Bukefalos 28 år!

"Nya" raser, hur bär de sig åt?

Indiv

Trådstartare
Jag undrar hur dessa för Sverige "nya" raser bär sig åt, exempelvis Nokotahästen och liknande udda raser. Har de egna stamböcker här i Sverige? Kan den handfull hästar som finns i Sverige vara en självständig organisation, för det behövs ju ett visst antal födda föl per år för att vara en avelsorganisation.

Jag är alltså mest ute efter hur raser med få individer och utländska stamböcker kan registreras här, gärna om någon vet fler exempel än Nokota, kanske finnhästen?
De kanske bara reggas i moderlandet och har pass med okänd härstamning här? Likaså finns det väl inte många (eller ingen alls?) domare som kan bedöma sådana udda raser? Hur upprätthåller man då kvalitén?

Många frågor, hoppas någon vet :D
 
Sv: "Nya" raser, hur bär de sig åt?

Finns det ingen svensk organisation för rasen reggas de i moderlandet. För det behöver de ju inte ha pass med okänd härstamning, passet får de ju av organisationen i moderlandet, där de registreras i så fall. Ang. domare brukar det väl kunna gå att få hit utländska domare i såna lägen, alternativt åka utomlands med hästen.
 
Sv: "Nya" raser, hur bär de sig åt?

Tack för svaret! Misstänkte det, men då behöver dessa hästar bara ha sina utländska pass? För om jag inte minns fel brukar man annars vara tvungen att regga de här och ibland skaffa svenskt pass? Vad händer då med härstamningen tro? Är det fortfarande SH i dessa lägen?
 
Sv: "Nya" raser, hur bär de sig åt?

Nejdå, de utländska passen funkar fint, och de måste inte regga dem i Sverige heller. Jag har islandshästar, varav en importerad från Island, och även om hon är reggad i Sverige nu så har hon fortfarande sitt isländska pass. Finns de som importerar utan att regga om också, så det går alldeles utmärkt om man inte vill det. Nu är ju det ingen ovanlig ras, men mest som exempel då det kan fungera på samma sätt. :)
 
Sv: "Nya" raser, hur bär de sig åt?

Nu är ju min ras visserligen större än just Nokota, ca 1100 individer i Sverige, men ändå. Vi har en svensk avelsorganisation; Swedish Paint Horse Assosiation; men registrerar ändå i moderföreningen i USA. Jag gissar på att även Nokota gör så. Vet att bland annat mustang, quarter och många fler gör på samma sätt...

Jag har faktiskt inte tänkt på om han har ett svenskt eller utländskt pass... quarterstoet jag har har ett tyskt pass iaf och det fungerar fint :)

(Grannen har en Finnhäst, men som är född i sverige och därför reggad som svenskt kallblod...?)
 
Sv: "Nya" raser, hur bär de sig åt?

Ah, intressant! Vet du om finnhästen har full stam i passet också?
 
Sv: "Nya" raser, hur bär de sig åt?

Ja men då så! :) Spännande, lycka till!

Så säg om man hittar en individ av udda ras som bara finns typ 5 i hela Sverige om ens det, då räcker det förhoppningsvis att man reggar den i moderlandet enligt deras regler för att få ett fullständigt pass?
 
Sv: "Nya" raser, hur bär de sig åt?

Jag har faktiskt inte tänkt på om han har ett svenskt eller utländskt pass... quarterstoet jag har har ett tyskt pass iaf och det fungerar fint :)

Han har ett svenskt pass, eftersom han är född i Sverige ;)

Hästar från USA får man också fixa svensk pass till, det är SQHA/SPHA som utfärdar dom. Men dom är ju fortfarande reggade i USA. Hästar från andra EU länder har giltiga pass.
 
Sv: "Nya" raser, hur bär de sig åt?

tror de e rätt olika. vi hade en lewiter förut å han hade ju sitt pass i lewitzer föreningen i tyskland. men om jag skulle använda honom i avel va han tvungen att ta med han i SH men han fick behålla sitt tyska pass.. så alla hans avkommor blir reggade i SH..
 
Sv: "Nya" raser, hur bär de sig åt?

Ja men jag pratade om dom amerikanska raserna quarter och paint som inte reggas i SH alls (man kan det men då som korsning och det finns ju ingen anledning)
 
Sv: "Nya" raser, hur bär de sig åt?

Hej!

Först vill jag bara säga att det alltid är lika roligt att se att nokotahästarnas namn har lagts på minnet! ...och att jag många gånger lagt märke till och beundrat din fina fjording här på forumet :-)

Jag kan bara svara för just nokotan som vi har tio stycken i Sverige nu (men det blir fler) och nog skiljer sig lite från andra, i Sverige, små raser. Det finns mycket få nokotas överhuvudtaget, mellan 350-400 skulle jag tro och aveln på dem handlar framförallt om att bevara denna sista spillra av vildhästtypen som en gång var mycket vanlig på USAs norra prärie.

Vi vill i detta stadie inte ens skapa en särskild organisation här i Sverige, eller Europa för den delen, då vi är rädda att det ökar risken för att vi kommer bort från Nokota Horse Conservancys riktlinje och att de svenska/europeiska nokotahästarna blir något annat än ursprunget. Personligen ser vi oss själva framförallt som en nokota-genbank. Genbanker hittar vi bland annat bland våra svenska allmogeraser och har det syftet att sprida ut populationen så att om något katastrofalt skulle hända på en genbank (eller som i nokotans fall ranchen i ND, där kärnan finns) så finns de andra för att föra rasen vidare. Genom att ha en central stambok kan vi också ha koll på alla linjer. NHCs ultimata mål är att bilda ett reservat där en del av hästarna ska få gå tillbaka till det vilda livet och fortsätta att utvecklas i frihet så som de gjort tidigare. Naturligtvis vill vi att det ska vara så stor genuppsättning som möjligt i denna framtida hjord. Vi personligen känner att om detta blir verklighet och vi själva skulle ha hästar här som skulle passa in i den gruppen så skulle vi med glädje ta dem dit, men det är förstås inget vi förväntar oss av andra uppfödare.

Det finns inget bedömningssystem för nokotan och det är inte heller aktuellt i nuläget. Hästarna utvecklades till vad de är i frihet och vi anser att mänskliga bedömare inte kan se hela bilden för vad som är viktigt för en vildhäst. Exempelvis hade vi ett sto i ND med märkbart krokiga bakben och detta nedärvdes till en del avkommor. Ett sådant sto vill man ju verkligen inte avla på normalt, men kan vi med säkerhet säga att det är ett problem i det vilda eller att hon, som hade en ganska ovanlig stam, inte bar på andra, unika gener som var viktiga för populationen? Nu har vi ju valt att inte ta över någon "sådan" hit, då vi ju har lite kostnader att ta igen (om möjligt!) och behöver kunna avla fram användbara hästar för att sprida intresset för rasen. Å andra sidan kunde vi ju ändå omöjligt representera alla linjer med våra ynka tio hästar och majoriteten av nokotahästarna är raka i benen. Så vi får lita på vår egen bedömning, med hjälp av kunniga bekanta, för att välja ut lämpliga hästar för import som också kan representera en vid genetisk bas. Det skulle dock vara roligt att höra vad en exteriörbedömare skulle säga om någon av våra, bara rent allmänt.

Passen ordnar vi genom SH då USA inte har något system för hästpass (eller, det kanske finns, men inte som här) och ärligt talat bryr jag mig inte om vad det står däri. NHC är en så liten och familjär organisation och "nokotakänslan" jag fått därifrån påverkas inte av vad som står i det svenska passet. Men det kanske spelar roll för annat i Sverige? Ni får gärna upplysa mig, för jag har inte en susning hur något förutom skogsritter fungerar i hästsverige ;-).

Nu blev detta jättelångt och jag har svävat ut en del från ämnet, men tänkte det kunde vara trevligt att förklara en annan typ av avel än den vanliga och då nokotan nämndes som ett specifikt exempel.
 
Sv: "Nya" raser, hur bär de sig åt?

Intressant!! Läste om när Nokotan "kom till Sverige" på ridsports hemsida, tyckte det var jättespännande! Kul att få höra bakgrunden till det hela!
 
Sv: "Nya" raser, hur bär de sig åt?

+ Skogstomten

Det finns massor att berätta om hästarna och jag blir alltid lika varm i hjärtat när någon tycker det är intressant.

Passar på att lägga till att skulle man vilja se hästarna i verkliga livet är det bara att komma hit, vi tycker det är fantastiskt roligt med besök!
 
Sv: "Nya" raser, hur bär de sig åt?

Hej!

Först vill jag bara säga att det alltid är lika roligt att se att nokotahästarnas namn har lagts på minnet! ...och att jag många gånger lagt märke till och beundrat din fina fjording här på forumet :-)
Tack så mycket :D Tycker det är riktigt spännande med nya raser, ska bli kul att följa er utveckling!
Så rent hypotetiskt borde en exempelvis fransk reggad och enligt moderstamboken gällande regler fullstammad individ kunna ha det passet och inget svenskt? Kanske dubbelreggad men som vad då? Här skulle det ju vara en korsning i princip, även om den kanske är poppis...
 
Sv: "Nya" raser, hur bär de sig åt?

+ Skogstomten

Det finns massor att berätta om hästarna och jag blir alltid lika varm i hjärtat när någon tycker det är intressant.

Passar på att lägga till att skulle man vilja se hästarna i verkliga livet är det bara att komma hit, vi tycker det är fantastiskt roligt med besök!
Vart i Sverige ligger det ungefär? :D Inbjudningar får man ju inte bara dela ut sådär, då följer ju handling ;) :devil:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Startar en ny tråd för detta ämne. Mitt syfte var inte att dumförklara någon genom att använda ordet erkänd istället för godkänd, det...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 540
Senast: Raderad medlem 94602
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 779
Senast: OlleAtlas
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 724
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp