Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Tramptass Hahahahaha! Min är ju inte inkörd ännu men jag tror att hon skulle klara uppdraget galant! Gäller att hitta någon som kan ta hand om hästen före och efter bara.

@Tramptass Ja, hur lång tid tar allting att sy ihop egentligen?
Transport är meningen att det ska vara min ponny (som är under inkörning... och egentligen till salu snart :angel:) men det är så långt jag kommit liksom. Skrivit någon slags preliminär gästlista också.

Det med planering, det beror ju på hur mycket detaljer som ni ska ha, budget, vad kan ni lejja ut och vad ni kan göra själva:) Men mitt bröllop, 41 gäster, på ett pensionat med mat som ingick... Jag la ner kanske sammanlagt...100 timmar? Jättesvårt att räkna ihop, sen har jag googlat mig fördärvad på vissa saker med :p
Pm:a mig om ni vill ha tips om en bra sida där man kan köpa roliga saker till bröllopet! Våra save the date blev så himla fina som vik köpte där.

Nu har vi bara det sista kvar efter bröllopet, skicka ut tack-kort!

Ett annat bra tips till er fotograf! Vår fotograf gjorde en riktig fotobok till oss istället för albumbilder. Det blev jättebra och hon fick in så mycket mer bilder i boken än vad som skulle vara i albumet :)

IMG_3914.jpg

Nu är det min tur att ansluta till tråden. Vi blev inspirerade efter att ha varit på ett par kompisars bröllop, så nu har vi bestämt oss för att gifta oss. Det blir om ca 2 år, dels för att vi ska kunna spara pengar och dels att vi vill att barnen ska bli lite större. Trots att det är två år kvar så tänkte jag skriva hur vi planerat i dagsläget, kan vara spännande att se hur det kommer att utvecklas och förändras.

I trakten av där vi bor finns ett friluftsområdet där det finns som en raststuga (stort hus med glasfasad ut mot ett soldäck/brygga ut mot en sjö) där hade vi tänkt ha en borglig vigsel kanske vid 17:00 så att det är mörk ut. Jag tror det kan bli väldigt effekt fullt med sjön och en massa ljus och marshaller. Fördelen om det är uppehåll och inte svinkallt kan vi vigas ute, men om det skulle regna eller vädret vara helt hopplöst kan man vara inomhus. Där nere vid det huset skulle jag sedan vilja att vi skålade i champange för att sedan ha ett fackeltåg ca 400 m till en konferensanläggning (de kallar sig själva för lodge) för att där ha bröllopsmiddag.
För att spara pengar och våra gäster har lite olika matpreferenser tycker vi att det roligaste vore att bjuda på buffé gärna med lite hösttema, så det finns något för alla smaker och sedan bröllopstårta. Till bröllopsvals funderar vi på att dansa till Dirty dancing, men det kanske blir fånigt så vi har inte bestämt oss ännu.
Om det inte händer något drastiskt i bekantskapskretsen kommer det yngsta barnet var ca 4 år och det äldsta ca 13 vilket gör att vi tänkte anlita ett barnvaktsföretag och använda ett av konferensrummen som barnhörna, med film, TV-spel, pyssel osv.
Varken jag eller sambon dricker särskilt mycket alkohol så vi kommer enbart bjuda på öl, vin och cider ingen starksprit kommer att finnas.

Då några av gästerna är långväga och lodgen ligger ca 2 mil från staden vi bor i önskar jag att vi kan hyra stugor som finns på området för övernattning åt de gäster som vill och sedan avsluta bröllopet dagen där på med brunch. På lodgen finns också hotell alternativ vilket gör att jag lobbar starkt för att vi ska sova i deras bröllopsvit. Första natten med barnen och sedan ytterligare en natt då barnen får följa med mormor och morfar hem efter brunchen så jag och sambon (då kommer han vara min make i stället) får en eftermiddag och sedan en natt bara han och jag. Kan vara skönt att få landa lite,då vi inte kommer åka på någon bröllopsresa.

Det jag känner mig osäker på är om man får ockupera en offentlig plats för bröllop. För jag tror inte att man kan boka raststugan där jag vill ha vigseln, åt andra sidan i mitten av november tror jag inte att trycket är så starkt på ett friluftsområde, så det borde inte vara en massa andra människor där. Jag får rekognisera under året.

Jag känner mig också osäker på fackeltåget, det kan bli stämningsfullt och mysigt eller så kanske det bara blir pretantiöst.
Det stora som kan ställa allt på ända är ekonomi, så vi får se hur mycket vi kan spara ihop under ett år och sedan kanske planera om. I vår budget har vi budgeterat för två olika fester, en på lodgen och en på en hyrd hembygdsgård, för att kunna jämföra. Det man också kan justera är om vi ska ha brunch dagen efter. En stor del av kostnaden försvinner ju då i och med att brunch och övernattning försvinner som kostnad för oss. Jag skulle väldigt gärna vilja stå för övernattningen men ett annat alternativ kan vara att de gäster som vill får stå för sin egen övernattning och vi bjuder på brunch. Där jag vill lägga pengar är på en generös fest och fin ring.

Just nu funderar jag på om man kan ha höst eller grantäpple som tema för bröllopet. Hösten för att jag älskar hösten och dess färger och det lite tunga jordiga som kommer med hösten. Granatäpplet är mycket skirare och luftigare, men det har en mycket mer romantisk betydelse för oss som par. Som sagt var det är nästan två år kvar så det kommer med all säkerhet kom ändra sig flera gånger.

Sambon som knappt ens har friat, vi har köpt ringar och så, men han vill ha ett "riktigt frieri" med snordyr ring osv. Har börjat skicka mig bilder på bröllopsklänningar. Kanske en hint om att man ska börja sy redan nu. :up:

Och sambon sa ja när jag friade så vi har varit förlovade i en vecka nu! :bump:

Försökte mig på att ringa runt idag för att leta festlokal och kolla kyrka... Den eventuellt tilltänkta festlokalen svarade inte och hon jag pratade med från kyrkan måste ha trott att jag var typ fjorton och verkligen var helt lost. :o Hon blev nog nästan lite förskräckt när jag frågade om man kunde hyra församlingshemmet efteråt "för du vet väl att man inte får ha någon alkoholservering där och på de flesta bröllop brukar man ju vilja bjuda på vin eller sådär" :rofl:
Hon berättade även att man måste boka vigseln i alla fall 3 veckor i förväg och när jag nämnde juni så lät hon jätteförvånad och typ "jaaa, jooo, det kan vi nog boka nu om du verkligen vill det? :confused:" Och här har folk gått och skrämt upp mig med att vill man gifta sig under sommaren så är det bäst att boka typ flera ååår i förväg om det ska finnas någon tid ledig :cautious:
På en vecka har vi i alla fall lyckats kläcka nyheten för familjen, bestämma oss för ett preliminärt datum, bestämma kyrka, titta på vilka vi vill bjuda, jag har ev hittat en klänning jag gillar och vi har ett par alternativ till vart vi vill hålla festen efteråt och vad vi vill bjuda på (där tacobuffé är ett av alternativen... :angel::D). Det blir nog bra det här så småningom!

Hallå i bröllopsstugan! :D Hur går det med planeringen?

Vi har ju lång tid kvar, men jag och syrran har börjat kolla lite på håruppsättningar för att se vad jag vill ha. Sen funderar jag lite på hur vi ska göra med själva ceremonin. Vi vill ha något kort, typ 10 min. Frågan är om vi ska ställa fram stolar åt alla eller om de kan stå upp under vigseln? Undantaget min 80-åriga mormor såklart ;)

Efter nyår ska vi börja fixa med inbjudningskort, jag ska väl börja fundera på klänning osv. Så ganska lugnt än så länge :)

@zassoo Bröllopet jag var på i somras var utomhus och vi stod upp under akten, den var inte jättekort men definitivt inte lång.

