Ny (vild) granne

Jo, jag tänker dock att det är skillnad på vanligt väsnande och det lite udda beteendet jag märker av från grannen ovanför. Det är mest det som gör mig tveksam, annars har jag också plingat på hos högljudda grannar tidigare.
Efter att jag fick veta att min granne blev dömd för mordförsök så tycker jag inte alls det är konstigt att man vill vara försiktig med vilka man konfronterar. Man vet aldrig vem man bor i samma uppgång som. Tycker man kan vara försiktig med all rätt faktiskt.

Jag går dock inte omkring och tror att folk är mördare/galningar/what ever. Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra eftersom typ 99% av ens grannar är helt vanligt folk, så när grannar väsnades, så sa jag till.
 
Jag går dock inte omkring och tror att folk är mördare/galningar/what ever. Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra eftersom typ 99% av ens grannar är helt vanligt folk, så när grannar väsnades, så sa jag till.
Kul för dig men man ska ändra aldrig behöva känna att man är feg eller mesig för att man inte vill ta alla konfrontationer. Det är inget fel med att vara försiktig.
 
Jo, jag tänker dock att det är skillnad på vanligt väsnande och det lite udda beteendet jag märker av från grannen ovanför. Det är mest det som gör mig tveksam, annars har jag också plingat på hos högljudda grannar tidigare.
Fast udda beteende är det kanske inte? Jag tänker lite som konstiga skuggor i mörker som är helt vanliga saker i dagsljus.

Nu bor jag i hus men nog tusan skrålar jag högt, varje dag. Och mannen är en typisk hälgångare = jag håller på att bli tokig när vi ska natta barnen för han kan verkligen inte smyga.

Har inte lådor och skåp mjukstängare ååå kan det också låta högt osv..

Jag tror du inbillar dig att orsaken till ljuden är konstigare än vad den är. Ta sambon i handen och knalla upp till grannen säger jag.
 
Efter att jag fick veta att min granne blev dömd för mordförsök så tycker jag inte alls det är konstigt att man vill vara försiktig med vilka man konfronterar. Man vet aldrig vem man bor i samma uppgång som. Tycker man kan vara försiktig med all rätt faktiskt.

Det är lite så jag tänker också. Nu förstår ju jag också att de allra flesta är normala och rätt trevliga människor, men efter tidigare obehagliga ”grann-erfarenheter” så har jag helt enkelt blivit lite rädd. Både den grannen jag skrev om i inlägget ovan, men även den som stönade i trapphuset och spanade bakom gardinen när jag var ute med hunden på kvällarna i min tidigare lägenhet.

Obehagliga människor finns överallt, men är någon av dem min granne så vill jag helst vara osynlig.
 
Fast udda beteende är det kanske inte? Jag tänker lite som konstiga skuggor i mörker som är helt vanliga saker i dagsljus.

Nu bor jag i hus men nog tusan skrålar jag högt, varje dag. Och mannen är en typisk hälgångare = jag håller på att bli tokig när vi ska natta barnen för han kan verkligen inte smyga.

Har inte lådor och skåp mjukstängare ååå kan det också låta högt osv..

Jag tror du inbillar dig att orsaken till ljuden är konstigare än vad den är. Ta sambon i handen och knalla upp till grannen säger jag.

Jag känner att det kan vara både och. Tro mig, det låter inte helt normalt :D Men, kan såklart vara. Jag säger inte att jag är övertygad jag är bara orolig för risken att det är någon märklig typ.
 
Du har min sympati! Jag har såna pestgrannar ovanför mig. De klampar så man tror de sätter ner hälen hårt, även sent på kvällen och tidigt på morgonen. De har på tv:n så högt att jag måste ha på min egen högre än vad jag vill för att slippa höra deras igenom. Ibland hör jag vilken musik de spelar. Någon av dem fiser mycket. Huset är välkänt lyhört och det står t o m i anvisningarna för nyinflyttade att man ska ta hänsyn till varandra.
Har sagt till dem men det verkar inte hjälpa.

Alla människor har inte koll på hur mycket de låter och många av dem blir skamsna när de inser hur mycket allt de gör hörs. De flesta av oss vill ju inte att grannarna ska veta allt vi gör. Sen finns det de som tycker att allt som inte uttryckligen är förbjudet är tillåtet. Har haft såna grannar tidigare och fick anmäla dem till hyresvärden för att få slut på det.

Ta med dig sambon och gå upp och ring på, har du tur tillhör din nya granne den skamsna sorten som inte har en aning om hur mycket han låter.
 
Ptja, det finns ju annat än blodtörstiga galningar som man vill undvika :D Gråzoner mellan svart och vitt.

Som jag ser det kan ju alla okända människor vara allt mellan galning och en framtida bästa vän. Mest troligt ligger en klar majoritet någonstans däremellan och det är min utgångspunkt i livet :)

Personligen skulle jag absolut inte uppskatta om en granne gick till en högre instans innan den ens pratat med mig.
 
Såklart kan du gå upp och snacka lite! Jag bor själv i ett äldre hus och det är ganska lyhört. I huset bor även en operasångerska :angel: men hon övar inte superofta hemma. Jag har no probs med detta men skulle jag störa mig skulle jag absolut gå upp och snacka lite bara. Man behöver ju inte anta ngn attack-mode utan ta det lite chill när man tar kontakt första gången :)

Själv är jag personen som spårar ut med fest tex måndag kväll och kör allsång till Bonnie Tyler så jag håller jäääävligt låg profil :angel: ;)
 
Ta med dig sambon och gå upp och ring på, har du tur tillhör din nya granne den skamsna sorten som inte har en aning om hur mycket han låter.
Åh gud, påminner mig om min ena granne. Ovanför mig bor husets yngsta boende - en kille som är typ 24-25. En natt hade han nån form av fest hemma och spelade jättehög musik och dessutom så liksom vrålade han och kompisarna till och från _hela_ natten. Alltså HELA natten. Eftersom det var en fredag så tänkte jag att aja, han får väl hållas, men när klockan var typ fyra så höll jag på att bli galen - och gick därför upp och knackade på. Ingen öppnar. Jag ringer på typ åtta gånger. Ingen öppnar. Jag går ner igen. Festen fortsätter.

Vid sex på morgonen tröttnar jag igen och går upp och ringer på. Ingen öppnar. Så jag lämnar en lapp i brevlådan där jag skriver några väl valda ord 😇. Vid det här laget var jag typ komplett vansinnig.

Runt lunch så ringer det på dörren. Utanför står en OTROLIGT skamsen och generad liten granne som ber tusen gånger om ursäkt för att hans spelkväll stört så mycket. Han såg så obekväm och olycklig ut att jag tyckte synd om honom :D.

Sen dess har han hållit sig mycket lugnare däruppe :).
 
Kommer ihåg när jag bodde i min förra lägenhet så kom det upp en lapp:
"Hej grannar, jag tar studenten och tänkte ha en liten fest. Är bara höra av er om det är stör".
Visste att ovanstående ungdoms föräldrar var bortresta denna vecka så att eeehhhmm.
Jag skrockade för mig själv och bara ok detta kommer LÄTT att urarta.
Sagt OCH gjort. Jag har haft en del fester i mitt snart 37 åriga liv men detta var faktiskt en JÄVLA brakfest. Jag måste ändå ge kidsen detta, det var ett JÄVLA röj! Tänkte att "det är ju kul att ungdomen roar sig" och klagade naturligtvis EJ. Tills jag vid 05 hörde ett BRAK i stil med en lättare jordbävning. Då hade ett gäng festglada studenter hängt över balkongräcket så att det rasat ner på innergården! :eek: Bara ett mirakel att ingen strök med.
Sen kom det dagarna efter en LÅNG lapp i trapphuset i stil med:
"jag ber så hemskt mycket om ursäkt... bla bla blaaaa" :p
Tänkte mest på nivån när föräldrarna kom hem och ungdomen skulle förklara läget liksom. Lär ju varit annat än balkongen som rasat liksom. Hade inte velat byta :rofl:
 
Om nya grannen har bott där ett par veckor, låter det väl när hen inreder. Jag skulle inte av de ljud du beskriver, tro något särskilt om grannen som person. Utan vid något särskilt bullrigt tillfälle skulle jag gå upp och säga att det stör ganska mycket.

Att gå upp och be grannen sluta sätta ner hälarna så hårt när hen går, skulle jag dock inte ens drömma om.

Under mig bor ett kollektiv. Just nu sitter en av kollektivisterna hemma och röker på och spelar elgitarr lite för högt och lite för ofta. Men jag sätter mitt hopp till att det snart skiter sig mellan honom och csn, och sen flyttar han hem till sin mamma igen. Helst före sommaren, tack.
 
Senast ändrad:
Om nya grannen har bott där ett par veckor, låter det väl när hen inreder. Jag skulle inte av de ljud du beskriver, tro något särskilt om grannen som person. Utan vid något särskilt bullrigt tillfälle skulle jag gå upp och säga att det stör ganska mycket.

Att gå upp och be grannen sluta sätta ner hälarna så hårt när hen går, skulle jag dock inte ens drömma om.

Under mig bor ett kollektiv. Just nu sitter en av kollektivisterna hemma och röker på och spelar elgitarr lite för högt och lite för ofta. Men jag sätter mitt hopp till att det snart skiter sig mellan honom och csn, och sen flyttar han hem till sin mamma igen. Helst före sommaren, tack.

Mina grannar sätter ner hälarna så hårt att det känns ner till mig. Sitter jag i soffan när de klampar runt känns varenda steg i min kropp. Saker på soffbordet skallrar mot varandra. De klampar lika högt sju en lördagmorgon som tolv en tisdagskväll och har hållit mig vaken många kvällar.
I somras lånade de ut lägenheten till andra som inte hördes alls så det är detta var som är ovanligt högljudda.
 
Det känns rimligt att det råder en balans mellan den enes rätt att bete och röra sig fritt i sitt hem och den andres rätt att slippa stora störningar i sitt hem.
Eftersom det inte är självklart att den som stör vet om att h*n gör det, så ser jag inget kontroversiellt i att informera om det. Men det går att göra på många sätt, inte minst med tanke på det @Voeux skriver om funderingar kring grannens... själsliga status, kort sagt. Den känslan vill jag inte förminska eller marginalisera. Jag skulle inte själv utgå från annat än att grannen är en helt vanlig människa, men inte heller se någon anledning att skapa mer konflikt än nödvändigt.

Som jag ser det kan ett personligt besök med vänlig framtoning, gärna tillsammans med sambon, vara det allra mest lågaffektiva alternativet.
Ett snäpp upp kommer lapp i brevlådan, och ytterligare högre upp är att hantera kontakten via ombud - i synnerhet ett auktoritärt ombud som brf-styrelsen.
Att banka tillbaks, även om det kan vara svårt att låta bli i stunden, ser jag som direkt konfliktsökande. :D
 
Mina grannar sätter ner hälarna så hårt att det känns ner till mig. Sitter jag i soffan när de klampar runt känns varenda steg i min kropp. Saker på soffbordet skallrar mot varandra. De klampar lika högt sju en lördagmorgon som tolv en tisdagskväll och har hållit mig vaken många kvällar.
I somras lånade de ut lägenheten till andra som inte hördes alls så det är detta var som är ovanligt högljudda.
Skumt. Man får ju ändå anta att de tycker att de bara går, liksom.
 
Jag går dock inte omkring och tror att folk är mördare/galningar/what ever. Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra eftersom typ 99% av ens grannar är helt vanligt folk, så när grannar väsnades, så sa jag till.

Jag går inte heller runt och antar att folk är mördare och galningar. Men efter att ha haft två fönsterfluktare/flåsare till grannar och en paranoid trapphusskrikare så räcker det för att inte väcka onödig uppmärksamhet av mina grannar. Det känns aningens förminskande att skriva att man inte ska gå runt och anta att folk är mördare till någon som uppenbarligen har obehagliga erfarenheter. Nej, jag tror inte min granne kommer att mörda mig :grin: Men jag är ytterst försiktig med att "synas" för folk som jag anser ger ifrån sig ovanliga vibbar då jag gärna inte vill väcka någons uppmärksamhet.
 
Skumt. Man får ju ändå anta att de tycker att de bara går, liksom.

Ja, precis! Vi har ganska gamla knarriga golv så jag som sambon har nog lärt in att man går lite försiktigt. Mest för vår egen skull, det är hemskt irriterande med knarr och klamp. Grannen ovanför dundrar nog inte med flit för att skapa ljud, men en kan ju undra hur personen inte kan märka av hur högt det låter och antingen störa sig på det själv/tänka tanken att det kan höras hos grannar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 538
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Jag har bott högt upp hela mitt vuxna liv. Portkod, högt upp, säkerhetsdörr. Jag har därmed alltid känt mig väldigt trygg hemma. I...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 704
Senast: BernT
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 796
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 859
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp