Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter att ha följt den här tråden ett tag kan jag hoppa in själv, sambon och jag förlovade oss i onsdags. Planen är lite löst maj 2017 och bröllopet blir antagligen i Katalonien. Vi har börjat kika lite på lokaler och det finns så mycket fantastiska platser att välja mellan!
Gud så kul!! Vi ska gifta oss i vinter men vi valde bort Madrid bland annat pga allt pappersarbete. Uppdatera gärna jättemycket, vore SÅ kul att höra om ett katalanskt bröllop. Hur traditionellt ska ni ha det? Gör dem det där med ryggsäcken och stenen på bröllopen där med? Ska ni gifta er i kyrkan? Hur många ska komma?

Gud så kul!! Vi ska gifta oss i vinter men vi valde bort Madrid bland annat pga allt pappersarbete. Uppdatera gärna jättemycket, vore SÅ kul att höra om ett katalanskt bröllop. Hur traditionellt ska ni ha det? Gör dem det där med ryggsäcken och stenen på bröllopen där med? Ska ni gifta er i kyrkan? Hur många ska komma?
Min svägerska gifte sig i Barcelona, där de bor. Det är två år sen ungefär. Det var borgerligt och påfallande lite traditioner. De vigdes och sedan åt och festade vi, i stort sett. Vi svenskar var de enda som hade med oss bröllopspresent.

Roligast var nästan mitt då tvååriga plastbarnbarn hela tiden hojtade "Real Madrid, Real Madrid!" vart vi än gick i Barcelona.

Var kommer ni att gifta er istället? Vi har inte direkt tittat på det med pappersarbete, men såg att det stod någonstans att endast katolska bröllop är giltiga om någon av parterna inte har spanskt medborgarskap. Hoppas på att det inte gäller oss eftersom vi inte är bosatta där och väl därför borde ha papper från landet där vi bor. Känner att vi har lite att reda i här..

Visst kan jag uppdatera, men vi har så gott om tid att planera och fixa att det nog i8nte kommer att bli så ofta till en början iaf ;) Vi kommer att gifta oss borgerligt, vi tänker oss ett litet och intimt bröllop i ett masia. Det hade varit skönt att vara nära Barcelona för de som reser från Sverige/England, men då blir det ett ganska litet urval av platser vi kan välja på. Vi kommer att bjuda in den närmsta familjen och vänner och räknar med att det kommer att landa på 40-50 pers. Nu har jag bara varit på ett katalanskt bröllop, men tycker att det var som ett svenskt men med mycket mer mat, mer högljutt och mer påkostat. Vi har sagt att vi kommer att ta det bästa från Sverige och det bästa från Katalonien för att få det bröllop vi vill ha :) Nej den traditionen känner jag inte igen, berätta gärna!

Just det, angående presenter så är det tradition att ge pengar som present, en summa som täcker för middagen och lite mer, dvs runt €100 per person.

Var kommer ni att gifta er istället?
Sthlm :). Vi flyger dit tillsammans med den närmaste familjen härifrån och så firar vi med min familj i Sverige. Vi vill ha det litet och enkelt så det passar oss utmärkt. Så blir det säkert en större fest i Madrid nästa år.

Vi har inte direkt tittat på det med pappersarbete, men såg att det stod någonstans att endast katolska bröllop är giltiga om någon av parterna inte har spanskt medborgarskap. Hoppas på att det inte gäller oss eftersom vi inte är bosatta där och väl därför borde ha papper från landet där vi bor. Känner att vi har lite att reda i här..
Det kanske är nåt som gäller bara i Cataluña? Min svärmor jobbar på ayuntamiento och hon har inte nämnt nåt om det utan tvärtom sagt att vi absolut kan gifta oss här om vi vill (kyrkligt är fullkomligt uteslutet för oss). För oss hade det krävts papper på att jag inte är gift, birth certificate och en del annat. Allt ska vara översatt av en godkänd person samt ha en sån där apostille-stämpel eller vad det heter. Tror det skulle ta ca 2-6 månader att få det okejat efter att man lämnat in det. Så det är inte så bökigt, bara lite att kolla upp och sedan få avklarat i god tid.

Och såklart att du inte uppdaterar nu, det förstår jag :). Men sen kanske :). Och det låter urmysigt tycker jag, speciellt att ha det så litet! Hade vi haft bröllopet här i Spanien hade vi landat på omkring 250 gäster om min sida också skulle komma, annars omkring en 200.
Är din sambo katalan?

Nu har jag bara varit på ett katalanskt bröllop, men tycker att det var som ett svenskt men med mycket mer mat, mer högljutt och mer påkostat.
Ja, det låter som här då. Jag har varit på några men de har alla varit katolska så då blir det ju lite speciellt. För mig är de största skillnaderna: Alla ger pengar vilket i princip ska bekosta bröllopet. Man ger mer beroende på hur nära man står paret, men minimum så mycket som maten kostar (men vi har alltid gett mycket mer, annars anses det oartigt). Nästan alla middagar etc ser likadana ut eftersom de flesta köper ett paket rakt av vilket gör att det hela blir rätt repetitivt efter ett tag, en gång när vi var bröllop hade de tre middagar på en och samma gång i ett helt enormt 'bröllopskomplex'. De bröllop jag har varit på har varit så pass stora att de också känts rätt opersonliga. Jag såg knappt brudparet på ett av dem. Alla bröllopen har haft minimum 200 gäster.

Och så såklart att de i kyrkan får en ryggsäck med en tegelsten och en skallra. Skallran symboliserar hur de ska starta sin familj nu medan tegelstenen ska vara symbol för hur de nu ska bygga sitt hem.

et var borgerligt och påfallande lite traditioner. De vigdes och sedan åt och festade vi, i stort sett
Låter urskönt och trevligt! Jag har ärligt talat avskytt de bröllop jag varit på här och de har varit rätt identiska och väldigt "traditionella" (vet inte om det är nya eller gamla traditioner om du förstår hur jag menar).

Sthlm :). Vi flyger dit tillsammans med den närmaste familjen härifrån och så firar vi med min familj i Sverige. Vi vill ha det litet och enkelt så det passar oss utmärkt. Så blir det säkert en större fest i Madrid nästa år.

Det kanske är nåt som gäller bara i Cataluña? Min svärmor jobbar på ayuntamiento och hon har inte nämnt nåt om det utan tvärtom sagt att vi absolut kan gifta oss här om vi vill (kyrkligt är fullkomligt uteslutet för oss). För oss hade det krävts papper på att jag inte är gift, birth certificate och en del annat. Allt ska vara översatt av en godkänd person samt ha en sån där apostille-stämpel eller vad det heter. Tror det skulle ta ca 2-6 månader att få det okejat efter att man lämnat in det. Så det är inte så bökigt, bara lite att kolla upp och sedan få avklarat i god tid.

Och såklart att du inte uppdaterar nu, det förstår jag :). Men sen kanske :). Och det låter urmysigt tycker jag, speciellt att ha det så litet! Hade vi haft bröllopet här i Spanien hade vi landat på omkring 250 gäster om min sida också skulle komma, annars omkring en 200.
Är din sambo katalan?

Ja, det låter som här då. Jag har varit på några men de har alla varit katolska så då blir det ju lite speciellt. För mig är de största skillnaderna: Alla ger pengar vilket i princip ska bekosta bröllopet. Man ger mer beroende på hur nära man står paret, men minimum så mycket som maten kostar (men vi har alltid gett mycket mer, annars anses det oartigt). Nästan alla middagar etc ser likadana ut eftersom de flesta köper ett paket rakt av vilket gör att det hela blir rätt repetitivt efter ett tag, en gång när vi var bröllop hade de tre middagar på en och samma gång i ett helt enormt 'bröllopskomplex'. De bröllop jag har varit på har varit så pass stora att de också känts rätt opersonliga. Jag såg knappt brudparet på ett av dem. Alla bröllopen har haft minimum 200 gäster.

Och så såklart att de i kyrkan får en ryggsäck med en tegelsten och en skallra. Skallran symboliserar hur de ska starta sin familj nu medan tegelstenen ska vara symbol för hur de nu ska bygga sitt hem.

Ja han är katalan.
Stort och svulstigt är inte riktigt vår stil, vi vill ha det mysigt och intimt och hinna umgås med våra gäster. :)

Låter urskönt och trevligt! Jag har ärligt talat avskytt de bröllop jag varit på här och de har varit rätt identiska och väldigt "traditionella" (vet inte om det är nya eller gamla traditioner om du förstår hur jag menar).
Här var inte ens alla särskilt uppklädda, förutom att exakt alla män hade svart kavaj. Utom min partner som hade rld, vilket gjorde honom helt omsvärmad av kvinnor. :) Nivån på damernas kläder varierade från jeans till finklänning.

Brudgummen var katalan, bruden är från Madrid men de bor i Barcelona. Föräldraparen betalade (brudgummen har rika föräldrar, riktigt rika, men det blev ändå inte snobbigt eller skrytsamt).

Jättemånga gäster, jättemycket mat. Vinet flödade.

Trevligt utom ÖSREGN OCH ÅSKA under vigseln - som var utomhus. Alltså det värsta oväder jag har sett i södra Europa. Även i Göteborg hade det regnet varit svårslaget. Spanjorerna sa chockat till varandra att "till och med svenskarna tycker att det är dåligt väder!". :)

Jag vet inte om det var pga att det var borgerligt som det var så avspänt, eller hur man annars hade kunnat veta i förväg vilken klädsel som funkade och liknande. Tex att man inte gav presenter (inte heller pengar). Bara vi svenskar gav present, enligt vår tradition, helt enkelt.

Det låter trevligt @Petruska och högst otraditionellt :). Skulle vi gifta oss och göra hela bröllopsgrejen skulle vi nog göra nåt liknande :).

Spanjorerna sa chockat till varandra att "till och med svenskarna tycker att det är dåligt väder!". :)
:D

Men hallå! :) vad roligt! :):D

Det låter trevligt @Petruska och högst otraditionellt :). Skulle vi gifta oss och göra hela bröllopsgrejen skulle vi nog göra nåt liknande :).

:D

Fattar mer och mer vilken tur jag har med den spanska grenen av partners släkt. De har inte ens förklarat för mig att de gillar att ta saker och ting lite enkelt, så jag trodde att det bröllop jag var på var ett vanligt spanskt/katalanskt bröllop, helt enkelt. Om än då borgerligt.

Det du beskriver låter som en prövning. Jag hade gjort mitt yttersta för att undvika att behöva arrangera något sådant. (Och gärna sluppit gå dit som gäst också.)

Alla familjetillställningar och restaurangbesök och fester som jag deltar i med den familjen, är just så där avspända. Det är aldrig snålt, absolut inte, men enkelt och prestigefritt och så jättegod mat och så fint vin som man har råd med. Dukningen och umgänget och klädseln och allt sådant, är alltid helt avspänt, liksom. Jag har blivit lurad (ja, lurad, inser jag nu!!) att tro att det är så det är i Spanien för där är allting så underbart och avkopplat. :)

Hur långt innan bröllopet har ni tänkt skicka ut inbjudningar? Jag har väl tänkt mig skicka dem två månader innan med osa en månad innan, är det rimligt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 171
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka