Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är mitt enda alternativ om jag känner att vi måste, med barn och bostad verkar det bra just för det ekonomiska skyddet främst för min sambo. Men jag är FETT osugen på en offentlig tillställning. Typ nödvändigt ont mer. Kanske. Kan ju fortsätta blunda för det också.

Vi hade bjudit bekantskapskretsen på middag nära jul, och när vi hade listan på alla närvarande kläckte mannen "då kan vi lika gärna gifta oss innan middagen så kan alla få reda på det samtidigt". Så det gjorde vi. En liten historia med prästen (vän till oss) och två vittnen från bekantskapskretsen. Vid fördrinken berättade vi att vi gift oss och visst var makens mor lite sur, men det är hon per automatik alltid så det var ingen som märkte någon egentlig skillnad.

Vi är inte de där festande frotterande personerna, så för oss var det helt rätt. Vi tog in hästarna, åkte till stället, vigde oss (tidsåtgång 3,5 minuter), umgicks lite med våra vittnen och sedan var det middag. Övernattning för enkelhetens skull, vi kunde ju inte köra efter vinpaktet :)

Klädsel: jeans, hästskitiga skor och en blus. Ja, det blev ju liksom det vi kom i från stallet. Till middagen bytte vid dock om.

Rekommenderas. Petruskas alternativ lät också lockande.

Vi gifte oss också i rådhuset, jag och karln, min bästa vän och hans bästa vän. Och vår dotter. Ingen annan (förutom en vän till mig som stod för tårtbaket) visste om det. Det var midsommarafton -12 och vi är alldeles nöjda med upplägget. Familjerna var inte jättechockade att vi gjort det i hemlighet.

En kompis kläckte ur sig typ "Blir det en såndär par-fest så kommer jag att dra med mig någon kompis som sällskap" Eh, jaha? Hoppas att det är okej att sällskapet får sitta i separat rum vid middagen i så fall? Även om jag förstår att det är trist om man inte känner någon annan än brudparet (men alla vi tänkt bjuda känner flera andra vi tänkt bjuda, hade någon varit helt själv hade jag nog resonerat anorlunda) så är det väl ändå för bröllopet man är där, inte för att umgås med sin "+1"

Vi hade tre personer på gästlistan som är helt ur större sammanhang och inte känner någon mer än oss där, de personerna har vi bjudit "med sällskap" på inbjudan (och vem det sällskapet då är bryr vi oss inte om, det ska vara någon som personen kommer att ha roligt tillsammans med på en fest, behöver absolut inte vara en dejt). Annars är namnen på de inbjudna specificerade.

Men utöver just den smala delen av familjen som redan börjat göra väsen av sig, misstänker jag att majoriteten kommer att vara glada och inte tycka till överdrivet.

När det gäller inbjudan så skickade vi ut själva korten samt ett informationsblad om övrigt (som transporter, mat, dryck, barn, boende, resemöjligheter till orten, inbjudan till en informell grillfest kvällen därpå samt annat att tänka på). På inbjudan står det vilka som gifter sig, var och när samt hur en tackar ja och vilken klädkod som gäller.

Helt vansinnigt. Men när det kommer till den här vettlösa blandningen av etikettsregler (som uppkommit just för att man ska slippa gissa utan följa vedertagna regler) och eget hittepå som ofta uppkommer vid just bröllop får jag spunk.

Följ antingen upplägget med etikettsregler (skriftlig inbjudan, OSA, klädkoder) eller skit fullständigt i det. Jag gillar etikettsreglerna, för då behöver jag inte lägga tid, energi och tanke på vad som gäller. Men det gäller ju inte längre, för att många tycker "jag skriver så, men det är inte så noga".

Antingen antingen eller eller.
Apropå märkliga inbjudningar...

Jag fick i posten i förrgår ett sånt där brevkort och blev mäkta nyfiken.
När jag öppnat det så står det
30 juni 2015 Utö
.

Då vi har sommarställe där och min bror fyller 50 ungefär då så tänkte jag att det väl gäller det? Nej - på nästa sida står det
osa senast 1 mars 2015
namnnamn.utobrollop@adress.domän

Jag antar då att min bror och hans sambo ska gifta sig men sen då??
Tidpunkt??
Klädsel??
Finns det plats i huset eller ska jag lösa boende/hemfärd??

Suck.

30 juni 2015 Utö.

Då vi har sommarställe där och min bror fyller 50 ungefär då så tänkte jag att det väl gäller det? Nej - på nästa sida står det
osa senast 1 mars 2015

Tidpunkt??
Klädsel??

Suck.

Sommarfin, såklart! Funkar alltid.

Det här med bröllop. Jag gillar ändå bröllop. Och hatar bröllop. Jag är fullständigt opretentiös, men har aldrig varit på ett lyckat bröllop av den typen, tyvärr.

Iaf, min bästa vän planerar bröllop. Idag nämnde hon kuvertavgiften, dvs minst 1000 pix per skalle. De har minst 70 pers på listan. Sen tillkommer ju kläder, musik, lokal och vad det nu kan vara. Jag --> :eek:
Det är ju nästan kontantinsatsen till ett hus!?! Eller en ny häst!?

Jag skulle nog kunna tänka mig att gifta mig, men aldrig lägga de pengarna. Aldrig. Någon som har några bra upplevelser från välordnade "budget"bröllop?

Det här med bröllop. Jag gillar ändå bröllop. Och hatar bröllop. Jag är fullständigt opretentiös, men har aldrig varit på ett lyckat bröllop av den typen, tyvärr.

Iaf, min bästa vän planerar bröllop. Idag nämnde hon kuvertavgiften, dvs minst 1000 pix per skalle. De har minst 70 pers på listan. Sen tillkommer ju kläder, musik, lokal och vad det nu kan vara. Jag --> :eek:

Jag skulle nog kunna tänka mig att gifta mig, men aldrig lägga de pengarna. Aldrig. Någon som har några bra upplevelser från välordnade "budget"bröllop?

Yes! Grillfest i trädgården, alla tog med det de ville gröna och paret stod flr tillbehör, vi dukade långbord och tvingade ett gäng tonåringar att hantera disken. Det var super, vigseln skedde i avskildhet, sedan en hejdundrande sommarfest med vin och sång och några halmhattar och linnekostymer. Kompisar spelade musik, det dansades och var tämligen idylliskt.

Bar= tysklandsresa, så väldigt överkomligt.

Jag har läst på och ett medelbröllop kostar typ 70 000. Vill du förfasas, häng på bröllopstorget och fnissa skräckslaget.

Vi hade ett rätt så budget-bröllop. Borgerlig vigsel i en park, därefter buss (vi åkte i en lånad finbil) ut till lokalen, en gammal kvarn. Förrätten var mingelmat som vi fixat dagen innan, serveringspersonalen gjorde sista fixet (de var förresten gymnasieelever från hotell&restaurang). Huvudrätten hade makens morfar lagat och betalat, som present, musiken stod Spotify för och "baren" inhandlades i Tyskland. Jag sminkade mig själv, en kompis fixade mitt hår och klänningen kostade runt 1000-lappen.
Jag tror inte vi hade kunnat ha en bättre fest för mer pengar, det var avslappnad och glad stämning, pappa spelade gitarr på uteplatsen och folk dansade inne. Vi var i alla fall jättenöjda!

Jag har läst på och ett medelbröllop kostar typ 70 000. Vill du förfasas, häng på bröllopstorget och fnissa skräckslaget.

Det förvånar mig inte, skulle dock vara intressant att veta vad medelantalet är när det kommer till gäster. Och om allt ingår i det.

Bröllopet kommer nog att landa rätt så runt medel för oss (exklusive resan och eventuellt kläder och smycken). Vi resonerade som så att vi hade råd att lägga vad vi kunde spara under ett års tid (utöver det vi sparar till vardags). Eftersom vi vill samla nära och kära var det en sak som kändes rimlig att spendera de pengarna på, däremot skulle jag aldrig spara hela livet (eller ännu värre - ta lån). Sedan får vi vissa saker av föräldrarna i present, men vi utgick från det vi själva sparade ihop när vi planerade.

Vi kommer väl inte att ha ett budgetbröllop, men det kommer att vara rätt ekonomiskt. Det känns svårt att kalla det budget med 100 bjudna gäster och mer än grillfest i trädgården hemma. Lokalen (inklusive bord och stolar, glas och porslin, ett restaurangkök och en bar med allt som behövs däri plus en lägenhet på ovanvåningen där vi kan lägga överförfriskade gäster) får vi hyra mellan onsdagen och söndagen för en tusenlapp. Personalen får vi genom lokalen och de tar bara ut en symbolisk summa och jobbar ideellt. Ljudanläggningen hyr vi genom kontakter för en tusenlapp. Råvaror köper vi in genom ett grossistföretag och maten lagar vi själva. Dryck till maten kommer det att finnas i generösa mängder och till festen är det bar med självkostnadspris (dels för att hålla kostnaderna rimliga och dels för att förhindra att drinkar hämtas och sedan inte dricks upp innan nästa hämtas igen). Dessutom brygger mannens pappa egen öl så förhoppningsvis har vi ett par hundra liter av den klar till festen, skulle vara roligt att kunna servera den. Alla blomsterarrangemang gör mannens mamma. Transport från lokalen blir en veteranbil som vi lånar genom kontakter. Fotografen är en yrkesverksam sådan som är en vän till mannen, vi har bokat in honom i 8 timmar (+ 2 timmar efterarbete för att sortera bilderna) och får ett bra pris. Musiken står släktingar för. Inbjudningarna hittade vi på en hemsida som råkade ha mellandagsrea då med halva priset på allt. Boende för oss på bröllopsnatten (eller de få småtimmar som förhoppningsvis är kvar efter en lång och lyckad fest) ordnar släkten i någon liten stuga.

Sitter och läser här fast jag gift mig. Jag ångrar personligen att jag inte bara gifte med privat med bara barnen och maken där :p

30 juni 2015 Utö.

osa senast 1 mars 2015

Tidpunkt??
Klädsel??

Suck.

Jag blev nyligen bjuden på bröllop där info var högst prioriterat (kanske främst pga gäster från flera olika länder). Det var info om vigsel, middag, presenter och klädsel. Det fanns även karta över lämplig logi i närheten och vad man kunde roa sig med de andra dagarna man befann sig i staden, det kom lite senare tom ett uppföljningsmejl med extra info. Allt kändes väldigt tryggt och under kontroll ;)

Dagens :banghead:

Ponera helt hypotetiskt följande :angel:

En (vuxen) person i släkten har inte fått sin inbjudan (tre dagar efter att de skickats ut och de har droppat in hos en del av gästerna). Personen i fråga ringer då till en äldre släkting (samma äldre släkting som helt hypotetiskt beordrade oss att bjuda någon via sms) och går på om att hen inte har blivit inbjuden, vilket gör att denna äldre släkting ringer till brudgummens far och upprört drar samma harang vilket blir någon form av utskällning.

Som sagt... :banghead:

Brudgummen ville kontakta familjen i fråga. Jag tyckte att vi skulle vänta... jag vill se vad som händer när den här personen sent omsider får sin inbjudan... och upptäcker att partnern som vi inte visste existerade inte är bjuden :sneaky:

Planerar bröllop i september 2015.

Hittills är kyrka, präst och festlokal bokad. Mannen har sin kostym klar (behövde en ny till en begravning så vi satsade på en som håller lite längre)

Jag känner mig rätt lugn just nu. Kommer beställa inbjudningskort i mars (tusan jag orkar göra dem själv) och skicka ut dem i april ev

Men nu vill svärmor börja vara med och planera. Jag tänkte ju ta det lugnt nu några månader. Hon har redan lovat laga kött och fisk till middagen, jag är jättenöjd över det, det räcker lagom för mig. Vill inte att hon skall ha stress över detta. Mina föräldrar har inte tid att hjälpa till utan bidrar lite ekonomiskt inställe tex med min klänning. Bra kompromiss för oss som lever rätt knapert just nu

Men svärmor vill göra mera, nuuuuuuuu. Och jag kommer inte på nått för henne att göra, har redan försökt med att vi just nu inte behöver nått men de fungera inte. Hjääääääälp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 170
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Balkong 2025
  • Klädråd, bröllop.

Hund, Katt, Andra Djur