Ny (vild) granne

Ja, precis! Vi har ganska gamla knarriga golv så jag som sambon har nog lärt in att man går lite försiktigt. Mest för vår egen skull, det är hemskt irriterande med knarr och klamp. Grannen ovanför dundrar nog inte med flit för att skapa ljud, men en kan ju undra hur personen inte kan märka av hur högt det låter och antingen störa sig på det själv/tänka tanken att det kan höras hos grannar.
Jag brukar gissa att den sortens störningar beror på att personen vuxit upp i villa och därmed missat aspekter av socialt samarbete i sin uppfostran.
 
Ja, hyresvärden kan jag nog alltid prata med. Det känns lite trist bara, om jag själv väsnades så hade jag uppskattat om någon knackade på innan värden drogs in. Hmm.. kanske får hälsa på ändå. Eller skicka sambon :angel:

Men det är väl inte så allvarligt att blanda in hyresvärden. Ring hyresvärden och berätta att du inte vågar prata med grannen själv, så kan hyresvärden ringa och prata med din granne.
 
Jo, jag tänker dock att det är skillnad på vanligt väsnande och det lite udda beteendet jag märker av från grannen ovanför. Det är mest det som gör mig tveksam, annars har jag också plingat på hos högljudda grannar tidigare.
Tja, min vägggranne "testade slutsteget" en dag. Jag var van vid att han spelade högt - med högtalarna stående dikt mot min vägg men det tog priset.

Jag jobbade hemma och behövde prata i telefon och det gick bara inte. Så jag knackade på och berättade läget. Han hade ingen aning om att hans ljud hördes så bra. Han sänkte sig ...lite. Vi hade inte riktigt samma musiksmak.Han körde Umbrella på repeat och full bas....

Kanske vet grannen inte om vad som hörs?
 
Tja, min vägggranne "testade slutsteget" en dag. Jag var van vid att han spelade högt - med högtalarna stående dikt mot min vägg men det tog priset.

Jag jobbade hemma och behövde prata i telefon och det gick bara inte. Så jag knackade på och berättade läget. Han hade ingen aning om att hans ljud hördes så bra. Han sänkte sig ...lite. Vi hade inte riktigt samma musiksmak.Han körde Umbrella på repeat och full bas....

Kanske vet grannen inte om vad som hörs?


När jag bodde i Umeå och pluggade hade jag en granne vägg i vägg som sjöng ”det ska va gött å leva annars kan det kvitta” om och om igen på kvällarna. Inte sällan avslutades dessa sessioner av sång med en gråtattack. Blev nästintill orolig när detta beteende upphörde och han gick upp i rök. Kan bara hoppas att han flyttade...
 
Skumt. Man får ju ändå anta att de tycker att de bara går, liksom.

De bor högst upp i huset så jag antar att de inte inser hur förskräckligt mycket det låter om dem.

(jag är ondskapsfull, under året ska vinden ovanför dem byggas om till lägenheter och jag kan inte låta bli att bli lite skadeglad över att de då också kommer att bli utsatta för oväsen).
 
@Voeux har du aldrig träffat personen alls? Det är ju mycket möjligt att det är en helt normal person som bara aldrig bott i lägenhet förut, eller har bott i en nyare lägenhet med bra ljudisolering...

Jag brukar fundera på om mina grannar störs när jag kör igång GoT på TVn kring 23-24 tiden på kvällarna, men ingen har sagt något och jag hör inte dem särskilt bra så jag antar att jag inte stör någon. Men skulle utan problem dra ner volymen (ytterligare) om någon sa till. :)
 
Det är ju inte alltid man är medveten om hur lyhört det är. I min förra lägenhet, som låg högst upp i huset och med bara en intilliggande lägenhet, hörde jag aldrig ett knyst från grannlägenheten, förrän den hyrdes ut i andra hand och en barnfamilj flyttade in. Jag blev förvånad över hur lyhört det var! Plötsligt hörde jag en massa ljud från mina grannar och förstod att det inte alls var så ljudisolerat som jag dittills hade trott och insåg att jag kanske hade stört min tyste granne mer än jag vetat om:o (men jag levde liksom normalt, så det var inte så mycket att ändra på, mer än att jag dämpade morgonradion lite).
 
De bor högst upp i huset så jag antar att de inte inser hur förskräckligt mycket det låter om dem.

(jag är ondskapsfull, under året ska vinden ovanför dem byggas om till lägenheter och jag kan inte låta bli att bli lite skadeglad över att de då också kommer att bli utsatta för oväsen).

De har flyttat! Blev tokirriterad i lördags förmiddag då det började låta rent för jävligt ovanför. Förutom det vanliga klampandet skrapade det från möbler och saker dunsade i golvet. Det var först på söndagen som jag insåg att de faktiskt flyttade.

Nu har det flyttat in nya personer i lägenheten och det hörs något enstaka, svagt, normalt ljud från dem.
Hoppas verkligen att det fortsätter så.
 
När jag var student i Umeå för ett antal år sedan så hade jag ett tag ett par i lägenheten ovanför mig som hade sex varje kväll kl 23, sängen gnisslade något förskräckligt så det var ingen idé att somna innan de var klara. :D

En natt vaknar jag av ett rejält oväsen, det var grannarna ovan som var lite väl vilda mitt i natten och dunkade sänggaveln i väggen, de väckte hela trapphuset! :banana:😂

Hade funderingar på att stoppa in en skruvmejsel och en flaska olja i brevinkastet men de hann flytta innan.
 
Min familj påpekar ibland att jag sätter hälarna i golvet hårt när jag går. Min mamma gjorde likadant, minns jag. Det är inget jag (eller hon) gör medvetet eller slarvigt, skulle jag ändra gångstil fick det bli nåt jag måste tänka på hela tiden och påminnas om. Dottern (18) däremot rör sig helt ljudlöst, som ett väsen. Hon dyker alltid upp bakom en utan att man hört ett ljud.

Så, grannar som går hårt med hälarna har förmodligen ingen aning om det. Jag hade inte vetat om det om inte familjen påpekat det.
 
Min familj påpekar ibland att jag sätter hälarna i golvet hårt när jag går. Min mamma gjorde likadant, minns jag. Det är inget jag (eller hon) gör medvetet eller slarvigt, skulle jag ändra gångstil fick det bli nåt jag måste tänka på hela tiden och påminnas om. Dottern (18) däremot rör sig helt ljudlöst, som ett väsen. Hon dyker alltid upp bakom en utan att man hört ett ljud.

Så, grannar som går hårt med hälarna har förmodligen ingen aning om det. Jag hade inte vetat om det om inte familjen påpekat det.

Mina jobbiga grannar sa att redan den som bodde före dem i min lägenhet hade påpekat det. Så det var medvetna om oväsendet men fortsatte ändå. Bor man i flerfamiljshus måste man ju anpassa sig, annars får man skaffa boende utan grannar.
 
Jag hatar lägenhet och längtar tills jag flyttar till villa.
Jag hör inte så mkt från mina grannar. Det är mest när det borras och renoveras vilket inte är helt ovanligt då det är många lägenheter i samma byggnad eller när det är fest ovanför.
Kör ju min hembio ofta och tänkte att det var bara att kräma på då det knappt hördes nåt från grannarna. Men grannen ovanför undrade om jag hade hört nåt "brummande" ljud på kvällarna. Det hade jag ju inte och insåg att det var nog min subwoofer han menade. Så sen dess har jag den avstängd. Även om man vant sig vid att vara utan den så saknas en extra dimension när man tittar på Game of thrones eller nåt annat. Det blir inte som på bio...
Så lägenhet är verkligen en kompromiss när man hela tiden måste anpassa sig efter sina grannar :meh:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Jag har bott högt upp hela mitt vuxna liv. Portkod, högt upp, säkerhetsdörr. Jag har därmed alltid känt mig väldigt trygg hemma. I...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 609
Senast: BernT
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 329
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 666
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp