Nya regeln om registrering av stall och hästar

Frågan om hur många hästar jag kan ha tycker jag är lurig när jag har både lösdrift och stall.
Jag har registrerat såväl hästar (5 st) som får (6 st) och höns (4 st) på min gård. Och det är ännu lurigare vad gäller antalet.
Antalet hästar beror på vilken storlek jag räknar på. Det får ju plats fler shetlandsponnyer än halvblod i ligghallen (8 mot 3) t.ex... (+ att jag har några boxar) Och jag har inga fårboxar alls uppbyggda just nu, de ska sättas upp med fårgrindar senare. Men jag har 200 kvm tom ladugård att utnyttja om jag vill, vilket teoretiskt sett skulle kunna ge plats till väääldigt många får. Och vad gäller hönsen, som fick ett nytt utrymme i våras, där det just nu bor 4 stycken dvärghönor, men skulle vara lagligt utrymme för ca 90 stycken! Ja, NITTIO hönor! :eek: Kommer ju aldrig hända, liksom!
Jag höftade till med en siffra som överstiger vad jag någonsin kommer ha...
 
Angående om man ska registrera den areal man äger eller ej, detta svar fick jag från JBV:
 

Bifogade filer

  • E087F7E2-B8A2-4AD0-8E97-440DB352C1B1.jpeg
    E087F7E2-B8A2-4AD0-8E97-440DB352C1B1.jpeg
    162,3 KB · Visningar: 242
Vad händer om man inte registrerar sitt stall? (har 2 hästar i litet stall)
Gissningsvis detsamma som om en häst inte har pass, du riskerar böter och får ordna det. Här är väl snarare frågan varför man inte skulle göra det? Det kostar ju inget (vilket att fixa pass gör). Jag har också två hästar i eget stall hemma och ser registreringen som tämligen tandlös men jag ser heller ingen anledning till att inte registrera när nu lagen är som den är.
 
Gissningsvis detsamma som om en häst inte har pass, du riskerar böter och får ordna det. Här är väl snarare frågan varför man inte skulle göra det? Det kostar ju inget (vilket att fixa pass gör). Jag har också två hästar i eget stall hemma och ser registreringen som tämligen tandlös men jag ser heller ingen anledning till att inte registrera när nu lagen är som den är.
Jag har för mig att det kostar 50 kr per år? Eller något liknande.
 
Vad händer om man inte registrerar sitt stall? (har 2 hästar i litet stall)
Såg just detta på jordbruksverkets hemsida under frågor och svar kring registrering av anläggning. Det blir alltså förbjudet att hålla djur på anläggningen om den inte är registrerad.
 

Bifogade filer

  • 59F18E56-BA2F-4FEB-92D6-1BBEE82C1D32.png
    59F18E56-BA2F-4FEB-92D6-1BBEE82C1D32.png
    45,3 KB · Visningar: 177
Jag har för mig att det kostar 50 kr per år? Eller något liknande.
Kanske det men isåfall är ju den summan försumbar. Jag vet att jag har läst någonstans att det kostar 50kr/år att ha hund och katt reggad på jbv men jag har iallafall aldrig fått någon räkning därifrån vad jag kan minnas och jag har haft djur reggade där sedan den obligatoriska chipmärkningen på hund kom, -97? -98 kanske? Så frågan är om det kostar något att regga häst?
 
Kanske det men isåfall är ju den summan försumbar. Jag vet att jag har läst någonstans att det kostar 50kr/år att ha hund och katt reggad på jbv men jag har iallafall aldrig fått någon räkning därifrån vad jag kan minnas och jag har haft djur reggade där sedan den obligatoriska chipmärkningen på hund kom, -97? -98 kanske? Så frågan är om det kostar något att regga häst?
Alla anläggningar ska kosta, även mina höns. Jo, det är väldigt billigt men inte gratis. Nog finns de dom som tycker att det är onödigt att betala 50 kr. Det är både besvärligt OCH kostar pengar 😅
 
Nu har jag registrerat.
Vid tidigare försök har det inte gått att hitta ULN, men nu var det inga problem. Skönt.
 
Och där visade det sig att en av hästarna i stallet behöver tilläggsregistreras igen. Hade tydligen blivit nåt fel vid första försöket och trots att hästen finns på BLUP och har stämpel i (utländska) passet så behöver det göras om.

Naturligtvis på hästägarens bekostnad.
 
Min ena häst är inte tilläggsregistrerad så jag håller på att fixar det (Visste inte att det inte var gjort, men har heller inte sett nån mening med det. Gör jag iofs fortfarande inte.).

Jag funderar på det här med att skicka iväg passet i flera månader (normal handläggningstid 5-6 veckor). Man förväntas ju kunna visa upp det inom 30 minuter vid en eventuell kontroll? O_o Alltid ha det med när hästen körs någonstans? Vad händer om hästen blir sjuk och behöver medicineras med preparat som ska läggas in i passet??
 
Min ena häst är inte tilläggsregistrerad så jag håller på att fixar det (Visste inte att det inte var gjort, men har heller inte sett nån mening med det. Gör jag iofs fortfarande inte.).

Jag funderar på det här med att skicka iväg passet i flera månader (normal handläggningstid 5-6 veckor). Man förväntas ju kunna visa upp det inom 30 minuter vid en eventuell kontroll? O_o Alltid ha det med när hästen körs någonstans? Vad händer om hästen blir sjuk och behöver medicineras med preparat som ska läggas in i passet??

Ja du, jag tänkte samma.. Jag har ju tilläggsregistrerat två och kompanjonen en. Det är bara att göra.
Antar att de har överseende med att det ligger för tilläggsregistrering.
 
Min ena häst är inte tilläggsregistrerad så jag håller på att fixar det (Visste inte att det inte var gjort, men har heller inte sett nån mening med det. Gör jag iofs fortfarande inte.).

Jag funderar på det här med att skicka iväg passet i flera månader (normal handläggningstid 5-6 veckor). Man förväntas ju kunna visa upp det inom 30 minuter vid en eventuell kontroll? O_o Alltid ha det med när hästen körs någonstans? Vad händer om hästen blir sjuk och behöver medicineras med preparat som ska läggas in i passet??
Jag fick veta att man bör kopiera hela passet och spara kvittot på att man har skickat passet rekommenderat. Då gäller kopian ihop med kvittot vid kontroll och eventuella preparat ska snarast skrivas i passet när det kommer tillbaka.
 
Min ena häst är inte tilläggsregistrerad så jag håller på att fixar det (Visste inte att det inte var gjort, men har heller inte sett nån mening med det. Gör jag iofs fortfarande inte.).

Jag funderar på det här med att skicka iväg passet i flera månader (normal handläggningstid 5-6 veckor). Man förväntas ju kunna visa upp det inom 30 minuter vid en eventuell kontroll? O_o Alltid ha det med när hästen körs någonstans? Vad händer om hästen blir sjuk och behöver medicineras med preparat som ska läggas in i passet??
Exakt det här hände mig, passet var då borta i 10-12 veckor. Minns inte om jag hade första sidan kopierad, tror det. Hur som, hästen fick behandling och iaf stelkrampen skrevs på separat kort som fördes över i passet sen.

Tror inte veterinären gjorde något åt övrig behandling, men var inget med livstids karens och hästen skulle ju ändå inte gå att slakta just då utan pass..
 
I vårat stall har det visat sig att flera hästar inte är tilläggsregistrerade. Vad händer då när stallägaren försöker lägga in dem?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 826
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 046
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
857
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 152
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp