Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya bröllopstråden

Vi skickade både Save-the-date och inbjudningar. Vi gifter oss nästa helg och det var så många som redan runt jul hörde av sig om datum då de skulle boka sommarsemester osv..

Ang festhäften har vi inga såna. Kommer bara kännas stelt attr sjunga allsång och läsa program innantill.. Men det är ju vi det :)

Sjunga allsång!? Måste man göra det :nailbiting: :D

Senast ändrad:

Vi skickade bara "riktiga" inbjudningar, i mitten/slutet av januari ungefär, så ett halvår innan. Med en del långväga gäster kändes det lika bra!

Om jag var ni skulle jag nog fundera på hur stort bröllop ni vill ha, och hur ni vill ha maten (buffé/3rätters med bordsservering?) etc, så ni har ett hum om hur mycket det kommer kosta. Då kan ni ju också räkna på hur mycket ni skulle behöva spara om ni ska ha bröllopet nästa sommar, och om det är rimligt.

JAAAA! Det är ju superkul med allsång :D Vi sjunger båda asdåligt, men jag är riktigt förtjust i sångar, lekar och dylikt på vanliga fester så vi har med tre-fyra sånger som är lättsjungna, glada och med en text som handlar om oss. Men visst finns det de som vill ha en middag med med fokus på tal och småprat, och då kanske allsång är väl lättsamt ;) Vi har vårt bröllop i en ganska "stiff" miljö, och vill göra det så opretentiöst som möjligt eftersom det är så vi ser oss själva.

I vårt festhäfte har vi med:
- Låttexterna, 3-4 st
- Bordsplaceringen, så att alla vet vem som är vem
- En beskrivning av gästerna med 2-3 ord/gäst. De vi aldrig träffat har vi rådfrågat ex. deras pojkvän om, och skrivit ihop något eget. Det känns inte märkligt att skriva något vi inte vet, hellre det än att skriva något torrt typ "Cissis pojkvän".

Ja, två år känns så jekla långt, jag vill ju gifta mig nu! Jag kollade, 17 maj nästa år är ju på en lördag, hade varit häftigt att köra samma datum, och bra för mig som sällan minns datum ;) Men kanske i augusti nästa år, som er, det ger ju några extra månader... Ja, jag ska nog fasiken börja kolla på lokaler och börja räkna, så man har det klart för sig.
Man kan gravera in datumet i ringen, så kan man tjuvkika när man inte minns :angel:

Nej, fy!

Numera nästan ett år sedan vårt bröllop, men vi hade vare sig allsång, vigselprogram eller festhäfte och det gick så bra så ... :p

Haha nej allsånger och lekar blir bannade här också. Lekar liksom, ställer sig folk upp och leker en lek mitt under middagen? Vuxna?

Jag har visserligen bara varit på två bröllop de senaste åren så vad vet jag, men det känns väldigt främmande :D

Ringde ett okänt nummer på mobilen, tänkte inte svara för det är ju alltid försäljare. Men svarade ändå av någon anledning och det var prästen! :)

En jätteglad virvelvind var intrycket av henne! Så det blir nog bra :D Lite mer jobbigt att hon ville träffa oss redan i början av juni så nu måste vi fundera på pslamer och in- och utgångsmusik. Inte för att det måste vara klart då, men det är ju skönt om vi har några idéer iaf!

Så nu blir min följdfråga;

Vad tänker ni ha eller hade för in- och utgångsmusik och psalmer? :)

Vi ska ju ha borgerligt, så inga psalmer.. Däremot skulle vigselförrättaren plocka fram en fin dikt som hon tror ska passa. Ingångsmusik blir Jämtlandssången (brudmarsch från Jämtland), efter själva vigseln så ska sambons syster sjunga och pappa spela Inte vackrast i världen av Emil Jensen. Ingen utgångsmusik då vi inte går "ut" från nånting :D

Å nu har jag hämtat min klänning! Har bara provat den som hastigast, måste ha hjälp att snöra bak så jag få se hur den verkligen sitter. Det verkar lovande iaf. :p

Så nu blir min följdfråga;

Vad tänker ni ha eller hade för in- och utgångsmusik och psalmer? :)

Vi gifter oss borgerligt, gubben ska knalla in till Love and Marriage av Frank Sinatra :D , jag ska in till Nothing's real but love - Rebecca Ferguson och mellan löftena och ringarna kommer våra grannar (som ska vara vårt band resten av kvällen) spela och sjunga Du är allt - Sonja Aldén

Ut vette sjutton! Vi funderar på; When I'm 64 - The Beatles hehe

Senast ändrad:

Vi gifte oss borgerligt, så inga psalmer.

Klev in till The ring goes south.
(Ja, det var maffigt! :D)

Sedan pratade förrättaren en stund och så lyssnade vi på finaste-låten-någonsin a k a Wenn die Engel fallen av Lyriel. Inte ett öga torrt (speciellt inte bland gästerna som faktiskt förstår tyska)!

Slutligen svarade vi på den stora frågan, vilket fick The return of the king att gå igång. Så det var till tonerna av den som vi pussades, kramades och grät.

581167_3647465463400_491462285_n.jpg

(Kuvertet som maken håller i är vigselbeviset)

Japp, det var vår lilla historia då. Och musiken får mig att lipa lika mycket idag som den gjorde då :D

Vi gick in till Birkalåten och ut till Gotländsk brudmarsch. Gör inte som vi och missa att Birkalåten är rätt lång. Vi hade en medelstor kyrka, ca 3-400 sittplatser, och trots att vi försökte gå långsamt kom vi ju fram till altaret rätt fort men vår kantor bara spelade och spelade och spelade. Och spelade. Och när man trodde hon var klar, ja då kom tonartshöjningen :D

Psalmer minns jag inte. Tror det var "En vänlig grönska" plus något mer.

*KL*

Många bra tips, och nu är jag absolut i tankarna om ett augusti-bröllop 2014! Fästmannen också, haha :P Vi vill gifta oss så snart vi kan. Han trodde det skulle kosta runt 100 000! Jag tänkte kanske runt 50 000, men det är kanske önsketänkande? Gästantalet, runt 60 minst.
Hur har ni med gäster som rest långt, löst med övernattning? Som jag skrev innan, antingen blir det min familj och mina vänner som får resa 50 mil, eller hans. Ska vi stå för övernattning? Vi förväntar oss inga gåvor eller liknande. Bara att de vi bjuder kommer är gåvor nog. :)

Vi har så pass många långväga gäster så det kändes lite väl mycket jobb att ordna boende till alla (det hade vi aldrig haft råd med heller :p). Plus att folk har ju lite olika krav på boendets standard och sånt. Vi la helt enkelt upp en länk med tips på boende, och skrev att vi hjälper gärna till om det är något.

kl

Lanar traden till att slanga ut en liten fraga.

Jag var pa brollop for inte sa lange sedan, for forsta gangen i vuxen alder, och jag vet verkligen ingenting om brollopstraditioner eller hur brollop gar till mer an att jag forstas sedan tidigare haft ett hum om vad vigseldelen gar ut pa. :D
Hur som helst under brollopsmiddagen sedan sa var det tal osv som jag vantat mig, men vid nagot tillfalle gick sedan bruden ut (pa toa? Vet inte vart hon tog vagen) och da rusade plotsligt alla kvinnor fram till brudgummen och kysste honom pa kinden for att sedan rusa tillbaka till sna platser innan bruden kommit tillbaka, lite senare hande samma sak fast att brudgummen gick ut och alla man sprang fram och pussade bruden pa kinden.
Ar det vanligt?
Jag blev overraskad.

På båda bröllopen jag varit på det senaste året har det varit så, men jag har ingen aning om ifall det är vanligt egentligen!

Svarar samma som Breakdown, kändes lite fånigt. Googlade och fick fram att det är en dansk tradition:

Danmark

Om brudgummen vid något tillfälle avviker från brudens sida är det fritt fram för de manliga gästerna att kyssa bruden. Då bruden avviker är det fritt fram för de kvinnliga gästerna att kyssa brudgummen.

Vi var så fräcka att vi gifte oss på en ort dit alla hade en liten bit att resa :angel: Vi diskuterade fram och tillbaka med våra mer bröllopsvana gäster om det och kom fram till att det normala ändå är att gästerna betalar sina egna boenden. Vi betalade boendet för våra "funktionärer", dvs tärna, brudgum och toastmaster. Vi skrev i inbjudan att vi inte förväntade oss några presenter, men det fick vi så klart ändå. Anledningen till valet av ort var att vi förlovade oss där och var helt förälskade i stället. Vi ville väldigt gärna ta dit vår släkt och våra vänner också.

*knapplånar mig själv*
Har precis gjort en bokning för vår första bröllopsdag. Det visade sig att jag fick en massa extra lön den här månaden så jag kände att jag kunde kosta på med svit med bubbelpool och champagne och frukt på rummet. Fint ska det vara! ;)

Det är nog ganska vanligt. Jag har inte varit på så många bröllop men på alla jag varit har det förekommit, inklusive mitt eget.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 170
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025