Bukefalos 28 år!

Nya regler i dressyr 2005

Sv: Nya regler i dressyr 2005

Hej
De bilder som finns på de tredelade betten med fasta ringar i TR, är det sk egg-bett? Jämför hööks eggbett.

Jag har tyvärr inte nya TR och skall köpa nytt bett till min foderhäst och vill ha ett som är tillåtet på dressyrtävlingar.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Bilderna på tredelat med fasta ringar har ovala till runda ringar. Ett har ringar som är runda, men lite 'tillplattade' på den sida där bettet sitter. Ingen av bilderna har D-formad bettring
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Vad är det för korkad regel om spöet egentligen, man får ju ändå inte ha med det in på banan :confused:
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Hej
Tack så mycket för svaret, då vet jag lite mer vad jag kan köpa för bett.

Borde nog köpa nya TR också, det verkar ju vara en del ändringar.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Hej Ylva!

Får man lov att ha bettplattor/bettskivor? :confused:
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Halleluja, det tar sig. Gummiinsida på tygeln, syntetbett.. Nu saknar jag bara att få tävla på RAKT tränsbett =)
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Får man tävla i sånna här liknande tyglar? De är med gummi inflätad i de...

Tyglar
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Bettplattor/bettskivor: Nej. Inte heller bett med parerstänger.
i dressyr ska hästen/ponyn alltså vara så pass välriden att inte behöva dra så mycket i tyglarna att bettet åker igenom munnen. :D
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Ja, tyglarna får numera ha inflätade gummitrådar, eller ha ett tunt lager gummi på insidan. De får däremot inte vara klädda med gummi.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

ooops..tur att ingen får för sig att gå runt och mäta spöna på tävling.
Mitt är minst 110 cm och jag tävlade i helgen (ponny). Använde visserligen inte spöt mer än max 1 ggr men är ju lika förbjudet för det men tycker regeln var jättekonstig.
det går väl inte ens köpa dressyrspön som är under 1 m?
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

då hade du tur.....på flera tävlingar jag har varit funktionär på har överdomaren inte gjort annat än mätt spön....
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Har hört lite olika bud på det här med betten. Får jag rida på ett tredelat i rostfritt stål, men med mittendelen i mässing eller något annat material? Så länge det är metall?
Jag har hört att man inte får ha olika metaller i hästens mun samtidigt, men det kanske syftar på bridong i rostfritt och stång i mässing? Någon som vet?
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Det har funnits ett TR krav på att hela bettet måste vara gjort i samma metall, men det togs bort igen efter bara något år, så det är fritt fram att blanda metaller.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

tant agda skrev:
då hade du tur.....på flera tävlingar jag har varit funktionär på har överdomaren inte gjort annat än mätt spön....

Japp, jag åkte dit i helgen :o . Mitt spö var 10 cm för långt men överdomaren var såpass snäll att jag fick lägga ifrån mig spöt och fortsätta rida fram :crazy: . I fortsättningen lär jag kolla noggrant innan jag tar med ett spö ;) .

Någon som vet varför spölängden är begränsad (står kanske innan, men jag orkar inte läsa alla sidor)?

Mvh//LG
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Har ingen aning, skulla också gärna vilja veta. En stallkompis kom dock med ett förslag när vi diskuterade det, och det var att det berodde på att för långa spön stör medtävlarna på framridningen. Vi har ingen aning om det verkligen är den anledningen men det är den enda vettiga anledningen vi kan komma på. Skulle var kul att höra om det är så eller om det är nått annat skäl om det är nån som vet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp