Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och just ja, eftersom @Hyacinth nämnde det. Jag ska ta min partners efternamn. Vet att måååånga anser det vara direkt ofeministiskt så bring it on bara :p.

Vi kommer inte riktigt överens här... Jag vill ha kvar mitt, han vill ha kvar sitt men jag vill liksom att vi heter samma, blir dessutom enklare med eventuella barn. Hitta på ett nytt känns inte riktigt som vår stil heller så vi har liksom fastnat lite:p

Och just ja, eftersom @Hyacinth nämnde det. Jag ska ta min partners efternamn. Vet att måååånga anser det vara direkt ofeministiskt så bring it on bara :p.
Det var otippat! Hur tänker du? (Alltså jag menar Hur tänker du, inte Hur tänkte du nu? ;))

Ska ni inte garanterat bo i Sverige för all framtid så är hans namn lättare än ditt, helt klart.

Vi kommer inte riktigt överens här... Jag vill ha kvar mitt, han vill ha kvar sitt men jag vill liksom att vi heter samma, blir dessutom enklare med eventuella barn. Hitta på ett nytt känns inte riktigt som vår stil heller så vi har liksom fastnat lite:p
Och alltid när jag hör par som är i den sitsen så är det tjejen som ger med sig och tar hans. Gör inte det :p.

Alltså, din partner heter väl nåt ascoolt spanskt, då skulle jag också överväga ett byte;) du gör en insats på integrationsfronten istället. Fru Hosey!
:D

Faktum är att vi vill ha min familjs namn och så hans ena efternamn men jag tycker det är så fult att man inte får ha dubbla utan att det istället står som ett mellannamn. Så i framtiden lär vi fixa det, om de ändrar den regeln.

Idag fick jag låna en hel bunt med bröllopstidningar och en bok från en kollega, hoppas bli lite mer pepp efter det!
Jag kommer nog köra mitt eget namn eller dubbelnamn. Sambon vill inte ha ett "osvenskt" namn så lär inte ta mitt. För mitt jobbs skull vore hans svensson-namn bra, därav ev dubbelnamn och hans i tjänsten, så att säga.

Det var otippat! Hur tänker du? (Alltså jag menar Hur tänker du, inte Hur tänkte du nu? ;))

Ska ni inte garanterat bo i Sverige för all framtid så är hans namn lättare än ditt, helt klart.
Jag har obsessat över det här rätt länge faktiskt, men som jag skrev ovan är målet att vi ska ha ett av hans och så mitt (mitt först, por supesto :D) sen när det går att ordna. Mina skäl till att inte gärna ha bara mitt är lite smetiga och väl privata för att dra här.

Och alltid när jag hör par som är i den sitsen så är det tjejen som ger med sig och tar hans. Gör inte det :p.

:D

Faktum är att vi vill ha min familjs namn och så hans ena efternamn men jag tycker det är så fult att man inte får ha dubbla utan att det istället står som ett mellannamn. Så i framtiden lär vi fixa det, om de ändrar den regeln.

Båda ni har ju jättefina namn, men måste säga att hans är rätt ball! :D

Själv kommer jag också ta sambons namn. Pga mitt är astråkigt.
Inte för att hans är så jävla roligt heller, men va fan. :p
Hans mormor har ett annorlunda namn, men det kan jag typ inte uttala (för många R för en småländska, så det går bort :p).

Jag kommer nog köra mitt eget namn eller dubbelnamn. Sambon vill inte ha ett "osvenskt" namn så lär inte ta mitt. För mitt jobbs skull vore hans svensson-namn bra, därav ev dubbelnamn och hans i tjänsten, så att säga.
Fast blir det inte så fult? När jag har suttit och ordnat visum åt folk får man skriva typ såhär på alla:

Namn: Petra Gisela Sandra Lundström
Efternamn: Andersson

:wtf:

Hur får ens alla namn plats i passet liksom? Mina föräldrar välsignade mig med TRE jädra namn så det känns som en omöjlighet att lägga till dessutom ett långt efternamn till den raden.

Fast blir det inte så fult? När jag har suttit och ordnat visum åt folk får man skriva typ såhär på alla:

Hur får ens alla namn plats i passet liksom? Mina föräldrar välsignade mig med TRE jädra namn så det känns som en omöjlighet att lägga till dessutom ett långt efternamn till den raden.

Samma här. Tre namn, långt efternamn på både mig och sambon. Orka skriva det tänker jag.

Samma här. Tre namn, långt efternamn på både mig och sambon. Orka skriva det tänker jag.
Vem var idioten som tycker att man inte kan ha två?

Snabb googling visar att boven som alltid är KD :rage:

"Yvonne Andersson (KD), riksdagsledamot, ingick i kommittén och tyckte inte alls likadant som sina kollegor. Hon tycker att äkta makar direkt ska få ett gemensamt namn och därmed också föra det vidare till eventuella barn.

– Jag tycker att släkt- och familjesammanhållningen fortfarande är viktig och bör stödjas. Känslan för den egna och släkten är betydelsefull för de allra flesta. Det talar mot namnsplittring, säger Yvonne Andersson."

Googlingen visar också att lagen eventuellt skulle ändras januari 2015. Vad hände?

Jag har i alla fall bara två namn :p och mitt eget efternamn är kort ;)

Googlingen visar också att lagen eventuellt skulle ändras januari 2015. Vad hände?
Ett år försenat. Röv. Kanske borde jag bara behålla mitt namn och så ordnar vi dubbelt om när detta beslut går igenom?

Ah. Så svåra beslut här i livet.

Plocka bort två namn? Eller kan man inte göra det?

Jag har aldrig riktigt förstått grejen med att ha mer än ett namn, vad gör man med alla extranamn? Jag har då aldrig använt mitt mellannamn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 171
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka