Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya bröllopstråden

banken byter "sjalv" eller vad man nu ska saga :) vanta nagra dagar sa blir namnbytet registrerat. (jag tror dem bara skickade ut ett nytt kort, men det ar mojligt att jag var in och pratade med dem efter en vecka ocksa). Passet far du skota sjalv.

Vi ar lite sega, sa det var forst igar som vi bestallde tack kort och forstoringar av brollops korten :o lagom till ett ars dagen :D trevligt att traffa fotografen igen :)

Bankkorten får man byta själv, det är bara att ringa banken så fort namnbytet är genomfört. Man får papper hem från Skatteverket liksom blankett om körkort ganska omgående. Flera kundklubbar var också väldigt snabba med att skicka nya kort, bl.a. Ikea Family, men byte av bankkort måste alltså beställas.

Ja det kom automatiskt från Transportstyrelsen, det mesta andra måste man ändra själv som pass, bankkort osv.

Okej, smidigt att en del kommer automatiskt iallafall. Jag skulle ändå byta körkort men har inte tagit tag i det, har nämligen fått ett intyg på att jag inte längre behöver glasögon för att köra bil. (har opererat ögonen) så då borde det ju gå att ordna det samtidigt kanske.
Hur är det med posten, kommer den hitta fram till mig även om mitt gamla efternamn står? Tänker att man kanske inte kommer ihåg att ändra överallt!

Okej, smidigt att en del kommer automatiskt iallafall. Jag skulle ändå byta körkort men har inte tagit tag i det, har nämligen fått ett intyg på att jag inte längre behöver glasögon för att köra bil. (har opererat ögonen) så då borde det ju gå att ordna det samtidigt kanske.
Hur är det med posten, kommer den hitta fram till mig även om mitt gamla efternamn står? Tänker att man kanske inte kommer ihåg att ändra överallt!

Det är jag numera helt övertygad om!

De som vi köpte vår lägenhet av hette Anna och Anders Andersson (eller ja egentligen andra namn). De hade precis gift sig och Anders hette tidigare Johansson. Nu såhär ett och ett halvt år senare får vi fortfarande post adresserad till Anders Johansson. Trots det han varken heter så längre eller bor i lägenheten. Så posten verkar inte glömma i första taget!

Jag valde att inte ändra namn i porten och på ytterdörren förrän ca ett halvår efter namnbytet. Då hann jag göra alla namnändringar som behövdes, på räkningar som kommer sällan etc. Varken hos el- eller gasbolaget gick namnändringen automatiskt så dem har jag fått ringa till. Jag har också råkat beställa "av bara farten" från några nätshoppar där jag har konto sedan innan, utan att komma ihåg att namnändra i kontoinformationen först.

Å så fina ni var! Vi verkade ha valt en perfekt dag, med tanke på vädret.

Nu var det nästan tre veckor sedan vi gifte oss, men vi åkte på resa strax därpå så det var dåligt med uppdateringar från mitt håll. Nu kommer den dock!

Bröllopshelgen inleddes redan på fredagen, då många av våra långväga vänner kom och åt middag med oss. Vi satt ute på terrassen och hade en fin kväll, och jag hade ingen nervositet alls i kroppen och hade svårt att ta in att det snart var dags.

På lördagmorgonen gjorde några av vännerna en fantastisk frukost till allihop som redan kommit, och vi käkade fruktsallad och en massa annat gott i trädgården. Därefter hämtade vi handdukar och badkläder, och stack ned till bryggan vi badade och jag tvättade mig. En lugn, stilla morgon med en ännu ljum bris. Klockan 11 började min syster att fixa mitt hår, och några vänner anslöt för att underhålla och dricka bubbel. Vi hade beräknat vara klara kl 12 med håret, men det blev snarare 13:00 vilket skapade en lätt stress och jag sminkade mig medan håret sattes upp.

Strax därefter mötte jag J, som var urtjusig (förstås) i sin nya väst och kostym. Min svärmor gav mig brudbuketten som hon själv skapat, och vi begav oss mot stallet. Där hade två av mina stallkamrater dekorerat våra två hästar, och det var äntligen dags för det spännande ögonblicket då vi skulle se om klänningen gick att rida i. Jag hade beställt den från USA, med direktiv om mycket tyg i kjolen för att jag skulle kunna sitta grensle- och tyg var det! Det räckte både till mig och hästen, så en stalltjej fick hålla lite koll på den så att den inte fastnade i haserna på hästen :D Så red vi så sakteliga runt på gården, medan en nära vän som är fotograf plåtade.

Kl 14 inleddes ceremonin, med att vi kom ridande till vigselplatsen vilket var en överraskning för många av gästerna. Väl framme fick jag svälja mina kaxiga ord om att jag minsann inte har lätt för att gråta, när jag såg min farmor på 92 år sitta i en rullstol, uppklädd till tusen. Hon bröt benet en vecka innan och hade varit väldigt dålig, och jag trodde inte hon skulle kunna närvara. När vi hälsade på henne sa hon högt och tydligt till J: " Du har tur, du!" vilket visade att hon var i utmärkt form.

Ceremonin inleddes med ett cellostycke som J valt (Cellosuit prelude), och därefter talade vigselförrättaren på ett mycket fint sätt om kärlek, vänskap och självständighet. Därefter spelade en trubadur en av mina favoritlåtar (Två lyckliga dårar, Lisa Ekdahl), och därefter ingav vi våra löften till varandra som vi skrivit själva. Det var första gången vi hörde varandras löften, och de var väldigt lika. J hade svårt att få fram sina ord dock, och det var inte mycket lättare för mig... tji fick jag för att inte gråta. Därefter spelades ytterligare två låtar (Du av Björn Afzelius och Kärleken är, minns ej artisten dock). Sedan blev det pussar, kramar och rosenblad och vi sammanstrålade med gästerna.

Efter ceremonien blev vi fotade utan hästar, och gästerna gick en tipsrunda. Sedan var det mingel i trädgården, och en avslappnad stämning vilket var en skön paus mellan den känslosamma vigseln och den stundande middagen.

Kl 17 inleddes middagen, och det var många tal som både var roliga men framförallt känslosamma, och vi sjöng också en del sånger. Det var varmt som satan, men en fantastiskt vacker middag med mycket känslor och god mat. Därefter dansade vi valsen som vi övat på, och det gick bra tills jag fick för mig att pussa J på kinden- då kom han helt ur takt :D Tur att våra gäster snabbt började dansa, de också. Eftervalsen var det partaj med Dj och vid 4 någon gång gick vi upp till badrummet och tog ett långt bad tillsammans, för att sedan somna ihop som gifta för första gången. Dagene fter åt vi frukost med alla gäster, och öppnade de fantastiska fina gåvor i fått- allt från asbra vattenslangar till ett finansierat byggprojekt hemma på gården:)

Två dagar senare åkte vi till Zanzibar på bröllopsresa, och kom hem idag. Jag tänker fortfarande tillbaka på den fina dagen, där jag måste säga att ceremonin var en höjdpunkt. Tack vare att vi red dit och således hade fullt sjå att hålla koll på hästarna, blev jag inte nervös och det var en fantastisk stämning bland alla gäster på platsen.

Nu ska ni få se lite bilder! Fotografens bilder har vi inte fått än, men likväl några vänners. De får duga så länge!

Vi kommer ridandes till vigseln:

Till fots, observera söthunden Lovis som är med hos våra vittnen till vänster i bild:

...forts:

Jag berättar om mina löften:

Tårtdags:

Och så två bilder från vår resa på Zanzibar:

Vilken fantastisk klänning :love: Låter som ni hade en perfekt dag (ni också ;) ). Grattis!

Vilken fantastiskt fin klänning! Och grattis till bröllopet, det låter som ett jättefint bröllop!

Åååååååååååååh vilket drömbröllop!!!
Så vacker klänning och va roligt att även vovven fick vara med.

Jag sa JA för en vecka sen.
Nu har verkligenheten hunnit ikapp och vardagen infunnit sig igen :D

1077545_509626515774957_1620374229_o.jpg

581476_366393783463847_386698118_n.jpg

1069302_366394113463814_178066815_n.jpg

972304_366395230130369_365187203_n.jpg

547087_366395246797034_1019401517_n.jpg

Så vackra bilder! Grattis :love:

kl
Min ring kom nu i veckan! är så glad för egentligen skulle jag få den efteråt. Men tydligen hann de med den ändå :banana: har dock ett problem...får inte av mig förlovningsringen =( För två veckor fick jag av den, tänkte skicka in den så de får ta ut den..men nä jag tog på mig den igen och nu är jag så svullen så det går inte! =( Jag hoppas att det inte blir värre, att jag kanske kan gå ner nått kilo och slippa va så svullen så den går att ta av. Men annars måste jag få någon att såga loss den! Känns jättetrist, den kommer ju inte vara lika blank och fin som vigselringen!

Även ni har ju djur med på bilderna, kul! Är det er son som är så tjusigt klädd? Han matchar din man :) Ni ser också ut att ha haft en kanondag.

Går det inte att kyla fingret i typ isvatten, och sen ha olja på för att få ringen att glida av? Mina fingrar drar liksom ihop sig när det är kallt, så det kanske kan funka?

Går det inte att kyla fingret i typ isvatten, och sen ha olja på för att få ringen att glida av? Mina fingrar drar liksom ihop sig när det är kallt, så det kanske kan funka?
Ska testa det, har bara provat kyla under rinnande vatten och tagit tvål, så ska testa. Är så himla svullen dessutom, jag måste lagra vatten som en tok när det är varmt! Vore så himla skönt om jag kunde få av den utan att förstöra den!

Ja visst hästarna kom med på ett hörn.
Vi fick lite regn precis när vi skulle fotograferas så vi fick vänta med det en stund och då fick vi även hitta andra platser att vara på för solen hade flyttat på sig :p
Japp, den lille är vår buse. Han var inte ren och fin så länge men han hade kul och det är ju huvudsaken. Istället för att kasta ris så blåste gästerna sopbubblor och det tyckte han var toppen!!

*KL*

Har kontaktat stället vi vill vara på, väntar på svar på våra frågor, är både nervös och nyfiken! Om allt går som det ska så blir det vigsel i augusti nästa år.
Jag har fortfarande inte fått tillbaka min förlovningsring som gick sönder :(

kl

Vad roligt att läsa om er som har gift er! Man börjar inse att det inte är lång tid kvar! Knappt tre veckor så förberedelserna pågår för fullt. Men det känns som att läget är under kontroll och inte allt för mycket att göra.

Ni får gärna bidra med tips om det var något som ni var riktigt nöjda med (alltså något praktiskt som jag kan kopiera, inte att maken sa ja ;) ) och om det är något ni önskar att ni hade tänkt på! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 170
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025