Raser utanför SKK/FCI

Fast att folk fuskar har väl inget med trådstarten att göra :confused:

Tillförlitligheten hos andra kennelklubbars stambokföring tas upp i trådstarten och i ditt inlägg nämner du att registrering hos SKK eller annan utländsk (antagligen FCI-ansluten?) kennelklubb skulle vara någon slags garant för renrasighet. Det påståendet besvarade jag i mitt inlägg med mina erfarenheter från en SKK-ras.
 
Man får tänka på att utanför FCI inte nödvändigtvis betyder utanför SKK - SKK tar in fler än vad FCI gör :) Min egen ras blev godkänd av FCI för bara någon månad sedan.

Fast är det inte så att det ändå finns en koppling till FCI? Det finns som jag förstått det två huvudfall när en nationell kennelklubb kan erkänna en ras som ännu inte är erkänd av FCI. Det första är när en nationell kennelklubb vill erkänna en inhemsk ras. Hälleforshund är ett exempel på detta inom SKK. Det andra är när en annan FCI-ansluten nationell kennelklubb har erkänt en nationell ras och i dessa fall kan också SKK registrera rasen.
 
Fast är det inte så att det ändå finns en koppling till FCI? Det finns som jag förstått det två huvudfall när en nationell kennelklubb kan erkänna en ras som ännu inte är erkänd av FCI. Det första är när en nationell kennelklubb vill erkänna en inhemsk ras. Hälleforshund är ett exempel på detta inom SKK. Det andra är när en annan FCI-ansluten nationell kennelklubb har erkänt en nationell ras och i dessa fall kan också SKK registrera rasen.
Behöver inte ha en koppling med FCI alls egentligen, men det ska vara en ras godkänd av rasens hemland i den kennelklubb som "räknas" :) Jag har en engelsk ras och England är över huvud taget inte med i FCI och var således inte ens intresserade av att få rasen godkänd. Det blev ett nordiskt samarbete, där Norge står som huvudaktör när det gäller allt arbete med att f min ras godkänd :)
 
Behöver inte ha en koppling med FCI alls :) Jag har en engelsk ras och England är över huvud taget inte med i FCI och var således inte ens intresserade av att få rasen godkänd. Det blev ett nordiskt samarbete, där Norge står som huvudaktör när det gäller allt arbete med att f min ras godkänd :)

England är ett specialfall (ej unikt), de ligger inofficiellt under FCI då de mig veterligen enbart samarbetar med andra FCI-anslutna kennelklubbar.

Det låter intressant men är inte ett av grundkraven att rasen först måste erkännas av hemlandets FCI-anslutna kennelklubb? Silken Windhound har väl just detta problem då ett par FCI-anslutna kennelklubbar har erkänt rasen i Östeuropa men innan AKC har erkänt rasen är inte ett FCI-erkännande möjligt.
 
Tillförlitligheten hos andra kennelklubbars stambokföring tas upp i trådstarten och i ditt inlägg nämner du att registrering hos SKK eller annan utländsk (antagligen FCI-ansluten?) kennelklubb skulle vara någon slags garant för renrasighet. Det påståendet besvarade jag i mitt inlägg med mina erfarenheter från en SKK-ras.
Fast man tar väl för givet (och får hoppas och tro) att de flesta inte fuskar.
Med en blandras/hund utan stamtavla finns inget som kan bevisa "äktheten".
 
SKK erkänner inte raser alls numera.
Det går upp till NKU, det är dom som tar beslut.
Vid ja, så erkännas rasen i alla 5 länderna som ingår i NKU.

NKU har som grundkrav att rasen ska vara erkänd i hemlandet av kennelklubb som accepteras av FCI.

Och för Silken Windhounds är ursprungslandet USA och FCI har samarbetsavtal med AKC.
ISWS, International Silken Windhound Society är i kontakt med AKC varje vecka, har så varit i några år då AKC håller sig informerad om rasen.

Det som är i vägen för ett erkännande av AKC i dagsläget är 2 saker.
Dels det informella kravet på att en ras ska vara minst 40 år (rasen är 31 år nu för att vara exakt) dels att AKC inte kunna hoppa över det kravet då Amerikanska Whippetklubben och Amerikanska Borzoiklubben ställer sig bakom ett erkännade av Silken Windhounds i nuläget.

I AKC är det rasklubbar som är medlemmar, inte personer, så vad klubbarna tycker är väsentligt.

Amerikanska Borzoiklubben har tagit upp saker som att vissa Silken Windhounds är högre än maxstorlek och därmed ligger närmare Borzoiens storlek, dom hänger upp sig på den typen av detaljer...

Hade Amerikanska Whippet- och Borzoiklubben varit positiva nu i vintras, hade AKC kunnat förbigå det informella kravet på att rasen skall vara 40 år. Som det är nu får vi vänta.
I övrigt uppfyller rasen alla krav AKC har på en ny inhemsk ras.
Som bekant är det oerhört mycket större krav för att få en amerikansk ras erkänd av AKC än en utländsk ras, där kraven är minimala.




England är ett specialfall (ej unikt), de ligger inofficiellt under FCI då de mig veterligen enbart samarbetar med andra FCI-anslutna kennelklubbar.

Det låter intressant men är inte ett av grundkraven att rasen först måste erkännas av hemlandets FCI-anslutna kennelklubb? Silken Windhound har väl just detta problem då ett par FCI-anslutna kennelklubbar har erkänt rasen i Östeuropa men innan AKC har erkänt rasen är inte ett FCI-erkännande möjligt.
 
Det beror på ras. Sen är SKK är ingen myndighet som millimeterkollar alla.
Vilket system skulle vara säkrare?
Vill man fuska kommer det alltid att gå.

Nämn en ras där kraven är hårdare inom SKK? Den enda rasen som haft krav på DNA-typning var amstaff för att fastställa släktskap mellan föräldradjur och valpar.
Starcastle har tidigare i den här diskussionen redogjort för obligatoriskt DNA-typning som ett alternativ som inte heller ska kosta särskilt mycket.
 
Fast man tar väl för givet (och får hoppas och tro) att de flesta inte fuskar.
Med en blandras/hund utan stamtavla finns inget som kan bevisa "äktheten".

Det är en svaghet alla kennelklubbar har då de utgår från att människorna som registrerar hundarna är ärliga. Och diskussionen har aldrig gällt blandraser eller hundar utan stamtavla utan hundar registrerade i andra kennelklubbar.
 
Någon nämnde att det tex kan vara så att en hanhundsägare har två hanhundar och fyller i att den mer meriterade är pappa till en kull istället för den mindre meriterade som använts.. Men alltså... Varför skulle något sådant göras? Har det gjorts? (Jag vill se någon form av bevis på det i så fall)
 
Nämn en ras där kraven är hårdare inom SKK? Den enda rasen som haft krav på DNA-typning var amstaff för att fastställa släktskap mellan föräldradjur och valpar.
Starcastle har tidigare i den här diskussionen redogjort för obligatoriskt DNA-typning som ett alternativ som inte heller ska kosta särskilt mycket.
Varför ska JAG nämna en sån ras? Jag har inte påstått någonting!
Men det finns en hel del rasföreningar som har krav...och valpköpare som ställer krav och därmed indirekt tvingar uppfödare att göra vissa kontroller för att ses som seriösa. Den kull vi har nu är tex efter DNA-testad hane. Det är inget KRAV på schäfer....men allt fler vill se det och då görs det. Och det finns många fler raser där SERIÖSA uppfödare väljer att DNA-testa tex.
Det fiffiga med register som SKK är ju att mycket blir sökbart och det gangnar de seriösa uppfödarna som sköter sig, avlar på friska djur och inte fifflar.
De flesta uppfödare är trots allt jäkligt måna om sin produkt och varumärke. Man vinner ingenting att fiffla med stamtavlor. Varför para med en annan hane än den som står på papperet? Om det är för att få en bättre hane på papperet kan man ju lika gärna para med den direkt :confused:
 
England är ett specialfall (ej unikt), de ligger inofficiellt under FCI då de mig veterligen enbart samarbetar med andra FCI-anslutna kennelklubbar.

Det låter intressant men är inte ett av grundkraven att rasen först måste erkännas av hemlandets FCI-anslutna kennelklubb? Silken Windhound har väl just detta problem då ett par FCI-anslutna kennelklubbar har erkänt rasen i Östeuropa men innan AKC har erkänt rasen är inte ett FCI-erkännande möjligt.
Min ras (lancashire heeler) var ju erkänd i hemlandet och så även i norden och i några länder till innan FCI godkände den nyligen :)
 
Pratade vid ett seminarie med SKK's tidigare genetiker Lennart Svensson.

Han sa att "i generation 2 är ca 15% av alla kennelklubbars stamtavlor fel och i generation 3 är det inte ens roligt att räkna".

Den mänskliga naturen är ofta minsta motståndets lag och fusk är en väg att gå.

Själv har jag t ex en vän som råkade befinna sig på en kennel (hon är uppfödare själv för övrigt) vid det tillfälle en tik valpade. Den tiken var 9 år gammal, hade parats många gånger men aldrig blivit dräktig.
Antagligen upphörde försiktigheten med tiken vid löp så småningom för när hon var 9 var hon helt plötsligt, för första gången, dräktig.

Den tiken står inte i valparnas stamtavla kan jag säga...

När det gäller att sätta upp fel hane när man har flera hemma så har såvitt jag förstått det mest hänt vid tjuvparning där den hane som faktiskt har parat inte varit den mest meriterade.
Istället sätter man en far, son, bror o s v, om en sådan finns med bättre meriter.

Om det är en ras med många färger så låter det sig inte alltid göras och det är väl därför det genom historien pratats om många kullar. Kunde verkligen de där 2 föräldrarna få avkomma med den färgen/teckningen?

O s v



Någon nämnde att det tex kan vara så att en hanhundsägare har två hanhundar och fyller i att den mer meriterade är pappa till en kull istället för den mindre meriterade som använts.. Men alltså... Varför skulle något sådant göras? Har det gjorts? (Jag vill se någon form av bevis på det i så fall)
 
Vet inte om det egentligen tillför så mycket, men några som avlar arbetande spaniel och retriever väljer att registrera i Svenskt JakthundsRegister.

Med tanke på hur låg andel av SKK-hundararna som meriteras på jaktprov kan man väl på sätt och vis kunna se detta som en mer seriös organisation om man anser att hundarna ska ha en annan funktion än bara utställning/sällskap.
 
Vet inte om det egentligen tillför så mycket, men några som avlar arbetande spaniel och retriever väljer att registrera i Svenskt JakthundsRegister.

Med tanke på hur låg andel av SKK-hundararna som meriteras på jaktprov kan man väl på sätt och vis kunna se detta som en mer seriös organisation om man anser att hundarna ska ha en annan funktion än bara utställning/sällskap.

Väldigt märkligt påstående. Morfar som jagat i hela sitt liv har inte haft sina hundar registrerade någon annanstans än SKK. Och alla bruks/vall/tjänstehundar då? Mig veterligen finns det inget "Svenska BrukshundarRegister". SKK har ett register, registret säger ingenting om vad du som ägare ska använda din hund till. Det är ju helt upp till dig själv.
 
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Förutom SKK och rasklubben är vi även med i RSV2000 och listar vi oss på workingdog och Svensk brukschäfer (som nu upphör ).
Många uppfödare är med i fler register/föreningar/klubbar som i sin tur har krav. Oftast högre krav. Det är ju sen upp till köparen att välja hur noggrann den vill vara.
 
Vet inte om det egentligen tillför så mycket, men några som avlar arbetande spaniel och retriever väljer att registrera i Svenskt JakthundsRegister.

Med tanke på hur låg andel av SKK-hundararna som meriteras på jaktprov kan man väl på sätt och vis kunna se detta som en mer seriös organisation om man anser att hundarna ska ha en annan funktion än bara utställning/sällskap.
Reggar de inte alls i SKK eller kompletterar de med annat register?
 
Såvitt jag har förstått reggar de bara i sitt register, och jag tror det är problem att "få tillbaka" avkommor till SKKs register om man skulle vilja. Ska finnas motsvarande organisation i Danmark, och där verkar det däremot finnas någon form av avtal. Men jag har aldrig varitmedlem så jag är egentligen inte alls insatt.
 
Väldigt märkligt påstående. Morfar som jagat i hela sitt liv har inte haft sina hundar registrerade någon annanstans än SKK. Och alla bruks/vall/tjänstehundar då? Mig veterligen finns det inget "Svenska BrukshundarRegister". SKK har ett register, registret säger ingenting om vad du som ägare ska använda din hund till. Det är ju helt upp till dig själv.

Jagar din morfar med spaniel och/eller retriever som jag skrev om? Det är nog rent allmänt en rätt dålig idé att köpa en cockervalp från någon slumpvis vald uppfödare i SKKs listor och tro att det ska bli en god jakthund med väl fungerande päls.

Vad det gäller brukshundar är det väl inte helt okänt att antingen är raserna delade i en bruks- och en utställningsgren eller så väljer de som satsar helt enkelt inte längre rasen för jobb eller tävling på högre nivå.

Vad det gäller vallhundar citerar jag ett tidigare inlägg:

Och jag önskar att "min" rasklubb lämnade SKK och gick över till ISDS istället...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 287
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag har ju en valp av en ras som är godkänd av SKK (och motsvarande i UK och nordiska länder) men inte av FCI. Inget som störde mig i...
Svar
18
· Visningar
3 805
Senast: simba_112
·
Hundavel & Ras Jag ärligt talat aldrig fattat skillnaden mellan dessa två. Och när Pia inte vet försöker Pia lära sig.:p Jag har försökt hitta fakta...
Svar
3
· Visningar
10 240
Senast: kamomillo
·
Hundavel & Ras (OBS! Med renras menar jag i denna tråd SKK's definition - dvs hundar reggade i en FCI-ansluten kennelklubb!) Att Herr och Fru...
2
Svar
33
· Visningar
4 023
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp