Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, jodå - det gör man nog visst det ;) Jag/vi är inte direkt den som följer normen, nu tänker jag inte räkna upp saker och ting här men det är inte en sak utan en hel hög.

Kanske ska sluta diskutera normfrågan här i Bröllopstråden, jag känner mig klar i ämnet i alla fall och står fast vid det jag tycker :)
Att en normdiskussion då och då poppar upp i en bröllopstråd får du nog räkna med. Få händelser verkar så normstyrda som det sätt som många väljer att gifta sig på idag. Så det är nog oundvikligt.
 
Att en normdiskussion då och då poppar upp i en bröllopstråd får du nog räkna med. Få händelser verkar så normstyrda som det sätt som många väljer att gifta sig på idag. Så det är nog oundvikligt.

Förstår det också. Vissa normer (eller traditioner) tycker jag är helt ok, andra inte. Simple as that.
Är väl en norm att gifta sig i vit klänning också, den normen tänkte jag följa med viss twist.
 
För mig är det snarare tvärtom, ju större dag desto viktigare att utvärdera vilka symboler som är med och vilka normer jag vill följa.
Jag menar inte att det är oviktigt, jag menar att det inte ska ske till priset av att man blir obekväm på sin bröllopsdag.
På min vigsel kommer jag följa normer och bryta dem, allt efter vad som passar mig och min partner bäst, för att vi ska få ett bröllop som speglar oss, som vi är bekväma med och som är roligt.
 
Jag menar inte att det är oviktigt, jag menar att det inte ska ske till priset av att man blir obekväm på sin bröllopsdag.
På min vigsel kommer jag följa normer och bryta dem, allt efter vad som passar mig och min partner bäst, för att vi ska få ett bröllop som speglar oss, som vi är bekväma med och som är roligt.

Så känner jag också.

Kommer ha kyrkbröllop, men vi kommer gå in tillsammans hand i hand.
Vi kommer som sagt inte dansa för jag vägrar, särskilt inför andra (har min Asperger-diagnos som ställer till det lite i vissa situationer och jag tänker INTE vara obekväm och uppstressad för onödiga saker på min bröllopsdag, därför kommer vi även gå tillsammans i stället för att jag blir "överlämnad" av någon annan) och sambon är heller ingen som tycker om att dansa. Han kan tänka sig dansa vals av tradition men jag vill inte, så då får det vara :)
 
Så känner jag också.

Kommer ha kyrkbröllop, men vi kommer gå in tillsammans hand i hand.
Vi kommer som sagt inte dansa för jag vägrar, särskilt inför andra (har min Asperger-diagnos som ställer till det lite i vissa situationer och jag tänker INTE vara obekväm och uppstressad för onödiga saker på min bröllopsdag, därför kommer vi även gå tillsammans i stället för att jag blir "överlämnad" av någon annan) och sambon är heller ingen som tycker om att dansa. Han kan tänka sig dansa vals av tradition men jag vill inte, så då får det vara :)
Ursäkta mig, jag menar inte alls att vara störig eller så, men du skriver "men vi kommer att gå in hand i hand" i kyrkan. Alltså, vad är alternativet? Jag ser helt enkelt inte vad ordet "men" gör i den meningen, om du förstår hur jag menar.
 
@Egonson_ Det är inte svensk tradition att bruden ska bli "överlämnad" av manlig släkting. Du gör alltså precis det som är normenligt korrekt enligt svensk giftermålstradition.

Vilken symbolik har vigselgudstjänsten?
Brudparet går tillsammans kyrkgången fram och stannar framför altaret.
En bild för att de gemensamt ”lämnar sin far och sin mor … och de två ska bli ett”. När barnen är små är de beroende av sina föräldrar. Brudparet väljer varann som medvandrare i livet och det gestaltas genom att de gått gången upp. De har lämnat alla andra bakom sig, i jämförelse.
https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=667987
 
@Egonson_ Det är inte svensk tradition att bruden ska bli "överlämnad" av manlig släkting. Du gör alltså precis det som är normenligt korrekt enligt svensk giftermålstradition.


https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=667987
Ah, den delen missade jag. Slarvig läsning av mig.

Nej, det är inte svensk tradition att "lämna över" bruden. Tvärtom, svensk tradition betonar frivillighet vid giftermål. (Att sedan inte kronprinsessan hade koll på det, är väl inte att förvånas över.)
 
Jag menar inte att det är oviktigt, jag menar att det inte ska ske till priset av att man blir obekväm på sin bröllopsdag.
På min vigsel kommer jag följa normer och bryta dem, allt efter vad som passar mig och min partner bäst, för att vi ska få ett bröllop som speglar oss, som vi är bekväma med och som är roligt.

Okej. Har just bröllopsdagen en särställning för dig eller finns det andra dagar då det är viktigare att undvika att bli obekväm än att ifrågasätta varför du vill följa respektive bryta mot normer? Andra dagar som är stora för att du firar något eller som är stora på något annat sätt?

Och nu inför bröllopet, hur gör ni när ni väljer vilka normer ni vill följa och vilka ni ska bryta mot? En del normer kan ju absolut ha blivit norm helt enkelt för att det vedertagna är det som fungerar bäst för de flesta, och då är det dumt att bryta mot dem bara för att. Samtidigt hade jag själv haft väldigt svårt för att stanna vid t ex "för att jag vill", jag hade varit orolig över att i efterhand komma på att min vilja grundade sig i något skäl som jag inte själv kan stå för.
 
Mina brudskor: :D
converse-all-star-hi-M7650_2.jpg


Vet inte om dessa är normbrytande men jag vägrar gå i klackar en hel dag och natt. Med dessa är jag typ 2.5 dm kortare än min partner. ;)
Hade också vita Converse :), en grå/svart 299 kronors klänning från H&M och svarta strumpbyxor. Mannen hade militärshorts och en bandtröja. Gick på TGIF efter vigseln och käkade hamburgare. Det var vårt bröllop, kanske lite normbrytande :)
 
Och nu inför bröllopet, hur gör ni när ni väljer vilka normer ni vill följa och vilka ni ska bryta mot?

Det är en bra fråga, vi kommer ha en borgerlig vigsel utomhus eftersom ingen av oss är troende och vi tycker att omgivningen är vacker. Vi går naturligtvis fram tillsammans, där finns det inget som helst alternativ.

Jag kommer ha på mig en vit, traditionell bröllopsklänning. Detta säkerligen en hel del för att det är norm men även för att det nog är enda gången jag kommer ha på mig en så himla fin klänning, har inte så många andra fester där jag skulle känna mig bekväm i en balaktig klänning. :)

Vi kommer sedan ha en trerättersmiddag och fest! Trerätters eftersom vi älskar god mat och för att de bröllop vi varit på har fungerat bäst med trerätters istället för buffé.

Vi kommer att dansa en första dans, vals, för att jag tycker det är vackert samt så är det ett bra sätt att få igång dansgolvet.

Vi har valt att ha mest vänner på bröllopet ist för en massa släktingar som vi inte umgås med.

Troligen så är jag väldigt påverkad av hur bröllop brukar se ut, men jag tycker ändå att vi har valt de delar som vi känner oss bekväma med och som vi gillar.
 
Lite löjligt är det egentligen, men det är väl mer nån sorts idé man har att man inte vill känna sig som en jätte jämte mannen i sitt liv (är trots allt bara 172, sambon är 170 men jag har mycket längre ben).

Jag är 168 och min man 160, och jag hade klackar. Jag älskar klackar och man får bättre hållning. Men vid fotograferingen var jag barfota, "knäade" eller så stod han på en sten :rofl: Det känns så obekvämt att se på bild att jag är typ mer än 1 dm längre. Tycker vi lyckades bra.
11700822_800649356698950_6556345165404885208_n.jpg

11249157_800649390032280_192058180885952991_n.jpg

11987186_822694844494401_45940070325711627_n.jpg
 
Jag är 168 och min man 160, och jag hade klackar. Jag älskar klackar och man får bättre hållning. Men vid fotograferingen var jag barfota, "knäade" eller så stod han på en sten :rofl: Det känns så obekvämt att se på bild att jag är typ mer än 1 dm längre. Tycker vi lyckades bra.
11700822_800649356698950_6556345165404885208_n.jpg

11249157_800649390032280_192058180885952991_n.jpg

11987186_822694844494401_45940070325711627_n.jpg
Jättefina bilder. Men de hade varit lika fina om du inte varit barfota eller knäat eller han inte stått på en sten. Det var något av det ledsammaste jag hört.
 
Fast du var ju det? Känns det inte än märkligare att se bilder på er själva som faktiskt inte stämmer överens med verkligheten?

Men hur tänker du nu? Jag är längre än min man, och med klackarna ännu längre än honom. Det stämmer ju ännu mindre med verkligheten än att jag är barfota.
 
Men hur tänker du nu? Jag är längre än min man, och med klackarna ännu längre än honom. Det stämmer ju ännu mindre med verkligheten än att jag är barfota.
Fast du var ju 1 dm längre än honom på bröllopet? Ungefär som att välja att ha en klänning och sen photoshoppa om den till en annan färg pga att den inte matchade så bra med snubbens kläder.

För mig är det så främmande att nån står och knäar på bild att jag knappt ens kan föreställa mig det. Varför ha klackarna från första början då?
 
Fast du var ju 1 dm längre än honom på bröllopet? Ungefär som att välja att ha en klänning och sen photoshoppa om den till en annan färg pga att den inte matchade så bra med snubbens kläder.

För mig är det så främmande att nån står och knäar på bild att jag knappt ens kan föreställa mig det. Varför ha klackarna från första början då?

För det är snyggt och jag känner mig vacker och sexig när jag bär klackar. På mitt bröllop tänker jag ju inte gå runt i ett par skor jag inte trivs med.
 
Då kan man ju lika gärna photoshoppa bort fem kilo. Eller lägga på dem. Om nu utseendet på fotot är viktigare än hur man själv faktiskt ser ut.

Fast det gör ju många nästan. Men det kallas VLCD istället för photoshop. Vet inte hur många bröllopsbilder jag sett där kvinnan knappt går att känna igen för hon "... gick ner 15 kg före bröllopet" (och gick upp allt igen efteråt). Normen är att på bröllop(sbilderna) ska normer efterlevas även om normer bryts i övriga delar av livet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp