Nya förslag i hingstreglementet

Fiorano

Trådstartare
Vad tycker ni om dessa nya förslag som kommit upp på ASVHs hingstmöte?

(Saxat från Ridsport)

Hingstmötet kan leda till förändring

Under ASVH:s arbetsmöte om hingstfrågor i Ljungby för en tid sedan diskuterade branschens många aktörer selekteringsprocessen för hingstar i alla åldrar.

Många förslag kom fram, stor enighet rådde men vad som eventuellt genomförs eller kommer med i hingstreglementet inför nästa år beslutas först på ASVHs styrelsemöte i september.

Arbetsmötet skedde i grupparbetsform med en i förväg organiserad mix av intressenter i varje grupp. Fyra huvudämnen avhandlades och under varje ämne har vi valt ut något eller några nya grepp:

Selekteringen av 2,5-3 åriga hingstar
Det ska vara en selektering på hösten av 2,5 åringar som är obligatorisk att delta vid för ett godkännande för avel som 3-åring. Selekteringen ska ske i oktober-november på flera orter och stor vikt ska läggas vid härstamningen. Visningen av 3-åriga hingstar ska kallas premiering, utvecklas till en marknadsplats och kompletteras med ett bruksprov inför 4-årssäsongen.

Hur få fler svenskfödda hingstar till visning
Det behövs bättre inackorderingsmöjligheter för hingstar och rådgivande bedömning bör ske redan på våren för 1- och 2-åriga hingstar. Hingsthållarföreningen arbetar med en utredning om hingstpooler/samlingsanläggningar för uppfödning av hingstar. Fölbedömningen bör vara ett tillfälle för att identifiera hingstämnen.

Selektering av prestationshingstar
Definitionen av prestationshingstar bör ses över liksom hur de visas upp under bruksprovet. För hingstar äldre än 7 år krävs det mycket goda tävlingsmeriter som grund för en värdering.

Bruksprovets praktiska genomförande
Nämnden, AVN, behöver använda testryttarna på ett annat sätt och styra mer över vad testryttarna gör. Testryttarnas huvuduppgift är att bedöma ridbarhet, de kanske inte behöver sätta betyg. Nygodkända hingstar ska tävla för att få behålla sitt godkännande över tid.

Jag reagerar mest på att testryttarna inte ska sätta poäng. Jag vill ha poäng för att kunna göra en bedömning själv. Annars blir det en tolkningsfråga hur man ska ta ryttarens utlåtande.

Sen förstår jag inte riktigt kravet på att nygodkända hingstar måste tävlas. Hade det varit ett krav hade vi varken haft Camaro M eller Cortez (som visserligen tävlades, men ytterst lite) i avel. Och det hade väl varit synd?

Vad tycker ni andra och har ni några anra förslag?

Jag vill ha officiella siffror i första fasen på bruks igen, samt officiella betäckningsresultat på språngrulla. Jag tycker att marknaden ska vara mer till för stoägarana än att hingstägarana ska få styra och ställa.
 
Sv: Nya förslag i hingstreglementet

Sen förstår jag inte riktigt kravet på att nygodkända hingstar måste tävlas. Hade det varit ett krav hade vi varken haft Camaro M eller Cortez (som visserligen tävlades, men ytterst lite) i avel. Och det hade väl varit synd?

Det tycker jag faktiskt är ett mkt bra förslag, vi avlar för att få fram sporthästar då är det väl minst sagt viktigt att se att hingstarna fungerar i en tävlingsmiljö inte bara instängd ensam innanför 4 väggar vid ett tillfälle............
Utan att nämna några namn så finns det ju hingstar som används flitigt i aveln som plockats hem från en tävlingssatsning på grund av att de mer befann sig på två ben på banan än att göra det de skulle, är det sådana hingstar vi skall plocka fram en massa avkommer till ? Hade tävlingskravet funnits så att dessa måste fortsätta att göra bort sig på tävlingsbanan så hade de sållat ut sig själva för vem vill avla på sådant temperament ? Nu plockas de hem och stoppas undan från allmänhetens ögon och fortsätter glatt att verka i aveln.
 
Sv: Nya förslag i hingstreglementet

Fast om hingsten trots det nedärver bra tävlingsindivider kan det väl kvitta? Är trots allt skillnad på sporthäst och avelshingst.
 
Sv: Nya förslag i hingstreglementet

Instämmer till fullo med föregående skrivare.:bow::bow:
Det finns allt för många hingstar som knappt sett en tävlingbana och jag vill gärna avla både på prestation och hållbarhet.
 
Sv: Nya förslag i hingstreglementet

Fast om hingsten trots det nedärver bra tävlingsindivider kan det väl kvitta? Är trots allt skillnad på sporthäst och avelshingst.

Men gör de det ? Har tyvärr sett mer än en avkomma till sådan hingst uppvisa samma beteende trots proffsryttare på ryggen. Efter diverse "tuktning" har de fått dem att fungera men skall det behövas tuktning för att få en häst att fungera i tävlingsmiljö, har den då rätt temperament för sitt jobb ?
Naturligtvis får inte alla avkommer det temperamentet men varför chansa när det finns mkt annat att avla på.

Och nej jag tycker inte alls att man skall skilja på avelshingst och sporthäst, det är en så liten klick hingstar som inte fungerar i tävlingsmiljö att det nog mer är de som skall ses som avarter vad gäller temperament och då är ju frågeställningen har en sådan avart i aveln att göra. Har vi inte tillräckligt mkt bra avelshingstar som faktiskt fungerar i tävlingmiljö och därigenom bevisar att de verkligen är så bra som de är bedömda och därmed kommer upp i klasserna med normal utveckling samt att de har en hållbarhet som håller för tävling år efter år. Vad vet vi om en hingst som stoppas undan efter ett bruksprov jo att den kan hoppa en 110 bana i ett ridhus på ett trevligt sätt. Den höll för den belastningen och var fräsh som 4 åring, vi har inte en aning om om hästen hade den där kapaciteten som det såg ut som eller om benen varit totaltrasiga på den efter ett par år på tävlingsbanan.
 
Sv: Nya förslag i hingstreglementet

Håller med angående att hingstarna ska tävlas. Såklart kommer det alltid att finnas undantag som bekräftar regeln, men avlar man med målet att få fram bra tävlingsindivider så tycker jag att man ska avla på hingstar, och om möjligt också ston, som har presterat på tävlingsbanan.

Sedan att välja ut 3 åringar mest på stammen vet jag inte om jag tycker är så bra. Stammen är en del, men man måste se mer till individen tycker jag. Idealet är såklart toppstam och en stor talang. Vi har t ex tre tvååriga hingstar efter samma hingst på en lösdrift i närheten. Dessa är löshoppade ett antal gånger i våras, och det visar sig att den med "sämst" hoppstam i mödernet har mest talang. De andra är inte dåliga, men denna är riktigt wow. Väljer man i stort sett bara efter stam så missar man nog en del guldkorn.
 
Sv: Nya förslag i hingstreglementet

*delvis kl*

Är det dock inte att dumförklara stoägarna i deras val av hingst om de nu tror att en hingst som inte tävlat skulle passa detas sto. Det finns trots allt exempel på hingstar som inte tävlats själv som lämnat bra tävlingshästar. Som tidigare nämnda Camaro M och även Warsteiner. Två A-premierade hingstar som aldrig satt foten på en tävlingsbana.

En stoägare som avlar med målet att få fram superba tävlingshästar lär kanske inte använda en sådan hingst (även om det inte stämmer i Camaro M´s fall), och då finns det andra hingstar som alternativ. Tänk om ex JJ Rayban skulle skadas allvarligt nu och aldrig kunna tävlas-ska en sån hingst som gått genom som treåring och sen varit bruksvinnare som fyraåring plockas ur avel för att den inte kan tävlas? Eller ska det så finnas ett "specialreglemente" för yttre skada?

Sen tycker jag att det är rätt galet stor press på hingstarna att de förväntas prestera på tävlingsbanan samtidigt som de verkar i aveln. Bara för att hingsten inte pallar det (och ägarana med stor sannolikhet tar hästen yr avel och satsar på tävling) betyder det inte att den är en dålig avelshingst. Och att säga att hingstarna är dumma i huvudet för att de har stark könsdrift blir ju också lite fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya förslag i hingstreglementet

Men hingstarna måste ju inte tävla och hoppa bock samtidigt?

De kan tävla först och hoppa bock sedan.
Tar man semin finns ju dessutom möjlighetr att lägga in perioder för tappning mellan tävlingarna?
 
Sv: Nya förslag i hingstreglementet

Problemet med att de först ska ha en tävlingskarriär och sen gå i aveln är att avelsframsteget går mycket långsammare. Hingsten kommer troligen inte heller att visas på bruks för att sen få en tävlingskarriär-att visa på bruks med förberedelse osv kostar i runda slängar runt 100.000:- (uppgift från Jan Brink) och vilken hingstägare lägger ut dom pengarna om de kanske får igen dom efter att hingsten först har bevisat sig på tävlingsbanan. Om hingsten då endast visas som prestationshingst får vi stoägare en sämre "varudeklaration" av hingsten eftersom vi inte får en riktig exteriörbedömning med poäng, inga poäng på gången, inga poäng på hoppningen och inga poäng på ridbarheten.
 
Sv: Nya förslag i hingstreglementet

Jag kan inte riktigt se varför man inte kan exteriör bedömma en prestationshingst?:confused:
 
Sv: Nya förslag i hingstreglementet

På de äldre hingstarna får man inga poäng-endast omdömen. Sen ser dom inte riktigt lika snygga ut som "oförstörda" fyraåringar som när de är tolv och har en gedigen karroär bakom sig. Ur avelssynpunkt tycker jag att det är mer intressant hur det ser ut, rör sig och hoppar som unghästar innan ryttare satt prägel på hingsten.
 
Sv: Nya förslag i hingstreglementet

Ja, som det ser ut nu kanske.
Men man kan ju få önska sig en ändring:D

En hingst som presterat har ju med säkerhet hållbarheten du aldrig kan utläsa på en yngre förmåga.
 
Sv: Nya förslag i hingstreglementet

Jag tycker dock att förslagen var bra, men det saknas fortfarande en karaktärs bedömning i bruksprovet.
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 243
Avel Hade nån tråd i höstas men har inte kommit fram till så mkt ang hingstval till mitt sto i år. Så nu vill jag ha nya tankar och idéer...
2
Svar
22
· Visningar
2 668
Senast: rebeckasff
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 676
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp