Bukefalos 28 år!

Nya råttor

Sv: Nya råttor

Det känns ju lite... Konstigt, minst sagt. När det ändå är en så allvarlig sjuka. Det är ju inte en liten hosta direkt, så det känns ju som att det borde komma in på något sätt så att man inte kan vistas ute och smitta ner allt o alla. Typ som galna kosjukan o allt det där.

Naaw, tänk vad söta o fluffiga de kommer vara när de är färdigtumlade! :love:

Långhåriga råttor!? Det var nog faktiskt blande det konstigaste jag hört :o De ska ju vara korthåriga, men mjuka o gosiga! Nu vet jag inte riktigt vad som menas med dumbo, rex och dubbelrex (borde veta mer med tanke på att vi läste om rex o manx o allt när vi läste kattraser (antar att det är typ samma), men det har liksom letat sig ut igen pga bristande intresse...)
Men olika färger o så är ju inget konstigt :) Jag vet mest att jag inte vill ha nån med röda ögon, annars går nog de flesta hem bara de är söta o gosiga..! :D

Det fixar jag nog på en gång, så jag kan kolla runt lite o förbereda mig inför råttköpet, även om det kanske ligger längre fram i tiden.. Förberedelser kan man ju inte få nog av!

Haha ja, det där är fräckt! Hur de där "små" djuren kan skrämma livet ur en kisse. Jag minns att våran ena katt var livrädd för min kanin Elvis... Det räckte med att han tog ett skutt framåt när han betade för att katten skulle springa till andra änden av trädgården :D

Det är faktiskt skönt att höra. Min ovan nämnda kanin bet mig en gång, men aldrig mer efter det. Hamstern däremot.... Huva. Jag lyckades ju fostran bra, men han kunde bitas ibland iallafall, och nu på äldre dar har jag blivit lite rädd för att bli biten :crazy: Det gör ju så förskräckligt ont!

Jag tänkte på en annan sak. Hur ser era burar ut? Jag tänker att den dagen jag skaffar råttor så kan man ju köpa en sån där stor fågelbur, som man kan bygga flera våningar i. För inte ska de ju bo i nån liten skruttbur.
Eller om man ska bygga som en garderob fast med nätväggar o nätdörr med våningar i, som de kan bo i? Men det kanske kan vara en grej som man kan ha mer ute på sommaren när det är varmt o skönt?
 
Sv: Nya råttor

R8n: Blue pearl? Vad är det, finns det ens nåt som heter så? :p
Men ja, Allan är blå av nåt slag. Stefan däremot är förmodligen pearl ^^
Gå och köp råttor istället för att sura i nåt hörn! ;)

heartstring: Jo precis... Borde vara som med duvpesten som går nu, att man är tvungen att anmäla det till jordbruksverket och grejer så det sker ordentligt för SRS skulle aldrig kunna sköta nåt sånt. Fast iofs, varför skulle jordbruksverket bry sig om "skadedjur" >.>

Haha yes, långhåriga råttor! Visst fan låter det fel, råttor ska liksom vara korthåriga, det hör till :D
En dumbo har större och lägre ansatta öron (bild), en rex har krullig päls och krulliga morrhår (bild) och en dubbelrex är som en rex fast den tappar päls i mer eller mindre omfattning (bild).
Men rödögt som är så fint! ;)

Haha du skulle ha en GP-råtta hör jag. Blir man en gång ordentligt biten av en sån så är smågnagare småpotatis :p

Åh, ack den gamla goda tiden med hemmabyggen! Sånt var på modet när jag skaffade råttor. Många var vi som fick skrota våra burar när de stank kiss :D Sen blev det mode med voljärer men nu verkar det luta mer åt Furet towers och i viss mån Savics Royal Suite eller vad den heter. Royal Suiten ska jag köpa när jag vunnit på lotto, den verkar så sanslöst praktisk och är dessutom inte så jävla färgglad som voljärerna brukar vara - men tills dess får mina nöja sig med vanliga parakitburar :D
 
Sv: Nya råttor

Ja, men det tycker jag. Det är ju ingen "liten" sjukdom direkt... Men ja, de ses kanske som "skadedjur" fortfarande? Fast de är tama?

Ja, det låter ju bara... Konstigt. Nä, jag kommer hålla mig till de vanliga råttorna, inget krull eller långt hår här inte! :p Men alltså... Tappar päls? Det är ju inte normalt!? Låter ju jättekonstigt att avla på något sådant...
Haha nae, röda ögon är ju läskiga.

Jag kanske ska fråga vad en GP-råtta är innan jag svarar på det? Låter ju som en råtta som är 3 gånger större än de vanliga. Ungefär som ladugårdsråttorna alltså :angel:

Ah, då kanske hemmabygge inte är en så bra idé ändå? :p Ojoj, alla de där andra burarna säger mig verkligen ingenting, så det blir nog till att använda den ovan nämnda sökmotorn så jag blir lite klokare. Men då vet jag att en stor fågelbur ändå fungerar bra! Du har månne inte en bild på hur dina råttor bor?
 
Sv: Nya råttor

Ohja, råttor är skadedjur typ överallt :p

Jepp... Tappar päls, så växer det ut igen, och så tappas det igen, och så håller de på sådär. För typ 20 år sen ska de visst ha varit som rexar fast krulligare, men det har väl hänt nånting i aveln antar jag :confused:

Du har typ rätt där, fast lägg till lite storlek till :D GP-råttor är gambiska jättekindpåsråttor. Blir runt 2 kg, har kindpåsar, används i Afrika till att leta minor och tbc. Inte domesticerade än så de är vilda djur och har således mycket närmare till bett än tamisar har, men är ack så underbara med rätt hantering :love:

Nä nog kan hemmabygge funka, det är bara skitdrygt att få till det om man inte vill behöva skrota bygget sen ;)
Har ingen bild nu, men det finns en gammal bild på http://img.photobucket.com/albums/v238/gul_zebra/pojkburen1.jpg
Där bodde mina hanar förr i tiden. Har lite andra burar nu men typ samma princip och utan att ha de ihopbyggda. Kan leta fram lite nyare bilder sen :p
 
Sv: Nya råttor

Ja, det är väl tyvärr så. Min mammas sambo sa det när jag ville ha en råtta (för många år sedan, när jag fortfarande bodde hemma): "Ska du ta in skadedjuren i huset!? De kommer gnaga på allt o så en dag har de gnagt sönder elen o ligger som en kolhög på glovet!" :crazy:
Suck säger jag bara.

Hm, ja, det känns som att de borde tagit det lite för långt där nånstans och låtit fel gen gå vidare. Man avlade lite för hårt på "missbildningen" så att säga. :crazy:

Jättekindpåsråttor? :rofl: Haha, det låter ju, eh, spännande! Jag antar att de inte har sådär överdrivet stora jättekindpåsar som jag just får upp i huvudet?
Jag tror att jag håller mig till vanliga, små, råttor faktiskt. :p Men det vore helt klart fräckt att få se en sådan någon gång!

Man får bygga nått helt i stål helt enkelt. Ta bort träramen och ersätta med stålbjälkar. Fast det ser ju inte alls så hemtrevligt ut som trä, kan jag tänka... Men det borde iallafall vara gångbart att ha som "utebur" så att de kan sitta i en sådan lite på sommaren, istället för att vara inne. Om de inte förljer med matte på äventyr vill säga :angel:
Ja, nya bilder!
Ska inte du starta uppfödning annars då? Jag lovar att jag blir en köpare :D;)
 
Sv: Nya råttor

haha men kol får man ju bara vid jul om man varit dum! Hur dum morsa har du egentligen? ;)

Mjo typ, fast då var det ju inga fel på de. Och så poff, ett strå bort, ett till, ett till... Frågan där är väl egentligen var man skulle ha dragit gränsen och varför det gick som det gick med dubbelrexarna. Förbryllande minst sagt! Måste läsa in mig på det nån dag, har inte orkat än - mina genetikkunskaper är så begränsade så jag har inte orkat förvirra mig själv riktigt :angel:

Det beror på, vad räknas som stora? 12 vindruvor kanske? http://www.youtube.com/watch?v=2BaG_N3gEwg ;) På videon är visserligen en emin och inte en GP, men de är nära besläktade och rätt lika varann. Helt underbara djur hur som helst som jag lätt ska ha igen när möjligheten finns! :love:

Asch, finns ju jättefina voljärer i stål (nåja, om man hittar nån som inte ser ut att höra hemma på ett dagis) så nog går det att få en stålbur att se hemtrevlig ut också ;) Men jodå, nog går det att ha utebur allt! Bara de inte kan ta sig ut och har skydd för sol/vind/rovdjur så är det lugnt :)

Haha jo, nån gång faktiskt men det ligger mååånga år framåt i tiden :p Genetiken får ta och bli lite enklare så jag kan lära mig eländet nån gång, det är så jävla förvirrande med en massa locus och skit som jag aldrig lyckas lära mig vad det är ens :o
 
Sv: Nya råttor

Ja, det har du kanske rätt i, men jag är alltid så snäll så jag har aldrig fått kol på julen :p Var inte hon som sa det, utan hennes sambo... Som kan ha lite felaktiga, men starka, åsikter om vissa saker ibland ;) Mamma ogillar bara råttor för att de är just råttor.

Nejnej, men om en råtta från början är släthårig, och så kommer en krullig som man fortsätter avla på i hopp om att få en krullig variant, då har man ju avlat på "missbildningen" som det faktiskt var från början. På samma vis som man gjort för att få fram olika raser och utseenden på hundar. (missbildning är fel ord, men jag hittar inte det rätta).
Ja, man kan ju fundera på det. Men man skulle nog valt att ta bort de som tappade håret ur aveln för att inte riskera att föra det vidare. Annars vet jag inte riktigt vad som gått fel, jag är inte så bra på genetik heller.

Haha, den var ju faktiskt lite söt! Fast inte så stor som jag tänkte mig, men den var kanske inte fullvuxen? Men jag håller mig nog borta från dem ett tag till iallafall, mest med tanke på deras högra risk att ta till tänderna.. *ajaj*
Men det vore helt klart kul att se en nån gång i livet!

Ja, det gör det kanske. Men bara det blir en stor bur så de kan springa runt i den så är jag nöjd! Inte nån sån liten kaninbur här inte...

Du får höra av dig när du drar igång ;) Ja, det är ju det där med genetiken. Jag tyckte det var kul i högstadiet/ gymnasiet när vi kollade ögonfärg och sådana lätta saker och vad som skulle nedärvas, men allt annat! Och så finns det ju inte bara två ögonfärger heller.. .:crazy: nä, det är intressant, men jag vet inte om jag nånsin kommer lära mig det, virrhjärna som jag är.
Locus? Det säger mig ingenting, det heller.
 
Sv: Nya råttor

Ah, då är det alltså sambon som oroar sig över julklappsbrist då! ;)

Ah, du söker ordet mutation? ^^
Ja det håller jag med om. Fast samtidigt kan de ju ha försökt avla bort det också så dubbelrexarna fått behålla sin päls... Men jag vet inte, jag är för ung för att ha varit med på den tiden :D

Emins är liiite mindre än GP-råttor för det mesta, lite kortare och mycket slankare. Här är min kära Anders, GP-råtta: http://www.youtube.com/watch?v=SGX2UYlvCAs Kolla bilden på 3:15 ;) Ungefär 75 cm med svans var han, vägde runt 2 kg - ganska medelmåttigt. Fanns (finns?) en grabb som landade på 3 kg också, han var en bjässe :)
Du får ta en tripp till Skansen nån gång då! Anders såldes dit, numera är han död men sist jag hörde nånting fanns två av hans döttrar kvar :love:

Haha nä inte mig heller, får aldrig in varken locus eller alleler eller fan och hans moster :p Kan lite simpla grejer i stil med vad man får av en agouti+black-parning och korsningsscheman men det är typ allt :D
 
Sv: Nya råttor

R8n: Blue pearl? Vad är det, finns det ens nåt som heter så? :p
Men ja, Allan är blå av nåt slag. Stefan däremot är förmodligen pearl ^^
Gå och köp råttor istället för att sura i nåt hörn! ;)

Men åh! Blue menade jag förstås. Satt och funderade på om Stefan var en pearl och då vart det knas i bollen ^^

Hur gärna jag än vill ha råttisar finns inte tiden för dem längre nu när jag jobbar så mycket. och har andra djur desutom. Men en dag...
 
Sv: Nya råttor

Mutation, missbildning... Det är ju typ samma sak :p
Ja, det har du rätt i... Egentligen borde ju en rex/ dubbelrex uppfödare kunna svara på det? Men jag känner ingen sådan, så jag kan inte fråga, tyvärr.
Hmpf, ska jag ta det som att du tror att jag är gammal? (tillräckligt gammal för att ha varit med då? Herregud, då skulle jag ju behöva vara född på... 50-talet!? För o vara tillräckligt gammal o aktiv på 70-talet :eek: Nej du, så gammal är jag inte. Inte min mamma heller :p)

Åh, vilken söt "liten" knubbis! :love: Varför såldes han till skansen? Får se om karln vill åka dit i sommar! :idea:
Är det du som är med i filmen också, förresten? :P

Nu får du sluta ge mig en massa ord som du inte kan förklara vad det är för något! Jag blir ju galen av att ha en massa ord i skallen som jag inte kan översätta, sas..! Ja, korsningsscheman är lite roliga, även om jag inte kan nått om era färger o så... Nä, jag är nog rätt kass på genetik :D
 
Sv: Nya råttor

R8n: Haha tänkte väl x) Fast iofs hade det lika gärna kunnat existera blue pearl, jag har liksom noll koll på blue :angel:
Ja jag förstår då rakt inte hur du klarar dig utan :P

heartstring: Haha vad jag vet var det inte 70-tal för 20 år sen ;)
Det vete fasen om det öht är nån som vet egentligen. Frågade Grodan (som har Arinellas) förut, var hon som berättade om deras utveckling, men om jag inte minns helt fel visste inte hon heller... Och hon är ändå gammal räv som hållit på med råttor i de där 20 åren och lite till :)

Ohja, världens sötaste! Jag flyttade hemifrån till en etta och upptäckte att ettor och GP-råttor är en rätt dålig kombination. De väsnas jävligt mycket på nätterna och lägger man där till en sömnstörning så är det helt enkelt inte hållbart. Och då är jag ändå av typen som sover genom världskrig och allt och inte kan ha för tyst egentligen :p Så nu väntar jag på möjlighet till flytt till större, när jag flyttat blir det definitivt GP igen, eller möjligtvis en emin, vore kul det också! :banana:
Yes, that's me :D Kan ju skryta att våra nunor minsann varit med i en dokumentär på Discoverykanalerna också, det du! ;)
 
Sv: Nya råttor

Hm, det är nästan lite illa om de som varit med och fått fram dem inte vet heller... Men jag antar att det borde vara så att rex+rex ger någon form av "genfel" (haha jag får det att låte så väldans bra känner jag :D) Men eftersom det inte händer något vid rex+släthårig, så måste det ju vara något med rex-genen som inte går ihop med en annan rex-gen liksom?

Attans då. Och de lyssnar ju förstås inte på när man säger åt dem att de måsta vara lite tystare ;) Det värsta är ju i början och i slutet tycker jag (men jag hade ju "bara" marsvin eller hamster i mitt rum) när man är van vid att det är tyst och så börjar hamsterskrället springa i hjulet lagom vid läggdags... Som självklart gnisslar värre än värst! (tacka vet jag symaskinsolja! :bow:) och sedan, när man vant sig vid oväsendet så kommer den dagen då de dör, och då kan man inte sova för att det inte är nått lurvigt som springer i hjulet...
Men han fick det nog bra på skansen iallafall :)

Nämen! Jag skriver med en tv-stjärna alltså :D Det är bara synd att jag inte har den kanalen, så jag inte såg dig där...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 244
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Jag började ett nytt jobb i en ny stad, min älskade hund dog, jag skilde mig, sålde mitt hem, hade lite problem med boendet, köpte mig...
2
Svar
26
· Visningar
4 569
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 511
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 811
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp