Nya hagar, band eller rep.

Sv: Nya hagar, band eller rep.

smaken är som baken...

vilket staket du än väljer så är det viktigt att förebygga och minska skaderisken.

mitt staket består av 3 eller 4 trådar. 2 eller 3 är rep och den sista är ståltråd. i ståltråden har jag alltid el och kan lägga el nångång i översta rep.

ståltråden har jag pga en rymningsbenägen shettis som elrep inte rår på.
storhästen respekterar staketgränsen och därför lägger jag bara el ibland i övertråden för att påminna honom.

Det finns små kopparrör med något vasst inuti som skär av elrepen vid stor belastning t ex när en häst fastnar. Såna kan man placera ut med jämna mellanrum så har man minskat skaderisken betydligt. Jag hade elband ett tag men som sagt, de töjer sig väldigt mycket. Det är så tråkigt att gå och spänna dom hela tiden. Så jag bytte tillbaka till elrep men med "avkapare" utplacerade strategiskt.

Nu blir jag nyfiken, vad är detta för ngt? Kan du lägga in en bild? Var kan man hitta dem`?

Vi har testat elband (både franska och smala billiga varianter) och elrep. Då min ena häst under en period av sitt unghästliv inte respekterade tråden trots rejält aggregat utan sprang genom staketet i full kareka vid flera tillfällen så kan jag intyga att åtminstone de elrep (granngårdens 5mm) och band (revir och något annat märke av 2cm bredd, plus franska elband) går av innan hästen går sönder. Har inte funnits ett märke på hästen efter stängselgenombrotten. Om hästen däremot skulle råka linda staketet ett varv runt benet kan jag mycket väl tänka mig att det blir allvarliga skador av det vilket typ av tråd/rep/band man än använder. Breda band skär mindre än smala trådar, men har å andra sidan mycket mer friktion. Det finns inget staket som är fullkomligt säkert, mer än möjligen om man skulle mura en rejält hög och slät och vadderad mur som lutar något ut från hagen och med greppränder utmed nederkant...? :angel:

Dock är det mycket stor skillnad i kvalitet på de franska banden och övriga band/rep vi provat. De franska har på vissa sträckor suttit sedan 1995 med bandet och alla ledare intakta. På vissa av de andra banden samt repen har plasten börjat smulats sönder och ledare gått av efter 2-5 år.

När jag nu ska stängsla in nya marker nästa sommar är det träslanor+hiten-tråd som står överst på min lista. Spänns tråden ordentligt med ordentliga trådspännare ska det åtminstone minimera risken att hästarna lindar staketet runt ben eller hals. Slanorna gör att staketet blir väl synligt även för rädda hästar i full galopp och hjälper även att bromsa upp farten så att all kraft inte tas upp av en några millimeter tjock ståltråd om de ändå väljer att springa rakt igenom. Elen i tråden gör att risken att hästarna hänger över staketet eller galopperar allt för nära också minimeras så gott det går. Till det vill jag ha rejäla trägrindar på gångjärn. Eltrådsgrindar med handtag tycker jag inte så mycket om även om de naturligtvis funkar.

Senast ändrad:

Jag har som djursjukvårdare sett att vad gäller de svåra skadorna orsakade av stängsel, de som många gånger slutar med avlivning, så är taggtråd, metalltråd och elrep överrepresenterade.

När olyckan är framme så blir det skador. Man kan inte skydda sig mot allt.
Men kan man undvika de svåraste skadorna genom att välja en annan typ av stängsel så borde man göra det.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
4 004
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 919
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Vi bor i ett hus med skog som närmsta granne. I våras föll totalt 6 stora granar ner på vårt bostadhus och övriga byggnader...
Svar
5
· Visningar
825
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
529
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka