Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast av artighet till festfixarna tycker jag nog ändå att det hör till god ton att OSA så fort som möjligt. Ska man planera en middag, oavsett om det är en bröllopsmiddag, julfest, disputationssammankomst, födelsedagsmiddag eller något annat underlättar det ju att veta hur många som kommer och vilka eventuella matgrejsimojser man måste ta hänsyn till.

Jo, men då får ju värdarna skriva det datum för svar som de tycker att de behöver. Man lagar ju oftast inte maten månader i förväg i vilket fall som helst, och man gör inte i ordning festlokalen särskilt långt innan festen heller. Ju tidigare OSA, desto större risk att gästerna ändå tvingas tacka nej senare, vilket ju är besvärande för alla parter.

När jag disputerade bjöd jag in 3-4 veckor i förväg, och OSA kanske tio dagar före festen. Det räckte gott och väl. Vi var väl sådär 90 pers på festen.

Jo, men då får ju värdarna skriva det datum för svar som de tycker att de behöver. Man lagar ju oftast inte maten månader i förväg i vilket fall som helst, och man gör inte i ordning festlokalen särskilt långt innan festen heller. Ju tidigare OSA, desto större risk att gästerna ändå tvingas tacka nej senare, vilket ju är besvärande för alla parter.

När jag disputerade bjöd jag in 3-4 veckor i förväg, och OSA kanske tio dagar före festen. Det räckte gott och väl. Vi var väl sådär 90 pers på festen.

3-4 veckor innan middag eller fest, av en sådan kaliber där man gärna vill vara med, för mig är det alldeles för kort tid. Mina helger bokas upp fort och ganska lång tid i förväg. Jag skulle tycka det vore jättetrist att tacka nej om jag har något annat inbokat, men det är ju jag.

Jag hade lite pyssel att göra inför bröllopet och gästerna och la ner många timmar för att få det som jag ville ha. Jag hade inte hunnit göra det veckorna innan bröllopet när det var så mycket annat att tänka på.

Vi ska ha bröllopsfest i sommar och jag drömmer om något åt det här hållet:

LX021C006-C11@18.jpg

Kommer få träna hårt efter förlossningen, och sola... :angel:

Herrejävlar vilken beslutsångest jag har nu. :crazy:

Fick hem klänningen idag, den är så förbaskat fin! Dock kan jag ju inte prova den nu (det innersta av fem tyglager är relativt kroppsnära och med en sjunde månadens gravidmage så var det bara ren lögn att ens försöka) så jag försökte jämföra med klänningar jag redan har men det är ju också svårt eftersom jag inte vet precis var den sitter som tightast. Jag kan dock se så pass mycket att det kommer bli tight att hinna komma i den. Om allt går helt enligt plan kommer jag ha 3,5 månad på mig och om jag går upp i samma takt som jag gjort hittills kommer det handla om ca 8 kg som ska bort (graviditetskilon minus bäbis plus några kilon jag la på mig innan graviditeten). Jag tappar alltid vikt från midjan och upp först av allt (ffa brösten...) och det är där det behövs, för över höfterna går klänningen på redan nu.

Det skulle vara kul att ha något att fokusera på i sommar som inte har med bäbis eller studier att göra, för igång med träningen och förbättra mathållningen ska jag oavsett vilket och det här kanske kan ge en extra sporre. Det värsta som kan hända är ju att det inte går och då får jag ta den ekonomiska smällen (om jag inte kan sälja den).

Just nu lutar det kraftigt åt att behålla den, för den är sååååå fiiiiiin! :love:

Herrejävlar vilken beslutsångest jag har nu. :crazy:

Fick hem klänningen idag, den är så förbaskat fin! Dock kan jag ju inte prova den nu (det innersta av fem tyglager är relativt kroppsnära och med en sjunde månadens gravidmage så var det bara ren lögn att ens försöka) så jag försökte jämföra med klänningar jag redan har men det är ju också svårt eftersom jag inte vet precis var den sitter som tightast. Jag kan dock se så pass mycket att det kommer bli tight att hinna komma i den. Om allt går helt enligt plan kommer jag ha 3,5 månad på mig och om jag går upp i samma takt som jag gjort hittills kommer det handla om ca 8 kg som ska bort (graviditetskilon minus bäbis plus några kilon jag la på mig innan graviditeten). Jag tappar alltid vikt från midjan och upp först av allt (ffa brösten...) och det är där det behövs, för över höfterna går klänningen på redan nu.

Det skulle vara kul att ha något att fokusera på i sommar som inte har med bäbis eller studier att göra, för igång med träningen och förbättra mathållningen ska jag oavsett vilket och det här kanske kan ge en extra sporre. Det värsta som kan hända är ju att det inte går och då får jag ta den ekonomiska smällen (om jag inte kan sälja den).

Just nu lutar det kraftigt åt att behålla den, för den är sååååå fiiiiiin! :love:

Klart du ska behålla den, till nåt kommer den att passa och den är fin. Nyår, annan fest osv. I värsta fall får du skaffa en annan klänning eller sy om den hos sömmerska.

Ja, högst två månader innan, tänker jag. Högst.

Och så OSA så sent som möjligt, av artighet gentemot gästerna.

Om jag fick en inbjudan bortåt ett halvår i förväg - eller en sån där "save the date", som tydligen förekommer upp till ett år i förväg - skulle jag känna mig mer som att jag beordrades att gå på bröllopet, inte som att jag inbjöds att delta. Det får ju vara någon måtta på hur mycket man hunsar sina vänner och bekanta bara för att man gifter sig.

Om man sig i semestertider så är det halvt omöjligt att skicka ut inbjudningarna så sent som två månader innan. Detta är ju såklart lite beroende på vilka man ska bjuda på bröllopet, men i många fall. Ska man dessutom bjuda folk som behöver resa från resten av landet och världen blir det ännu svårare.

Men man kan ju konstatera att det nog är helt omöjligt att skicka ut en inbjudan som precis alla skulle vara trevlig och i rätt tid :D Jag skulle exempelvis inte komma på tanken att tänka att jag beordrades gå på ett bröllop för att inbjudan kom tidigt. Om jag däremot blev bjuden till ett bröllop 3-4 veckor innan, framför allt i semestertider, hade min reaktion nog varit "var det inte viktigare än så att jag kunde komma", alternativt "undra vem som lämnat återbud så att de bjöd mig istället".

Vad bör man förresten inte glömma att skriva i inbjudan? :nailbiting: Ni som redan är klara med era, får man se en bild? :)

- Datum och plats och sånt kan vara bra ;)
- Klädkod. En etablerad sådan så att folk förstår vad ni menar. Ingen egenpåhittat i stil med "sommarfin". Alternativt valfri klädsel då.
- Om barn är medbjudna (även om folk borde förstå att de namn som står på inbjudan är de är som är inbjudna).
- Vem man ska osa till (och om det är till någon annan än er, vem denna personen är).

Sen beror det ju lite på hur ni gör. Vissa skriver en kort inbjudan och kompletterar sedan med e-post eller hemsida. Andra skriver ut alla detaljer på inbjudningskortet. Gör man så kan det vara bra med:

- Om det krävs transport mellan vigselplats och festplats, hur den ska gå till
- Vilka som är toastmasters och hur man anmäler ev tal till dem
- Hur man ska meddela ev. specialkost
- Om bröllopet sker på en plats dit många måste resa kan tips på boende vara bra.

Om jag däremot blev bjuden till ett bröllop 3-4 veckor innan, framför allt i semestertider, hade min reaktion nog varit "var det inte viktigare än så att jag kunde komma", alternativt "undra vem som lämnat återbud så att de bjöd mig istället".

Eller så får man en "save the date" på ett exklusivt kort ett år i förväg, och tänker "undrar hur viktiga just de här personerna tycker att deras bröllop är". Det blir ju lätt lite överdrivet i de här sammanhangen.

Man vill ju tro att folk känner sina vänner och släktingar, och därför gör som funkar i deras kretsar. Men att sådana här frågor alls kommer upp - liksom tex frågor om lämplig klädsel - tyder ju på att så tyvärr inte riktigt är fallet.

Eller så får man en "save the date" på ett exklusivt kort ett år i förväg, och tänker "undrar hur viktiga just de här personerna tycker att deras bröllop är". Det blir ju lätt lite överdrivet i de här sammanhangen.

Man vill ju tro att folk känner sina vänner och släktingar, och därför gör som funkar i deras kretsar. Men att sådana här frågor alls kommer upp - liksom tex frågor om lämplig klädsel - tyder ju på att så tyvärr inte riktigt är fallet.

Precis allt sånt här gör att om jag måste gifta mig av praktiska och juridiska skäl ska det vara borgerligt och hemligt. Kan i och för sig tänka mig att nappa på Las Vegas och Elvis bara för att det vore gränslöst smaklöst. Jag kan tycka att andras bröllop är trevliga tillställningar men vilken mardröm att ordna ett eget!

Min högst personliga åsikt är att bra planering i form av tillgång på mat och dryck är a och o, men de bröllop där paret vill detaljstyra sina gäster i allt från uppförande till färg på dockar är stela och ganska odrägliga tillställningar.

Jag tycker att du väljer en ganska dömande och otrevlig tolkning av "save the date"-traditionen, så jag hoppas verkligen att du inte råkar vara släkt med mig om jag någonsin gifter mig... Måste man välja att tro "illa" om folk, istället för att bara anta att de är glada för att de ska gifta sig, och vill se till att så många som möjligt kan vara med när de är ute i god tid och planerar? Jag skulle inte vilja bjuda någon som tror att man "beordrar" dem att vara med, bara för att man skickar ut ett litet "save the date"-kort i god tid...

Jag hoppas verkligen att mina släktingar är lite mer open minded och istället blir lite glada för min skull om jag någonsin gifter mig...

Fast jag håller nog med Petruska, det signalerar ju verkligen "jorden kretsar runt oss". Denna typen av människa är i min bekantskapskrets sådan att denne inte accepterar att man tackar nej.

"Men vi har ju meddelat i god tid, du måste rimligen haft tid att avboka/omboka/slå ihjäl hästen/avliva hunden/adoptera bort barnen/sätta föräldrarna på ättestupan" kommer anklagande från denna art när man vänligt avböjer inbjudan.

Ja Save-the-date ett år i förväg håller jag verkligen med om är lång tid innan. Har nog inte förstått poängen med save-the-date öht.

Men det är ju ganska stor skillnad på save the date ett år i förväg och att skicka en första inbjudan "högst" två månader i förväg i semestertider :)

Jag tycker att du väljer en ganska dömande och otrevlig tolkning av "save the date"-traditionen,

Jag tycker visserligen också att det är lite väl drastiskt att anta att brudparet tror att världen kretsar runt dem bara för att man får en tidig inbjudan.

Men "save the date-tradition"? Någon sådan finns väl ändå inte? Det är väl något som importerats på sistone av Hollywoodfilmsbröllopsälskare?

Men "save the date-tradition"? Någon sådan finns väl ändå inte? Det är väl något som importerats på sistone av Hollywoodfilmsbröllopsälskare?

Jag skrev aldrig att det var en svensk tradition? I USA är det i allra högsta grad en tradition, och fler och fler anammar den även här borta. :)

Jag skrev aldrig att det var en svensk tradition? I USA är det i allra högsta grad en tradition, och fler och fler anammar den även här borta. :)

Nej det skrev du visserligen inte men det är väl inte orimligt att anta att du menade traditioner i Sverige när vi pratar om bröllop i Sverige och du skrev "traditionen". Det blir ju lite märkligt om man hänvisar till saker som "traditionen" om det enbart är tradition i utlandet :)

Nu har vi bokat in en vigselförrättare! :) Ett steg på vägen. Nästa steg är att börja fundera på inbjudningar, jag är lite sugen på att göra själv men vet inte om det är att ta sig lite vatten över huvudet? Vilka som ska bjudas in måste också slutgiltigt bestämmas.

Hoppar in här i tråden med vår planering:)! Datumet är bestämt till 12/9 och ska ringa till kyrkan imorgon och hoppas innerligt att datumet är ledigt. Vår tanke är att bjuda in lösa bekanta och släkt som vin inte diret umgås med till vigseln och kaffe med bröllopstårta därefter. Sen kommer vi ha en middag för ca 20 vänner och nära släktingar på kvällen.

Har hittat inbjudningskort som ska beställas så fort kyrka, präst osv är spikat. Kommer att skicka ut inbjudan i februari/mars just för att ge folk en bra möjlighet att planera. Tycker att det är betydligt oartigare att skicka inbjudningar för sent. Då bir det mer "släpp allt ni planerat för nu ska vi gifta oss".

Klänningen kommer min blivande mans mamma att sy upp och den kommer gå i samma stil som kronprinsessan Victorias. Med båtringning men utan gördelgrejen och slääääpet. Tänkt klädkod är kostym.

Funderar på att ha en tärna, nån annan som ska ha det? Bör man ha en marskalk då också?

Så här ser kyrkan ut:
Attmars_kyrka_int1.jpg

Tänkt klädkod är kostym.

Så här ser kyrkan ut:
Attmars_kyrka_int1.jpg

Vilken fin kyrka!

Tänk på att "kostym" nog inte är den klädkoden du avser. Vedertagna klädkoder är kavaj eller mörk kostym om man är ute efter att männen ska ha just kostym på sig. (Klädkod kavaj betyder inte uddakavaj).

(Klädkod "kostym" innebär maskerad och är nog inte vad du avsåg ;) :) )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 170
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka