vill ha så mycket pengar mot USA som det blir i en global indexfond. Oavsett ingen fond med avgift över 0,2%
Själv har jag bufferten på min vanliga bank och har valt Avanza för det andra och jag fördelar mitt långsiktiga sparande på två fonder: Avaza zero, som är deras avgiftsfria indexfond som följer svenska börsen, och Avanza global.

Ta detta med en nypa salt då jag inte är i närheten av att vara expert eller utbildad inom ekonomi.

Jag har valt att betala av lånet ner till strax under 50% belåningsgrad och amorterar inte mer på det nu.
Investerar i stället i breda indexfonder (hos Avanza, med låga avgifter) samt har en rejäl buffert på ett sparkonto.

Jag har i dagsläget inte behov av mer att röra mig med per månad, så har inte behov av att betala av mer lån för att sänka räntan. Uppskattar mer känslan av att ha tillgång till kontanter med lite framförhållning, kan betala bort lånet, köpa bil kontant, köpa ny häst, resa eller vad jag nu skulle vilja. Betalar jag av lånet kanske jag inte kan köpa ny häst om jag skulle vilja.

Trodde jag sparade för att sluta jobba i förtid, men ju närmare målet jag kommer desto mindre sugen på att sluta jobba blir jag. Jag gillar ju mitt jobb 😍

Jag har valt att betala av lånet ner till strax under 50% belåningsgrad och amorterar inte mer på det nu.
Investerar i stället i breda indexfonder (hos Avanza, med låga avgifter) samt har en rejäl buffert på ett sparkonto.

Jag har i dagsläget inte behov av mer att röra mig med per månad, så har inte behov av att betala av mer lån för att sänka räntan. Uppskattar mer känslan av att ha tillgång till kontanter med lite framförhållning, kan betala bort lånet, köpa bil kontant, köpa ny häst, resa eller vad jag nu skulle vilja. Betalar jag av lånet kanske jag inte kan köpa ny häst om jag skulle vilja.

Trodde jag sparade för att sluta jobba i förtid, men ju närmare målet jag kommer desto mindre sugen på att sluta jobba blir jag. Jag gillar ju mitt jobb 😍
Funderade mer igår kväll, och jag är lite inne på samma spår. Var inne och läste i forumet på RikaTillsammans, och där räknade nån (som kan mer än mig :D ) på olika räntor. Med tanke på ränteavdraget så är det inte särskilt förmånligt att betala av sitt bolån i dagens läge. Jag kanske ska betala ner så jag har så låg belåning att jag inte behöver amortera och sen investerar jag resten? Om ett par år kanske jag kan/vill plocka ut avkastning för att betala av lite till av lånet om jag känner för det. Jag skulle gilla känslan av att kunna köpa saker utan att vända på varje krona, precis som du säger. Köpa en resa, en dyrare jacka, helkväll på stan och så småningom även kunna hjälpa min dotter med insats till bostad kanske. Bor i Sthlm, så det är dyyyyrt...

Funderade mer igår kväll, och jag är lite inne på samma spår. Var inne och läste i forumet på RikaTillsammans, och där räknade nån (som kan mer än mig :D ) på olika räntor. Med tanke på ränteavdraget så är det inte särskilt förmånligt att betala av sitt bolån i dagens läge. Jag kanske ska betala ner så jag har så låg belåning att jag inte behöver amortera och sen investerar jag resten? Om ett par år kanske jag kan/vill plocka ut avkastning för att betala av lite till av lånet om jag känner för det. Jag skulle gilla känslan av att kunna köpa saker utan att vända på varje krona, precis som du säger. Köpa en resa, en dyrare jacka, helkväll på stan och så småningom även kunna hjälpa min dotter med insats till bostad kanske. Bor i Sthlm, så det är dyyyyrt...
Du kan ju alltid börja så, om du senare känner att du vill betala av mer på lånen så gör du det då.
Just den känslan att jag kan om jag vill är så mycket värt för mig. Jag är dock fortfarande noga med att det ska vara saker jag verkligen vill eller behöver, jag undviker snabba impulsköp för att inte i efterhand känna att jag slösat bort pengar jag egentligen ville ha kvar.

Du kan ju alltid börja så, om du senare känner att du vill betala av mer på lånen så gör du det då.
Just den känslan att jag kan om jag vill är så mycket värt för mig. Jag är dock fortfarande noga med att det ska vara saker jag verkligen vill eller behöver, jag undviker snabba impulsköp för att inte i efterhand känna att jag slösat bort pengar jag egentligen ville ha kvar.
Verkligen, jag är likadan. Jag vill säga att jag är ganska ekonomiskt lagd och jag tänker ofta igenom större inköp. Antar att det sitter i från jag att alltid ha haft häst som slukar alla pengar :D Och att min kära (ensamstående) mor har fostrat mig till att ha stor respekt för pengar. Nu har jag inte haft egen häst på länge, men jag har däremot skilt mig för ett par år sedan och därför inte kunnat strössla med pengar. Jag vill ha tryggheten av att ha tillgång till pengar om/när det behövs. Behöver öka på mitt privata pensionsspar en del, och det kommer jag att avsätta en del till. Vill kunna ge min dotter en del när hon behöver i framtiden. Utöver det vill jag kunna ha den berömda guldkanten på tillvaron om andan faller på.

Så gör jag. Jag såg ett gammalt inlägg av mig själv i tråden där jag skrev att jag skulle kunna amortera av 400 tkr om jag ville. Och nu är den summan mer än 50% högre. Jag tror generellt att det är ett förmånligt upplägg.

Jag betalade av ett lån till precis under 50% belåning då jag hade en aktie med hyfsat stort innehav som blev avnoterad och därmed kom ut som cash. Jag trodde det skulle ta längre tid för min "pengamaskin" på börsen att återhämta sig men det gick förhållandevis snabbt och jag är nu en bra bit över var jag var innan jag gjorde den amorteringen. Du lever nu och man vet ju tyvärr inte hur länge det varar så jag tycker det låter klokt av dig. Jag är uppfostrad till att spara och jag har nu mitt i livet insett att vad sparar jag för när jag lever nu? Och jag kommer iaf att unna mig mer i framtiden än jag gjort innan, annars är sparandet gjort i onödan om jag inte får ta del av det.

Jag betalade av ett lån till precis under 50% belåning då jag hade en aktie med hyfsat stort innehav som blev avnoterad och därmed kom ut som cash. Jag trodde det skulle ta längre tid för min "pengamaskin" på börsen att återhämta sig men det gick förhållandevis snabbt och jag är nu en bra bit över var jag var innan jag gjorde den amorteringen. Du lever nu och man vet ju tyvärr inte hur länge det varar så jag tycker det låter klokt av dig. Jag är uppfostrad till att spara och jag har nu mitt i livet insett att vad sparar jag för när jag lever nu? Och jag kommer iaf att unna mig mer i framtiden än jag gjort innan, annars är sparandet gjort i onödan om jag inte får ta del av det.
Exakt så! Jag har just genomlidigt 1,5 vecka av ångest pga en knöl (som igår kunde avskrivas som ofarlig:banana: ). I ren glädje och lättnad beställde jag en väska som jag sneglat på i 5 år. Dyr ja, men med arvet så är det "inga pengar alls". Och den är sååå fin! Helt totalt onödig, absolut. Jag har även sett min mamma slita i alla år som ensamstående och när hon äntligen blev pensionär och skulle resa och njuta av livet så pang bom får hon cancer och går bort på 4 månader. Man lever nu. Självklart vill jag känna mig trygg ekonomiskt och jag vill ge min dotter möjligheter som min mamma aldrig kunde ge mig och mitt syskon. Men jag vill även njuta av livet när mina möjligheter faktiskt ändrades plötsligt.

Vet inte hur många i tråden som har tanken och är seriösa med att planera att sluta jobba långt i förtid, tack vare sitt då ekonomiska oberoende. Det känns läskigt och lätt att man jobbar "ett år till" och aldrig tar steget?
Jag har tekniskt råd att sluta jobba, enligt 4%-regeln, är strax under 40.

Vet inte hur många i tråden som har tanken och är seriösa med att planera att sluta jobba långt i förtid, tack vare sitt då ekonomiska oberoende. Det känns läskigt och lätt att man jobbar "ett år till" och aldrig tar steget?

Jag har det målet, men pga att jag fick ta av kapitalet både 2023 och 2024 samt den ökade inflationen så dröjer det längre än jag planerat. Så jag vet inte om tex 55 år räknas som långt i förväg? Fast min riktålder för pension bedöms just nu till 69 år och då blir det ett rätt stort glapp däremellan.

Jag vill lite för mycket leva i nuet för att detta ska vara realistiskt. Hade jag valt bort hus (trädgården är det viktiga), hund, resor och att jobba 80% idag hade jag ev kunnat sluta jobba vid 50 eller 55 års ålder. Nu siktar jag på att gå ner till 50% när jag blir 60. Mitt jobb är intressant och efter 55 kan jag välja bort jour och beredskap, så det känns helt ok. Men skulle jag vinna stort på lotto skulle jag ta en allvarlig funderare.

Min sambo är 10 år äldre än mig så jag siktar definitivt mot att kunna sluta jobba tidigare. Hur mycket tidigare beror lite på, jag har alltid gillat att arbeta också. Kanske kan gå ner i tid och köpa ett hus i Spanien och spendera delar av vintrarna i? Men jag sparar definitivt för något av det.

De som funderar pa balansgangen mellan "spara och spendera" kan kanske vara intresserade av boken "Die with zero" dar forfattaren gor upp med "oversparare"

Det är mitt mål och jag bör vara där när jag är ca 55 men inser att jag inte vet vad jag ska göra för något meningsfullt med mitt liv då, så har just nu ändrat planerna till att gå ner i tid och fortsätta jobba om jag mår bra av det.

Till slut landade det i alla fall på plus, så jag kan ju inte vara missnöjd. Drygt 8%. Det är inte så mycket från början ens, så det är inte många kronors ökning, men det är ju bättre än det omvända i alla fall! Jag håller på med ett bygga-lägenhets-projekt, så jag köper bara fonder för 1000:- i månaden, resten jag har möjlighet att spara sätts in på ett sparkonto för att det ska användas under året. Förhoppningsvis blir sparmöjligheterna större när det väl är färdigbyggt!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka