Raser utanför SKK/FCI

DanTheMan

Trådstartare
Startar en ny tråd för detta ämne.

Även godkänd är väldigt vanligt förekommande i hundkretsar utan att någon behöver komma och dumförklara enskilda användare på buke. Jag tror inte någon som håller på med hundar och vet vad SKK är inbillar sig att det är en myndighet bara för att några ägare till blandrasbyrackor får ömma tår. Skit samma hur många hundar som finns reggade eller oreggade av oseriösa buskavlare i USA. Rasen är varken erkänd eller godkänd i Sverige.

Mitt syfte var inte att dumförklara någon genom att använda ordet erkänd istället för godkänd, det är den korrekta terminologin som används. Jag talar inte i eget intresse och har alltså inte heller en sådan blandrasbyracka som är reggad eller oreggad från oseriösa buskavlare i USA. Alla raser har rimligtvis samma status i landet oavsett om de är registrerade i den största marknadsaktörens register eller inte.

Det jag undrar över är var denna aversion mot hundar utanför SKK/FCI kommer från? Det finns ett antal raser som ligger utanför SKK och som stambokförs av olika större eller mindre kennelklubbar. Varför känner man att det finns ett behov av att påstå att raser som JRT (vissa typer), Silken Windhound (erkänd hos ett par FCI-anslutna kennelklubbar), Patterdale terrier, Amerikansk bulldog och Pitbull inte är godkända/erkända i Sverige för att de ligger utanför SKK? Och varför kalla raserna för blandrasbyrackor?

Jag kan hålla med om att det finns många fördelar med att välja en ras som stambokförs i SKK i Sverige. Däremot förstår jag inte den ofta osakliga kritiken som framförs mot raserna och andra stambokförande kennelklubbar. Varför landar alltid kritiken i att de som ovan kallas för blandrasbyrackor, ej godkända i Sverige? Vidare sätts ibland likhetstecken mellan raserna och blandraser likt Labradoodle och att stamböckerna inte anses som tillförlitliga.

Varför inte bara sakligt lägga fram för- och nackdelar med att välja en SKK-ras?
 
Lite udda, men helt On topic. det finns ett internationellt stambok för arbetande BCs, ISDS. Hundar som är reggade där blir automatiskt reggade i SKK på ägarens begäran, även om individerna själva inte presterat något i vallningssammanhang.
Fram tills ett par år sedan (läs flera) så hade man öppna stamböcker o hundar kunde tas in/registreras på egna meriter. NB att kraven var skyhöga, hundarna skulle dessutom av två olika domare anses se ut som BC.
@Migo är förmodligen mer uppdaterad än jag.
 
Lite udda, men helt On topic. det finns ett internationellt stambok för arbetande BCs, ISDS. Hundar som är reggade där blir automatiskt reggade i SKK på ägarens begäran, även om individerna själva inte presterat något i vallningssammanhang.
Fram tills ett par år sedan (läs flera) så hade man öppna stamböcker o hundar kunde tas in/registreras på egna meriter. NB att kraven var skyhöga, hundarna skulle dessutom av två olika domare anses se ut som BC.
@Migo är förmodligen mer uppdaterad än jag.
Det går fortfarande ypperligt att ROMa -Register on Merit- in BCs i ISDS register. Det krävs ett antal topp tre placeringar på open level (motsvarande vårt Ik2) eller arbetsprov för ISDSdomare, gentest för CEA samt att ägaren är medlem i ISDS. Kostar i runda slängar 5000-8000 SEK att få det gjort om du väljer att visa hunden i ett arbetsprov. Jag planerar att ROMa in både Fridolf och Ale nästa år, för att möjliggöra att deras avkommor ska kunna dubbelregistreras i ISDS och SKK

http://www.isds.org.uk/dog-registration/registration-on-merit/
 
Senast ändrad:
Det går fortfarande ypperligt att ROMa -Register on Merit- in BCs i ISDS register. Det krävs ett antal topp tre placeringar på open level (motsvarande vårt Ik2) eller arbetsprov för ISDSdomare, gentest för CEA samt att ägaren är medlem i ISDS. Kostar i runda slängar 5000-8000 SEK att få det gjort om du väljer att visa hunden i ett arbetsprov. Jag planerar att ROMa in både Fridolf och Ale nästa år, för att möjliggöra att deras avkommor ska kunna dubbelregistreras i ISDS och SKK

http://www.isds.org.uk/dog-registration/registration-on-merit/
Lycka till!
Sist jag kollade var det förstaplacering på 2 tävlingar, med minst 25 deltagare för olika domare som gällde.
 
Lycka till!
Sist jag kollade var det förstaplacering på 2 tävlingar, med minst 25 deltagare för olika domare som gällde.

En förstaplacering, två andraplaceringar eller tre tredjeplaceringar på open level, med minst 25 deltagare. Eller ett arbetsprov!
 
Utan att ha läst inlägget som citeras i sin"riktiga" tråd så känner jag att det här är anledningen till att hundar icke registrerade i SKK kallas blandraser: i Sverige är det registrering i SKK som krävs för att hunden ska vara erkänd/godkänd som renras. Om de inte är det får de tex inte tävla i flera grenar eller ställas ut. Därav får de samma status som blandraser även om de är renrasiga. Renrasigheten går inte att bevisa om inte SKK eller motsvarande kennelklubb i utlandet registrerat hunden och dess stamtavla.
 
Startar en ny tråd för detta ämne.



Mitt syfte var inte att dumförklara någon genom att använda ordet erkänd istället för godkänd, det är den korrekta terminologin som används. Jag talar inte i eget intresse och har alltså inte heller en sådan blandrasbyracka som är reggad eller oreggad från oseriösa buskavlare i USA. Alla raser har rimligtvis samma status i landet oavsett om de är registrerade i den största marknadsaktörens register eller inte.

Det jag undrar över är var denna aversion mot hundar utanför SKK/FCI kommer från? Det finns ett antal raser som ligger utanför SKK och som stambokförs av olika större eller mindre kennelklubbar. Varför känner man att det finns ett behov av att påstå att raser som JRT (vissa typer), Silken Windhound (erkänd hos ett par FCI-anslutna kennelklubbar), Patterdale terrier, Amerikansk bulldog och Pitbull inte är godkända/erkända i Sverige för att de ligger utanför SKK? Och varför kalla raserna för blandrasbyrackor?

Jag kan hålla med om att det finns många fördelar med att välja en ras som stambokförs i SKK i Sverige. Däremot förstår jag inte den ofta osakliga kritiken som framförs mot raserna och andra stambokförande kennelklubbar. Varför landar alltid kritiken i att de som ovan kallas för blandrasbyrackor, ej godkända i Sverige? Vidare sätts ibland likhetstecken mellan raserna och blandraser likt Labradoodle och att stamböckerna inte anses som tillförlitliga.

Varför inte bara sakligt lägga fram för- och nackdelar med att välja en SKK-ras?
Har själv en Hedehund hemma som inte är intagen i någon kennelklubb, om någon vill kalla henne korsning så rör det inte mig i ryggen det minsta.
Största "problemet" är att förklara att det är Hede undan r.

För övrigt ser jag bara nackdelar då Hedehund inte går att jämföra med andra raser så som Jämte, gråhund mm om hur dom står sig när det kommer till jakten då dom inte får vara med på proven och det är en för få av dom för att det skulle funka med egna prov.

Så jag är mycket positiv till att arbetet i år har börjat med skk om att bli intagen som ras även det tar tid (tror det är 2 år av samarbete innan och ändå kan det bli ett nej efter 2års jobb).
Så ja jag kan inte se det som annat än en stor nackdel om det är en hund som är med i en kennelklubb som inte verkar i Sverige då stora avstånd är en nackdel när hunden ska göra ett arbetsprov.
 
Det jag undrar över är var denna aversion mot hundar utanför SKK/FCI kommer från? Det finns ett antal raser som ligger utanför SKK och som stambokförs av olika större eller mindre kennelklubbar. Varför känner man att det finns ett behov av att påstå att raser som JRT (vissa typer), Silken Windhound (erkänd hos ett par FCI-anslutna kennelklubbar), Patterdale terrier, Amerikansk bulldog och Pitbull inte är godkända/erkända i Sverige för att de ligger utanför SKK? Och varför kalla raserna för blandrasbyrackor?

INGEN i tråden som du citerat ifrån har skrivit att APBT, JRT och resten av raserna du räknat upp skulle vara "blandrasbyrackor" bara för att rasen inte är godkänd/erkänd i SKK. Ingen i tråden har heller påstått att SKK skulle vara en myndighet eller fri från nackdelar eller att den enda hund man ska ha är en SKK-registrerad sådan. Håll dig gärna saklig.
 
INGEN i tråden som du citerat ifrån har skrivit att APBT, JRT och resten av raserna du räknat upp skulle vara "blandrasbyrackor" bara för att rasen inte är godkänd/erkänd i SKK. Ingen i tråden har heller påstått att SKK skulle vara en myndighet eller fri från nackdelar eller att den enda hund man ska ha är en SKK-registrerad sådan. Håll dig gärna saklig.

Varför inte läsa inlägget jag citerat i trådstarten?
 
Varför inte läsa inlägget jag citerat i trådstarten?

Jag tolkade inte @Mia_R s inlägg så, men hon kanske kan förklara själv. Jag trodde hon menade de som faktiskt har blandraser och som gärna grinar högt och illa om SKK för att de inte kan registrera sin labradoodle.
 
Renrasigheten går inte att bevisa om inte SKK eller motsvarande kennelklubb i utlandet registrerat hunden och dess stamtavla.

Det här påståendet ställer jag mig främmande till då mitt främsta intresse finns hos en SKK-ras och i den rasen har det länge funnits fusk med stamtavlor. Det kan t ex handla om avelshanar som varit registrerade i konkurrerande register och när avkomman registrerats har en annan hanes stamtavla använts för att kunna registrera avkomman i SKK. I andra fall har det handlat om hundar där det funnits frågetecken om renrasigheten. Och samma sak går igen i utlandet där liknande saker har skett.
 
Själv har jag Silken Windhounds.

Ett krav för att kunna registrera avkomma efter en Silken Windhound är att valparnas båda föräldrar är DNA-profilerade. Det innebär att hunden har en DNA-profil som jämförs med sina förälders DNA-profil och man konstaterar att föräldraskapet stämmer.

I vår stambok är alla hundar DNA verifierade, det går tillbaks till hundar födda under 90-talet och framåt. Vår stambok är alltså 100-procentig när det gäller vem som är förälder till vem.

Av denna anledning har jag aldrig förstått varför en registrering i SKK skulle bevisa någonting alls?
Allt som krävs är ju att tikägare och hanhundsägare skriver under!
Det bevisar ju absolut ingenting alls.

Att det har fuskats med härstamning är ingen hemlighet och har förekommit i alla kennelklubbar, världen över. Man sätter den mest meriterade brodern (om man har 2 bröder hemma) som far till valparna, man sätter en annan tik som mor därför att tiken var herrejösses gammal vid sin första kull och så vidare. Det har alltid förekommit och jag tror faktiskt inte att det är skillnad nu för tiden.

Det enda rimliga vore om samtliga kennelklubbar i världen krävde DNA-profiler som verifierades mot föräldrarna för samtliga hundar som ska registreras. Utan det kravet kan man inte hävda att registering bevisar renrasighet.

Tekniken har funnits länge, priset är inte så högt nu heller. Jag kan inte se några skäl till att inte införa det i hela världen.


Det här påståendet ställer jag mig främmande till då mitt främsta intresse finns hos en SKK-ras och i den rasen har det länge funnits fusk med stamtavlor. Det kan t ex handla om avelshanar som varit registrerade i konkurrerande register och när avkomman registrerats har en annan hanes stamtavla använts för att kunna registrera avkomman i SKK. I andra fall har det handlat om hundar där det funnits frågetecken om renrasigheten. Och samma sak går igen i utlandet där liknande saker har skett.
 
Det här påståendet ställer jag mig främmande till då mitt främsta intresse finns hos en SKK-ras och i den rasen har det länge funnits fusk med stamtavlor. Det kan t ex handla om avelshanar som varit registrerade i konkurrerande register och när avkomman registrerats har en annan hanes stamtavla använts för att kunna registrera avkomman i SKK. I andra fall har det handlat om hundar där det funnits frågetecken om renrasigheten. Och samma sak går igen i utlandet där liknande saker har skett.
Fast att folk fuskar har väl inget med trådstarten att göra :confused:
 
Startar en ny tråd för detta ämne.



Mitt syfte var inte att dumförklara någon genom att använda ordet erkänd istället för godkänd, det är den korrekta terminologin som används. Jag talar inte i eget intresse och har alltså inte heller en sådan blandrasbyracka som är reggad eller oreggad från oseriösa buskavlare i USA. Alla raser har rimligtvis samma status i landet oavsett om de är registrerade i den största marknadsaktörens register eller inte.

Det jag undrar över är var denna aversion mot hundar utanför SKK/FCI kommer från? Det finns ett antal raser som ligger utanför SKK och som stambokförs av olika större eller mindre kennelklubbar. Varför känner man att det finns ett behov av att påstå att raser som JRT (vissa typer), Silken Windhound (erkänd hos ett par FCI-anslutna kennelklubbar), Patterdale terrier, Amerikansk bulldog och Pitbull inte är godkända/erkända i Sverige för att de ligger utanför SKK? Och varför kalla raserna för blandrasbyrackor?

Jag kan hålla med om att det finns många fördelar med att välja en ras som stambokförs i SKK i Sverige. Däremot förstår jag inte den ofta osakliga kritiken som framförs mot raserna och andra stambokförande kennelklubbar. Varför landar alltid kritiken i att de som ovan kallas för blandrasbyrackor, ej godkända i Sverige? Vidare sätts ibland likhetstecken mellan raserna och blandraser likt Labradoodle och att stamböckerna inte anses som tillförlitliga.

Varför inte bara sakligt lägga fram för- och nackdelar med att välja en SKK-ras?
Jag har själv haft en blandras och har inget större problem med att folk har blandraser, men jag skiter fullkomligt i vad som avlas eller registreras var i USA, det hörde öht inte hemma i ursprungstråden och jag har noll och intet intresse av alla udda korsningar och "renraser" utan stamtavlor som säljs till höger och vänster av mer eller mindre seriösa människor.

Det som stör mig är när folk försöker kränga hundar och andra djur till höger och vänster utan papper, utan en tanke på djuret och utan en tanke på deras sk "avel". Det stör mig att de ljuger, att de inte orkar eller bryr sig om att kolla upp eventuell arvbarhet innan det produceras valpar, det stör mig att det bara är pengar som många idioter tänker på, det stör mig att folk ljuger som :devil: i sina påståenden om renrashet, SKK-registreringar, orsak till försäljningen och att en hund blir vad man gör den till, det stör mig att de säljer djur som leksaker till okunniga, det stör mig att de inte tar något som helst ansvar för djuret när pengar bytt hand och det stör mig att läsa nya annonser där folk efter en vecka kommit på att det är jobbigt med en valp men de kan inte få någon som helst hjälp av "uppfödaren". :mad:
 
Det här påståendet ställer jag mig främmande till då mitt främsta intresse finns hos en SKK-ras och i den rasen har det länge funnits fusk med stamtavlor. Det kan t ex handla om avelshanar som varit registrerade i konkurrerande register och när avkomman registrerats har en annan hanes stamtavla använts för att kunna registrera avkomman i SKK. I andra fall har det handlat om hundar där det funnits frågetecken om renrasigheten. Och samma sak går igen i utlandet där liknande saker har skett.
Är inte hundarna chippade?
 
SKK har ju ändå någon slags vettig policy kring vilka kriterier som ska uppfyllas för att en ras ska få bli en godkänd ras inom SKK. Uppfylls de kriterierna så börjar man ju arbetet för att plocka in rasen.
Nu är inte jag jätteinsatt, men i de fall jag läst om så har det funnits helt vettiga skäl när de nekar en ras.

Sen kan man ju säga vad man vill om SKK, det är verkligen inte en fläckfri organisation.
Och jag tror att de flesta vettiga människor ser skillnad på en faktiskt renrasig hund som är registrerad i annat (seriöst) förbund jämfört med vanlig buskblandis. Eller dessa hittepåraser som en del gillar..
 
1. byracka, slutade man inte använda det ordet för typ 30 år sen eller så?
2. Blandrasbyracka var ett väldigt långt ord, aldrig hört o därmed aldrig använt.
3. Min aversion mot blandraser är att aveln i de flesta fall upplevs rätt kass. Man tar grannens hund till sin egen, parar olika raser för att de är söta, skiter i tester som röntgen, påstår vad skit som helst i annonser, vet inte ens hur det fungerar med korsningar (typ rader om 17% labrador..), påstår att alla blandraser är friska, lurar köpare med "reg i jbv" osv etc. Det är inte så att hundstallen kryllar av rasrena hundar..
4. Att det fuskas inom renrasavel är säkert sant men hör knappast hit.
5. SKK är inte perfekt men inte heller det hör väl egentligen till frågan som sådan.
6. Har inget emot de individer som är ett resultat av blandrasavel men jag stöttar inte aveln som sådan.
7. Som russinbulle skriver så ska man hålla isär SKK och FCI, SKK har godkänt fler raser.
8. Har man tagit fram en ras (om det nu ska vara nödvändigt med EN TILL utöver alla som finns) och kan visa på att det fungerat på alla vettiga sätt så kan SKK ta in rasen och godkänna den. Bara att ansöka. De avstår inte för att jävlas.
9. Som uppfödare av renras där man sliter med meriteringar, hälsotester, välja rätt avelsdjur och lägger massor med pengar och tid för att jobba med rasen för att få fram bättre och friskare individer generation för generation, då kan man ibland känna lite aversioner mot gatukorsningar ja- när flera seriösa uppfödare blir sittande länge med osålda valpar som är hur bra som helst, för att vi inte: ljuger oss blå i annonser och säljer med gulliga bilder en liten slant billigare- eller ibland till samma pris- men har skitit i allt ovanstående o bara tagit liten hund + liten hund = gulligt/superfrisk/blir vad du gör den till.

Imho.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 283
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag har ju en valp av en ras som är godkänd av SKK (och motsvarande i UK och nordiska länder) men inte av FCI. Inget som störde mig i...
Svar
18
· Visningar
3 805
Senast: simba_112
·
Hundavel & Ras Jag ärligt talat aldrig fattat skillnaden mellan dessa två. Och när Pia inte vet försöker Pia lära sig.:p Jag har försökt hitta fakta...
Svar
3
· Visningar
10 240
Senast: kamomillo
·
Hundavel & Ras (OBS! Med renras menar jag i denna tråd SKK's definition - dvs hundar reggade i en FCI-ansluten kennelklubb!) Att Herr och Fru...
2
Svar
33
· Visningar
4 023
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp