Stackel är väl också helt ok då, om det ändå bara hänger löst runt halsen… Det går definitivt att ha kontroll och ”lyfta upp huvudet” på en hund utan att ha strypkoppel?
Jag har också sett hur illa det kan gå, varav två riktigt allvarliga händelser med mina egna hundar inblandade. Mitt senaste exempel var när tidigare nämnda whippet nästan blev ihjälbiten som 6-mån unghund. Hon blev biten av två lösa kangaler som rymt från sin fårflock. Jag drämde tillslut en stor gren i huvudet på den av dem som stod och tuggade mest på whippeten och vägrade släppa. Hade helt allvarligt ingen lust att försöka gå närmare för att tex ”strypa den” eftersom jag då kommit lite för nära, och riskerat att själv bli typ uppäten… Jag är helt med på grejen brandsläckning - som i självförsvar. Med så mycket våld som det krävs.
I vilket fall. Du kan ju ändå bara påverka det din egen hund gör/har på sig. Du säger att du strypt loss andras hundar vid slagsmål. På vilket sätt hjälper det dig då att din egen hund har stryp? Använd kopplet om du nu behöver strypa bort någon hund som anfallit din?
Jag har själv aldrig använt stryp till någon hund (undantaget retriverkoppel som jag använde på agilityträning/tävling för länge sedan pga praktiskt att ta av och på). Jag använder breda halsband, alternativt sele. Jag fattar självklart också att en del ”kan” hantera stryphalsband på rätt sätt, liksom att det faktiskt går att rida på kandar utan att plåga hästen. Men jag har sett ruskigt många fler som använt stryp som rena tortyrredskap på sina hundar. Fixerat tajt under öronen och med rejäla ryck så fort hunden ens tittar på fel sak. (Både Svensson med sällskapshunden, Tuffa Leffe med shitbullen och folk på brukshundsklubben.) Alltså är min generella åsikt att det är bra att det förbjuds.
Slänger in detta citatet också: ”Dessutom skulle jag säga att man är naiv om man tror att den utrustningen du radar upp inte används i Sverige. Kupering har inget med utrustning att göra dock så vet inte hur den slank in där

” Jag tror faktiskt det skulle vara bra med en seriös diskussion om hundsport också. I likhet med det som nu händer så smått inom dressyren (eller kanske allmänt inom hästsport). Om det är allmänt accepterat och normaliserat med stackel, elhalsband och att strypa ut hundar inom vissa hundsporter så behöver de nog lite strålkastarljus på sig…