Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Namn funderar jag dock mkt på!
Vi har faktiskt pratat om det förut, och då var vi båda sugna på att ta ngt eget namn.
Mitt efternamn är supertråkigt och sambons namn är iof ett ovanligt släktnamn men han själv känner att han skulle vilja ha ngt nytt. Och att dottern inte ska behöva bokstavera både sitt för och efternamn hela livet.. ;)

Så klurar massor på namn, inget konstigt men heller inget tråkigt :)

Grattis till beslutet, hittade tråden idag ;)
Har nästan exakt samma tankar som dig/er ang giftermål.

Vi har varit tillsammans i snart 18 år och har ett gemensamt barn. Vi har aldrig känt att vi vill eller behöver gifta oss, men har fått rådet från flera håll att det skulle vara bra eftersom vi har barn. Så har börjat komma i sk giftastankar på senaste tiden.

Men vi vill inte ha kyrkbröllop, och heller inget stort ståhej. Jag tänker mig stadshuset med okända vittnen. Sedan går vi ut och käkar middag, kanske bara vi tre till och med.
Tror faktiskt inte att familj och släkt skulle bli så besvikna för att vi inte bjuder ngn, de känner oss och om vi gifter oss så är bara det väldigt stort hehe.

Ringar vet jag inte vad jag tycker om, ingen av oss är smyckesmänniskor, men kan tänka mig ringar i en uppsättning antingen bara till vigseln eller redan vid ev "förlovning". Men utan krav att dessa måste bäras.
Titanringar är fina dock, en sådan skulle jag kunna använda!

Men om detta blir av vet jag icke, men om jag ska ta upp det med sambon så tror jag att jag vill göra det i sommar om vi kommer iväg på ännu en greklandsresa, då vi båda förälskat oss grekland! Då blir det iaf ngt speciellt och minnesvärt, kan väl kalla det frieri då ;) Bästa vore ju om man kunde vigas även där på plats, har faktiskt kikat lite på det men har bara hittat vigselplatser på några få öar, och dessa är jag inte så sugen på...

Vi får väl se vad som händer! Men tankarna finns där iaf!

Jag kan ju fria åt dig;)

Vi gör det helt enkelt för att vi har barn och bostad ihop och trillar en av oss av pinn är det en klar fördel.

Sambo och jag har nu förlovat oss. Vi började prata om att gifta oss när vi köpte gården, sen beställde vi så småningom ringar och tänker väl ha någon sorts avslappnat bröllop nästa sommar. Planen är en borgerlig vigsel hemma och någon sorts middag med närmsta familjen och vänner. Får se hur vi gör med namn. Vi vill nog gärna heta samma, men inte nödvändigtvis något av våra nuvarande efternamn. Jag är lite sugen på ett gammalt släktnamn som är kort och lättstavat, vet dock inte om den bättre hälften är med på banan.

Här är våra förlovningsringar förresten:
12256737_483925991779122_1709712465_n.jpg

Släktnamn hit och dit, typ :D. Samma som med våra mellannamn av förnmns-typen :).
Men jisses amalia!

KL

Så, nu har vi tagit tillbaka vår ansökan om namnändring. Efter att ha diskuterat lite här inne med er tog jag upp det med sambon och vi kom överens om att vi har lite is i magen och ser om det blir tillåtet nästa år med dubbla efternamn. Går lagen igenom då blir det så mycket smidigare att bara byta en gång helt enkelt :).

Så, nu har vi tagit tillbaka vår ansökan om namnändring. Efter att ha diskuterat lite här inne med er tog jag upp det med sambon och vi kom överens om att vi har lite is i magen och ser om det blir tillåtet nästa år med dubbla efternamn. Går lagen igenom då blir det så mycket smidigare att bara byta en gång helt enkelt :).
Klokt, tror jag! :up:

Men hörrni, @Hyacinth till exempel. Om man nu inte ska byta namn - måste man fortfarande lämna in den där ansökan om namnändring då? Har för mig att ett alternativ på ansökan var "vi behåller våra respektive efternamn"?

Jag ska gifta mej i australien nästa år och håller på att planera allt.

Jag skulle vilja höra från er som har gift er i sverige, hur går allt till egentligen och hur är ordningen på kyrkliga vigseln.

Det första jag inte riktigt förstår är att här i australien så måste man skriva under ett dokument och man måste ha vittnen i kyrkan, detta görs mitt under ceremonin framför alla gäster. Är det så i sverige också? Måste man skriva på papper med prästen framför gästerna?

Sen, så förstår jag inte vad som händer i sverige när man går ut ur kyrkan. För jag har för mej att på de bröllop jag har varit på så går brudparet och prästen ut ur kyrkan, sen går alla gästerna ut och ställer sej utanför, men sen så öppnas dörren och så kommer brudparet ut och så kastar alla ris? Stämmer det? Men gömmer sej brudparet i nått sidorum där inne eller hur går det till? Går paret ut och runt kyrkan och in i en dörr i andra delen igen eller?

Detta med ris och rosenblad. När exakt händer det? Är det när man öpnnar dörren och går ut till alla gästerna?

Tar man kort med familjen på kyrktrappan innan eller efter riskastningen?

Jag tänker typ lite att dörren öppnas, vi kommer ut och går ner för trappan och de kastar ris, vi kramar alla och säger hej, och sen så tar vi kort med familjen på trappan och sen in i bilen och åker iväg till festen.

Berätta om hur ni gjorde och vilken ordning allt hände i?

I Sverige skriver man inte på några papper under vigseln.

När man går ut ur kyrkan så går brudparet först ut från kyrkan och typ in i ett annat rum, sen går gästerna ut och väntar vid trappen. Brudparet kommer ut och då kastas lite ris/frön. Efter det tar alla bilder och sedan blir det kramkalas. :)

Så har det varit på de två kyrkbröllopen jag var på i somras iaf.

Angående namndiskussionen tidigare i tråden gjorde vi så att jag berättade för sambon att jag inte tänkte byta mitt unika släktnamn (<15 personer i Sverige) mot hans -ssonnamn. Vill han ha kvar sitt, byta till mitt eller ska vi ta ett av de andra namnen som finns i min släkt som jag har rätt att byta till? Han kommer ta mitt namn när vi gifter oss.

Jag tror att jag också hittat min klänning. Men jag har en reservation bara, jag skulle inte vilja visa så mycket bar rygg inne i själva kyrkan. Är det någon som har något smart tips på hur man skulle kunna täcka lite utan att förlora stilen på klänningen?

2015-Hot-Fashionable-Long-Sleeve-Lace-Wedding-Dresses-V-Neck-Casamento-Lace-Up-Wedding-Gowns-With.jpg

2015-Hot-Fashionable-Long-Sleeve-Lace-Wedding-Dresses-V-Neck-Casamento-Lace-Up-Wedding-Gowns-With.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 170
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025