Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan man köpa bara en vanlig bukett och ha som brudbukett då? Eller blir det konstigt till klänningen om den inte är uppbyggd för att hänga snyggt framför klänningen?
Klart man kan göra det. Skillnaden är ju att du får välja bland de blommor som finns inne just då och att ingen tänker och designar lika väl. Men det kan ju bli minst lika bra om man inte är så "petig"!

"Vår" florist och fotograf förklarar:
http://thoselovelydays.se/varfor-ar-brudbuketter-sa-dyra/

Nästa problem med inbjudan. Nu är i alla fall alla adresser skrivna. Men vi har några som skall bjudas med +1 (vi vet inte namn på partners, vissa känner inga andra gäster på bröllopet så vi tyckte då det vore trevligt om de tar med tex en kompis osv)

Funderar om man då skall skriva det på kuvertet! Och hur i såfall. Vi kommer skicka med infobrev men känns dumt att skriva in det där. Känns som kuvertet är bästa alternativet

Klart man kan göra det. Skillnaden är ju att du får välja bland de blommor som finns inne just då och att ingen tänker och designar lika väl. Men det kan ju bli minst lika bra om man inte är så "petig"!

"Vår" florist och fotograf förklarar:
http://thoselovelydays.se/varfor-ar-brudbuketter-sa-dyra/

Lite intressant! I den bloggen görs det MYCKET tydligt för mig att det där är ways too much. För mig, alltså. Inte bara kostnaden utan hela upplägget från "konsultation" med kaffe till att blommorna arrangeras "med kärlek". Det bör ju ändå vara så att väldigt många som gifter sig helt enkelt inte vill ha allt det där? För mig känns det nästan lite kletigt, lite integritetskränkande, med en florist som gör så stor sak av MIN vigsel. :p

Lite intressant! I den bloggen görs det MYCKET tydligt för mig att det där är ways too much. För mig, alltså. Inte bara kostnaden utan hela upplägget från "konsultation" med kaffe till att blommorna arrangeras "med kärlek". Det bör ju ändå vara så att väldigt många som gifter sig helt enkelt inte vill ha allt det där? För mig känns det nästan lite kletigt, lite integritetskränkande, med en florist som gör så stor sak av MIN vigsel. :p

Vilken tur att man inte blir påtvingad en florist utan att man får välja vem man vill och betala för det man tycker är lagom att betala för, eller bara gå ut och plocka blommorna om det är det man tycker passar en.

Nästa problem med inbjudan. Nu är i alla fall alla adresser skrivna. Men vi har några som skall bjudas med +1 (vi vet inte namn på partners, vissa känner inga andra gäster på bröllopet så vi tyckte då det vore trevligt om de tar med tex en kompis osv)

Funderar om man då skall skriva det på kuvertet! Och hur i såfall. Vi kommer skicka med infobrev men känns dumt att skriva in det där. Känns som kuvertet är bästa alternativet
När vi var osäkra skrev vi bara "Pelle Persson med sällskap" på kuvertet.

Mitten på juli, så tror inte att det blir något jätteproblem att få tag på rätt blommor.
Säkert inte :) anledningen till att jag frågade var inte för att vara pessimist på något sätt, utan jag har arbetat på en hel del bröllop där det önskats pioner (som dekoration) och när jag inte kunnat fixa det pga årstid har typ världen rämnat.
Nu tror jag inte att du är en sådan person, men många tänker helt enkelt inte på att många blommor bara finns under en speciell tid. Försök få påskliljor till jul liksom:D

För övrigt älskar jag också pioner, underbart blomval!

Men vad är skillnaden mellan "bukett" och "brudbukett"? Förutom det fördyrande ordet "brud", då?

Skillnaden är att man får ofta specialbeställa blommor till en brudbukett, och du kan inte endast ta hem de antalet som ska vara i bukett, tänk om de är nån som är dålig osv. Man vill ju bara ha dom finaste!
Man lägger ner otroligt mycket mer tid på en brudbukett än en vanlig bukett, man har konsultation, kanske talas man vid flera tillfälle, sen ska den göras och man vill ju så klart att de ska bli precis som man diskuterat och lägger därför ner lite extra tid, sen ska stjälkarna kläs så dom inte skadas när buden håller i buketten.

Man kan givetvis köpa en vanlig bukett i butiken, men då får man välja mellan de som finns och inte förvänta sig att floristen lägger ner sin själ i den.

Jobbar som florist, vi tar allt från 800-1500kr för en brudbukett, beror ju på vad man vill ha och hur mycket tid man behöver lägga på allt runt omkring.

Senast ändrad:
pict0031_42047346.jpg

Tror jag gav 1500kr för min. Stora Grand Prix-rosor, hjärta på snöre och lite gröna blad och pärlor. Bunden i ett sånt där handtag så jag höll inte i stjälkarna.
Mitt minne har börjat svika mig och minns inte om jag visade en bild eller om jag bara berättade hur jag ville att den skulle se ut. Visste att jag ville ha just denna sort på rosor och sedan skrev de min längd för att få en proportionerlig bukett. Så "konsultationen" var väl gjord på 10 minuter ;)

Jag blir inte klok på våran "värd" men jag förstår att de är dåligt rykte när man googlar!
Jag har is i magen bara för vi känner en anställd.

Hade ett datum (4 juli) men det blir för tidigt inpå, jag börjar nytt jobb osv. mailat några ggr om offerten då vi inte kommer köpa hela paketet å fixa själv (kuvertkostnaden blir lägre)
Träffar på en bekant, som är kock, och vill laga maten! Så mailar igen om datum och om vi får använda egen kock.

Får tillbaka ett kort mail.
"Ev 5 september? Egen kock ok."

Gahhhhhh..... jag hatar å jaga folk på telefon men nu måste vi ta oss dit å diskutera allt så man får de klart och kan skicka inbjudningskort.
Skriver man avtal?

Nu räcker ju inte vår hindersprövning, hur förlänger man det eller skickar man bara in en ny ansökan?

Jag räknar och räknar för att få ihop en budget! Försöker ta ett ungefär då det känns lite tidigt att börja kolla på bröllopstårta, mer än ett år kvar liksom:D Räknat på 55 kr /bit, det borde väl vara ganska ok?

Sen funderar jag mycket på bröllopsklänningen, vill ju ha en fantastiskt vacker klänning men det är ju bara för en dag så vill liksom inte lägga 20 000 kr. Hur tänker ni? Kosta vad det kosta vill?

Jag räknar och räknar för att få ihop en budget! Försöker ta ett ungefär då det känns lite tidigt att börja kolla på bröllopstårta, mer än ett år kvar liksom:D Räknat på 55 kr /bit, det borde väl vara ganska ok?

Sen funderar jag mycket på bröllopsklänningen, vill ju ha en fantastiskt vacker klänning men det är ju bara för en dag så vill liksom inte lägga 20 000 kr. Hur tänker ni? Kosta vad det kosta vill?

Jag tänker att det får kosta som en bra klänning jag kan använda igen. Jag kör därför på svart med tyll, till knät i längd. Jag är ingen vit sidendröm, så det gick bort. Jag kommer ha min på jobbet, så inget gnistrande och pärlbestrött;)

@Hyacinth Ja så kan man ju absolut göra. "Tyvärr" vill jag ha en vit klänning som ser ut som en bröllopsklänning = svårt att hitta ett annat tillfälle att använda samma klänning:D

Mitten på juli, så tror inte att det blir något jätteproblem att få tag på rätt blommor.

Jag gifte mig 23/7 och då fanns det inte en enda pion att få tag på. Ville också ha det i min brudbukett. Så det kan vara bra att ha en backup-plan.

För min del blev det ängsplockade prästkragar istället :)

mailat några ggr om offerten då vi inte kommer köpa hela paketet å fixa själv (kuvertkostnaden blir lägre)

Förklara gärna för en oinsatt vad kuvertavgift är, och varför man tar det? :)

/Bexzor - som funderar på bröllop tidigast om 2 år :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 192
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka