Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inte tänkt på hur jag kommer att prata om min sambo efter att vi är gifta. På engelska blir det säkert husband, på svenska antar jag att jag får gå över till att säga min kille. Man känns lite lustigt men kan kanske funka, make känns inte som att det ligger så bra i munnen. Det känns som en absurd tanke att min sambo kommer att börja kalla mig fru/wife. Det är en titel jag aldrig riktigt tänkt mig att få.

Tacka vet jag franska, där heter fru och kvinna samma sak..... Ma femme = min fru, eller min kvinna (smaksak :)).
Mm, på spanska säger man ju "mi mujer" vilket betyder också betyder fru (och kvinna). Jag tycker dock mujer är lite fult och att esposa låter finare - tills det slog mig att handboja betydde samma sak :meh:.

Make på spanska gillar jag, marido :). Tycker det låter jättefint. Mycket bättre än gräsliga "husband" i alla fall.

@ninsan @Undret @GoLightly Lustigt att vi är så många med samma känsla! Har alltid trott att folk glatt hoppat över till make/man/fru-termerna så det är så himla skönt att se att jag inte är ensam :).

Mm, på spanska säger man ju "mi mujer" vilket betyder också betyder fru (och kvinna). Jag tycker dock mujer är lite fult och att esposa låter finare - tills det slog mig att handboja betydde samma sak :meh:.

Make på spanska gillar jag, marido :). Tycker det låter jättefint. Mycket bättre än gräsliga "husband" i alla fall.

@ninsan @Undret @GoLightly Lustigt att vi är så många med samma känsla! Har alltid trott att folk glatt hoppat över till make/man/fru-termerna så det är så himla skönt att se att jag inte är ensam :).

nej, absolut inte, sambo är det som känts bäst att säga, plus diverse andra "smeknamn" men de ska jag nog inte säga här ;)

Jag har ibland kallat min sambo för min partner, men det verkar förvirra folk till den grad att jag har övergett det. Annars funkar det ju bra oavsett civilsstatus och kön på både svenska och engelska.

Men vilken jobbig diskussion! Jag hade inte ens tänkt på vad jag ska kalla killen efter vi gifter oss, make/man och fru/hustru låter så fruktansvärt gammalt, typ som att vi är 70 år.

Nu kallar jag honom min kille eller min sambo eller hans namn. Jag tror jag kommer fortsätta med det.

Jag har ibland kallat min sambo för min partner, men det verkar förvirra folk till den grad att jag har övergett det. Annars funkar det ju bra oavsett civilsstatus och kön på både svenska och engelska.
Ja, jag använder partner på svenska ibland (låter väldigt kliniskt tycker jag) och även på engelska (låter som att jag pratar om en business partner typ).

Sambo är bästa ordet tycker jag, så pass att jag och min sambo använder det ordet oavsett om vi pratar svenska, engelska eller spanska.

Ja, jag använder partner på svenska ibland (låter väldigt kliniskt tycker jag) och även på engelska (låter som att jag pratar om en business partner typ).

Sambo är bästa ordet tycker jag, så pass att jag och min sambo använder det ordet oavsett om vi pratar svenska, engelska eller spanska.

Vi brukar också säga sambo :D

Jag kan med att låta lite klinisk när jag pratar om min sambo, jag är gullig nog så det räcker och blir över när jag pratar med honom :p

Jag tycker också att det är lite trevligt på nåt sätt att flera ogillar de där orden. Jag har annars rentav trott att folk gifter sig (delvis) för att de vill använda dem.

Nya bröllopstråden... Det måste betyda att jag passar in här n då;)

I september kommer han bli min man och jag hans fru.... Största samtalsämnet just nu... Ringarna!!!

Min förlovningsring är för stor och går ej förminska så mycket. Därav kommer vi köpa 3 helt nya ringa. En till honom och två till mig. Jag är kär i vitguld och så kommer det bli. Han är kär i guld, och där har vi problem. Men vad tror ni om denna lösning?

Hans ring är den vänstra;) Stenarna symboliserar våra två barn och vitguldet i ringen binder ihop hans med mina.

glamira_delma__pamela__fine_tune_56a2486eddf2b36f164b2787.jpg

I september kommer han bli min man och jag hans fru.... Största samtalsämnet just nu... Ringarna!!!

Min förlovningsring är för stor och går ej förminska så mycket. Därav kommer vi köpa 3 helt nya ringa. En till honom och två till mig. Jag är kär i vitguld och så kommer det bli. Han är kär i guld, och där har vi problem. Men vad tror ni om denna lösning?

Hans ring är den vänstra;) Stenarna symboliserar våra två barn och vitguldet i ringen binder ihop hans med mina.

Snygga! :)

Jag tycker inte att ringarna alls behöver matcha. Vill han ha bara guld och du bara vitguld så funkar väl det lika bra?

Möhippa. Mina tärnor har bett om namnlista på den och jag funderar på hur vi ska göra. Vi har ju ett stort bröllop med ungefär 150 gäster där vissa av de kvinnliga gästerna är sambons vänners +1 som jag aldrig träffat, någon är sambons vänners +1 som jag inte kommer överrens med och vissa är långväga gäster (nära släkt och vänner till både mig och sambon).
Måste man bjuda in alla eller kan man korta ner listan till bara sådana jag vill ha med & tror att de har en rimlig resväg?

Jag har inte ens tänkt tanken att våra ringar måste matcha, jag tror inte ens min sambo vill ha ring... Om jag var ni skulle jag köpa de ringar jag trivs med, de/den ska användas en lång tid och då blir det jobbigt om det inte riktigt känns rätt.

Möhippa. Mina tärnor har bett om namnlista på den och jag funderar på hur vi ska göra. Vi har ju ett stort bröllop med ungefär 150 gäster där vissa av de kvinnliga gästerna är sambons vänners +1 som jag aldrig träffat, någon är sambons vänners +1 som jag inte kommer överrens med och vissa är långväga gäster (nära släkt och vänner till både mig och sambon).
Måste man bjuda in alla eller kan man korta ner listan till bara sådana jag vill ha med & tror att de har en rimlig resväg?

Jag kommer föreslå de som jag umgås med. Blir max 10 pers. Dock skulle jag vilja ha med vissa på möhippan som inte är bjudna på bröllopet hehe

Jag hade tyckt att det kändes jättemärkligt att ha med en massa folk på min möhippa som jag aldrig träffat, om de är där bara för att vi råkar vara av samma kön! Jag listade de jag ville ha med på möhippan (oavsett resväg), så fick de som kunde och ville vara med helt enkelt :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 170
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka