Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Plocka bort två namn? Eller kan man inte göra det?

Jag har aldrig riktigt förstått grejen med att ha mer än ett namn, vad gör man med alla extranamn? Jag har då aldrig använt mitt mellannamn.
Alltså. Jo det kan man. Jag ser inte heller nån poäng med dem direkt. Men, mitt första namn har jag fått från min mamma och min syster har också samma namn som sitt första mellannamn. Så det tar jag inte gärna bort. Och då tänkte jag "jamen ta bort bara det tredje som inte har nån direkt betydelse då?" men då lät det så himla konstigt för mig. Och sen tänkte jag "ÄH fan jag orkar inte vi fyller bara i skiten och lämnar in". Och så blev det så.

Jag vill allra helst ha dubbelefternamn, min sambo likaså. Han skulle då släppa ett av sina namn (alla spanjorer har två efternamn, jag är superexotisk med mitt ynka efternamn. När jag var hos doktorn skrevs jag in som Niphredil Niffesson X :D) och ta mitt också. Det vore så fint. Stör mig järnet på att det inte går.

Plocka bort två namn? Eller kan man inte göra det?

Jag har aldrig riktigt förstått grejen med att ha mer än ett namn, vad gör man med alla extranamn? Jag har då aldrig använt mitt mellannamn.

Jag har ett namn efter min farmor (ett kort), ett tilltalsnamn (långt) och ett efternamn (kort). Min faster har en liknande namnuppsättning som jag skulle få med dubbelnamn och det tycker inte jag är fult eller jobbigt.

Fast blir det inte så fult? När jag har suttit och ordnat visum åt folk får man skriva typ såhär på alla:

Namn: Petra Gisela Sandra Lundström
Efternamn: Andersson

:wtf:

Hur får ens alla namn plats i passet liksom? Mina föräldrar välsignade mig med TRE jädra namn så det känns som en omöjlighet att lägga till dessutom ett långt efternamn till den raden.
Nu minns jag inte hur det ser ut i passet (och pallar inte kolla) men på körkortet så står mellannamnet framför efternamnet på efternamnsraden. Så på mitt körkort står det

Förnamn Förnamn
Mellannamn Efternamn

Så det ser ut som om mellannamnet är efternamn.

Ang det här med lagen så blev det uppskjutet pga nånting-som-jag-inte-kommer-ihåg. Vi vill ju ha båda namnen båda två, så vi väntar otåligt.
En upplysning till alla som funderar över namn och barn förresten, när jag tog min makes efternamn och behöll mitt som mellannamn, så antog vi att vårt barn självklart skulle få ta mitt namn som mellannamn. Icke! Så beroende på hur lagen kommer se ut när den väl ändras så kommer jag kanske få göra 15 namnbyten för att få rätt på skiten, så vi alla tre har båda namnen... :meh:

Så det ser ut som om mellannamnet är efternamn.
AHA. Pretty please kan du nån dag kika på ditt pass? Jag minns inte alls hur det ser ut i själva passet, bara hur visumansökningarna såg ut. Och det är ju mindre viktigt.

Men du, har din partner också ditt då som mellannamn? Fattade det som att det bara är en som får det, och som du säger, så kan inte barnet få båda. Så jävla värdelöst tycker jag. Rövigt värre.

AHA. Pretty please kan du nån dag kika på ditt pass? Jag minns inte alls hur det ser ut i själva passet, bara hur visumansökningarna såg ut. Och det är ju mindre viktigt.

Men du, har din partner också ditt då som mellannamn? Fattade det som att det bara är en som får det, och som du säger, så kan inte barnet få båda. Så jävla värdelöst tycker jag. Rövigt värre.

Håller med.

Jag har ett namn efter min farmor (ett kort), ett tilltalsnamn (långt) och ett efternamn (kort). Min faster har en liknande namnuppsättning som jag skulle få med dubbelnamn och det tycker inte jag är fult eller jobbigt.

Ja, bara det funkar för en själv så är det ju no brainer. Jag har bara inte riktigt förstått varför barn döps till tre olika namn.

Eftersom du frågade så snällt så tog jag mig i kragen ;) Mellannamnet står faktiskt som efternamn :up:

Nej, det har han ju tyvärr inte, precis som du säger så får han inte det. Rövigt var ordet!

HAHA, ja för det kommer ske:laugh:
:D :up:

Eftersom du frågade så snällt så tog jag mig i kragen ;) Mellannamnet står faktiskt som efternamn :up:

Nej, det har han ju tyvärr inte, precis som du säger så får han inte det. Rövigt var ordet!
Tack för att du kikade! :love: Ah, super med passet men fan vad RÖVIGT att inte bara båda kan få göra det? Hur jävla bakåtsträvande är vi? Annars hade vi ju kunnat göra så bara. Skit att dom inte bara klubbade igenom förslaget tidigare i år.

:D :up:

Tack för att du kikade! :love: Ah, super med passet men fan vad RÖVIGT att inte bara båda kan få göra det? Hur jävla bakåtsträvande är vi? Annars hade vi ju kunnat göra så bara. Skit att dom inte bara klubbade igenom förslaget tidigare i år.
Så lite så :)

Ja, så himla märkligt. Och vad fan är poängen med att ha ett mellannamn när det i alla aspekter ser ut som ett efternamn? Kan vi inte bara skita i att kalla det mellannamn då och låta det vara efternamn? Håller tummarna för att de klubbar igenom lagändringen nu till 2016 åtminstone.

Fast blir det inte så fult? När jag har suttit och ordnat visum åt folk får man skriva typ såhär på alla:

Namn: Petra Gisela Sandra Lundström
Efternamn: Andersson

:wtf:

Hur får ens alla namn plats i passet liksom? Mina föräldrar välsignade mig med TRE jädra namn så det känns som en omöjlighet att lägga till dessutom ett långt efternamn till den raden.

Du ligger i lä på namnfronten jämfört med undertecknad!

Efter ett eventuellt giftermål heter jag i värsta fall:

Tiltalsnamn + "Mellannamn 1 + "Mellannamn 2" +"Mitt efternamn" + "Sambos efternamn" + "Sambos efternamn nr2" + "Sambos efternamn...nr3"

Och bägge mina mellannamn har 8 bokstäver :up:, kortaste namnet i raddan är mitt tiltalsnamn på fem bokstäver ;).

Det är många grunder till att vi fortfarande är forlovade efter 4 år, en av dem är de svenska traditionerna med sjutielva förnamn och danskarnas dito traditioner på efternamnsfronten :rage:!

@hagel :eek: :eek: Hur kan sambo ha tre efternamn?!

Släktnamn hit och dit, typ :D. Samma som med våra mellannamn av förnmns-typen :). Här i landet är det rätt normalt, men när de hör om svenskarnas alla förnamn ser de ut så här ":confused: :cautious:". För att inte tala om när man berättar att vissa svenskar inte ens har tilltalsnamnet som första namn! Då ser de ut så här: ":eek: :confused:"

För att inte tala om när man berättar att vissa svenskar inte ens har tilltalsnamnet som första namn! Då ser de ut så här: ":eek: :confused:"
Det var viktigt för både mig och maken när vi bestämde namn till dottern, tilltalsnamn först!

Mvh/alltid uppropad som Anna i skolan/väntrummet etc och aldrig mitt tilltalsnamn.

Jag kommer att behålla mitt efternamn. Enda anledningen till att byta för mig hade varit för att ha ett mer internationellt namn, men efter att ha bott i England i ett år nu tycker jag att det funkar bra även om det är lite långt och krångligt.

Vi bjuder inga, vi ska till stadshuset. Klänning blir det, men i svart trikå. Varför överge ett vinnande koncept tänker jag. Det blir vi, BARNET och två vänner med tillhörande BARN eftersom vi ska äta middag tillsammans senare. PARTNERN vill gärna ha ringar, jag har ångest och tycker alla är fula. Lie rädd att känna mig som en ringmärkt pippifågel, men men, jag kan ju ha den i en byrålåda också.
Vi behåller våra respektive efternamn.

Grattis till beslutet, hittade tråden idag ;)
Har nästan exakt samma tankar som dig/er ang giftermål.

Vi har varit tillsammans i snart 18 år och har ett gemensamt barn. Vi har aldrig känt att vi vill eller behöver gifta oss, men har fått rådet från flera håll att det skulle vara bra eftersom vi har barn. Så har börjat komma i sk giftastankar på senaste tiden.

Men vi vill inte ha kyrkbröllop, och heller inget stort ståhej. Jag tänker mig stadshuset med okända vittnen. Sedan går vi ut och käkar middag, kanske bara vi tre till och med.
Tror faktiskt inte att familj och släkt skulle bli så besvikna för att vi inte bjuder ngn, de känner oss och om vi gifter oss så är bara det väldigt stort hehe.

Ringar vet jag inte vad jag tycker om, ingen av oss är smyckesmänniskor, men kan tänka mig ringar i en uppsättning antingen bara till vigseln eller redan vid ev "förlovning". Men utan krav att dessa måste bäras.
Titanringar är fina dock, en sådan skulle jag kunna använda!

Men om detta blir av vet jag icke, men om jag ska ta upp det med sambon så tror jag att jag vill göra det i sommar om vi kommer iväg på ännu en greklandsresa, då vi båda förälskat oss grekland! Då blir det iaf ngt speciellt och minnesvärt, kan väl kalla det frieri då ;) Bästa vore ju om man kunde vigas även där på plats, har faktiskt kikat lite på det men har bara hittat vigselplatser på några få öar, och dessa är jag inte så sugen på...

Vi får väl se vad som händer! Men tankarna finns där iaf!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 170
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025