@numma Vårt blir nog också om två år (sommaren 2016). Skönt att någon annan också börjat planera :up:

Jag har ju turen att ha en mamma som är frisör och makeup-utbildad så håret kommer lämnas helt i hennes händer.. Annars har vi mest problemet med långväga gäster, känns som om man bör planera något slags boende till dem (typ vandrarhem eller så, de får betala själva men så att man slipper leta runt och kanske få lite bättre pris)

Här går det (långsamt och väldigt pö om pö) framåt. Vi har en lokal, en kyrka, en präst, en gästlista, två klänningar, en fotograf och min vigselring samt idéer om ungefär hur vi vill ha det med mat, dryck, dukning, upplägg och fest. Det ligger ett par bröllopstidningar på köksbordet som vi har fått av besökare, bläddrar lite i dem ibland. Mest för inspiration. Fick även en DIY-bok med temabröllop vars grundförutsättning är att man är både händig och har tid samt inte mer än kanske 30 gäster (och där uppfyller vi precis inga av kraven). Men enstaka tips har vi redan plockat ut (som exempelvis hur bordsplaceringen ska se ut).

Har "hojtat ut" någon form av save the date till vänner och släktingar, via mail och telefon samt med uppmaning att sprida inom familjerna typ. Inget officiellt alls, men mer fokus på att de som måste boka in saker med god framförhållning ska få möjlighet att göra det. Inbjudningarna tänker jag att vi försöker bestämma oss för efter årsskiftet, så kanske de kommer iväg innan vårblommorna slår ut.

Vi gifter oss om ett halvår :D Bokat kyrka och festlokal och börjat tänka på hur vi vill ha det. Mina föräldrar är jätteentusiastiska så min plan B om jag och sambon inte får till planeringen är att lämpa över allt på dem :angel: Pappa har erbjudit sig att laga maten "oavsett om vi blir 10 eller 100 gäster" och redan börjat titta efter en "souschef" att hyra in :p Han lät lite upprörd när jag nämnde iden om tacos dock :laugh: Blir nog någon typ av mingelbuffé i slutändan.

Gästlistan är svår, jag har stor släkt så när vi räknat ihop alla vi "borde" bjuda (de flesta vill vi ju dessutom gärna ha där!) kom vi upp i en 70 gäster eller något sådant. :nailbiting: Och ovanpå det så vill vi ju gärna ha lite vänner där också. Får se hur väl vi lyckas begränsa oss.
Oavsett så tänker jag mig en enklare tillställning, typ i stil med en vanlig midsommarfest om än "fel" datum för det. Sambon vill gärna duka ute, så planen är väl att äta ute i det fria och ha festlokalen som reservplan vid dåligt väder. Sen tänker jag mig typ lite lekar, men kommer inte längre än till en tipspromenad. Några idéer på vad det finns för roliga lekar man kan göra utomhus i finkläder som gärna folk uppåt 70-80 också kan delta i?

När det gäller klänningen har jag i princip bestämt mig, under förutsättning att den sitter bra på såklart. Funderar dock på om det vore en god ide att ha både en lång variant att ha vid vigseln och en kort variant (finns en i i princip samma modell som den långa men som slutar vid knäna) att ha senare.

Vi har ju lång tid kvar, men jag och syrran har börjat kolla lite på håruppsättningar för att se vad jag vill ha. Sen funderar jag lite på hur vi ska göra med själva ceremonin. Vi vill ha något kort, typ 10 min. Frågan är om vi ska ställa fram stolar åt alla eller om de kan stå upp under vigseln? Undantaget min 80-åriga mormor såklart ;)

Efter nyår ska vi börja fixa med inbjudningskort, jag ska väl börja fundera på klänning osv. Så ganska lugnt än så länge :)

Hur lång tid är långt kvar? :)

Jag insåg när jag läste det där att även om vi gifter oss i kyrkan, med sittplatser åt alla andra så förväntas nog jag och blivande maken stå upp under hela vigseln :eek: Får öva lite innan, hatar verkligen att stå rakt upp och ned :o
Det jag tänker är väl att även om ceremonin i sig blir kort kanske folk vill komma iordning lite innan, så att den egentliga stå-tiden blir längre än ceremonin, och att har ni många gäster kan det bli svårt att se kanske? Men jag tycker absolut inte att det låter orimligt att alla ska stå!

Vi gifter oss om ett halvår :D Bokat kyrka och festlokal och börjat tänka på hur vi vill ha det. Mina föräldrar är jätteentusiastiska så min plan B om jag och sambon inte får till planeringen är att lämpa över allt på dem :angel: Pappa har erbjudit sig att laga maten "oavsett om vi blir 10 eller 100 gäster" och redan börjat titta efter en "souschef" att hyra in :p Han lät lite upprörd när jag nämnde iden om tacos dock :laugh: Blir nog någon typ av mingelbuffé i slutändan.

Gästlistan är svår, jag har stor släkt så när vi räknat ihop alla vi "borde" bjuda (de flesta vill vi ju dessutom gärna ha där!) kom vi upp i en 70 gäster eller något sådant. :nailbiting: Och ovanpå det så vill vi ju gärna ha lite vänner där också. Får se hur väl vi lyckas begränsa oss.
Oavsett så tänker jag mig en enklare tillställning, typ i stil med en vanlig midsommarfest om än "fel" datum för det. Sambon vill gärna duka ute, så planen är väl att äta ute i det fria och ha festlokalen som reservplan vid dåligt väder. Sen tänker jag mig typ lite lekar, men kommer inte längre än till en tipspromenad. Några idéer på vad det finns för roliga lekar man kan göra utomhus i finkläder som gärna folk uppåt 70-80 också kan delta i?

När det gäller klänningen har jag i princip bestämt mig, under förutsättning att den sitter bra på såklart. Funderar dock på om det vore en god ide att ha både en lång variant att ha vid vigseln och en kort variant (finns en i i princip samma modell som den långa men som slutar vid knäna) att ha senare.

Vi tänker också typ sommarfest :) Fast ännu mindre än ert, runt 40 gäster. Lekar var svårt, tipspromenad var min första tanke också :p Kanske kombinerat med klassiker som kasta stövel och liknande. Jag tänker mig att man går tipspromenaden men att det då och då kommer stationer med en lek. Fast det kanske ska vara uppdelat på flera lekar?

Bild på klänningen! :D

Hur lång tid är långt kvar? :)

Jag insåg när jag läste det där att även om vi gifter oss i kyrkan, med sittplatser åt alla andra så förväntas nog jag och blivande maken stå upp under hela vigseln :eek: Får öva lite innan, hatar verkligen att stå rakt upp och ned :o
Det jag tänker är väl att även om ceremonin i sig blir kort kanske folk vill komma iordning lite innan, så att den egentliga stå-tiden blir längre än ceremonin, och att har ni många gäster kan det bli svårt att se kanske? Men jag tycker absolut inte att det låter orimligt att alla ska stå!

Vi gifter oss 8 augusti 2015 :) Så kanske inte jättelångt egentligen, men det känns som evigheter. Vi har inte supermycket att fixa heller då vi ska hålla till hemma på gården hela dagen, laga den mesta maten själva osv.
Haha jamen precis, stå rakt upp och ned är ju svårt! En blombukett gör i alla fall att jag kan placera händerna någonstans, alltid något :p Ja jag tänkte också på det där med att alla ska se, 40 gäster är ändå några stycken... Vi får fundera på saken, jag ska diskutera med blivande maken också (vad knäppt det känns att skriva så :o haha). Bra input, jag tänkte mest på om det blir jobbigt att stå upp i 10 minuter. Fast det får ju brudparet göra oavsett :D

Vi tänker också typ sommarfest :) Fast ännu mindre än ert, runt 40 gäster. Lekar var svårt, tipspromenad var min första tanke också :p Kanske kombinerat med klassiker som kasta stövel och liknande. Jag tänker mig att man går tipspromenaden men att det då och då kommer stationer med en lek. Fast det kanske ska vara uppdelat på flera lekar?

Bild på klänningen! :D

Funderar på typ någon slags mångkamp, dela in alla i lag och sedan ha en tipspromenad men byta ut några av frågorna mot ett antal grenar som varje lag ska göra någon gång under kvällen. Typ. Får fila lite på idéerna tror jag O_o
13117347-nmzXrIcy.jpg

Är sugen på denna!
14122008-aTKM9tsf.jpg

I svart här då, men det ger i alla fall en bild av hur den ser ut på.

En vet att livets problem är ganska små och angenäma för stunden när ett stort sådant är huruvida önskat Håkan-låtcitat ska få plats inuti vigselringen eller inte (tillsammans med datumet) :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 170
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka