Raser utanför SKK/FCI

Jagar din morfar med spaniel och/eller retriever som jag skrev om? Det är nog rent allmänt en rätt dålig idé att köpa en cockervalp från någon slumpvis vald uppfödare i SKKs listor och tro att det ska bli en god jakthund med väl fungerande päls.

Vad det gäller brukshundar är det väl inte helt okänt att antingen är raserna delade i en bruks- och en utställningsgren eller så väljer de som satsar helt enkelt inte längre rasen för jobb eller tävling på högre nivå.

Vad det gäller vallhundar citerar jag ett tidigare inlägg:
Om man vet vad man vill ha är det väl dumt att öht köpa en valp av slumpvis uppfödare, oavsett ras eller var den ev är registrerad? När jag kollade cocker förra året hittade jag en mycket meriterad uppfödare av just jaktcocker men hon hade tyvärr dragit ner på uppfödandet och hade ingen planerad kull.
 
Självklart, men menar du att det är fel att välja en valp registererad i en förening där uppfödarna avlar för att få fram fullgoda jakthundar?
 
Såvitt jag har förstått reggar de bara i sitt register, och jag tror det är problem att "få tillbaka" avkommor till SKKs register om man skulle vilja. Ska finnas motsvarande organisation i Danmark, och där verkar det däremot finnas någon form av avtal. Men jag har aldrig varitmedlem så jag är egentligen inte alls insatt.
Då blir de ju blandrashundar :confused:
Varför reggar man inte på båda ställerna?
 
Jagar din morfar med spaniel och/eller retriever som jag skrev om? Det är nog rent allmänt en rätt dålig idé att köpa en cockervalp från någon slumpvis vald uppfödare i SKKs listor och tro att det ska bli en god jakthund med väl fungerande päls.

Vad det gäller brukshundar är det väl inte helt okänt att antingen är raserna delade i en bruks- och en utställningsgren eller så väljer de som satsar helt enkelt inte längre rasen för jobb eller tävling på högre nivå.

Vad det gäller vallhundar citerar jag ett tidigare inlägg:

Återigen märkliga påståenden. Att det finns raser som är uppdelade, absolut, men menar du att man registrerar bruksvarianterna någon annanstans? Var då? Mig veterligen säger inte en SKK-registrering någonting om vad du ska göra med din hund. Jag har aldrig hört talas om någon som skippar en ras för att den är registrerad i SKK, förutom blandrasivrare. Min morfar hade pointer, finns en viss uppdelning men fortfarande väldigt mycket jaktduglighet. Jag förstår inte vad det skulle ha med SKK att göra? :confused: På vilket sätt sätter SKK en stämpel på hundens panna om att den inte längre går att använda till jakt eller bruks för att den är registrerad där? Motverkar SKK jaktprov och liknande?

Vilka raser utanför SKK satsar man på inom bruks, menar du?

Och "slumpvis utvald från SKK-listor"? Alltså vad menar du ens? O_o Så väldigt många frågor...
 
Eftersom man inte får ställa ut eller tävla i en rad olika grenar med "blandraser" låter det ju helt vansinnigt att frivilligt sätta sin renrasiga hund med stamtavla i blandrasfacket genom att inte regga den i SKK för några hundalappar. Man kan ju tillhöra hur många register/föreningar man vill ändå.
Låter ju bara vrångt och tjurskalligt.
 
Hur är det med jaktprov och liknande...får man göra sånt med blandrashundar? Tänker även tävla i tex viltspår osv? En blandras kan väl inte bli tex bli champion i en arbetande klass?
 
Jag tycker att det är beklämmande att min rasförening jobbar i ständig motvind från SKK. Att vi får betala in en massa avgifter till en organisation som jobbar tvärt emot det vi står för (vad gäller tex utställningar) och aldrig för vår talan eller driver vår sak (våra arbetsmeriter är ett piss i havet jämfört med andra meriter i SKKs försäkringstariff tex). Dessutom tvingas vi regga in en massa skithundar från utställningslinjer. ISDS har ju å andra sidan inga registreringskrav utöver reggade föräldrar, så det förekommer en del skit där med. Jag kommer dubbelregistrera i framtiden.
 
Hur är det med jaktprov och liknande...får man göra sånt med blandrashundar? Tänker även tävla i tex viltspår osv? En blandras kan väl inte bli tex bli champion i en arbetande klass?
I viltspår från en hund som inte är registrerad i skk vara med men kan inte bli champion.
 
I viltspår från en hund som inte är registrerad i skk vara med men kan inte bli champion.
Tänkte det ja....
Måste ju vara många meriter som blir omöjliga att få om hunden klassas som blandras.
Får inte ihop tänket med hur det skulle vara bättre :confused:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 287
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag har ju en valp av en ras som är godkänd av SKK (och motsvarande i UK och nordiska länder) men inte av FCI. Inget som störde mig i...
Svar
18
· Visningar
3 805
Senast: simba_112
·
Hundavel & Ras Jag ärligt talat aldrig fattat skillnaden mellan dessa två. Och när Pia inte vet försöker Pia lära sig.:p Jag har försökt hitta fakta...
Svar
3
· Visningar
10 240
Senast: kamomillo
·
Hundavel & Ras (OBS! Med renras menar jag i denna tråd SKK's definition - dvs hundar reggade i en FCI-ansluten kennelklubb!) Att Herr och Fru...
2
Svar
33
· Visningar
4 023
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp