Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då kommer vi gifta oss samma dag!

Vi har redan bokat vigselförrättare, för min del var det oerhört viktigt vem det blev så det och lokalen är det vi bokat. Vi kommer gifta oss borgerligt, om det har någon betydelse.

Åh vad kul! :) Vi ska också gifta oss borgerligt. Jag vill nog höra mig för och kolla läget ganska tidigt, om än inte precis just idag. Angående "save the date" så kommer vi meddela alla gäster redan under hösten just för att de inte ska planera in något annat. De kommer få veta via telefon, mail, facebook eller något sånt, högst informellt med andra ord :D Sen skickar vi riktiga inbjudningar under våren.

Du kan ju ringa redan nu, men risken är att de ber dig återkomma under våren :)

Vi får se när vi tar tag i det där, även om vi inte kan boka än så är det skönt att kolla läget. Tror inte trycket är så värst högt på vigselförrättare i min kommun men som sagt så är de ju vanliga människor med även annat i sin kalender :p

Ehem... vi kom upp i 80 personer med bara släkten. Jobbar fortfarande på det...

Och vi har redan pratat med prästen, det är ca 9 månader kvar. Fast det beror mest på att hon är pensionerad och inte egentligen jobbar längre, så vi ville veta om hon alls kunde tänka sig att ställa upp. Jag kapitulerade i alla fall för präst, mest för att jag är väldigt förtjust i henne som person och hon är en vän till mannens familj.

Hoppsan! :D Det finns betydligt mer släkt på både min och sambons sida, men inga vi umgås med och 90 % av sambons släkt bor dessutom i Kanada. Några av dem kommer flyga in men förhoppningsvis inte så många :p

Det låter fint med en präst som ni känner väl och tycker om :)

Hej hej nu kommer jag här igen och puttar upp tråden :angel:

Nu är det ju ett bra tag kvar, men jag sitter och funderar på det här med klädkod. Vårt bröllop kommer vara väldigt avslappnat, jag kommer ha klänning men min sambo kommer troligen inte ha kostym/kavaj utan snarare skjorta och långbyxor. Finns det någon klädkod som ligger snäppet under Kavaj? Visst får gästerna ha kavaj om de nu vill, men har vi kavaj som klädkod så lär ju alla män utom min sambo ha kavaj och det känns lite knasigt :p Jag har ju läst om alla bröllop med klädkod "sommarfin" och vill inte skapa någon förvirring, samtidigt som jag verkligen vill att alla ska kunna komma i det de känner sig fina i... Vilka problem alltså :D

@zassoo Det finns ingen formell klädkod som är enklare än kavaj. Men du kan väl skriva fri klädsel, eller kommer folk dyka upp i mjukisar och foppatofflor? Det beror ju på hur ens bekantskapskrets ser ut. En vän till mig skrev "Klädsel: nåt då känner dig snygg i" eller något i den stilen och det blev både högt och lågt men trevligt ändå.

Hej hej nu kommer jag här igen och puttar upp tråden :angel:

Nu är det ju ett bra tag kvar, men jag sitter och funderar på det här med klädkod. Vårt bröllop kommer vara väldigt avslappnat, jag kommer ha klänning men min sambo kommer troligen inte ha kostym/kavaj utan snarare skjorta och långbyxor. Finns det någon klädkod som ligger snäppet under Kavaj? Visst får gästerna ha kavaj om de nu vill, men har vi kavaj som klädkod så lär ju alla män utom min sambo ha kavaj och det känns lite knasigt :p Jag har ju läst om alla bröllop med klädkod "sommarfin" och vill inte skapa någon förvirring, samtidigt som jag verkligen vill att alla ska kunna komma i det de känner sig fina i... Vilka problem alltså :D

Jag förstår problemet! Och jag tror inte heller att någon hemmasnickarad klädkod typ "sommarfin" är något som hjälper gästerna, tvärtom. De bröllop som jag har varit på med sådan klädkod har samtliga manliga gäster kommit i kostym.

Jag tror antingen på att bara skriva "valfri klädsel". Eller att göra det ännu mer informellt och istället för "klädsel: xxx" skriva något i stil med "Vi kommer att gifta oss i brudklänning respektive långbyxor och skjorta. Som gäster ska ni precis som vi klä er i det just ni känner er fina i". Då har ni "satt ribban" och ingen borde behöva sitta hemma och fundera över vad som menas med klädkoden.

@zassoo Det finns ingen formell klädkod som är enklare än kavaj. Men du kan väl skriva fri klädsel, eller kommer folk dyka upp i mjukisar och foppatofflor? Det beror ju på hur ens bekantskapskrets ser ut. En vän till mig skrev "Klädsel: nåt då känner dig snygg i" eller något i den stilen och det blev både högt och lågt men trevligt ändå.

Mjukisar och foppatofflor tror jag inte :D Så det kanske kan funka.

Jag förstår problemet! Och jag tror inte heller att någon hemmasnickarad klädkod typ "sommarfin" är något som hjälper gästerna, tvärtom. De bröllop som jag har varit på med sådan klädkod har samtliga manliga gäster kommit i kostym.

Jag tror antingen på att bara skriva "valfri klädsel". Eller att göra det ännu mer informellt och istället för "klädsel: xxx" skriva något i stil med "Vi kommer att gifta oss i brudklänning respektive långbyxor och skjorta. Som gäster ska ni precis som vi klä er i det just ni känner er fina i". Då har ni "satt ribban" och ingen borde behöva sitta hemma och fundera över vad som menas med klädkoden.

Bra idé! :) Något sådant kan jag nog formulera på inbjudan, det ska ju vara väldigt informellt ändå. (Ja, jag sitter och funderar på hur jag ska göra inbjudningarna trots att det är drygt 10 månader kvar till bröllopet :angel:)

För övrigt verkar hela min släkt känna oss väldigt bra, när jag har beskrivit hur vi planerar bröllopet kommer alltid svaret: "Jag visste det!!" :laugh:

Det kommer bli en kul kontrast mellan mitt bröllop och min jämnåriga kusins. Hon gifte sig i somras och där var det åtminstone 80 gäster, kyrka, sittande 3-rätters middag i flera timmar med en massa tal, bröllopstårta och dans. Vilket var supertrevligt! Vårt blir 40 gäster, hemma på gården, buffé och "sitt var du vill" :D Tycker det är kul att man kan göra det precis som man vill och alla varianter kan bli hur bra som helst :)

@zassoo Jag har varit på bröllop där det inte var tydligt hur klädkoden låg och det var rätt hemskt. Jag var den enda över 14 som inte hade lång, pampig klänning. Gick runt hela kvällen och kände mig som den inhyrda strippan.

På ett annat bröllop hade de spejsat till klädkoden lite genom att lägga till "vintage garden-tema" på klädkoden vilket gjorde att väldigt många ringde och frågade exakt vad det betydde och det ändå slutade med att bruden var lite besviken över att inte alla männen hade ljus kostym. Men ärligt talat - vi hade inte ens fattat att vintage garden betydde specifikt det.

@zassoo Jag har varit på bröllop där det inte var tydligt hur klädkoden låg och det var rätt hemskt. Jag var den enda över 14 som inte hade lång, pampig klänning. Gick runt hela kvällen och kände mig som den inhyrda strippan.

På ett annat bröllop hade de spejsat till klädkoden lite genom att lägga till "vintage garden-tema" på klädkoden vilket gjorde att väldigt många ringde och frågade exakt vad det betydde och det ändå slutade med att bruden var lite besviken över att inte alla männen hade ljus kostym. Men ärligt talat - vi hade inte ens fattat att vintage garden betydde specifikt det.

Ja, jag har förstått att det är till stor hjälp för gästerna om de vet hur de förväntas klä sig, så jag vill få till något fint och tydligt på inbjudan :)
Haha men gud vilken klädkod! :D Verkar dock finnas alla möjliga varianter. Jag har ju googlat "litegrann" :p och snubblade bland annat över klädkoden "smart casual" (dock inte bröllopsrelaterat). Vad betyder det liksom, inte ens casual är ju lätt att förstå.

Här kommer jag och puttar upp tråden igen! :D

Hur går det för alla bröllopsplanerare? Jag antar att aktiviteten inte är som högst för de flesta såhär i slutet av oktober ;) Men hur ligger ni till i planeringen? Om allt bröllopsrelaterat är vilande just nu, när tänker ni börja fixa med det? Berätta!

Här händer just ingenting för tillfället. Vi har blivit lovade partytält att låna, bra för eventuellt regn. Alla vill hjälpa till att laga mat, vilket känns kul! Vi kan nog få till ett fint buffébord. Sambon ville börja baka småkakor redan nu, sen fick han reda på att kakor kanske inte ska ligga i frysen i 10 månader :rofl:

På inrådan av @zassoo hoppar jag väl in här också, då jag börjat planera för att fria till sambon, och passar på att ställa samma frågor jag undrade över i förlovningstråden :D
  • Kan jag köpa ett par snygga, men inte så häftiga ringar (typ silverringar eller några släta enkla i vitguld) som förlovningsringar? Jag tänker oss att vi gifter oss till sommaren och då (tillsammans!) väljer ut två nya ringar att ersätta dem med, blir det helt fel?
  • (Eller blir det någonsin snyggt med två ringar tillsammans? Jag har svårt att vänja mig vid tanken på en...)
  • Kan jag ta med en ring som passar honom till affären och be dem mäta hur stor den är? Om den inte passar, kan man byta då? Kan man ändra storlek på fingrarna på några år? :o Hur funkar det om man vill beställa på nätet?
  • Kan man gifta sig en dag, i kyrkan hundra meter härifrån, och typ bjuda på tårta i trädgården och på kvällen gå ut och äta bara vi två, eventuellt med närmaste familj och sen ha en bröllopsfest vid senare tillfälle? Vill inte ha något för avancerat!

@nejlica Som grundprincip: Ni gör som ni vill! Det är er dag, er fest, era ringar und so weiter. Jag vill bara ha en ring så då har jag endast den. Gör som ni har tänkt, det blir väl bra! :)

Ta med ringen du. Beroende på ringens material kan de ändra storleken. Fingrarna kan ändra storlek om man till exempel går upp eller ner i vikt eller sådär.
Angående själva bröllopsdagen så kan man i princip göra det hur som helst. Ni måste ha en vigselförrättare/präst, lite papper, vittnen och sånt där, men i övrigt så är det bara att göra det som ni vill :)

Jag och sambon planerar att gifta oss i juni. Det blir i kyrkan, en liten kompromiss. Jag är cirka noll kyrklig men sambon gick med på att inte döpa vår son så då fick jag gå med på att gifta oss i kyrkan.

Vi kommer bjuda runt 40 personer och eftersom vi inte har så mycket pengar att röra oss med kommer vi göra det mesta själva.
Jag har hittat en klänning för runt 1000kr, ringarna går på 3000kr. Maten kommer jag göra själv, tänker mig någon kall buffé. Alkohol har mina föräldrar erbjudit sig att stå för.
Min bästa vän är frisör och fixar mitt hår, min svägerska har gått någon konditorlinje och kommer göra tårtan. Min andra svägerska är jätteduktig på att fota.

Tänker oss en budget på typ 11-12000kr, är det rimligt?
Vilka kostnader är det liksom?
• mat
• klänning + skor
• ringar
• lokalhyra
• solist
• dekorationer

Angående efternamn kommer jag att ta sambons. Jag har ett tråkigt -ssonnamn och sambon har ett jättefint namn som bara hans släkt heter.

På inrådan av @zassoo hoppar jag väl in här också, då jag börjat planera för att fria till sambon, och passar på att ställa samma frågor jag undrade över i förlovningstråden :D
  • Kan jag köpa ett par snygga, men inte så häftiga ringar (typ silverringar eller några släta enkla i vitguld) som förlovningsringar? Jag tänker oss att vi gifter oss till sommaren och då (tillsammans!) väljer ut två nya ringar att ersätta dem med, blir det helt fel?
  • (Eller blir det någonsin snyggt med två ringar tillsammans? Jag har svårt att vänja mig vid tanken på en...)
  • Kan jag ta med en ring som passar honom till affären och be dem mäta hur stor den är? Om den inte passar, kan man byta då? Kan man ändra storlek på fingrarna på några år? :o Hur funkar det om man vill beställa på nätet?
  • Kan man gifta sig en dag, i kyrkan hundra meter härifrån, och typ bjuda på tårta i trädgården och på kvällen gå ut och äta bara vi två, eventuellt med närmaste familj och sen ha en bröllopsfest vid senare tillfälle? Vill inte ha något för avancerat!

Jag (tror de flesta) har två ringar och de ser inte konstigt ut alls! ;) jag har en slät guldring i Förlovningsring och en diamantring med stenar hela framsidan, så de är en snygg kombination. :)

Killen min har samma Förlovningsring som senare blev vigselring. En större variant!

Ja du kan ta med en ring som passar honom. Guld vet jag iaf är rätt okomplicerat för en guldsmed att tex "dra in" lite om den är stor. Vitguld är känsligare o behöver putsas för att hålla sig snygg.

Ang fest o så så absolut! Håll de enkelt om du vill! Man gifter ju sig ju oftast inte för festen utan kärleken :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 170
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka