Nya EU-Regler

Bukefalos 30 år!

Det här med att styra hunden med enbart röstkommandon i alla lägen låter ju fantastiskt. Och hur många uppnår det? Jag tänker att då borde ju alla hundar på en elittävling eller IGP 3 tävling utan problem gå runt lösa utanför tävlingsplanen.

Jag har i alla fall inga problem att säga att nej, det är inget jag kan uppnå. Därför har jag koppel på och jag har ett halsband som faktiskt hjälper mig om det behövs.

Det händer även olyckor med polishundar inblandade med riktigt otrevliga konsekvenser.

Har också lite insikt i detta. Malle som hugger föraren i benet för att föraren klev på dess tass och den omriktade av smärta? Inget direkt ovanligt. Mallar är ju verkligen handla först, tänk sen.

Bekant till mig som har hund i arbetet fick när hon tränade upp den varningen att tänk nu på att när vi väcker de här drifterna -- som behövs för arbetet! -- i hunden, så går det inte att släcka igen. Den kommer vara mer redo att agera i allvar. Gå inte tajt runt ett hörn och riskera att gå rakt på någon.

Har också lite insikt i detta. Malle som hugger föraren i benet för att föraren klev på dess tass och den omriktade av smärta? Inget direkt ovanligt. Mallar är ju verkligen handla först, tänk sen.

Bekant till mig som har hund i arbetet fick när hon tränade upp den varningen att tänk nu på att när vi väcker de här drifterna -- som behövs för arbetet! -- i hunden, så går det inte att släcka igen. Den kommer vara mer redo att agera i allvar. Gå inte tajt runt ett hörn och riskera att gå rakt på någon.

Precis. Att tro att tjänstehundar är som robotar som följer varenda röstkommando utan att agera själv är naivt. Dessutom opraktiskt.

Dom lär ju sig dessutom av erfarenhet. Gripa var löjligt snäll och neutral mot andra hundar oavsett hur dom betedde sig, tills hon blev attackerad otaliga gånger och för var gång märkte att det inte hjälpte att vara snäll och ge små signaler. Nu är hennes toleranströskel för okända hundar I hennes zon rätt låg, tyvärr. Betyder ju inte att hon kommer käka upp dom med flit, hon vill inte slåss. En labbe som prompt skulle fram förra sommaren trots att hon skällde på den stötte hon bort med öppen mun så den ramlade omkull. Den kom tillbaka trots den åthutningen 🥴

Alltså, om man tror att folk med tjänstehundar (nu tänker jag schäfer, malle och liknande) aldrig hamnar i situationer där de behöver göra mer än använda röstkommando så är man väldigt lite insatt ärligt talat. Eller att hundarna aldrig gör misstag och beter sig "illa" enligt andra.

Det är såklart okej att inte vara insatt. Men att ha starka åsikter om sånt man inte har insyn i blir rätt konstigt (menar inte nödvändigtvis dig).

Det händer även olyckor med polishundar inblandade med riktigt otrevliga konsekvenser. En berättade om en hund som lyckades bita sönder en mans lårbensartär så han förblödde på plats. Det är liksom inga leksaker. Även om många av våra hundar är snälla till 99,9% av tiden så tycker jag att man har ett ansvar gentemot andra när man har en hund med stora drifter. För att minimera risken att saker händer. Oavsett om det är hundens vilja att jaga bilar och orsaka en bilolycka så att en barnfamilj dör eller vad det nu kan vara.

Man kan såklart aldrig vara helt säker, olyckor sker, men om alla tog mer ansvar för sina hundar hade färre råkat illa ut.

Fast jag har aldrig uttalat mig om huruvida man borde få ha stryphalsband på tjänstehundar eller inte. Jag tycker väl snarare tvärtom att det blir konstigt att ha exakt samma regelverk för hundar i (iaf viss typ av) tjänst som för privatpersoners sällskapshundar. Och i förlängningen att "men tjänstehundarna då" inte är ett argument för vad som är okej och inte okej när det gäller halsband i tex en utställningsring eller på kvällspromenaden.

Fast jag har aldrig uttalat mig om huruvida man borde få ha stryphalsband på tjänstehundar eller inte. Jag tycker väl snarare tvärtom att det blir konstigt att ha exakt samma regelverk för hundar i (iaf viss typ av) tjänst som för privatpersoners sällskapshundar. Och i förlängningen att "men tjänstehundarna då" inte är ett argument för vad som är okej och inte okej när det gäller halsband i tex en utställningsring eller på kvällspromenaden.

Okej, och hundarna från samma kull som tjänstehunden som såldes till tävlingsförare? Eller rent generellt från uppfödaren som arbetar med att ta fram tjänstehundar, men oavsett det så lämpar ju sig endast ett fåtal för tjänst. Ska vi avliva resten?

Tjänstehundar kommer dock från samma kullar som tävlingshundar. Så logiken funkar ju inte.
Jag förstår dock inte problemet med att använda stryphalsband? Vad tror du sker som är så fel att det ska förbjudas?

Tjänstehundar kommer dock från samma kullar som tävlingshundar. Så logiken funkar ju inte.
Jag förstår dock inte problemet med att använda stryphalsband? Vad tror du sker som är så fel att det ska förbjudas?

Jag har inte sagt att jag anser att stryphalsband ska förbjudas så vet inte vad jag ska svara 🤷‍♀️

Det jag har sagt är att om man har en ras där det på populationsnivå är en allmän sanning att rasen varken kan lära sig att gå i koppel utan att dra, eller att styras av röstkommandon när den drar, eller fysiskt hållas av ägaren utan att man har en strypkedjan när den drar, då har man ett problem. Jag har inte påstått att lösningen på det problemet är att förbjuda styrphalsbanden. Det känns ju om något som symptombehandling.

Senast ändrad:
Okej, och hundarna från samma kull som tjänstehunden som såldes till tävlingsförare? Eller rent generellt från uppfödaren som arbetar med att ta fram tjänstehundar, men oavsett det så lämpar ju sig endast ett fåtal för tjänst. Ska vi avliva resten?

Var kom tävlingsförarna in i bilden? I övrigt se svaret till Linnsan.

Och det är hundar som sällan är i de miljöer vi diskuterar samt att de vill dra framåt. Om det inte är ett problem så behövs det ju inte?

Men om du hade haft en draghund som på promenad knäckte ur sig sitt halsband för att jaga och fälla rådjur så hade du kanske tänkt annorlunda?

Jag har haft en schäfer som knäckte ur sig ett kedjestryp med lite större länkar. Hundar som lärt sig knycker ur sig rätt tajta halsband om det inte dras åt ordentligt vid tillfället de rycker till.

Man kan ju komma med samma påstående om annat i handägandet/hantering. Om det beslutas att hundgård är hemskt att hålla hundar i, hur förhåller du dig till det? Mina gillar inte hundgård så det måste ju gälla alla hundar.

Dessutom skulle jag säga att man är naiv om man tror att den utrustningen du radar upp inte används i Sverige. Kupering har inget med utrustning att göra dock så vet inte hur den slank in där 😅
Jag tycker att du har en poäng här också. Jag som har en husky och en rottweiler ser skillnad i hur de drar när de får syn på något. Huskyn drar framåt med fyra ben på marken som den dragras han är, rakt fram, mer stilla eller liten rörelse men framåt. Rottweilern snurrar runt, hoppar omkring på bakbenen, går framför mina ben, slänger sig i kopplet osv. Hennes rörelser är runt och upp mer än enbart fram, även om det förstås är fram också. Huskyns halsband ligger som ett stadigt tryck mot halsen när han drar sådär framåt mot haren som han fått syn på. Rottweilerns halsband får mycket mer påfrestning från olika håll, inte konstigt att hundar kan ta sig loss när de gör så.

Jag har inte sagt att jag anser att stryphalsband ska förbjudas så vet inte vad jag ska svara 🤷‍♀️

Det jag har sagt är att om man har en ras där det på populationsnivå är en allmän sanning att rasen varken kan lära sig att gå i koppel utan att dra, eller att styras av röstkommandon när den drar, eller fysiskt hållas av ägaren utan att man har en strypkedjan när den drar, då har man ett problem. Jag har inte påstått att lösningen på det problemet är att förbjuda styrphalsbanden. Det känns ju om något som symptombehandling.
Handlar ju om prioriteringar. Personligen så gillar jag inte halsband på hundar som drar som galningar. Då har jag hellre sele och stryp runt halsen (om jag anser att det behövs) att koppla om i. Ingen har sagt att hunden inte kan styras av röstkommandon till vardags? Sen är det ju så att hundar kommer inte ut i samhället färdigtränade, de lär sig saker vi inte vill för att de utsätts för grejer eller för att driften ligger där och hunden har hög nyfikenhet. Tonåringar är inte alltid helt lätta heller, vissa saker tar tid att träna.

Det handlar ju inte om att hundarna hänger längst ut i kopplet och drar sig blå och inte lyssnar på kommandon så därför har man stryp 😅

Det handlar ju inte om våld till vardags utan om säkerhetstänk OM olyckan är framme. En olycka som oftast beror på andra som inte tänker lika...

Fast det folk beskriver här är nåt helt annat. Det skrivs bl.a.om hundar som är så farliga att de skulle döda en liten hund på några sekunder om det skulle springa fram nån. Om hundar som behöver strypas för att de är så aggressiva! Det låter helt ärligt inte riktigt klokt!

Jag är faktiskt lite förvånad över hur många som inte verkar förstå att det finns hundar som man absolut inte vill ska komma lösa i vissa situationer. Oavsett om det handlar om utfall mot människor, andra hundar, bilar, jaga vilt eller för att avstyra ett slagsmål för att någon idiot har sin hund lös eller liknande.

Det är rovdjur vi har i andra änden av kopplet. De har egna känslor, alla kommer inte stå helt stilla om någon hund kommer muckandes i deras space. Speciellt inte om de själva blivit attackerade flertalet gånger.

Sååå många "olyckor" folk hamnar i hade kunnat avstyras om dom faktiskt hade utrustning hunden inte kan ta sig ur och där man snabbt får kontroll på situationen. Att tro att hundar ska bete sig som lobotomerade robotar tycker jag är rätt skrämmande. Och har man inte umgåtts bland bruks och tjänstefolk och hört en massa historier så kanske man inte fattar att i princip ALLA hamnar i liknande situationer men avstyr dom för att dom snabbt läser av och har på rätt utrustning. Då kan vi lägga ner alla tjänstehundar direkt isåfall 🤷‍♀️ om man tror att den typen av hund aldrig behöver hållas fysiskt i någon som helst situation. Eller är alla hundförare inkompetenta?

Det vi är många som inte förstår att behovet människor har att äga hundar som är så farliga som ni beskriver.

Jag tänker att folk som inte behandlar hundarna väl gör det oavsett halsband eller sele?
I Danmark där de ändrat vad man får ha på utställning ser det ju inte annorlunda ut i ringarna bara för att de inte får ha en snakekedja. De som hängde sina hundar i kopplet gör det ju ändå och vi som hade snake pga pälsen blev drabbade...

Lemmy har helstryp, mest pga att när han fäller så ändrar han storlek. Enklare att ha ett helstryp som passar hela tiden 😊 Hemma har han sele, men det vill inte jag ha på en utställningsplats eller i stan, tycker att det är sämre kontroll då och de blir mycket starkare bägge två.

Det här med att styra hunden med enbart röstkommandon i alla lägen låter ju fantastiskt. Och hur många uppnår det? Jag tänker att då borde ju alla hundar på en elittävling eller IGP 3 tävling utan problem gå runt lösa utanför tävlingsplanen.

Jag har i alla fall inga problem att säga att nej, det är inget jag kan uppnå. Därför har jag koppel på och jag har ett halsband som faktiskt hjälper mig om det behövs.
Jag har nu insett att min husky är väldigt röststyrd, långt mer än vad jag någonsin trodde han skulle vara. Går att avbryta, kommer på inkallning,, höger, vänster osv osv. Kanske inte konstigt då han går i flexi varje dag och går fritt bara han följer reglerna osv annars får han gå i kort koppel bredvid mig en stund och varva ner sig lite. MEN aldrig att jag skulle ta av kopplet utanför inhägnat område eller gå med långt koppel i bostadsområden eller när vi möter andra människor eller hundar.

Säkerhetstänk, helt enkelt. Man vet aldrig. En dag har han knäck i lurarna och väljer att inte lyssna. Inget är omöjligt med ett djur. De är egna individer.

Var kom tävlingsförarna in i bilden? I övrigt se svaret till Linnsan.

Därför att brukshundar är hundar där man valt att avla på vissa drifter som används i olika sorters arbete. Nu använder vi dem även till tävling, vi har dem som familjehundar, osv. Men de har kvar drifterna. En av dessa är t.ex att man vill ha en stor nyfikenhet (vi selekterar för det på MH och MT) och en hund som vill fram till saker för att undersöka dem. När dumpen flyger upp i skogen ska hunden möjligtvis huka sig ett ögonblick, ta in vad som hände under nån halvsekund och sen ska den direkt fram. Hur tror du hunden som reagerar på idealsättet på MH oftast reagerar om en katt springer framför nosen på den? Och är det så konstigt att den hunden har ett väldigt stort driv att tänka "fram, fram, fram" på en promenad? Den ska ju vara supernyfiken!

Det är klart att det går att styra upp mer eller mindre. Men den uppstyrning klarar man i väldigt många fall inte med enbart positiv förstärkning. Du jobbar ju mot en instinkt.

Går jag ut med mina hanar en i taget går de med ett okej tryck i kopplet. Det drar åt lite men inget extremt på något sätt. Och när den där katten plötsligt springer över vägen så ökar trycket runt halsen om de reagerar på instinkt och försöker följa efter och det ger mig ögonblicket jag behöver för att stoppa dem. Sen promenerar vi vidare. Går jag ut med båda så dras det mer, för det blir en viss tävlan om att vara först, men hade jag haft fasta halsband eller sele hade de tagit det som frihet att blådra som galningar.

Fast det folk beskriver här är nåt helt annat. Det skrivs bl.a.om hundar som är så farliga att de skulle döda en liten hund på några sekunder om det skulle springa fram nån. Om hundar som behöver strypas för att de är så aggressiva! Det låter helt ärligt inte riktigt klokt!
Tycker inte det är så konstigt egentligen. Min husky kan nog döda katter och harar om han får tag på dem. Hundar som blivit attackerade av andras lösspringande hundar kan nog bita andras hundar rätt illa, den risken förstår jag att man inte vill ta, både för sin skull och andras skull. Jag tror nog man försöker arbeta med det och gärna har säkerhetstänk. För mig är det att ta ansvar över sitt hundägande.

Det vi är många som inte förstår att behovet människor har att äga hundar som är så farliga som ni beskriver.

Fast alla hundar är rovdjur. Och en stor hund med kraftiga käkar kan göra stor skada utan att vara speciellt farlig eller aggressiv, utan bara reagera med helt normalt instinkt. En liten, fluffig hund kan ju te sig väldigt mycket som ett byte för vissa sorters hundar, utan att det finns ett uns aggression inblandat.

Se bara på hur det skiftat vilken ras som varit "farlig ras". Nu är det pitbull och bully. Förut har det varit schäfer, dobermann, rottweiler. Alla brukshundar har förmågan att vara "farliga" om de inte hanteras rätt.

Det är en helt vanlig hund i mina ögon 🤷‍♀️ Inte en sällskapshund, men inget konstigt.
Sen att folk har disneyfierat hundar så gravt att dom knappt ser dom som hundar är ju inte hundens fel. Hur många släpper inte ihop sina hundar med allt och alla och sen står där snopna över ett slagsmål.

Man får ju anpassa sig till den ras och individ man har. Hunden går ju inte runt och är farlig konstant 😅 min är framförallt en fantastiskt rolig hund som älskar folk av alla slag, har en outtröttlig arbetslust och är väldigt trevlig i vardagen. Vad hon inte gillar? Okända katter och hundar som är för på. Hon är dock väldigt bra att träna osäkra hundar på, för hon skickar massor med lugnande signaler och ignorerar utfall, om dom inte är typ 1 m ifrån. Det är ju liksom inget konstigt för arten hund att reagera på hot. Vissa raser har vi avlat väldigt hårt för att vara toleranta och sociala mot andra djur, andra inte.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka