Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya bröllopstråden

Men är det inte lättare att ni helt enkelt skriver ett separat papper om djuren, i så fall?

Varför skulle det vara bättre? Jag tänker att ett äktenskapsförord är till just för att reglera vad som är enskild/gemensam egendom?

Grattis från mig också, vad underbart fint gjort av din sambo/fästman!

Här firar vi snart ettårig bröllopsdag. Tiden går så fort!

IMGA0016.JPG

Knappen

Nu var det läääängesen jag uppdaterade här..!
Jag har pysslat:
Dessa ska hålla fast fotona på våra gäster på vinglasen som bordsplaceringskort. 90 st men då har jag gjort några extra..

20130427_212033_zpsd4904a6b.jpg

Om inget annat kommer jag ha det extra piffigt i tvättstugan ett tag..!

En plåtburk och vit griffeltavelpenna kan man ha mycket kul med. Som detta tex!

IMG_20130427_231252_zpsf56e86f7.jpg

Sen såg jag en annan bra idé som jag snodde rakt av:
IMG_20130427_232416_zps518b361e.jpg

Dock ska jag nog formulera om det hela lite..

Här är gästboken till namngivningen
946848_10151692239284913_2084772419_n.jpg

Har gjort en liknande till bröllopet. Nu är det bara resten kvar.. :roll:

Låtlista
Fluga till gubben
Skriva ut korten på folk till bordsplaceringarna och skära till dem
Fixa transport till dem som kommer utan bil
Hitta vita spetsnäsdukar för att kunna göra dessa till mamma, pappa, svärföräldrarna och min H:
il_570xN435775181_2aim_zps4516748c.jpg

Göra färdigt morgongåvorna
Öva in löftena
Lämna in klänningen till frisören
Få en spray-tan
Tvätta hunden
Flippa ur
Lämna in tårttoppen till bagaren
Findekorera vigselplatsen
Prova ringarna
Hitta en liten kuvertväska till mig
Tvätta de bilar som ska användas
Dubbelkolla att min buss hämtar mig i rätt tid & plats

*pust*

Har jag glömt nåt?

Jag hade en juristkompis som varnade lite när jag ville göra ngt liknande. Hon rekommenderade att om man inte hade stora ekonomiska tillgångar så var det bättre att skriva ett separat papper på just de prylarna/tillgångarna.

Skulle grna vilja veta om djur av husdjurstyp räknas som gemensam tillgång vid äktenskap, jag har nog alltid förutsatt att tar jag hunden med mig in i äktenskap och står som ägare är den odskutabelt min.

Tack!:):)

KL

Detta med bröllopet, är två år en bra planeringstid, och spartid? Känns som det kommer bli ett dyrt kalas, med en familj och vänner i Växjö och en familj och vänner i Stockholm :p

Spartid beror ju på hur ni tänkt lägga ut och hur mycket ni kan spara per månad. Ursäkta det dumma svaret ;)

Planeringstid är nog väldigt mycket hur man är som person. Vi gifter oss drygt ett år efter det att vi förlovade oss. Kyrkan och lokalen bokade vi ett år innan (också i Stockholm och ska ni gifta er under "högsäsong" är ett år innan nödvändigt). Men resten började vi inte planera förrän det var ca ett halvår kvar. Såg inte någon som helst anledning till att det skulle behövas mer tid och så känns det inte nu heller med sisådär 3 månader kvar. Men så är jag iofs så långt ifrån en bridezilla man kan komma :p

Grattis till förlovningen! Jag var också i London i helgen, kollade på vigselring bland annat :D

Och jag kan bara upprepa Breaktowns svar (minus det om London ;))! Visst pratade vi lite löst om tankar och idéer långt innan, men vi planerade inte ordentligt förrän det var ungefär ett halvår kvar. Inbjudningarna skickade vi iofs ut rätt tidigt, men det handlar ju mest om att ha en plats, tid och veta vilka man vill bjuda!

Å så kul att läsa mer detaljerat om era förberedelser, och vilket fint pyssel du gjort!

Jag har just skrivit färdigt beskrivningarna om våra gäster, som ska vara med i middagshäftet. Sambon sitter just nu och e-handlar en fotoskrivare, som vi ska arrangera i ett fotobås tillsammans med en kamera, så att gästerna kan gå dit och ta ett foto av sig själva. Sedan är tanken att de skriver ut fotot, och skriver en hälsning på det så att vi kan sätta in det i ett album. Ett fint minne förr oss :) Det vi har att göra närmsta tiden är:

* Färdigställa middagshäftet (jag har valt några allsånger som jag skrivit egna verser till, och så blir det beskrivning av gäster och bordsplacering),
* Fundera på om vi vill ha en saxofonist (heter det så?) vid vigseln, och i så fall kontakta denne.
* Färdigställa lite låttips till vår DJ.

Sambon sitter just nu och e-handlar en fotoskrivare, som vi ska arrangera i ett fotobås tillsammans med en kamera, så att gästerna kan gå dit och ta ett foto av sig själva. Sedan är tanken att de skriver ut fotot, och skriver en hälsning på det så att vi kan sätta in det i ett album. Ett fint minne förr oss
Gud vilken trevlig och bra idé! :)

Åh, hur gör ni (och alla andra i tråden) med festhäften? Har ni sådana?

Vi har väl tänkt att ha det i någon form iaf. Om inte annan kanske det blir ett papper med menyn på :p Men vi har funderat lite på det här med beskrivning av gästerna. Jag gillar det (om det är kort och roligt), men samtidigt finns ju problemet att vi kan ju inte korta och roliga saker om alla gäster. Exempelvis sambons barndomsvän som flyttade utomlands för två år sedan och nu har en sambo som vi inte ens har träffat (men såklart är bjuden!). Det är ju inte så roligt att stå beskriven i festhäftet som "xs sambo", och det blir ju också lite lustigt om vi skulle fråga sambons vän om tips, och sedan skriva något i festhäftet vi egentligen inte känner till..

Vi struntar i festhäfte, vi kan liksom inte komma på vad vi egentligen skulle skriva i dem :p Det känns bara som en extra huvudvärk, och det har vi nog av för stunden (fast det börjar ordna upp sig).

Ang vännens sambo så hade jag nog ändå frågat vännen. Även om ni egentligen inte känner till det som skrivs så tänker jag mig att det är roligare för hen att omnämnas på samma sätt som alla andra.

Ja vi har inte riktigt bestämt oss än, det beror väl på hur mycket kul vi kommer på, eller om det bara blir menyn.

Har googlat runt lite på hur folk brukar ha sina häften och blir inte riktigt klok på det. Det verkar rätt vanligt att folk har rebusar och små korsord och liknande i häftet. Typ som att man förväntar sig att gästerna ska få så tråkigt under middagen att de behöver något annat att roa sig med O_o :D

Men vi har några som blir lite knepiga. Men just denne var kanske ett dåligt exempel eftersom hon har fått min sambos barndomsvän som knappt sett ett djur förut att flytta in på en hästgård :D

Ja vi har inte riktigt bestämt oss än, det beror väl på hur mycket kul vi kommer på, eller om det bara blir menyn.

Har googlat runt lite på hur folk brukar ha sina häften och blir inte riktigt klok på det. Det verkar rätt vanligt att folk har rebusar och små korsord och liknande i häftet. Typ som att man förväntar sig att gästerna ska få så tråkigt under middagen att de behöver något annat att roa sig med O_o :D

:rofl: Men precis. Jag såg nån som gjort en lista på saker man kan prata om(!). Det är liksom lite skillnad på att presentera folk och ge dem samtalsämnen, och att dumförklara dem ;)

Men vi har några som blir lite knepiga. Men just denne var kanske ett dåligt exempel eftersom hon har fått min sambos barndomsvän som knappt sett ett djur förut att flytta in på en hästgård :D

Haha, ja då känns ju inte just hennes presentation så klurig.

Spartid beror ju på hur ni tänkt lägga ut och hur mycket ni kan spara per månad. Ursäkta det dumma svaret ;)

Planeringstid är nog väldigt mycket hur man är som person. Vi gifter oss drygt ett år efter det att vi förlovade oss. Kyrkan och lokalen bokade vi ett år innan (också i Stockholm och ska ni gifta er under "högsäsong" är ett år innan nödvändigt). Men resten började vi inte planera förrän det var ca ett halvår kvar. Såg inte någon som helst anledning till att det skulle behövas mer tid och så känns det inte nu heller med sisådär 3 månader kvar. Men så är jag iofs så långt ifrån en bridezilla man kan komma :p

Grattis till förlovningen! Jag var också i London i helgen, kollade på vigselring bland annat :D

Tack! :)

Jo klart, beror helt på vad man kan spara, hehe. Men med tankte på era planeringstider så kanske det inte är helt omöjligt med bröllop lite tidigare? Vi vill gifta oss under sommaren, men det största problemet blir att hitta lokal och bestämma hur många/vilka vi ska bjuda...

Hittade du en ring btw? :)

Och jag kan bara upprepa Breaktowns svar (minus det om London ;))! Visst pratade vi lite löst om tankar och idéer långt innan, men vi planerade inte ordentligt förrän det var ungefär ett halvår kvar. Inbjudningarna skickade vi iofs ut rätt tidigt, men det handlar ju mest om att ha en plats, tid och veta vilka man vill bjuda!

Ja precis, skickade ni en "save the date", eller riktiga inbjudningar?:)

Vi var ju i nästan precis samma situation som er, vi förlovade oss i juni förra året. Vi tyckte det var aaaalldeles för långt att vänta två år på att gifta oss :D Så vi valde efter sommaren året efter (gifter oss i augusti). Men jag kan verkligen tipsa om att börja leta lokal så fort som möjligt och iaf preliminärboka! Det finns visserligen väldigt mycket att välja på i Stockholm, men också väldigt många som gifter sig.

Jag hittade kanske en ring! Har inte riktigt bestämt mig för om jag tycker den är för smal, men det lutar åt att det blir den :)

Vi skickade inga save the date, eller vad det nu heter på svenska. Till de som vi brukar skicka julkort till (ett fåtal släktningar och vänner som bor utomlands) skrev vi dit "ps boka in den 24 augusti" på kortet. Men annars så skickade vi ut inbjudningarna i april, 4 månader innan. Men de allra flesta som kommer på bröllopet är ju folk som vi faktiskt umgås med och då har de ju fått reda på när bröllopet är ändå.

Ja, två år känns så jekla långt, jag vill ju gifta mig nu! Jag kollade, 17 maj nästa år är ju på en lördag, hade varit häftigt att köra samma datum, och bra för mig som sällan minns datum ;) Men kanske i augusti nästa år, som er, det ger ju några extra månader... Ja, jag ska nog fasiken börja kolla på lokaler och börja räkna, så man har det klart för sig.

Vi skickade både Save-the-date och inbjudningar. Vi gifter oss nästa helg och det var så många som redan runt jul hörde av sig om datum då de skulle boka sommarsemester osv..

Ang festhäften har vi inga såna. Kommer bara kännas stelt attr sjunga allsång och läsa program innantill.. Men det är ju vi det :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 170
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka