Förslag på Hingstval (bruksprovskandidater?)

maria_b

Trådstartare
Hade nån tråd i höstas men har inte kommit fram till så mkt ang hingstval till mitt sto i år. Så nu vill jag ha nya tankar och idéer, speciellt nu när Bruskprovet sätter igång!

Stoet ifråga är efter Lasandos-Felix(exp. och bytt namn)-Robin Z.

Prestationsdiplom som treåring och tävlades som fyraåring med kanonrundor innan skada satte stopp. Mkt trevlig typ(9) och hoppar mkt bra (8-10). Ok gångarter med galopp som bästa gångart, dock lite dålig bakbensaktivitet. Bra benställ, bedömt med 8. Möjligtvis något inåttåad.

Hon har ett ganska tufft grundpsyke speciellt i hanteringen, men som ridhäst hade hon en mkt fin inställning till arbete och var aldrig tjurskallig, ett riktigt hopphjärta!

Hon själv är 167cm men alla hennes fem syskon på mödernet är större, största upp till 177cm. Dock så verkar årets föl inte bli så jättestort så hingsten bör vara normalstor.

Årets föl är efter Corlensky G och är av utmärkt typ och ädlare än mamman samt har längre ben och bättre gångarter. Temperamentmässigt påminner den mkt om mamman då hon är tuff och orädd men väldigt kelig och snäll.

Jag söker en hingst som:

* Är hoppstammad
* Ska vara attraktiv på marknaden då fölet ska gå att sälja
* Ha bra grundgångarter "för att vara hophäst", framförallt ingen dålig bakbensaktivitet.
* Vara av god typ, gärna långbent. Ej grov.
* Ha bra ridbarhet/eventuella avkommor med bra ridbarhet
* Inte vara under medel istorlek eller känd för att nedärva sig smått

Jag är öppen för förslag av både prestationshingstar samt nya unga hingstar. Hingsten bör ej stå på naturligt eller fryst. Jag ska ner till bruksprovet ons-lör och spana lite, så är det någon som har något hett tips om nån av hingstarna som visas där nu innan, så är det välkommet!

Stoet är i år betäckt med Cartier men det är inte jag som valt den hingsten då hon är utlånad till uppfödaren. Jag är väldigt nyfiken på den kombinationen och hoppas att det inte blir för grovt.

Så hjälp mig att komma med lite idéer nu;)
 
Sv: Förslag på Hingstval (bruksprovskandidater?)

Fetcher 1134?

Liberty Man går bruksprovet nu, han kanske vore nåt?
 
Sv: Förslag på Hingstval (bruksprovskandidater?)

Optic VT kanske vore ett alternativ OM han blir godkänd.
Hade du ett Lasandos sto? Vilken stam isf! Optic VT (Orlando - Carthago)-Lasandos (Landlord - Caletto II). Får jag första tjing på ungen? :angel:
 
Sv: Förslag på Hingstval (bruksprovskandidater?)

Fetcher N såg jag förra året och det är en mkt trevlig hingst med bra temperament, dock vågar jag inte lägga riktigt så grovt på mitt sto.

Liberty Man, ska kolla in honom när jag kommer ner men vet inte om kritiken hittills är nån höjdare, framförallt på gångarterna. Får se vad som sägs om hoppningen och hur det ser ut! Sen kanske ingen "wowhingst" på bilden kan jag tycka. Men en bild stämmer ju inte alltid överens med verkligheten.
 
Sv: Förslag på Hingstval (bruksprovskandidater?)

Optic, ja han har jag sett filmen ifrån 2års auktionen, hoppar verkligen superfint! Tycker väl att han ser lite bättre ut nu också än då, men ärligt så tycker jag inte att han är speciellt vacker och saknar lite könskaraktär. Ska bli spännande att se honom i veckan!

Ja jag har ett fint Lasandossto och jag grämer mig väldigt mkt över att jag inte använde Orlando innan han flyttade, jag sa "jag tar honom nästa år" o sen så fanns han givetvis inte kvar i landet! Kanske värt o kolla upp hur han funkar på fryst ändå.. :d
 
Sv: Förslag på Hingstval (bruksprovskandidater?)

Carême, ja han var verkligen av trevlig typ! Honom måste jag verkligen kika in lite extra! Han ser rätt långbent ut och det gillar ju jag;) Blev förvånad av att han ser så lätt ut i typen på kortet, "borde" han inte enligt stammen vara grövre? :o

Vill också säga till alla om det inte framgick, det måste alltså INTE vara en av bruksprovskandidaterna utan alla hingstar är intressanta! Men sjävlklart vill jag spana in lite extra nu på bruks också:)
 
Sv: Förslag på Hingstval (bruksprovskandidater?)

Carême, ja han var verkligen av trevlig typ! Honom måste jag verkligen kika in lite extra! Han ser rätt långbent ut och det gillar ju jag;) Blev förvånad av att han ser så lätt ut i typen på kortet, "borde" han inte enligt stammen vara grövre? :o

Vill också säga till alla om det inte framgick, det måste alltså INTE vara en av bruksprovskandidaterna utan alla hingstar är intressanta! Men sjävlklart vill jag spana in lite extra nu på bruks också:)

Tror många blandar ihop Radiators typ med hans far-Raphael.Radiator är en mkt modern och högställd hingst,trots sin ålder,så de flesta av hans avkommor tydligen enl expertis..Har för mig att det är mkt fullblod på hans möderne dessutom.Enligt MÖ skall Caremes mor vara "Montender" typen och har även hon mycket fullblod.Hon är Stpr och var reservchampion som 3 åring i finalen Holstein med 5x9 samt 8p i löshoppning och är placerad i 1,35 här hemmma med MÖ.Spännande!!!
 
Sv: Förslag på Hingstval (bruksprovskandidater?)

Satt faktiskt och räknade på Caremes xx-procent förut, nu tog jag inte med siffrorna hem från kontoret tyvärr. Men jag tror han landade på runt 25% i sjätte led, vilket jag tycker är förvånansvärt lite med tanke på hans lätthet.

Funderar ev på honom om han blir gk... hm, blir mkt att tänka på nu :).
 
Sv: Förslag på Hingstval (bruksprovskandidater?)

Carême, ja han var verkligen av trevlig typ! Honom måste jag verkligen kika in lite extra! Han ser rätt långbent ut och det gillar ju jag;) Blev förvånad av att han ser så lätt ut i typen på kortet, "borde" han inte enligt stammen vara grövre? :o

Vill också säga till alla om det inte framgick, det måste alltså INTE vara en av bruksprovskandidaterna utan alla hingstar är intressanta! Men sjävlklart vill jag spana in lite extra nu på bruks också:)

Tror många blandar ihop Radiators typ med hans far-Raphael.Radiator är en mkt modern och högställd hingst,trots sin ålder,så de flesta av hans avkommor tydligen enl expertis..Har för mig att det är mkt fullblod på hans möderne dessutom.Enligt MÖ skall Caremes mor vara "Montender" typen och har även hon mycket fullblod.Hon är Stpr och var reservchampion som 3 åring i finalen Holstein med 5x9 samt 8p i löshoppning och är placerad i 1,35 här hemmma med MÖ.Spännande!!!
 
Sv: Förslag på Hingstval (bruksprovskandidater?)

Nu har jag varit min första dag på detta bruksprov:) Var ju bara treåringarnas exteriör, och som jag trodde så skulle ingen direkt imponera märkvärdigt av dem. Carême var väldigt trevlig måste jag säga, och roligt är att jag är bekant med ägaren;) Upptäckte att hon stod som ägare redan igår, och vi växlade ett par ord idag. Vi bor ju ganska nära varann men jag visste faktiskt inte att hon hade hingst att visa i år.

Corlensky G II var en besvikelse vilket jag redan förberett mig på tyvärr.. Optic var hur cool som helst på visningen när han visades själv först, man kunde tro att det var en gammal valack som lufsade omkring:p Dock så tycker jag väl inte att han ser så jätterolig ut även om han hoppar bra!

Ska bli spännande att se 4- o 5-års hoppningen imorn, o även prestationshingstarna framöver..

Jag funderar starkt på att kolla upp Orlando lite mer, hur han funkar på fryst osv. Har ju sett en hel del trevligt efter honom o hade ju tänkt o använda honom tidigare men han flyttade ju..

Nu vill jag ha fler förslag på hingstar som redan verkar i aveln och inte bara de på bruks!

Mvh Maria
 
Sv: Förslag på Hingstval (bruksprovskandidater?)

Blev nyfiken på ditt sto och slog upp henne på asvh. Vad hände på kvalitets, bara en dålig dag?

Favoriten är helt klart Quite Easy, avkommarna har visat sig bli outstanding. Men det är ju just det där med fryst...

Kolla upp Last Liberty, vet dock ej något om ridbarheten på avkommorna.
 
Sv: Förslag på Hingstval (bruksprovskandidater?)

Blev nyfiken på ditt sto och slog upp henne på asvh. Vad hände på kvalitets, bara en dålig dag?

Favoriten är helt klart Quite Easy, avkommarna har visat sig bli outstanding. Men det är ju just det där med fryst...

Kolla upp Last Liberty, vet dock ej något om ridbarheten på avkommorna.

Usch, ja kvalitets önskar jag var ogjord. Började med vet.besiktning där hon reagerade på båda bak på böjprov, detta skulle resultera i anmärkning och då sa vi att vi stryker oss. Veterinären ville dock se henne springa igen och tyckte att, jo hon såg nog lite bättre ut och kanske bara var överkänslig. Veterinären tyckte att det här med böjprov inte alltid är bra och att det böjs för mkt i Sverige. Hon sa att om hästen gör ett sämre resultat än vad hon borde så bör vi kolla upp. Så jag visade henne ändå, ung och dum och i iver att få fina resultat igen:crazy: Tyvärr så visade det sig jju inte vara nån bra idé vilket du kanske ser i poängen. både trav och hopppoängen blev riktigt dåligt. Vi gick tillbaka till veterinären som sa att hon bör kollas på klinik, och det är detta som har gjort att hon enbart står i avelsboxen idag:cry: Hon var alltså dålig i båda bakknäna och opererades och skulle därför ej ridas på ett år. Veterinären tyckte att vi skulle ta föl under tiden, första fölningen gick inte bra vilket resulterade i en nervskada som gör att hon nu inte kan användas som tävlingshäst. Nu ska hon enbart gå i avel.

Däremot om däremot kollar på länken ifrån BLUP-sidan så står resultaten från de treåringar som visades 2002, de resultaten står nämligen inte inräknat i BLUPEN. Kolla på Lasandra så ser du att hon hade 988 exteriört och 8-10 i hopp. Hon fick 50poäng hopp o gick Flyinge där en av domarna frågade om hon var till salu:) Hon tävlades på våren som 4åring med kanonrundor och blev lovordad som svårklassämne av flera "kändisar" inom hästvärlden, det var som sagt därefter allt gick utför, tyvärr..


Ang hingst till henne så blir det nog Cartier, hon har ju en bäbis efter honom i magen nu men den blir inte min utan uppfödarna har lånat magen i år.

Mvh Maria
 
Senast ändrad:
Sv: Förslag på Hingstval (bruksprovskandidater?)

Nej Fetcher kanske är lite åt det grövre hållet, men vilken ridbarhet och helt underbart temperament.
Gick inte så bra för Liberty Man, men har sett honom mkt till vardags, hans rör sig trevligt och hoppar mkt trevligt, stor kapacitet även om han nog inte är helt färdig än så att säga. Var mkt spänd på flyinge så han visade långt ifrån sina bästa sidor.
 
Sv: Förslag på Hingstval (bruksprovskandidater?)

Min favorit är Ludwigs Champion:love: dock är han av den lite grövre modellen:angel: Jag har tittat på filmer när han går dressyr, hans gångarter är fantastiska:D och han hoppar jättebra:banana:Skall nog ta honom på vårat sto. Just nu är hon högdräktig med Hermes 1086:D
 
Sv: Förslag på Hingstval (bruksprovskandidater?)

Så tråkigt, det är ju bara sådant som inte får hända...speciellt inte med en så ung häst.

Jo jag såg hennes resultat från treårs. Därför misstänkte jag nästan att det var något som hade gått fel till kvaliten.

Du har ett toppen sto att avla på. Lycka till med framtida avkommor!
 
Sv: Förslag på Hingstval (bruksprovskandidater?)

Ja Ludwigs Champion är en jättefin hingst, men precis som du säger lite grov. Passar säkert ypperligt med ett lättare sto och även om mitt sto är ganska normal i kroppsbyggnaden så vet jag att hon har grövre bakom sig så jag avstår från honom på henne. Men hade jag ett fullblod så hade han varit en tänkbar kandidat:)
 
Sv: Förslag på Hingstval (bruksprovskandidater?)

JAsså du hade sett dem, jag tycker det e lite tråkigt att de inte finns direkt redovisade på hennes BLUP-sida men det finns ju som tur är en länk dit man kan hänvisa iallafall! Ja jag tror hon kommer bli ett bra avelssto, hennes första avkomma är väldigt fin iallafall!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 283
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 148
Senast: pastejja
·
Avel Hej! Jag leker med tanken att betäcka mitt Kwpn tp- sto i sommar. Vi tränar på MSV nivå i dressyr, och min B-tränare tycker att hon är...
Svar
6
· Visningar
2 035
Senast: Chamsin
·
Avel Jag har lite funderingar inför ev betäckning 2016 - gäller att vara ute i god tid... ;-) Stoet är f 2010, med stammen Don...
Svar
17
· Visningar
3 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp