Nya bomlösa sadeln

kvandi

Trådstartare
Så var den äntigen inhandlad och provriden. Min nya Kari Pad, bomlös sadel från Karlslund i Danmark.

På Andvari
sadel2.jpg

sadel1.jpg

På Mergur
sadelmergur2.jpg

Endast goda upplevelser från provritterna idag, Andi var ingen skillnad på- men Mergur däremot! Mergur är en ganska stel femgångare med en gammal skada i hb. Han skall jobbas en hel del för att mjukas upp och sedan jobbas mer för att komma i form. Idag med den bomlösa sadeln gjorde han fina rundade serpentiner på vägarna, lyfte hela ryggen för nästan inget alls från min sida, och töltade på lång tygel taktfast och glatt. Bomlös är visst lika bra som folk säger. och för min del, jag har aldrig suttit så lodrät som jag gjort idag!( har träningsvärk i ryggen nu :smirk: ) Plattheten i sadeln gjorde att jag kunde sitta så långt fram att jag inte föll bakåt i "hålet" som är på vanliga sadlar.

Rider du med bomlöst, berätta gärna hur du känner! O har du bilder, visa gärna :)

MVH En glad "bomlösägare", Kvandi!

Sv: Nya bomlösa sadeln

Jag har köpt en bomlös sadel för inte så länge sen och jag tycker den är toppen!! :) Jag använder den på "min" islänning. Förut så blev det para grisepass eller nån sorts trav när jag ville få henne i tölt, men redan på första dagen jag provade den så töltade hon jätte rent!!! Jag blev jätte förvånad o glad!! :D Sen känner jag att hon arbetar mer med ryggen!

Bettlös, bomlös och barfota - Att du inte skäms ;) *ironisk*

Jag arbetar fortfarande med den för mig perfekta bomlösa sadeln. Har hittat en med perfekt ridkänsla för mig men tyvärr inte tillräckligt hög kanal för ryggraden till min för tillfället urfallna häst... :/ (ej islänning). Bara att göra om modellen eller vänta tills han breddat ryggen lite innan jag kan använda den... Skulle nästan kunna köpa häst efter sadeln :D Så mysig är den att rida i enligt mig! Får nog köpa mig en rund nordis, fjording eller islänning bara för sadelns skull :D

Jag har ännu ingen egen, men det torde väl bli så tort som möjligt :)
Min valack märker jag ingen nämvä'rd skillnad på, däremot stoet som jag köpte i november -04, där är det verklgein jätte skillnad.
Just mjukheten i ryggen när hon slipper en bomsadel, den är så slående så huga. :eek:
Antar att vissa hästar trivs bättre än andra med det, så det blir väl till att lyssna på aktuell pålle.

Joneya, du får testa på min fjord nu då (dom är ju i din stad) ;)
Hon är ju lite mamma-rund ännu, fast jag tror inte det blir så lyckatsi och med att hon har rätt klent med ryggmuskler, mest bara en buk. :crazy:

Hehe, du testade ju aldrig min SBS :P Vad har du prövat för bomlös? :)

Har två bomlösa, men ena är ute på vift just nu :D (ute på lån). Så jag har bara den med knepigt utseende hemma - den som min häst gillar bäst i och för sig :) Men som inte matte är vidare förtjust i... :P (mitt tunna varmblod känns jättebred i den än så länge, men den ska väl "ridas in" lite kanske).

Varför en sadel överhuvudtaget? Sitt direkt på hästen så måste den ju kunna röra sig i grandprixform. Det är ju tydligen sadeln som gör att hästen går illa, inte ryttaren???? Undrar hur Briard skulle röra sig i en bomlös????? Eller varför inte, sätt på hästarna bomlösa sadlar på unghästvisningar och premieringar, vilka poäng dom skulle få.!!

Vilket fruktansvärt omoget inlägg :confused: Varför inte bara acceptera att en del hästar faktiskt inte trivs med bomsadlar?
De som inte vill pröva bomlöst kan helt enkelt låta bli, men sluta att se ner på oss med hästar som VILL ha bomlöst. :mad:
Jag HAR provat bomsadlar, men varken jag eller min häst trivs med dom (han bockade för övrigt av mig med en utprovad och välpassande bomsadel) Däremot så går han avslappnat och i fin form i sin bomlösa. Ge mig en anledning till att då byta till bomsadel...

angående det sista inlägget....kan de inte va så att din häst har ont i ryggen på nåt sätt som du kanske inte kollat upp...den skulle kanske gå ennu bättre om det rättades till och han får en bomsadel...

för på nåt sätt tycker jag denna diskutionen kännsigen från körningen...har du en "skitsele" med bara sånna kuddar till däckel då kan du lika gärna slänga den för de ska va en däckel med järn i så den e stabil och inte riskerar att åka ner på ryggraden...just dä där har ni nåt o bita i...

Nix, min pålle har inte ont i ryggen. Jag känner igenom honom både före och efter varje ridtur. Han gås igenom av både massör och kiropraktor med jämna mellanrum. Han var tidigare spänd i hals och länd (inte nu längre) och det var inte svårt att känna och se att han var spänd.
Det är en kinkig herre, som mycket tydligt visar vad han tycker :smirk: och han visar tydligt vad han tycker om bomsadlar.
Jag har provat olika sadlar (med hjälp av duktig sadelprovare), men det är inte svårt att se vilket han gillar bäst.

joneya skrev:

Jag arbetar fortfarande med den för mig perfekta bomlösa sadeln. Har hittat en med perfekt ridkänsla för mig men tyvärr inte tillräckligt hög kanal för ryggraden till min för tillfället urfallna häst... :/ (ej islänning). Bara att göra om modellen eller vänta tills han breddat ryggen lite innan jag kan använda den... Skulle nästan kunna köpa häst efter sadeln :D Så mysig är den att rida i enligt mig! Får nog köpa mig en rund nordis, fjording eller islänning bara för sadelns skull :D

*skratt*
Ta med den så kan du antingen rida på min smällfeta islänning eller min mans smällfeta kallblodstravare ;) :idea:

Men du, allvarligt, gör det! Skulle vara kul att se den, och fläsket skulle behöva joggas bort :o Hör av dig!

kenneth skrev:
Varför en sadel överhuvudtaget? Sitt direkt på hästen så måste den ju kunna röra sig i grandprixform. Det är ju tydligen sadeln som gör att hästen går illa, inte ryttaren???? Undrar hur Briard skulle röra sig i en bomlös????? Eller varför inte, sätt på hästarna bomlösa sadlar på unghästvisningar och premieringar, vilka poäng dom skulle få.!!

*väljer att bortse från ironin*
Ja!! Tänk hur han skulle gå!!!! Jag tror faktiskt att jag ska se om jag inte kan få låta Briar prova på härligheten ett par gånger! Det vore kul att höra vad husse säger då... :angel:
Naurligtvis gör en illa passande bomsadel att hästen går dåligt! Vad trodde du? Att det berodde på ryttaren?
Och, kanske en dag får vi se mer bomlösa sadlar på premieringar och liknande... Nu kommer Diddi Special ju i en mer "engelskliknande" form så då bör den ju passera reglementet! :idea:

kenneth skrev:

Tråkig inställning. Tycker du inte om bomlöskonceptet, så låt bli att svara istället. :mad:

joneya skrev:
:D

Oja, jag skäms ögonen ur mig :devil: :D Speciellt när man dessutom kan på lång tygel i grimma lugnt skritta förbi grannens vackra svindyra dressyrhäst när den står på en smal grusväg o övar "att bocka på samma ställe tills matte hoppar av". :bump:

Skall bli kul att komma ner o förpesta deras manege till vintern, på en rejält hårig raggsocka utan skor, utan bett o med bomlös sadel. Jag tror de kommer svimma när de ser oss där :angel: Har redan varit med om att deras hästar flytt i vild panik o klättrat i diken när vi mött dom på uteritt -jag förstår ingenting ;) :D Ser man så hemskt ut?

*skrattar*
tydligen är raggsockor farliga enligt de stora bruna :D :crazy: har också den erfarenheten av att de blir asrädda när vi kommer tuffande i lite ball tölt :p

Ser fin ut, men hur är det med kanalen mellan bossorna, är den inte VÄLDIGT smal på Kari pad?

Så fort jag får hem sadeln från tjejen som lånat den kan vi ju kanske komma överens om något ;) Fast nu är jag ju normalt sett livrädd för att rida andras hästar :D

Äh!
Min lilla isis som e SÅ snäll! Han kan du lätt rida utan att dö :D
Stoet är väl också snäll, men hon stuper ju i backen då och då :o :eek: :crazy: så det är väl bäst att jag tar henne då! Så jag inte skrämmer bort dig ;)
Jag jobbar hemifrån just nu, så jag är hemma för det mesta, så hör av dig och kom hit vetja!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
16 292
Senast: SusieQ
·
Hästmänniskan Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden.. mest skriva av mig lite och se vad ni andra säger, kanske någon mer som råkat ut...
Svar
14
· Visningar
3 795
Senast: EmblaAsk
·
L
Utrustning Jag har starka funderingar på att skaffa bomlös sadel och har drabbats av värsta valångesten, eftersom det finns så många olika sorter...
Svar
4
· Visningar
1 915
Senast: allroundhästarna
·
Hästmänniskan I dagens hästvärld finns det två mycket populära fenomen som jag inte riktigt förstår mig på. Dessa två upplever jag är kombinationer... 3 4 5
Svar
87
· Visningar
8 318
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31