Nya besked om olyckan som kostade tre hästar livet

Nej, det var det jag tänkte. Du skrev först att den stillastående agerat korrekt. Vilket jag inte får ihop. Jag har dock inte sett att det står nått om delat ansvar någonstans, det enda jag kan läsa mig till av artikeln ovan är att utredningen inte har dragits igång än och man därför inte beslutat om ev ansvar.
ledsen men jag skrev" Det är väl inte så mycket att orda om...hästransporten blev påkörd bakifrån....om det nu inte var så att den stod still utan varningsblinkers, som sista fordon i en kö..då kan detta betraktas som medsktldighet" vilket alltså verkar vara det som hänt.
 
Vad jag har läst... Hästlastbilen stod still med varningsblinkers utan varningstriangel precis där 2-1 filen gick ihop till 1 för att en häst hade lagt sig ner.
 
Nu stod den ju inte som sista fordon i en kö. Utan helt still av vad jag förstått nån form tekniska skäl.
Jag litar på att polisen gör en rättvis bedömning efter vad de har sett på plats. Vad den bedömningen blir visar sig.
 
Vad jag har läst... Hästlastbilen stod still med varningsblinkers utan varningstriangel precis där 2-1 filen gick ihop till 1 för att en häst hade lagt sig ner.

Stämmer det så kan det kanske vara anledningen till att man vill utreda ansvarsfrågan mer ingående.
 
Jösses. Hur kan en artikel som bara säger att inget ännu är gjort i utredningen generera sådan diskussion. :confused:Ovanpå den som redan har förts när olyckan först rapporterades.

Ja verkligen !
Jag ber om ursäkt s.a.s att jag spätt på ”diskussionen” men jag blev bara kort och gott så oerhört provocerad av dömanden, antaganden och påståenden, som uttalas av de som inte vet ett dyft om saken öht .

Samma dömanden har ju f.ö pågått i en tidigare tråd där det dessutom var uttalanden om att lastbilsförare antas tillhöra vissa kategorier av ”folk” med specifik etnisk ”icke svensk” tillhörighet osv . Och att just dessa kör som dårar och självklart därför var det någon i denna kategori som var skyldig i detta oerhört hemska , traumatiserande för alla olycka .

Just denna olycka är oerhört hemsk och trauma för alla involverade - som i alla sådana här olyckor.
 
Senast ändrad:
Ja verkligen !
Jag ber om ursäkt s.a.s att jag spätt på ”diskussionen” men jag blev bara kort och gott så oerhört provocerad av dömanden, antaganden och påståenden, som uttalas av de som inte vet ett dyft om saken öht .

Samma dömanden har ju f.ö pågått i en tidigare tråd där det dessutom var uttalanden om att lastbilsförare antas tillhöra vissa kategorier av folk osv .
Jag tycker det behövs påpekanden när det görs den typen av kategoriska dömanden på nära noll info om de exakta omständigheterna runt händelsen. :up:
Inget att be om ursäkt för snarare credit för att du orkar formulera det.
 
Jag tycker det behövs påpekanden när det görs den typen av kategoriska dömanden på nära noll info om de exakta omständigheterna runt händelsen. :up:
Inget att be om ursäkt för snarare credit för att du orkar formulera det.

Tack !

Jag orkar inte alltid . Men tack igen väldigt mycket !
 
Stod bilen på vägen så ska naturligtvis varningsblinkers vara påslagna och om det handlar haveri så SKA en varningtriangel vara utplacerad

Inte ens du som gör allt perfekt och rätt sätter väl ut en varningstriangel innan du vet om du får haveri? mao dit jag vill komma, är att haverit kommer först och sedan kommer varningstriangeln.
 
Sekvensföljden = haveri-varningsblinkers-varningstroangel-ring bärgare/varsko polis. Varningsblinkern hinner du förmodlihen slå på innan ditt fordon stannar helt. Vad det gäller mig, så har jag förutom bilens varningsblinker en brandgul stroboskopslampa med magnetfot som jag placerar på taket och varninhsvästar + 2 trianglar...och myndigheterna anser förmodligen att den stillastående bilen brustit i sina skyldigheter efter som man ytterligare ska utreda.
 
Sekvensföljden = haveri-varningsblinkers-varningstroangel-ring bärgare/varsko polis. Varningsblinkern hinner du förmodlihen slå på innan ditt fordon stannar helt. Vad det gäller mig, så har jag förutom bilens varningsblinker en brandgul stroboskopslampa med magnetfot som jag placerar på taket och varninhsvästar + 2 trianglar...och myndigheterna anser förmodligen att den stillastående bilen brustit i sina skyldigheter efter som man ytterligare ska utreda.

Jag antar att om det som skrivits som anledning stämmer, så vill man utreda om det verkligen var nödvändigt att stanna på just det stället eller om man kunnat åka vidare till mer lämplig plats.
 
Jag antar att om det som skrivits som anledning stämmer, så vill man utreda om det verkligen var nödvändigt att stanna på just det stället eller om man kunnat åka vidare till mer lämplig plats.
Med tanke på att det var en hästtransport, så kanske hästarna flippade ur där bak och att då inte handlade om ett funktionshinder för transporten, Att hästägarna då gör allt för att undvika skador på djuren är förståeligt..de kanske då stannade direkt istället för efter första avfart.
 
Med tanke på att det var en hästtransport, så kanske hästarna flippade ur där bak och att då inte handlade om ett funktionshinder för transporten, Att hästägarna då gör allt för att undvika skador på djuren är förståeligt..de kanske då stannade direkt istället för efter första avfart.

Enligt uppgift ovan lade sig en ner.
 
Med andra ord är inget självklart i olyckor.
Med andra ord, om du kör in i en bil bakifrån så är regeln den att du brutit i din uppsikts-skyldighet.
Vilket ger dig fullt ansvar. Har den stillastående bilen brutit i sin hänsyns o varsel skyldighet så tillkommer ett delansvar för hans/hennes fordon. Som jag initialt skrev "Det är väl inte så mycket att orda om...hästtransporten blev påkörd bakifrån....om det nu inte var så att den stod still utan varningsblinkers, som sista fordon i en kö..då kan detta betraktas som medskyldigt " Har det påkörda fordonet placerats illa och till detta utan varningstriangel så belastar detta ytterligare. I de här fallen brukar svaren stå att finna på plats, fordonen är ju ofta kvar, bromsspår och skiddspår visar ju olyckans förlopp. Menar nu den påkörande att transporten inte var utmärkt och stod farligt placeras så ska detta ju utredas.
 
Tror dom som försvarar föraren som körde in i denna stora synliga buss hade låtit annorlunda om det hade varit så många typ barn som dog i olyckan och inte "bara" hästar. Om det hade varit en buss med barn i så hade nog inte många försvarat föraren såhär som många gör nu.

Önskar att djurs liv nångång blir lika värda som människors.

Visst ingen kan veta exakt men jag har väldigt väldigt svårt att tro att föraren av den som körde in i bussen är helt utan ansvar. Visst skulle dom som hade hästbussen satt ut triangel osv men det hade inte ens kanske funnits tid till att göra det än osv. Men det är ingen som kan klandra en buss eller bil som nyligen fått stopp att inte hunnit ställa ut triangeln. Ingen vet väl hur länge bussen stått still heller.
 
Senast ändrad:
Tror dom som försvarar föraren som körde in i denna stora synliga buss hade låtit annorlunda om det hade varit så många typ barn som dog i olyckan och inte "bara" hästar. Om det hade varit en buss med barn i så hade nog inte många försvarat föraren såhär som många gör nu.

Önskar att djurs liv nångång blir lika värda som människors.

Visst ingen kan veta exakt men jag har väldigt väldigt svårt att tro att föraren av den som körde in i bussen är helt utan ansvar. Visst skulle dom som hade hästbussen satt ut triangel osv men det hade inte ens kanske funnits tid till att göra det än osv. Men det är ingen som kan klandra en buss eller bil som nyligen fått stopp att inte hunnit ställa ut triangeln. Ingen vet väl hur länge bussen stått still heller.
I princip ska det inte göra ngn skillnad.. 2 fordon interagerar på en väg. Då ska denna interaktion bedömas oavsett vem eller vad som sitter i dessa fordon. Ett djurs liv kommer förmodligen aldrig bedömas på samma sätt som ett människoliv. Ett djur ska bedömas, respekteras och värderas som ett djur. Alltså ingen grund att behandla det illa.
 
Tror dom som försvarar föraren som körde in i denna stora synliga buss hade låtit annorlunda om det hade varit så många typ barn som dog i olyckan och inte "bara" hästar. Om det hade varit en buss med barn i så hade nog inte många försvarat föraren såhär som många gör nu.

Önskar att djurs liv nångång blir lika värda som människors.

Visst ingen kan veta exakt men jag har väldigt väldigt svårt att tro att föraren av den som körde in i bussen är helt utan ansvar. Visst skulle dom som hade hästbussen satt ut triangel osv men det hade inte ens kanske funnits tid till att göra det än osv. Men det är ingen som kan klandra en buss eller bil som nyligen fått stopp att inte hunnit ställa ut triangeln. Ingen vet väl hur länge bussen stått still heller.

Hade det handlat om tekniska problem hade det nog varit enklare. Nu väljer dom att stanna på en livsfarlig plats istället för att leta upp en mer lämplig, då är saken inte alls lika enkel. Man får inte stanna hur som helst på en väg. Jag har inte sett nån som försvarar lastbilens förare dock, de jag har sett har sagt att man inte vill döma utan att veta vad som hänt. Vilket i mina ögon är mer sunt än att basera ansvaret på egna, irrelevanta åsikter.
Sen tror inte jag att lastbilsföraren kommer klara sig helt ändå, oavsett polisens utredning skulle det inte förvåna mig om h*n blir av med körkortet för en tid. Den bedömningen görs av Transportstyrelsen i så fall.
 
Hade det handlat om tekniska problem hade det nog varit enklare. Nu väljer dom att stanna på en livsfarlig plats istället för att leta upp en mer lämplig, då är saken inte alls lika enkel. Man får inte stanna hur som helst på en väg. Jag har inte sett nån som försvarar lastbilens förare dock, de jag har sett har sagt att man inte vill döma utan att veta vad som hänt. Vilket i mina ögon är mer sunt än att basera ansvaret på egna, irrelevanta åsikter.
Sen tror inte jag att lastbilsföraren kommer klara sig helt ändå, oavsett polisens utredning skulle det inte förvåna mig om h*n blir av med körkortet för en tid. Den bedömningen görs av Transportstyrelsen i så fall.
Så du vet varför bussen stod still?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
  • Artikel
Hästnyheter Tio dagar har gått sedan olyckan på E20 som kostade tre hästar livet. Nu meddelar Polisen att ingen av förarna kan ses som "ensam...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ägaren till de tre hästar som avlivades i förra veckan litade inte på veterinärens besked att en av hästarna hade fång. Dessutom lät...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 278
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 042
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp